|
Lähettäjä: S
Päivämäärä: 9.11.25 11:07:04
"
Jos aloittaja kieltäytyy perinnöstä, niin tietenkin hänen lapsi on seuraavana perimässä. Sitä en osaasanoa miten lapsen kohdalla perinnöstä kieltäytyminen menee mutta senkin voi kyllä tehdä. Itse tiedän tapayksen, jossa perintönä olisi ollut palanut "talo". Kaikki tietenkin kieltäytyivät perinnöstä, myös alaikäiset lapset, kun tontillakaan ei juuri mitään arvoa ja siivottavaa olisi ollut tuhansien eurojen edestä."
Alaikäisen perinnöstä kieltäytyminen on helppoa silloin kun pesä on pelkkää velkaa tai käytännössä arvoton, kuten esimerkiksi tuo palanut talo, jonka tontin arvo ei ilmeisesti riittänyt kattamaan kuluja. Jos pesässä kuitenkin on edes jotain jonka perusteella jää plussalle, asia ei ole niin yksinkertainen. Asia käydään läpi lapsen etua ajatellen ja päätöksen tekee edunvalvoja eli vanhempi ei voi päättää, että lapsi kieltäytyy.
Omien lasten puolesta jouduin tätä selvittämään, kun itse olin osakkaana pesässä, jossa varoja ehkä 2000€ ja velkoja 400000€. Itsestään selvää oli kieltäytyä, mutta lasten puolesta pystyi kieltäytymään vain dvv:n luvalla, vaikka itsestään selvää tietysti oli, että lapsen etu on kieltäytyä.
|