Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Asuminen pienessä kylässä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.11.25 13:56:13

Minulla on haave muuttaa pieneen kylään, jossa asuu vakituisesti alle 100 ihmistä. Kylä on tuttu, sukuni on sieltä kotoisin. Kokoonsa nähden kylä on varsin idyllinen, ja varsinkin kesällä erittäin eläväinen, on kesäteatteria, kahvilaa, museo ja majoitusta sekä luontopalveluita. Lähimmät kaupat on 30 km päässä.

Periaatteessa muutto olisi ohan toteutettavissa oleva asia, teen etätöitä ja mikään ei pidättele minua pääkaupunkiseudulla.

Kokemuksia tällaisessa pienessä kylässä asumisesta? Onko se todella niin idyllistä, mitä kirjoissa ja elokuvissa annetaan ymmärtää, että naapuria autetaan jne. Miten pitkä ja pimeä syksy/talvi etenee?

Re: Asuminen pienessä kylässä?

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   9.11.25 14:04:18

Se riippuu ihan kylästä. Joissakin paikoissa harrastetaan naapuriapua puolin ja toisin, toisissa paikoissa uusia tulokkaita katsotaan kieroon vielä kahdenkymmenen vuoden kuluttuakin.

Ja mitä tarkemmin sanoen tarkoitat "miten pitkä ja pimeä syksy/talvi etenee"? Samalla tavalla ne illat pimenevät kuin isommissakin paikoissa jos sitä tarkoitat. Jos kylä on taajama, siellä lienee katuvalot valaisemassa. Teiden kunnossapidosta on taas mahdoton sanoa kun ei tunne kylää. Hoitaako joku kyläläinen tai ehkä lähistöllä asuva maanviljelijä auraukset vai hoitaako kunta tai jokin muu taho?

Jos kylä on tuttu, sinun kannattaa kysellä sen asukkailta näitä asioita, he sen tietävät parhaiten. Me tällä foorumilla joudumme vain arvailemaan miten asiat ovat tuossa nimenomaisessa kylässä.

Päivämäärä:   9.11.25 14:11:55

Ei kukaan voi puolestasi kertoa miten elämä tulisi sujumaan ja sehän riippuu ihan ihmisestä . Sinun on vain itse kokeiltava viihdytkö vai et.
Maallakin on ihmisillä omat työnsä, kiireensä ja menonsa joten ei kukaan välttämättä jouda auttamaan sinua sen enempää kuin kaupungissakaan.
Itse asun kylläkin ison kaupungin läheisyydessä ja ison tien varrella mutta ihan maalla kuitenkin ja sanoisin että talvella on välillä raskasta kun on pimeää ja joka paikkaan kuten harrastuksiin on mentävä autolla.
Todella paljon tulee oltua vain kotona ja se on kirjojen lukemista, lenkkeilyä, leipomista jne.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   9.11.25 14:16:42

Mä ihmettelen tuota naapuriapua mitä jotkut odottaa, että mitä se käytännössä on? Kyllähän sitä toki sitäkin on (esim. lehmällä vasikka jumissa ja naapurien isännätkin tulevat apuun kierittämään sitä) tai jollain on joku työkone mitä lainaa ja saa sitten lainaan tarvittaessa vastavuoroisesti jotain vehjettä mitä itellä ei ole.

Mut noi onkin maatilahommia. Itse en maalla enkä kaupungin taajaman okt-alueella asuessa ole koskaan tarvinnut naapuriapua. Vastikkeetonta apua harva varmaan antaa, eli jos tarvitset jonkun paikallisen traktorihemmon auraamaan sun pihatien, niin kyllä siitä on tapana maksaa eikä odottaa että ilmaiseksi naapuriapuna se tehdään.

Päivämäärä:   9.11.25 14:21:14

Kyllä me naapurin kanssa pidetään yhtä, höpistään kun nähdään ja käydään joskus kahvilla. Naapuri tuo mulle leipomuksiaan aina välillä.

Ilmoitetaan puolin ja toisin, jos aikoo olla pidenpään pois kotoa, pidetään vähän toisen taloa silmällä. Naapuri kun joutui sairaalaan talvella, pidettiin hänenkin pihaa auki lumesta.

Lähettäjä: Mili 
Päivämäärä:   9.11.25 14:29:01

Käylä. Siinä olisi sulle kylä.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   9.11.25 14:36:13

Mieti minkä ikäistä porukkaa kylällä asuu? Eläkeläiset vanhenevat, ja aikuistuvat lapset muuttavat yleensä opiskelun ja työn perässä kaupunkiin, eli väestön ikääntyessä kylä voi hiljetä.
Kesällä vilkas kylä saattaa hiljetä syksyn pimeyden, kylmän ja ensimmäisten räntäsateiden saavuttua.

Lähettäjä: Tasha 
Päivämäärä:   9.11.25 14:40:27

Riippuu aivan kylästä. Pikkukylä voi olla asuinpaikkana joko se ihana kotoisa ja lämminhenkinen idylli tai sitten aivan painajainen. Kumpaankin kuvaukseen sopivassa kylässä olen asunut elämäni aikana.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   9.11.25 15:01:57

Kuten muutkin sanonut, riippuu niin kylästä millainen ilmapiiri siellä on.

Asun pikkukylässä jossa on hyvä yhteisöllisyys ja aktiivista toimintaa on etenkin kesällä mutta myös talvisin porukkaa kokoontuu biljardipöydän tms ääreen. Talkoohenkeä löytyy. Mutta väestö on ikääntymään päin, paluumuuttajia on tosin nyt ollut.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   9.11.25 15:05:05

Asun pienimmässä kuviteltavissa olevassa kylässä. Päätien varressa tosin, mutta ei sillä mitään väliä, kun julkisia ei ole kulkenut enää vuosikymmeniin.

Ihan kiva, kun pärjää omillaan. Naapureitten kanssa on paras pysyä hyvissä väleissä. Huonompi homma vaan se, että ovat jo kuolleet melkein kaikki ja viimeiset tarvitsevat enemmän apua kuin kykenevät antamaan.

Päivämäärä:   9.11.25 15:11:53

Onko sun suvulla hyvä maine siellä? Siitä on kaikki kiinni. Pikkukylät voi olla järkyttävän ilkeitä ja ulkopuolelle jättäviä jos ovat päättäneet että etteivät tykkää susta. Usein jos joku suvusta on ollut kaikille raskas ja ilkeä niin muu suvusta saa kans osasta. Näin jopa meidän melkeen 5000 väkiluvun kylässä eli paljon isompi.

Lähettäjä: möksä 
Päivämäärä:   9.11.25 15:17:41

Mäkään en ymmärrä tuota syksy/talvi kommenttia. Samalla lailla vuodenajat vaihtuu kuin muuallakin?

Laittaa kodin sellaiseksi kuin itse haluaa. Pihalle valoja niin kuin itse haluaa. Hyvät otsalamput käyttöön (ja siis useampia, niin että voi aina ladata). Aggregaatti on hyvä hankinta. Ladattavilla sähkövaloilla ja powerbankeilla on käyttöä. Mulla on joka huoneessa joku akulla toimiva valo ja erilaisia taskulamppuja tai otsalamppuja on ripoteltu pitkin taloa. Eli jos se pimeä sitten sähkökatkolla iskee niin on aina joku tuikku käden ulottuvilla.

Olen nauttinut nyt taas näistä pimeistä illoista. Koiran kanssa lenkillä, otsalampun valokeila valaisee maailman, ympärillä pehmoista, lämpöistä pimeyttä. Rentouttavaa.

Lähettäjä: yhteisö 
Päivämäärä:   9.11.25 15:23:22

Sinne kun muutat, minä, minä, minä mentaliteetilla, et taatusti viihdy.
Sinä tulet uutena yhteisöön eli sinä et yhteisöä ohjaa vaan sinun tulee sopuisasti sulautua siihen.
Jos tuon sopeutumisen tyrit, ei sinusta tulla pitämään jatkossakaan.

Lähettäjä: udude 
Päivämäärä:   9.11.25 15:30:56

Riippuu monesta asiasta. Esim. onko siellä riittävä nettiyhteys etätöiden tekemiseen? Joka puolella ei ole eikä auta vaikka itse mistä liittymästä maksaa.

Naapuriapu toimii jos toimii. Esim. minun eno asuu maalla, hänellä traktori ja käy välillä naapureitakin auttamassa, mutta oman päivätyönsä vuoksi ei silti ole aina kotona auttamassa naapureita. Kaikki tuntevat toisensa, kun eno ja vaimonsa ovat lähistöltä kotoisin, toinen 10 ja toinen 15 km päästä, ja ovat asuneet tuossa melkein 40 v.

Millaiseen taloon muutat? Jos se on kovin alkeellinen, niin toisaalta sitten ei sähkökatkot haittaa, mutta sitten voi olla todella työläs nyhrätä kaikki käsin ympäri vuoden.

Aiotko olla jollain tasolla omavarainen, vai haetko kaiken kaupasta? Kauppaan ei singahdeta 10 minuutissa, joten on osattava varautua. Samoin lääkärit ja apteekit.

Onhan se yhdenlaista elämää. Täti asuu ns. keskellä erämaata, käy kaupassa kerran viikossa ja lähin naapuri on 10 km päässä. Kauppaan 20 km, apteekkiin ja lääkäriin 60 km. Se on elämäntapa.

Kyllä ihmiset pärjäävät, vaikkei alepa olekaan vastapäätä 24 h auki.

Hyvä pointti tosiaan tuo muiden ikä. Onko kylä pysymässä elossa vai väheneekö väki vanhenemisen myötä ja uusia ei juurikaan tule tilalle? Toki aloittaja on menossa, mutta muita?

Päivämäärä:   9.11.25 15:38:13

"Mä ihmettelen tuota naapuriapua mitä jotkut odottaa, että mitä se käytännössä on?"

Jotkut kaupunkilaiset ilmeisesti kuvittelee ettei maaseudulla käydä töissä tai kaikilla on maatila 1960- luvun tyyliin ja täten joutaisivat hyppäämään maalle muuttaneen avuksi joka asiassa.
Tiedoksi vaan näin kuvitteleville että maaseudulla käydään töissä samalla tavalla kuin kaupungissakin ja maatilat ovat maaseudullakin harvassa.
Maatilaa pyörittävillä on myös samalla tavalla työnsä ja kiireensä.
Ja jos maatiloilla tarvitaan apua( jumittunut vasikka) niin silloin paras apu on toinen asiaan perehtynyt henkilö tai ell.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.11.25 15:58:42

Kaikki mitä teet ja mitä liikettä sun pihallasi tapahtuu, tiedetään. Tietysti ihan hyvä varkaiden varalta, mutta on se vähän ahdistavaa kun tietää että naapuri kyttää jokaista liikettä ja kun lähdet lenkille niin oikein tuntee silmät selässään.

Talvella on inhottavaa kun lumi tukkii joka paikan ja usein ainoa mihin pääsee lenkille on ison tien varsi, joka on epäturvallinen liikenteen vuoksi.

Minäkään en muuten ihan ymmärrä tuota jatkuvaa naapuriavun korostamista. Maalla tosiaan käydään ihan päivätöissä ja palvelut on ulkoistettu. Ainoa naapuriapu mitä ollaan tarvittu tässä vuosien aikana tarvittu on jauhojen lainaaminen, eli ei mitään elintärkeää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.