Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Perinnöstä kieltäytyminen ja vaikutus lapseen

Lähettäjä: Velkaloukku? 
Päivämäärä:   9.11.25 09:52:11

Löytyisiköhän täältä kokemusta miten perinnöstä kieltäytyminen vaikuttaa vielä syntymättömään lapseen. Kauhutarinoita perintövelkaloukusta saa lukea nyt paljon ja yritän sitä itse välttää.

Meillä on tyypillinen tilanne: huonokuntoiset vähävaraiset vanhempani omistavat pikkupaikkakunnalla vanhahkon talon. Verottaja varmaan näkee talossa ja tontissa "arvoa", eli perintöveroja tulee taatusti, mutta taloa ei ikinä saa myytyä. Olin ajatellut kieltäytyväni perinnöstä kunhan se aika koittaa. Ilman lapsia olisin selvinnyt ilman ongelmia.
Mutta nyt olenkin raskaana ja selvitin että alaikäisen lapsen kieltäytyminen perinnöstä on Suomessa ilmeisen hankalaa. Onko siis niin, että joko minä tai vielä syntymätön lapseni joudumme tuon perintöveron ja talosta huolehtimisen ottamaan vastaan? Onko mitään vaikutusta jos kieltäydyn perinnöstä jo etukäteen, ennen kuin lapsi syntyy? Häviääkö hänen osuutensa perintökaaresta? En ole löytänyt vastausta netistä. Ilmeisesti voin määrätä että päätökseni luopua koskee koko sukuhaaraani, mutta onko väliä teenkö päätöksen ennen vai jälkeen lapsen syntymän. Jääkö perintövero minulle joka tapauksessa?
(Selvitä tätä vielä lakimieheltäkin, mutta olisi kiva kuulla miten muut ovat näitä tilanteita ratkoneet)
Kyllä, olen "etuajassa" asiaa selvittämässä, mutta nyt olisi vielä aikaa puhua vanhemmilleni järkeä. Haluavatko siis että heidän paljon toivoma ainut lapsenlapsi saa heiltä muistoksi vain perintöveroa.

Re: Perinnöstä kieltäytyminen ja vaikutus lapseen

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   9.11.25 09:54:47

Jos talo on muutaman kymppitonnin arvoinen, veroa ei tule maksettavaksi paljoa. Sitten talo kymppitonnilla myyntiin niin luulis siitä eroon pääsevän jos ei aivan pommi ole.

Voisivatko vanhemmat jo myydä talon ja muuttaa vaikka kerrostaloon vuokralle? Miten he nyt jaksavat talosta huolehtia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.11.25 10:01:01

Varmaan sun nyt ihan ekana kannattaa ottaa selville mikä talon verotusarvo on. Itse perin vanhan rottelon, verotusarvo alle 20ke, ei veroja.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   9.11.25 10:18:59

Nyt en varmaankaan käsittänyt. Eli luuletko, että lapsesi ja sinä peritte vanhempasi? Mistä ihmeestä tämmöinen luulo? Kyllä sinä perit, lapsi ei. Lapsesi perii, jos sinä olet kuollut vanhempiesi kuollessa. Lapsesi perii aikanaan sinut. Ja jos lapsesi haluaa kieltäytyä sinulta saamastaan perinnöstä, pystyy kyllä sen tekemään. Alaikäisellä täytyy olla edunvalvoja, mutta ihan itse lapsi voi asiasta päättää.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   9.11.25 10:20:59

Ensi vuodesta alkaen alle 30 000 euron perinnöstä ei mene veroa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.11.25 10:25:22

Verotusarvolla ei ole mitään tekemistä perintöverotuksessa käytettävän arvon kanssa. Perukirjaan arvioidaan talon käypä arvo eli mitä ulkopuolinen siitä maksaisi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.11.25 10:41:08

Jos aloittaja kieltäytyy perinnöstä, niin tietenkin hänen lapsi on seuraavana perimässä. Sitä en osaasanoa miten lapsen kohdalla perinnöstä kieltäytyminen menee mutta senkin voi kyllä tehdä. Itse tiedän tapayksen, jossa perintönä olisi ollut palanut "talo". Kaikki tietenkin kieltäytyivät perinnöstä, myös alaikäiset lapset, kun tontillakaan ei juuri mitään arvoa ja siivottavaa olisi ollut tuhansien eurojen edestä.

Päivämäärä:   9.11.25 10:41:26

Ehkä voin toivoa että talon arvo on niin vähäinen ettei sen perintöveroa kannattaa jännittää. Kiitos piste riville päivityksestä. Lopputulemaanhan vaikuttavat myös muu omaisuus tai velka. Täytynee nyt käydä keskustelua vanhempieni kanssa.

Mutta talon kulut juoksevat joka tapauksessa ja kun kaukana asutaan ei talon kuntoa voi tarkkailla. Pitänee lahjoittaa jonkin muun riesaksi.

Öö: tuon ikäluokan ihmisethän asuvat kotona vaikka toinen jalka olisi jo haudassa... Kun ennenkin on pärjätty. Olemme yrittäneet käydä keskustelua muista asumismuodoista, turhaan.

"Eli luuletko, että lapsesi ja sinä peritte vanhempasi?" > Jos minä luovun perinnöstä, perintö jaetaan ikään kuin minua ei olisikaan, eli silloin minun lapsi siirtyy perijäksi.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   9.11.25 10:54:09

Ei perintöä ole olemassa niin kauan kuin perittävä on elossa. Kieltäytyminen ei siis etukäteen onnistu. Sinä voit ehdottaa vanhemmillesi, että testamenttaavat sen tönön jollekin sellaiselle, joka keksii sille jotain käyttöä. Vaikka naapurille, jonka tilukset siinä laajenisivat.

N, perintökaaren mukaan ilman testamenttia menee juuri noin: aloittaja perii omat vanhempansa, ja lapsi perii hänet. Jos itse kieltäytyy, niin menee seuraavalle ikään kuin hän olisi kuollut, eli lapselle.

Lähettäjä: mn 
Päivämäärä:   9.11.25 10:56:09

Jep, testamenttaavat talon vaikka kyläyhdistykselle tai naapurille niin ei tarvitse sitä miettiä enää.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   9.11.25 11:07:04

"
Jos aloittaja kieltäytyy perinnöstä, niin tietenkin hänen lapsi on seuraavana perimässä. Sitä en osaasanoa miten lapsen kohdalla perinnöstä kieltäytyminen menee mutta senkin voi kyllä tehdä. Itse tiedän tapayksen, jossa perintönä olisi ollut palanut "talo". Kaikki tietenkin kieltäytyivät perinnöstä, myös alaikäiset lapset, kun tontillakaan ei juuri mitään arvoa ja siivottavaa olisi ollut tuhansien eurojen edestä."

Alaikäisen perinnöstä kieltäytyminen on helppoa silloin kun pesä on pelkkää velkaa tai käytännössä arvoton, kuten esimerkiksi tuo palanut talo, jonka tontin arvo ei ilmeisesti riittänyt kattamaan kuluja. Jos pesässä kuitenkin on edes jotain jonka perusteella jää plussalle, asia ei ole niin yksinkertainen. Asia käydään läpi lapsen etua ajatellen ja päätöksen tekee edunvalvoja eli vanhempi ei voi päättää, että lapsi kieltäytyy.

Omien lasten puolesta jouduin tätä selvittämään, kun itse olin osakkaana pesässä, jossa varoja ehkä 2000€ ja velkoja 400000€. Itsestään selvää oli kieltäytyä, mutta lasten puolesta pystyi kieltäytymään vain dvv:n luvalla, vaikka itsestään selvää tietysti oli, että lapsen etu on kieltäytyä.

Päivämäärä:   9.11.25 11:10:50

Pilkku, käsittääkseni voin tehdä ennakkokieltäytymisen perinnöstä.

Tuo testamentti olisi ollut hyvä ratkaisu, mutta muistisairas ei sellaista enää voi tehdä. Eli umpikuja sekin, valitettavasti.

Päivämäärä:   9.11.25 11:17:58

S: juuri näin olen käsittänyt. Ja meillä varmaan on sellainen tilanne, että jotain, vaikkakin pientä, arvoa pesässä tulee olemaan. Siksi kieltäytyminen lapsen puolesta ei todennäköisesti onnistu.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   9.11.25 11:31:47

Ei jääräpäisyys ole ikäluokkakysymys: Minun vanhempani muuttivat suht hyväkuntoisina 72 ja 73 vuotiaina omakotitalosta kerrostaloon, ajatuksella että muutetaan vielä kun se onnistuu omatoimisesti. Talo ja varsikaan iso tontti halutulla alueella ei olisi ollut perillisille mikään musta pekka käteen, mutta vielä helpompi on sitten aikanaan myydä kerrostalokolmio. Vanhempieni on nyt huolettomampaa matkustella kun ei ole omakotitaloa ja puutarhaa hoidettavana.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.