Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Maadoittamattomat pistorasiat

Lähettäjä: elektra 
Päivämäärä:   9.11.25 19:53:28

Piti yli 50-vuotiaaksi elää, ennenkuin kuulin, ettei maadoitettua jatkojohtoa saa käyttää maadoittamattomaan pistorasiaan. Laskin, että pelkästään alakerrassa mulla on 8 maadoitettua jatkojohtoa maadoittamattomassa pistorasiassa. Pääasiassa jatkojohdoissa on kiinni on lamppuja, kasvivaloja, mutta myös telkkari, kiinteä patteri ja ilmankostutin. Näin on ollut aina, myös edellisessä asunnossani, mikä oli vanha kerrostaloasunto, missä maadoittamattomat pistokkeet.

Onko noissa nyt oikeasti sähköiskun vaara? Näissä kaikissa jatkojohdoissa on on/off-kytkin, millä esim kasvivalot laitan päälle ja sammutan. Millainen homma on tehdä maadoittamattomat pistorasiat maadoitetuiksi, vai onko ylipäätään mahdollista? Ja millainen homma on asentaa lisää kiinteitä pistorasioita ja mitä tuommoinen kustantaa?

Nyt asun vanhassa omakotitalossa ja maadoitettuja pistorasioita tässä on vain kylppärissä ja keittiössä. Nyt ainakin ensihätään ostan maadoittamattomia jatkojohtoja.

Re: Maadoittamattomat pistorasiat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.11.25 19:56:39

Jatkat vaan samaan tapaan kun tähänkin asti.

Päivämäärä:   9.11.25 20:18:17

Ei se jatkojohtojen vaihto mitään auta. Jos laite hajoaa, niin siinä on se sähköiskun vaara. Kyllähän ne rasiat saa vaihdettua, vaatii vaan sen sähköjen uusimisen. Pistorasioiden lisäyskin vaatii uusia vetoja, kun uusia maadoittamattomia ei saa enää asentaa.

Päivämäärä:   9.11.25 20:20:49

En minäkään ole taas hetkeen muistanut asiaa :D Piti vähän tutkia ja tulin siihen tulokseen, että jatkan entiseen tapaan eli maadoitetut jatkojohdot saa jäädä. Pitää vain itse laitteita liittäessä muistaa ettei sitä maadoitusta oikeasti ole, eli ei liitetä siihen maadoitettuun jatkopiuhaan mitään maadoitusta vaativia laitteita. Ja koska minulla ei sellaisia edes ole, niin tuskin niin vahingossa teen.

Lähettäjä: elektra 
Päivämäärä:   9.11.25 20:34:19

Mulla taitaa ilmankostutin vaatia maadoitettua. Eli nyt ainakin pitää saada maadoittamattomaan jatkojohtoon, tällöin ei vaan maadoitus toimi. Mutta enpä minä ilmankostuttimeen koske muuta kuin laitan päälle (sammuu itsestään).

Päivämäärä:   9.11.25 20:50:43

Jos joku laite vaatii maadoitettua piuhaa niin silloin sitä ei kyllä saa maadoittamattomassa käyttää ollenkaan oli jatkopiuha millainen vain.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.