Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Auton rengas tyhjenee hiljalleen, vaihtoehdot?

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   9.11.25 07:52:29

Vaihdatin viime ma alle talvirenkaat liikkeessä. Yleensä laittavat tosi korkeat paineet lämpötilaan nähden, joten katsoin itse rengaspaineet heti tiistaina. Toisen takarenkaan paine oli noin 0.3 bar alempi kuin toisen. Tasasin paineet, mutta pe kun katsoin niin tämän renkaan paine oli taas laskenut. Naapuri auttoi että testattiin ettei renkaan pinnassa vaikuttaisi olevan reikää eikä venttiili vuoda. Sanoi, että venttiilin juuressa voi olla vikaa tai vanteessa ja totesi että ehkä sen voi paikata.

Mulla on loppuvuoden aikana tulossa paljon ajoa ja en todellakaan halua ajaa henkeä pidätellen, että pitääkö joku paikka tai onko sittenkin joku muu vika! Mutta mitä tässä on vaihtoehtona? Autossa on vielä alkuperäiset vanteet, eikä samanlaisia saa mistään, pitääkö sitten uusia ne kaikki ja mahdollisesti vielä renkaatkin? Talvirenkaat ovat siinä kunnossa, että olin ajatellut niiden kestävän vielä hyvin tämän talven.

Re: Auton rengas tyhjenee hiljalleen, vaihtoehdot?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.11.25 07:57:39

Renkaaseen kunnolla ilmaa ja upota se esim. kottikärryihin, joka täytetty vedellä. Näkyy onko vika kumessa vai vanteessa ja korjaus sitten sen mukaan. Voi mennä paikkauksella/vanteen hitsauksella, tai sitten uuden ostoon.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   9.11.25 08:04:09

Rengas irti, kunnolla ilmaa, kannuun vettä ja tilkka käsitiskiainetta, kaadat hissuksiin ja pyörittelet rengasta. Kyllä se vika siinä selviää.

Miksi paikatulla renkaalla ei voisi ajaa?

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   9.11.25 08:13:30

Juuri oli sama tilanne, vein rengasliikkeeseen. Peltikaton ruuvi oli kantaa myöden renkaassa, poisto ja paikkaus, 45 e.
Pelittää hyvin, renkaat ovat muuten hyvät. Tämmöistä vaan sattuu, kilometrejä tulee. Ei paikattu rengas ole sen huonompi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.11.25 08:19:41

Viet rengasliikkeeseen, kertovat kyllä kannattaako paikata vai ei.

Mutta miksi vanteet pitäisi uusia jos rengas on hajalla?

Päivämäärä:   9.11.25 08:19:45

Mulla oli sama tilanne jokunen vuosi sitten. En jaksanut tehdä mitään kummempaa, ruuttasin paikka-ainepullon renkaan sisään ja kovaa ajoa vaan. On pysynyt ilmat sisällä oikein hyvin sen jälkeen.

Lähettäjä: Jh 
Päivämäärä:   9.11.25 08:32:20

"Mulla oli sama tilanne jokunen vuosi sitten. En jaksanut tehdä mitään kummempaa, ruuttasin paikka-ainepullon renkaan sisään ja kovaa ajoa vaan. On pysynyt ilmat sisällä oikein hyvin sen jälkeen."

Todella huono neuvo henkilöautolle ja kyseessä ilmeisesti idiootti! jos on esim.puutarha traktori tai avant kotikäytössä niin sitten paikka aine ok. Sen paikka aineen kanssa kannattaa autolla ajaa joitakin kilometrejä lähimpään rengasliikkeeseen. Siellä rengas irti ja syy miksi tyhjenee. Jos on reikä niin uusi rengas vain alle ja matka jatkuu. Ei sadan -kahden takia kannata (pahimmassa tapauksessa) menettää henkeään puhjenneen renkaan tähden.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   9.11.25 08:33:55

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 9.11.25 08:19:41

Viet rengasliikkeeseen, kertovat kyllä kannattaako paikata vai ei.

Mutta miksi vanteet pitäisi uusia jos rengas on hajalla?"

Olen ymmärtänyt, että joskus esim. kulunut tai muuten vioittunut vanne voi aiheuttaa sen, että rengas tyhjenee? Siksi mietin tuota vanneasiaa.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   9.11.25 08:43:52

Rengasliikkeissäkin on välillä melkoisia tumpeloita töissä, että en ihan luottaisi.

Reikäistä rengasta ei ole mitään syytä hävittää - jos se reikä ei ole suurinpiirtein nyrkin kokoinen, vaan se paikataan ja sillä hyvä.

Lähettäjä: Oisko 
Päivämäärä:   9.11.25 09:30:02

Mulla olivat renkaiden oston yhteydessä jättäneet uusimatta venttiilit ja 3/4 rengasta vuosi..

Lähettäjä: Yks 
Päivämäärä:   9.11.25 09:31:25

Mä oon sen verran tumpelo, että aina oon luottanut rengasliikkeeseen reikien kanssa. Kerran olin lähdössä liikkeelle ja auto varoitti pienestä paineesta. Ajoin rengasliikkeeseen ja pyysin auttamaan naista mäessä. Löytyi pieni reikä, joka paikattiin. Niillä renkailla ajelin sitten vielä pari kesää ongelmitta.

Toisella kertaa meni ihan tyhjäksi ja puhelin käteen ja soittamaan rengasliikkeeseen, mitä tehdään. Sain ohjeeksi soittaa hinausauton ja silloin meni sitten rengas uusiksi (ja pari sille kanssa, kun ei ollut ihan uudet renkaat nekään). Mutta se reikä oli sitä "nyrkin kokoluokkaa" ja ihan itse sen aiheutin ajamalla rotvallin reunaan.

Ensimmäisen reiän olisi ehkä voinut etsiä itsekin, mutta olin reissussa (vajaa 1000 km kotoa) eikä minulla kotonakaan olisi ollut paikkausvälineitä. Kotona olisi tosin ollut todennäköisesti hinurikeikka, kun lähin rengasliike on 20 km päässä, enkä olisi kyllä sillä renkaalla lähtenyt niin kauas ajamaan. Paikkaussetin olisi tietty voinut heittää sisään ja ajella sillä.

Jälkimmäisen renkaan olisi voinut kuskata sinne rengasliikkeeseen itsekin, jos olisi ollut toinen auto. 5 km rengasta kantaen ei houkutellut. Myös vararengas olisi pelastanut, mutta kun sitä ei autossa ole.

Eka korjaus taisi maksaa n. 50 e ja hoitui alle puoleen tuntiin. Toinen sitten renkaiden hinnan. Hinausauton maksoi vakuutus.

Päivämäärä:   9.11.25 09:33:51

Laitat ilmaa, soitat rengasliikkeeseen ja ajat sinne. Kattovat siellä mitä kannattaa tehdä. Turhaa alkaa itse kikkailemaan.

Päivämäärä:   9.11.25 09:34:07

Kyllä vika voi olla vanteessa. Vie rengasliikkeeseen, ne osaa auttaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.