Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Raha-asian puheeksiottaminen, miten ite toimisit

Lähettäjä: hiirellä 
Päivämäärä:   8.11.25 18:06:09

jos olisit minä ja kokisit kuten minä koen? Aikoen ottaa asian puheeksi.

Tosiasiahan on, että ihmissuhdeasiat eivät hiljaa kärvistelemällä koskaan korjaannu. On jokaisen omalla vastuulla avata se suunsa, jotta toisella voi olla mahdollisuus muuttaa toimintatapojaan ja ymmärtää minun kokemukseni asiasta. Aion ottaa puheeksi, koska asia toistuu tasaisin väliajoin, koska asumme lähellä toisiamme ja olemme tekemisissä. Toistuvaa neg. stressiä ei kannata ehdoin tahdoin elämässään ottaa vastaan, jos sen voisi puhumalla välttää.

Nyt onkin Heppalan tädeillä näytön paikka, pystyttekö asettumaan aloittajan eli toisen ihmisen asemaan ja vastaamaan tämän toisen kokemusmaailmaan asettumisen kautta. Ja...pysymään aiheessa...

Olen 30-v.

Kun menen vanhempani + hänen puolisonsa + heidän yhteisen lapsensa kanssa kahvilaan tai syömään jossain, niin useimmiten jompi kumpi heistä kahdesta muusta aikuisesta maksaa. Yleensä minä en maksa, koska en voisi sitä tehdä oman taloustilanteeni takia. Olen viime vuodet ollut enimmääkseen joko osa-aikatyössä 12 e tuntipalkallani tai opiskelija. Enää en ole opiskelija, mutta palkka on toistaiseksi tuo. Heillä on molemmilla kokopvtyö normaalilla palkalla (joka ei ole 12 e /h) ja tällä puolisolla on varsin hyvä palkka. Ei mikään kovatuloinen, mutta kuitenkin parempi kuin vanhemmallani ja palkalla tulee kivasti toimeen.

Silloin kun suinkin pystyn, niin haluan tietenkin maksaa vuorollani. Meitä on kolme aikuista ja maksamalla saan vastavuoroisuuden tuoman normaalin aikuisen tunteen. On kiusallista, jos on monta kertaa peräkkäin kahvilla tai syömässä jonkun muun maksamana. Tämä on se minun kokemukseni, jonka haluan tuoda esiin. Että minä en halua olla mikään lokkeilija, joka ei ikinä maksa. Lisäksi on ihan normaalia, että kolmesta aikuisesta palkansaajasta kukin maksaa vuorollaan.

Olen rauhallisesti ja neutraalisti ohimennen sanonut, että katelkaa mitä otatte niin mä maksan sit kaikki. Tämä puoliso ei pysty sulattamaan tätä maksamistani, vaan tunkee automaattisesti maksupäätteelle väkisin. Olen kylmänrauhallisesti sitten ilmoittanut, että mä maksan tällä kertaa ja vilauttanut korttini hänen naamansa edessä. Tällainen vaan vie tolkuttoman määrän energiaa minulta ja aiheuttaa tosi kovasti huonoa stressiä ja kiusaantumista siitä showsta.

Haluan ajatella, ettei tässä ole hänen taholtaan tahallista vaikean tunteen aiheuttamista minulle eikä lesoilua palkallaan. Koska hän ei ole ylimielinen ihminen. Minun matala tulotasoni ja yksinasumisen kalleus on kaikkien meidän tiedossa kyllä, mutta juju on siinä että minä tarjoankin vain silloin kun oma tilanteeni sen sallii. Ja kyllä se sen joskus sallii ja silloin haluan sen ihan normaalisti ilman showta maksaa. Esim. huomenna ei oikeen salli, koska käyttötilillä on 20 e ja palkka tulee maanantaina. Toisella kertaa voi sallia.

Siksi koen tosi nöyryyttävänä, että hyvätuloinen ihminen fyysisesti ja henkisesti järjestää tämmösen ei kun minä -kohtauksen normaalista asiasta, jonka suorittamalla hoidan oman osuuteni eli vältän lokkeilu -vaikutelman. En ole mikään makaronin ja tonnikalan syöjä rahoiltani kuitenkaan, vaikka erittäin pienituloinen olenkin. En ole ikinä saanut tttukea, eikä ole ollut muuta kuin opintolainaa. Tunnen kyllä oman rahatilanteeni ihan itse, että voinko maksaa porukan eväät vai en.

On kai loukkaavaa, että minut koetaan joksikin köyhäksi, jolta ei voi muutaman kerran vuodessa maks. muutaman kympin per kerta, ottaa vastaan. Jos sanon maksavani, niin seuralaiseni voi huoleti olla varma, että sillä hetkellä se ei ollut tosiaankaan ruokarahani tai sähkölaskurahani tmv. En ole holtiton rahankäyttäjä, he molemmat tietävät sen.

Näen kasvoillaan aina aitoa stressiä siitä, kun sanon maksavani. Tämä on ikävä näky. En minä kulje ryysyissä enkä ole alipainoinen. Epäilen, tuntuuko hänestä aidosti tosiaan pahalta ottaa vastaan tarjottu kahvi + pulla läheiseltä, jonka tietää olevan pienissä rahoissa ja nimenomaan juurikin kun hän itse on hyvätuloinen? Tässähän olisi sitten hänen henk.koht. kasvamisen paikkansa ihmisenä. Luottaa siihen, että toinen kyllä on oman tilanteensa tasalla JA tajuta se lokkeilun ikävä tunnekokemus.

Näin henkilökohtaisen sepustuksen sanominen toiselle eli tälle toiselle osapuolelle tuntuu ikävältä, siis se että sanoisin, että tiedän kyllä olevani pienituloinen ihminen, mutta maksan vuorollani toisinaan silloin kun maksaminen sopii sen hetkiseen tilanteeseeni. "Minusta tuntuu tosi kiusalliselta, että aina tulet väkisin sen maksukorttisi kanssa." Tässä tulisi minun kokemusmaailmani esille, mutta miten onkin vaikeaa kertoa, Miltä minusta tuntuu.

Huomioitavaa on, että oma vanhempani, joka on huomattavasti puolisoaan pienipalkkaisemmalla alalla, ei koskaan järjestä showta minun maksamisesta. Keskenään jos heistä kahdesta maksajana on kyse, ei showta tule.

Miten sinä toimisit, jos olisit päättänyt nostaa kissan pöydälle tämän henkilön kanssa kahdestaan? Ihan näillä sanoilla vai onko parempia idiksiä puheeksiottoon? Haluan tämän älyttömän turhan stressin siitä showsta loppuvan ymmärryksen kautta. Jos sanon, että mää maksan, niin siihen pitää oppia suhtautumaan neutraalisti ja rauhallisesti. Kuten oma vanhempani pystyy.

Re: Raha-asian puheeksiottaminen, miten ite toimisit

Päivämäärä:   8.11.25 18:16:58

Hän on hyvin kiltti ja antelias ihminen. Siksi käsitykseni mukaan on vaan ymmärtämättömyydestä ja jostain omastatunnosta kyse? Että onko hällä huono omatunto, kun tiedämme kaikki eron hänen ja minun palkkatulojen välillä koskien sitä, että minä maksan ja luuleeko hän voivansa määrätä, että hän maksaa minun, "ressukkapienituloisen", naaman edestä?

Siinä ruuhkassa kassalla ei ole oikea hetki puhua tästä, vaan etukäteen. Mutta: kun minusta tuntuu kiusalliselta, että koen tämän tilannekaavan niin kiusalliselta. Tuntuu kiusalliselta ottaa suoraan omaan rahatilanteeseen liittyvä asia puheeksi.

Raha-asioista puhuminen läheisten kanssa ei ole minulle helppoa eikä se ollut lapsuudenkodissani helppoa vaan hyvin kireä ja tulenarka aihe, johon liittyy paljon traumojakin ja isoja ongelmia.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   8.11.25 18:19:57

Anna sen vanhempasi puolison maksaa, jos hän välttämättä haluaa. Ihan oikeesti. Jos hän ei haluaisi maksaa, niin ei hän tarjoutuisi.

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   8.11.25 18:21:46

Eli raha on sinulle vaikea aihe, se tuli selväksi. Tämäkin paljastaa sen:

"Esim. huomenna ei oikeen salli, koska käyttötilillä on 20 e ja palkka tulee maanantaina. Toisella kertaa voi sallia."

Ei tilillä oleva raha määritä sitä, onko johonkin varaa vai ei, ehkä vanhempasi puoliso tietää sen. Hän myös todennäköisesti haluaa hyvää hyvyyttään maksaa, ei nöyryyttääkseen sinua. Sinulla on selvästi traumoja rahaan liittyen ja on ihan hyvä pohtia, miksi näin on. Miksi koet sen nöyryyttävänä, että hän haluaa maksaa?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.11.25 18:24:04

No voi hyvänen aika.
Vanhempi, tai tämän puoliso, nyt vaan haluaa maksaa jälkikasvun ravintolalaskun.

Mun isä on 82-v eläkeläinen ja minä 60-v hyvätuloinen. Isä haluaa aina maksaa ravintolalaskun.
Tai no, huomenna minä saan maksaa, kun on isänpäivä.

Ei vanhempien kanssa nuo laskut mene niin kuin kaverien kanssa.

Päivämäärä:   8.11.25 18:29:04

"Ei tilillä oleva raha määritä sitä, onko johonkin varaa vai ei,"

Niin siis sanoin juuri, että käyttötililläni on 20 e rahaa huomenna. Miten se ei sun mielestä määritäkkään sitä, että onko mulla varaa tarjota huomenna vai ei? Miten se käyttötilin kate ei sitä kerro? Saisko perusteen, oli aika hupsu väite.

20 e :lla saattaa säkällä saada 4 :lle jonkun kahvilakäynnin, mutta ei läheskään välttämättä nykypäivän hinnoilla.

"Miksi koet sen nöyryyttävänä, että hän haluaa maksaa?"

Siksi, että hän haluaa maksaa säälin takia. On alentavaa, että hän ajattelee minun pienituloisuuttaani ja vastaavasti omaa hyväosaisuuttaan niin paljon, että käyttäytyy em. tavalla joka vatun kerta ilman poikkeusta.

Sanoin aloituksessa, että koeta asettua minun asemaani kokijana, kun kerron, mitä minä koen. Miten meni omasta mielestäsi? Jos sinulle olisi ok pienituloisena olla aina lokki ja rotta läheistesi seurassa ulkona syömässä, niin koeta nyt tajuta, ettei se kaikille pienituloisille ole neutraali tai kiva tunne.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.11.25 18:29:22

Maksan kyllä itsekin aina jo varsin aikuisten lasteni syömiset, jos ollaan porukalla liikenteessä. Ei siitä ole kukaan alkanut kinata :-D

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.11.25 18:30:53

Mistä tiedät, että kyse on säälistä?

En tiedä yhtään vanhempaa, joka ei vähintäänkin yrittäisi maksaa aikuisen lapsen puolesta ravintolassa, vaikka sillä nelikymppisellä lapsella olisi omat lapset ja vanhempaansa isommat tulot.

Oma äitini on köyhä eläkeläinen ja sitkeästi yrittää tätä edelleen!

Päivämäärä:   8.11.25 18:34:03

"Siksi, että hän haluaa maksaa säälin takia. On alentavaa, että hän ajattelee minun pienituloisuuttaani ja vastaavasti omaa hyväosaisuuttaan niin paljon, että käyttäytyy em. tavalla joka vatun kerta ilman poikkeusta."

...kun taas normaalituloisen, vaikkakin selvästi pienipalkkaisemman puolisonsa eli vanhempani kanssa hän ei tällaista maksamisen kohtausta koskaan ikinä järjestä. Vain minun kanssani, koska minä olen joku ressukka. Siltä asia minusta tuntuu.

Päivämäärä:   8.11.25 18:38:34

"Niin siis sanoin juuri, että käyttötililläni on 20 e rahaa huomenna. Miten se ei sun mielestä määritäkkään sitä, että onko mulla varaa tarjota huomenna vai ei? Miten se käyttötilin kate ei sitä kerro? Saisko perusteen, oli aika hupsu väite."

Tarkoitin sitä, että tilillä oleva rahamäärä ei ratkaise tuollaisia asioita, kuukausibudjetti määrittää eli se, kuinka paljon rahaa jää yli, kun kaikki pakollinen on vähennetty.

"Siksi, että hän haluaa maksaa säälin takia. On alentavaa, että hän ajattelee minun pienituloisuuttaani ja vastaavasti omaa hyväosaisuuttaan niin paljon, että käyttäytyy em. tavalla joka vatun kerta ilman poikkeusta."

Koet siis olevasi jotenkin epäonnistunut ja hänen ilkkuvan sitä? Olen äiti ja vanhempieni lapsi, enkä ymmärrä asennettasi. Uskon sen johtuvan siitä, että sinulla on asian suhteen traumoja, etkä ymmärrä, ettei raha ja sen käyttö ole kaikille vallankäyttöä, vaan sillä halutaan myös tehdä muille hyvää. Maksan itsekin aikuisten lapsieni ruokailut, vaikka pärjäävät ihan hyvin omillaan.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   8.11.25 18:51:40

Jos aloittaja olisit itse hyvätuloinen, varmaan sinäkin haluaisit auttaa puolisosi lasta ja hoitaa maksun. Ajattelisitko sinäkin että tämä henkilö jonka puolesta maksat, olisi joku ressukka? Ei kukaan ajattele niin. Se on vain omassa päässäsi. Et ole mikään lokki.

Päivämäärä:   8.11.25 18:52:04

"Koet siis olevasi jotenkin epäonnistunut ja hänen ilkkuvan sitä?"

En tosiaan koe hänen ilkkuvan asiaa. Vaan koen, että hän maksaa sen takia, että minä olen pienituloinen. Näinhän asia on, nimenomaan näin. Hän pystyy olemaan hiljaa, jos vanhempani maksaa, koska tietää että vanhemmallani on ihan normaali aikuisen palkkatulo.

Koen alemmuutta siitä, että minun muita huonompaa taloustilannettani alleviivataan, vaikka (nyt olkoon viimeinen kerta kun jankutan samaa) elän harkitsevasti rahaa käyttäen. Minun tuloillani on kuitenkin täysin mahdollista tarjota joskus, kun vähän miettii. Joskus saan esim. sunnuntaityötä.

Tasavertaisuuden tuntemisen mahdollistaa se, että tekee samoja asioita seurueen kesken, kuin muutkin. Eli maksaa toisinaan, eikä vaan haukkaa ja ryystä muiden tarjoamia.

Minulle aikuisuuden yksi osa-alue on taloudellinen itsenäisyys.

Täällä ei selvästikään kaikilla ole omaa kokemusta oikeasta pienituloisuudesta (jota ei ole opiskelijuus, jonka aikana sijoitettiin opintolaina) eikä tällaisesta ikävästä tunteesta.

Päivämäärä:   8.11.25 18:52:50

Miten itse toimisin? Annan vanhempani/kumppaninsa maksaa koska hän haluaa niin tehdä. Se on heidän keinonsa osoittaa välittämistä. Ja ihan työssäkäyvä aikuinen olen itsekin.

Omien aikuisten lasten kanssa liikkuessa maksan heidänkin ruokansa. Se on minun keinoni osoittaa välittämistä.

Lähtisin kyllä miettimään miksi koet olevasi lokki ja rotta kun joku haluaa tarjota sinulle kahvit?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.11.25 18:55:38

Ehkä tämä henkilö tietää, että sulle ei voi jäädä kovin paljon rahaa säästöön. Ja haluaa maksaa, että sulla edes joskus on vähän väljyyttä.

Ei säälistä, ei vallankäytöstä vaan auttaakseen tilannettasi.

Mä olen sua reilusti vanhempi, enkä koskaan tavoita vanhempieni tulotasoa, vaikka ihan ok toimeen tulenkin. Vanhempani maksavat aina, enkä koe siitä minkäänlaista omantunnontuskaa. Päinvastoin, olen oikein tyytyväinen.

Varmaan nyt kuvittelet aika lailla näitä maksavan henkilön motiiveja. Voit tietysti kysyä, ja ehkä tapa toimia kassalla on hieman tökerö, mutta anna nyt ihmeessä tämän tyypin maksaa, jos hänellä rahaa on ja haluaa maksaa. Ei, et lokkeile tai siipeile, toisella nyt vaan on parempi taloudellinen tilanne.

Päivämäärä:   8.11.25 18:57:13

Mistä sinä erotat, että kyse on säälistä eikä siitä, että vanhempana/vanhemman asemassa olevana haluaa tarjota jälkikasvulle?

Lähettäjä: kuu 
Päivämäärä:   8.11.25 18:57:49

"Sanoin aloituksessa, että koeta asettua minun asemaani kokijana, kun kerron, mitä minä koen. Miten meni omasta mielestäsi?"

Mihin tarvitset tätä? Sinähän kirjoitit jo tuossa mitä haluat tehdä? Haluat toiset vain komppaamaan, että joo tee niin. Sinulle olisi paljon enemmän hyötyä toisenlaisista näkökulmista tähän asiaan, joita tässä koetetaan tarjota, koska sinä ITSE ET OSAA asettua tämän vanhempasi puolison asemaan, koska et ole kysynyt miten hän tämän asian oikeasti kokee vaan päätät hänen puolestaan hänen ajatuksensa ja kokemuksensa. HÄN voisi sanoa sinulle nuo samat lauseet, jotka kirjoituksestasi ylle lainasin.

Siispä puhu sitten hänen kanssaan, sano mitä koet, mutta kuuntele myös hänen näkökulmansa.

Päivämäärä:   8.11.25 18:58:53

"Lähtisin kyllä miettimään miksi koet olevasi lokki ja rotta kun joku haluaa tarjota sinulle kahvit?"

Olen jo mielestäni avannut omaa kokemusmaailmaani. Ne jotka ymmärtää, ymmärtää. Loput jää rannalle.

Ymmärrän, että asia joka ei kosketa itseä, voi tuntua vieraalta.

"Annan vanhempani/kumppaninsa maksaa koska hän haluaa niin tehdä. Se on heidän keinonsa osoittaa välittämistä."

Kuulehan, niin on osaltaan minunkin keinoni osoittaa välittämistä heitä kohtaan. Kahdelle suomalaiselle varttuneelle aikuiselle työssäkäyvälle ihmisille on turkasen vaikea keksiä mitään materialahjaa, kun valtaosalla meistä hv.yhteiskunnassa elävistä on kamaa yli äyräiden. Näin on minulla ja näin on heillä. Ruoalla tai kahvilla voin osaltaan osoittaa, että tykkään heistä. Siitä ei jää tavaraa nurkkiin, mutta se maistuu suussa hyvältä ja vie nälän tai kahvinhimon.

Kai minäkin saan osoittaa kiintymystä maksalla pitsan tai leivoksen kyetessäni?

Päivämäärä:   8.11.25 18:59:39

Kysyisin joskus ihan muussa tilanteessa, että mikä siinä maksamisessa on hänen päässään taustalla ja miksi en saisi välillä tarjota. Mutta sitähän sinä et halua tehdä, koska luulet jo tietäväsi.

Päivämäärä:   8.11.25 19:02:02

"Hän pystyy olemaan hiljaa, jos vanhempani maksaa, koska tietää että vanhemmallani on ihan normaali aikuisen palkkatulo."

Tietenkin hän pystyy olemaan hiljaa, hehän ovat samaa taloutta. Vanhempasi, puoliso ja heidän lapsensa ovat kolmen henden porukka joka joka tapauksessa maksaa ne kolmen hengen kahvit. Sinä olet vain yksi pieni lisähaara kun liityt siihen neljänneksi.
Sen sijaan sinä yksin kahville mennessäsi maksat vain ne yhden hengen kahvit mutta heidän kanssaan kahvitellessasi joudut maksamaan monin verroin enemmän jos tarjoat heillekin.

Päivämäärä:   8.11.25 19:03:38

"Hän pystyy olemaan hiljaa, jos vanhempani maksaa"

Siis kun perheen yhteisiä rahoja käytetään niin ne on yhtä lailla hänen kuin vanhempasikin.

Päivämäärä:   8.11.25 19:03:52

Luin tuon aloituksen uudestaan, enkä löytänyt mistään kohtaa, jossa vanhemman puoliso ilkkuisi aloittajalle tai tämän pienituloisuudelle. Stressiä näkyi silmissä hänen maksaessaan eli hän saattaa olla huolissaan aloittajan rahojen riittävyydestä. Hän varmaan tietää vanhempasi (miksei voida puhua isästä tai äidistä?!) rahatilanteen eli tietää, ettei tämän ruokien maksaminen vaikuta mihinkään.

Ongelma on aloittajan päässä ja asenteessa, paneudu noihin ongelmiin ja selvitä, mistä ne kumpuavat. Oletko muutenkin huono ottamaan apua vastaan?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   8.11.25 19:06:32

Vika on nyt aloittaja ihan sinun oman pääsi sisällä. On ihan normaalia, että vanhemmat oli siinä sitten biologisia tai ei kustantavat omille lapsilleen/kumppanin lapsille kahvitteluita yms. Se on sitä vanhemmuutta eikä siinä ole kyse mistään toisen rahallisen tilanteen korostamisesta. Omat vanhempani ja heidän kumppanit tekevät ihan samaa meille kaikille lapsille ja niin tekee kumppanini vanhemmat. Samaa tekee myös meidän isovanhemmat eli kustantaa omien lasten ja jopa meidän lasten lasten syömisiä yms. Siinä on ihan turha alkaa inttää vastaan. Ja kyllä, sitten kun omat lapset tuosta kasvaa niin minusta tuntuu edelleen luonnolliselta kustantaa heidän kahvittelut yms.

Kyse ei ole mistään ressukkana pitämisestä yms. Se on sinun oman pään sisällä ja kuten jo Juu tuota sanoin niin sinulla on selkeästi traumoja rahaan liittyen ja koet sen jotenkin määrittelevän sinua ihmisenä. Ketään joka on sinut raha-asioiden kanssa ei näe tuossa mitään ongelmaa, ressukkana pitämisenä yms. Vaan kuuluu meidän kulttuuriin.

Päivämäärä:   8.11.25 19:07:11

"Täällä ei selvästikään kaikilla ole omaa kokemusta oikeasta pienituloisuudesta (jota ei ole opiskelijuus, jonka aikana sijoitettiin opintolaina) eikä tällaisesta ikävästä tunteesta."

Täällä on kuule monellakin kokemusta ihan oikeasta pienituloisuudesta (jota ei ole 12€ tuntipalkka). Silloin ollaan kiitollisia jokaisesta murusestakin.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   8.11.25 19:09:25

Taidat aloittaja olla kirjolla?

Päivämäärä:   8.11.25 19:15:32

"Stressiä näkyi silmissä hänen maksaessaan eli hän saattaa olla huolissaan aloittajan rahojen riittävyydestä. Hän varmaan tietää vanhempasi (miksei voida puhua isästä tai äidistä?!) rahatilanteen eli tietää, ettei tämän ruokien maksaminen vaikuta mihinkään."

Jep. Liittyy teemaan nimeltä luottamus. Miksi hän ei voi luottaa siihen, että minä tarjoan vain silloin, kun minulla on rahaa? Mistä syystä hänellä on sellainen huoli, että aikuinen korkeakoulutettu normaaliälyinen psyykeeltään vakaa ihminen tarjoaa muille, jos ei ole itselle ruokaa jääkaapissa? Kerroin ikäni. Ei 20- vaan 30-v. Olen aikuinen ihminen ja toivoisin, että minun luotettaisiin jo osaavan elää kulloistenkin tulojeni mukaisesti.

Taloudenkäyttöni ei tietääkseni näytä erheellisesti ulospäinkään holtittomalta, koskapa se ei holtitonta ole. Siksi ihmettelen, mistä huoli kumpuaa? Missä luottamus?

Yleensähän minä en tarjoudu maksamaan juuri siksi, että ne rahat menee välttämättömiin ja tärkeämpiin. Silloin melko harvakseltaan kun sitten olen ennalta laskelmoinut, että nyt on (=eli ei tosiaan ole ruokarahasta pois siinä kohtaa, MINULLAKAAN, mihin viittasit) ja haluan käyttää sen ihan maks. muutaman kympin nimenomaan perheeni ruokkimiseen, niin tulee hirveän stressin aiheuttava tilanne kassalla ja jo hyvissä ajoin ennalta, kun kaava on vakio.

Tasavertaisuus.

Päivämäärä:   8.11.25 19:18:32

Niin siis asia aiheuttaa sinulle stressiä, ei sille vanhemman puolisolle. Ja se, että tilillä on rahaa juuri sillä hetkellä, ei tarkoita, että olisi varaa johonkin. Se, ettet ymmärrä sitä, tarkoittaa, ettet ole kovin hyvä rahan kanssa. Ja sitä suuremmalla syyllä on hyvä, että joku muu maksaa.

Päivämäärä:   8.11.25 19:20:42

Vaikuttaa siltä, että suurin ongelma on aloittajan korvien välissä…

Päivämäärä:   8.11.25 19:24:26

Minun vanhemmat maksaa aina, vaikka olen 32-vuotias ja tienaan varmaan enemmän kuin vanhempani. Myös appiukko maksaa aina, jos ollaan jossain kahvilla tai syömässä. Olen joskus koittanut maksaa, mutta se ei kummankaan vanhemmille sovi :D En kanna siitä huonoa omatuntoa ja annan heidän tarjota, kun kerta haluaa.

Kuulostaa siltä, että teet tästä nyt vähän liian ison asian.

Päivämäärä:   8.11.25 19:25:02

"Niin siis asia aiheuttaa sinulle stressiä, ei sille vanhemman puolisolle."

Juu tuota :lla on siis pääsy tämän 3. osapuolen pään sisälle, kun tietää stressin olevan 0 %?

"se, että tilillä on rahaa juuri sillä hetkellä, ei tarkoita, että olisi varaa johonkin. Se, ettet ymmärrä sitä, tarkoittaa, ettet ole kovin hyvä rahan kanssa"

Juu, ainahan tässä menee se bussikorttiin varattu 58 e geelikynsiin tai ravintolaan ja 25 e puhelinlaskuraha leffateatteriin. Sitähän se mainittu tulojen mukaan eläminen on, eikös vain.

Päivämäärä:   8.11.25 19:27:04

Olen minäkin kolmekymppinen ja sisarensa vielä vanhempia ja silti vanhemmat ja heidän kumppanit maksaa. Vanhempani yli kuusikymppisiä ja silti omat vanhemmat maksaa. Edelleen ihan kulttuurisidonnainen asia.

Päivämäärä:   8.11.25 19:28:24

"Minun vanhemmat maksaa aina, vaikka olen 32-vuotias ja tienaan varmaan enemmän kuin vanhempani. Myös appiukko maksaa aina, jos ollaan jossain kahvilla tai syömässä. Olen joskus koittanut maksaa, mutta se ei kummankaan vanhemmille sovi :D En kanna siitä huonoa omatuntoa ja annan heidän tarjota, kun kerta haluaa."

Okei. Se on sinun tunnekokemus asiasta ja minun on toisenlainen. Minä taas en kehtaisi olla -aina- se maksamaton osapuoli, mutta minua ei tietenkään hetkauta se, kuinka vieraat ihmiset toimii.

Päivämäärä:   8.11.25 19:31:00

Vai että oikeen kulttuurisidonnainen homma. Vai niin. Ihan olen kantasuomalainen itsekin

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   8.11.25 19:33:11

"Miksi hän ei voi luottaa siihen, että minä tarjoan vain silloin, kun minulla on rahaa?"

Siksi, että sinun motiivisi siihen oikeasti on tuo alemmuudentunne, turhanaikainen ylpeys ja lokkeilun pelko.

Päivämäärä:   8.11.25 19:36:47

Kyllä, kuuluu ihan suomalaiseen kulttuuriin, että vanhemmat kustantaa lapsilleen syömiset yms.

Lähettäjä: kuu 
Päivämäärä:   8.11.25 19:41:16

"Kuulehan, niin on osaltaan minunkin keinoni osoittaa välittämistä heitä kohtaan. Kahdelle suomalaiselle varttuneelle aikuiselle työssäkäyvälle ihmisille on turkasen vaikea keksiä mitään materialahjaa, kun valtaosalla meistä hv.yhteiskunnassa elävistä on kamaa yli äyräiden. Näin on minulla ja näin on heillä. Ruoalla tai kahvilla voin osaltaan osoittaa, että tykkään heistä. Siitä ei jää tavaraa nurkkiin, mutta se maistuu suussa hyvältä ja vie nälän tai kahvinhimon."

Välittämistä voi osoittaa muullakin kuin materialla ja sellaiselle, jolla sitä materiaa jo itsellään on paljon, se kannattaakin tehdä muulla tavalla, sillä eihän heitä se lisämateria entisen päälle taida suurta iloa enää tuottaa. (Ahneet ja pihit sitten erikseen, mutta hehän eivät kiintymystään osoita yleensä omalta osaltaankaan muille.) Kiintymystä osoitat varmasti heille jo sillä, että käyt heidän kanssaan siellä kahvilla ja että tulet olemaan heille apuna siinä kohta, kun he ikääntyessään ehkä enemmän sitä tarvitsevat.

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   8.11.25 19:44:56

Vastauksena otsikon kysymykseen:

Kun kerran aina tarjoaminen tuo sinulle negatiivisia ajatuksia, selitä asia vanhemmallesi+ kumppanilleen niin kuin aloituksessa selitit. Ei kahvilan kassalla, vaan rauhallisessa tilanteessa kasvokkain kotona. Eli että haluat myös vuorollasi maksaa, ja silloin kun sanot että nyt haluaisin tarjota vuorollani, sinulla on varmasti silloin siihen varaa, ja että asia on sinulle tärkeä.

Vanhemmat on aina lapsen vanhempia, vaikka se lapsi olisi jo eläkkeellä, tienaisi vanhempiaan paremmin jne. Jälkikasvusta huolehtimisen tarve voi olla niin vahva, ettei siinä kursailuksi tulkittavat maksamisyritykset joskus tunnu missään. Siksi sinua vaivaava asia pitää sinun selittää juurta jaksain ja perustein.

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   8.11.25 21:16:40

Kyllä on surullista, toinen hyvää hyvyyttään haluaa tarjota jotta aloittajan rahat säästyy ja ap saa kääntämällä ja vääntämällä leivottua hänestä ylimielisen omia rahojaan korostavan kusipään :D

En voi ymmärtää miten joku edes ehtii käyttämään noin paljon aikaa asian ajattelemiseen että saa koko asian mutkistettua ihan päälaelleen. aloittaja ei taida olla mieleltään täysin normaali.

Oletko aloittaja sitten saanut maksettua ja tarjottua lopulta kuitenkin?

Päivämäärä:   8.11.25 21:19:12

Onko tässä nyt ongelmana se, että aloittajalla on joku kauna pahaa äitipuolta kohtaan, kun hänestä pitää tosiaan maalata ilkkuva pahis?

Päivämäärä:   8.11.25 21:30:26

Olen oppinut elämän varrella, että hyvin monille vanhemmille on itsestäänselvyys ja erityisesti tapa osoittaa välittämistä kun nähdään, että he tarjoavat omille läheisilleen. Varsinkin jos raha-asiat heillä itsellään kohtuullisen kunnossa. Ja vaikka lapsi olisi kuinka hyvätuloinenkin. Tai ikää jo 50v.

Se huoli katseessa on voinut olla surua siitä, ettei pääse näin tätä välittämistä sinulle osoittamaan. Anna heidän tarjota. Turha ylpeys pois. Kiitä heitä, lue se rakkaudeksi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.