Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sisko tuhosi perheen :(

Lähettäjä: Anni 
Päivämäärä:   9.11.25 16:59:23

Näin isänpäivänä tunteet nousi pintaan ja on paha mieli, koska aiemmin kiinteä perheemme on rikottu osiin, kiitos toisen siskoni.

Meitä on kolme sisarusta, annan nyt tässä kahden muun nimeksi vaikka Riikka ja Kaisa. He riitaantuivat keskenään pahasti, ja Riikka, joka on kärsivällisempi, mutta suuttuessaan hyvin ehdoton, otti etäisyyttä koko perheeseen, ml. siis vanhemmat. Tämä ei ole vuosien aikana ensimmäinen riita ja itsekin olen niissä osallisena ollut, mutta tähän en nyt liittynyt. Olen sanonut olevani puolueeton. Valitettavasti yleensä aina riidat lähtevät Kaisan "aloitteesta", eli hän on hyvin draamanhaluinen. Tällä kertaa kävikin sitten niin, että Riikka kyllästyi lopullisesti. Ilmoitti, että lasten eli serkusten vuoksi haluaa säilyttää riikkaan asialliset välit, mutta muuten haluaa jatkossa pitää Kaisaan etäisyyttä.

No, kaikki on mennyt ok, ja olen itse pyrkinyt olemaan puolueeton. Nyt sitten Riikka pyysi minua lapsensa kummiksi. Olen myös Kaisan lapsen kummi. Kun tästä kerroin kaisalle, niin sota oli valmis. Kaisa suuttui MINULLE, ja alkoi esittää uhkavaatimuksia, miten "joutuu sulkemaan minut elämästään, jos aion alkaa Riikan kanssa läheiseksi". Kerroin, että en ole manipuloitavissa. Sitten vetosi siihen, että hänellä on hylkäämistrauma ja pelkää, että jää nyt ulkopuoliseksi. Pahoittelin sitä, että hänellä on paha mieli, mutta kerroin, että hänen ei auta kuin luottaa siihen, että minä osaan pysyä jatkossakin puolueettomana. Kaisalla on masennustaustaa ja saattaa pahimmillaan uhkailla vaikka itsemurhalla, jos ei saa tahtoaan läpi.

Nyt tilanne on se, että Kaisan ja Riikan välit ovat viileän kohteliaat (Riikka ei tiedä, että Kaisa on minulle vihainen), ja Kaisa on päättänyt ottaa myös minun kanssani saman linjan, koska en suostunut valitsemaan siskojeni väliltä. Kaisa asuu vanhempiemme kanssa samassa kaupungissa, minä ja Riikka muualla. Nyt kuulin äidiltämme, että on tulossa käymään minun kotikaupungissani Kaisan ja kummilapseni kanssa. Olen Kaisan kanssa vaihtanut pari viestiä perjantaina ja ei kertonut tästä suunnitelmasta mitään. Nyt Kaisa postailee someen, miten ihana isänpäivä heillä on isämme kanssa. Toisin sanoen, Kaisa on käytöksellään aiheuttanut tilanteen, jossa me sisarukset emme ilmeisesti enää mahdu saman katon alle, mutta on myös samalla päättänyt olla "maailman paras tytär" ja viettää vanhempiemme kanssa aikaa enemmän kuin koskaan.

En edes tiedä, miksi kirjoitin tämän, mutta on hyvä, että tein niin. Kun luen tätä tekstiä, niin jotenkin on ilmiselvää, että Kaisan käytös on uskomattoman toksista.

Re: Sisko tuhosi perheen :(

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.11.25 17:26:23

Minä hautasin viime viikonloppuna isäni, emmekä puhuneet siskoni kanssa hautajaisissa sanaakaan.

Päivämäärä:   9.11.25 17:30:33

Piste: osanotto isäsi vuoksi ja olen pahoillani siitä, että välit siskosi kanssa ovat noin huonot. Saanko kysyä, miksi ne ovat tuollaiset?

Päivämäärä:   9.11.25 17:40:59

Eläisin itse normaalisti ja antaisin kiukuttelijoiden kiukutella. Miksi tuosta kummiasiasta esim. piti erikseen mainita kun tietää että etenkin tuo Kaisa on tuollainen draamailija? Tai miksi pitää haikailla toisten isänpäivän vieton perään jos ei itse edes yrittänyt järjestää mitään silloin?

Päivämäärä:   9.11.25 17:47:22

Sä aloittaja olet kyllä vähän outo myös. On ihan normaalia viettää isänpäivää isällään, mitä se sulta on pois? Se, että Kaisan ja Riikan välit on mitä on ei ole sinun asiasi, käyttäydy vaan jatkossakin puolueettomasti. Sinun ei tarvitse muuttaa käytöstäsi Kaisan vuoksi. Anna Riikan elää, anna Kaisan elää ja elä sinä omaa elämääsi. Kaisa ei ole tuhonnut sinun välejä kyllä kehenkään.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   9.11.25 17:49:29

Miksi et mennyt tapaamaan isääsi, ymmärsin ettet käynyt kylässä? Saahan Kaisa siitä postailla.
Tuollaisia Kaisoja on maailma täynnä ja vähän lisääkin.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   9.11.25 18:02:32

Noh, ethän sinä ilmeisesti ollut isää menossa isänpäivänä katsomaan. Nyt olet kateellinen kun sisko meni ja vielä julkaisi someen.

A. En ota kantaa sisarusten riitoihin. Ne on mitä on.
B. Tottakai mennään isänpäivänä isälle, jos asutaan vieläpä samassa kaupungissa.

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   9.11.25 18:10:07

Menkää terapiaan ja käsitelkää asiat! Heti. Aivan outoa tuo teidän valitaan sukulaiset, kun joku on jonkun kanssa eri mieltä. Ja OMA vikanne että ette menneet viettämään isänpäivää isänne kanssa, vaan somessa naama kateudesta vihreänä katsotte sisarenne postausta. Tietysti hänellä oli mukavaa, viettihän hän isänpäivää isänsä kanssa.

Lähettäjä: Xz 
Päivämäärä:   9.11.25 18:11:10

Mulla on veli, jonka kanssa olen tekemisissä ainoastaan äitini välttämättömien asioiden takia. Kun äiti heittää lusikan nurkkaan, niin mulla ei ole sen jälkeen enää mitään asiaa veljelleni.

Päivämäärä:   9.11.25 18:12:06

Piste: mietin kauan, että kerronko, mutta siskoni tuntien tiedän, että draaman määrä olisi ollut sanoinkuvaamaton, jos hänelle olisi ristiäisissä selvinnyt tämä kummiasia.

En ymmärtänyt laittaa aloitukseen siis sitä, että ei Kaisa normaalisti ole noin hanakka viettämään aikaa vanhempiemme kanssa. Mutta hänellä valitettavasti on tapana alkaa kerätä liittolaisia ja koska jossain pienessä mielessään kuvittelee, että me Riikan kanssa juonittelemme hänen selkänsä takana, niin päätti sitten alkaa tehdä itsestään suosikkitytärtä.

En ole yllättynyt, että tästä itselleni kipeästä asiasta tehdään naurun ja vit*uilun aihe, olemmehan sentään hötölässä. En jaksa koko perhehistoriaamme tänne avata, kun siihen ei edes 100 viestiä riittäisi. Mutta esimerkiksi ennen tätä, kun Kaisa suuttui minulle, hän oli jo äidillemme ilmoittanut, että jos Riikka perheineen tulee vanhemmillemme jouluksi, silloin hänen perheensä ei tule. Äiti on ihan neuvoton, kun haluaisi vaan, että kaikki ovat sovussa. Riikka ei tiedä näistä uhkailusta mitään. Minä päätin jäädä omaan kotiini joulunviettoon, ettei tarvitse osallistua minkäänlaiseen draamaan. Toivotin myös vanhemmat tervetulleeksi meille, mutta eivät he tule, kun tietysti toivovat saavansa kaikki lapsenlapset saman katon alle joulua viettämään.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   9.11.25 18:28:28

Onko tässä nyt joku provo ilmassa, kun ei aloituksen selityksestä saanut tolkkua ja miten se Kaisa sinne ristiäisiin kutsuttaisiin, jos he eivät edes ole väleissä? Eikai toisten kummiasiat kuulu kenellekään, edes sisarille.

On ihan turhaa yrittää tulla toimeen, jos ainoa syy on se, että ollaan sukulaisia. Elä ja ole juuri sellaisten ihmisten kanssa kuin haluat.

Joulun vietosta ei varsinkaan kannata tehdä draamaa, se on jokaiselle hirveä paikka, jos siellä vanhemmilla ollaan väkisin ja kaikki kiukuttelevat ja tappelevat. Olkaa vain kotonanne omissa oloissanne ja nauttikaa.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   9.11.25 18:47:03

Samantyylisiä kokemuksia valitettavasti täälläkin. Sillä erotuksella, että minun sisarukseni on täysiverinen narsisti ja varas. Äitini joutui isämme kuoltua tekemään rikosilmoituksen sisaruksestani, ja hän sai siitä tuomion. Jo ennen kaikkea tätä meidän välimme olivat täysin poikki, ja sisarus teki kaikkensa saadakseen katkaistuksi myös minun ja vanhempieni välit. Ei onnistunut, mutta sai uskoteltua silti vanhemmat syyttämään minua itsekkääksi, kun en halua olla väleissä sisarukseni kanssa.

Joudun vielä kerran olemaan saman katon alla hänen kanssaan, ja se on kun perunkirjoitus tehdään. Sen jälkeen aion toivottaa hänet hélvettiin.

Lähettäjä: gg 
Päivämäärä:   9.11.25 18:56:01

"Mulla on veli, jonka kanssa olen tekemisissä ainoastaan äitini välttämättömien asioiden takia. Kun äiti heittää lusikan nurkkaan, niin mulla ei ole sen jälkeen enää mitään asiaa veljelleni."

Heh sama! Paitsi, että veljiä on neljä ja äidin lisäksi vielä isäkin hengissä. Mutta kun heistä aika jättää, niin veljet menevät estolistalle koko porukka. Vanhempienikaan kanssa en nyt mitenkään läheinen ole, mutta heihin voin olla yhteydessä. Hautajaisiin tuskin menen.

Päivämäärä:   9.11.25 18:59:10

Hmmm: aloituksessa luki näin "Riikka kyllästyi lopullisesti. Ilmoitti, että lasten eli serkusten vuoksi haluaa säilyttää riikkaan asialliset välit, mutta muuten haluaa jatkossa pitää Kaisaan etäisyyttä." Eli siis perhejuhlat ja vastaavat hoidetaan asiallisesti, koska lapset ovat tilanteeseen syyttömiä.

Kaisa on itsekäs, kompleksinen ja hankala, usein maailman raskain tyyppi. Mutta osaa myös olla mitä parhainta seuraa, jonka kanssa voi jakaa arjen juttuja ja nauraa vedet silmissä.

Päivämäärä:   9.11.25 19:09:12

Lopeta tuo teinidraamailu ja elä kuten aikuiset. Askel etäisyyttä, äläkä pohdi turhaan muiden asioita. Anna muiden elää kuten elävät ja ole kaikkien niiden kanssa tekemisissä, jotka sinua kohtaan käyttäytyvät asiallisesti. Jos joku ei käyttäydy, niin ei hänen kanssaan tarvitse olla yhteyksissä.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   9.11.25 19:11:18

"Minä päätin jäädä omaan kotiini joulunviettoon, ettei tarvitse osallistua minkäänlaiseen draamaan."

No tällähän sinä osallistut. Mikset mene, jos kerran Riikka on tulossa ja Kaisa ei, niin eihän siellä silloin pitäisi olla mitään draamaa? Nythän sinä "kostat" juuri niille, joiden kanssa väität olevasi sovussa ja jäät Kaisan puolelle, kun jätät menemättä kuten hänkin.

Lähettäjä: kdkd 
Päivämäärä:   9.11.25 19:11:32

"Riikka kyllästyi lopullisesti. Ilmoitti, että lasten eli serkusten vuoksi haluaa säilyttää riikkaan asialliset välit, mutta muuten haluaa jatkossa pitää Kaisaan etäisyyttä."

Siis kuka kyllästyi keneen ja pitää kenen kanssa etäisyyttä?

Päivämäärä:   9.11.25 19:17:19

Perheriidat ovat kinkkisiä ja ulkopuolisten on vaikea sanoa mitään kun ei tunne henkilöitä henkkoht.

Ite oon keskellä perintöriitaa joka pitäisi saada päätökseen. Sen vaan tiedän että yksi kolmesta vetää varmaan taas muutamaksi vuodeksi välit poikki kun ei saa haluamaansa. Kaksi kolmesta vaan haluaa asian päätökseen vuosien vatvomisen ja vedättmisen jälkeen. Mutta tähänkään ulkopuolisten on vaikea sanoa juuta tai jaata, kun ei tunne henkilöitä.

Päivämäärä:   9.11.25 19:18:29

kdkd: Koska kyseessä keksityt nimet, niin meni sekaisin. Siis Riikka kyllästyi ja sanoi, että jatkossa Kaisan kanssa asialliset välit, ei muuta.

Minä en halua olla kenenkään puolella. Ei se Riikkakaan viaton ole, riidan aktiivivaiheessa oli hyvinkin ilkeä Kaisaa kohtaan. Minä ilmoitin ilman mitään draamaa, että päätimme puolisoni kanssa viettää joulun välillä ihan omassa kodissamme. Ja aivan iloisten emojien kera laitoin asian perheen Whatsapp-ryhmään.

Lähettäjä: öshgo 
Päivämäärä:   9.11.25 19:38:18

Ah, onpa ihanaa olla ainut lapsi...

Lähettäjä: Emmi 
Päivämäärä:   9.11.25 19:39:17

"Näin isänpäivänä tunteet nousi pintaan ja on paha mieli, koska aiemmin kiinteä perheemme on rikottu osiin, kiitos toisen siskoni."

Näin huomiona, mitä tuosta sekavaakin sekavasta sepustuksesta sai irti, että perheenne ei ole kiinteää nähnytkään. Itsekin sanoit, että näitä irtiottoja on tapahtunut aiemminkin.

Näitä kuvioita kun kuuntelee ja omakin perhe vastaava, asioilla on aina puolensa. On kolme sisarusta, joista kaikki ovat asuneet saman katon alla ja viettäneet yhteisen lapsuuden, silti jokaisen kokemus lapsuudesta on täysin erilainen.

Mistä se ikinä johtuukaan, eriarvoisuus on se yleisin nimittäjä usein näissä keisseissä. Kyse on perheen sisäisestä dynamiikasta ja rooleista ja miten ketäkin on niiden mukaan kohdeltu.

Kaisaa kohdellaan perheessä draamakuningattarena ja hänellä on hankala maine, mutta jos joku muu perheessä olisi elänyt Kaisan kengissä, hän saattaisi nähdä, että ei Kaisa oikeasti olekaan mikään narsisti, riidanhaluinen draamailija, vaan Kaisan käytös on seurausta muiden perheenjäsenten käytöksestä.

Esim minä otin irtioton omasta perheestäni vuosia sitten. Ne muut perheenjäsenet siellä voivottelevat muille tutuille ja sukulaisille, kuinka se Emmi nyt vaan on niin hankala aina jos ei saa tahtoaan läpi jne. Ja siltä joku asia saattaa näyttääkin. Mutta juuret on syvemmällä. Koko muu perheeni on aina dissannut minua ja tehnyt selväksi, että olen pahnanpohjimmainen. Päätökset tehdään aina minut jyräten. Suosimista tapahtuu, mutta suosija ja suosittava eivät itse näe sitä eikä heidän mielestä ole mitään ongelmaa. No ei tietenkään heidän mielestä ole mitään ongelmaa, se ongelma on sillä ihmisellä, johon se kipeästi osuu. Sen ihmisen käytös, perhedynamiikan ongelmista puhuminen, rajojen vetäminen ja niistä kiinni pitäminen tulkitaan riidanhaluksi ja draamailuksi. Se on helpompaa kuin peiliin katsominen.

Lähettäjä: Samat 
Päivämäärä:   9.11.25 19:59:29

Tsemppiä aloittajalle. Meillä on myös "Kaisa" perheessä. Voi huokaus.

Päivämäärä:   9.11.25 20:08:45

Riikka ja Kaisa voisi hankkia harrastukset niin voisivat miettiä jotain muutakin kuin sun puolta riitoihinsa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.