Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jos vain lopettaisin joululahjojen ostamisen

Lähettäjä: Muiden reaktio 
Päivämäärä:   8.11.25 15:18:18

Tuli tuosta toisesta topikista mieleen, että pistän joululahjoihin ihan älyttömästi rahaa. Omalle lapselleni, kummitytölle ja yhdelle ystävälle haluan aidosti ostaa lahjat. Mutta laskin, että ostan 11 muulle sukulaiselle lahjat vaikka niihin menee enemmän rahaa mitä minulla olisi varaa pistää enkä saa heistä kuin muutamalta lahjan vastavuoroisesti. Esim viime vuonna minulla meni anopin ja mieheni siskon lahjoihin yhteensä 130€. Heiltä sain yhteisenä lahjana kaksi tokmanin ohutta patalappua. Eikä minulla edes ollut käyttöä patalapuille koska edelliset olivat vielä hyvässä kunnossa. Miehelleni ostin liput tapahtumaan (80€), viskipullon (120€)sekä muutaman t-paidan noin ( 60€). Häneltä sain rasiallisen pähkinöitä joista osa oli pahasti homeessa. Kaikille sisaruksille sekä heidän puolisoilleen sekä omille vanhemmilleni ostin joululahjat kun vietimme heidän kanssa aattoa. Tältä puolelta en saanut muuta lahjaa kuin äidiltäni suklaapatukan sekä mukin. Ei minulla ollut tarvetta mukille vaan niitä on ennemminkin liikaa.

Näin joulut menevät aina. Käytän kamalasti rahaa, aikaa ja energiaa kun mietin mistä lahjan saajat ilahtuisivat kun en halua ostaa turhaa krääsää. Viime jouluna sain sentään enemmän lahjoja kuin sitä edellisenä jouluna. Silloin sain vain keinokuituisen torkkupeiton joka ritisi ja rätisi sähköisyyttään. Se oli vielä sininen enkä ikinä ole pitänyt kovinkaan monesta sinisen sävystä.

Jotenkin on olo, että kehtaanko olla ostamatta lahjoja, kun kaikki ovat tottuneet niitä saamaan. Mutta samalla tiedostan, että tämä on ihan älytöntä. Otan luottokortilta rahaa, että saan hyvät lahjat ostettua eikä juuri kukaan muista vastavuoroisesti minua. Nyt ajattelin, että jos vain lopettaisin tämän lahjojen ostelun vaikka se tuntuukin jotenkin väärältä. Mielestäni jouluun kuuluvat lahjat ja toisaalta muut aina ilahtuvat lahjoista. Samalla minulle tulee höntti olo kun muut aukaisevat lahjojaan eikä minulla ole avattavaa ellen ole itse ostanut itselleni jotain.

Re: Jos vain lopettaisin joululahjojen ostamisen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.11.25 15:20:49

Kylläpä sinulla on moukka mies. Se on ihan ok, että aikuiset sopivat ettei lahjoja osteta tai ostetaan vain jotain pientä ja edullista, mutta on jo tahallinen loukkaus antaa toiselle jotain ihan roskaa kuten nuo miehesi homeiset pähkinät.

Päivämäärä:   8.11.25 15:24:32

Ei aikuiset tarvi lahjoja. Varsinkaan väkisin keksittyjä.

Päivämäärä:   8.11.25 15:27:43

No todellakin lopetat. On jo korkea aika.

Lähettäjä: Meppis 
Päivämäärä:   8.11.25 15:29:48

Kyllä tämä aikuinen tykkää saada ja antaa lahjoja. Mutta aloittajan tapauksessa jättäisin lahjat ostamatta muille, kuin niille kenelle aidosti haluat lahjat ostaa. Jos et ihan kokonaan kehtaa olla ostamatta, niin osta vaikka joku parin euron suklaalevy kaikille muille.

Lähettäjä: Juuna 
Päivämäärä:   8.11.25 15:36:36

Miten tää onkin aina näin, että aloittaja ostaa rakkaalleen uuden Lambon ja saa vastalahjaksi käytetyt kalsarit?

Ei saisi nauraa, mutta näissä lahjajutuissa se vaan menee aina näin.

Ei ole mikään pakko ostella lahjoja yhtään kenellekään.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   8.11.25 15:38:12

Ei minun mielestäni sinun pidä ja kannata lopettaa, kun sukulaiset kerran ovat tottuneet sinulta lahjoja saamaan, etteivät ihan hirveää yhtäkkistä järkytystä joulun aikaan koe. Voit ostaa näille sukulaisille patalappuja, mukeja ja suklaapatukoita, koska ne heidän mielestäänkin ovat ihan kelpo lahjoja. Siitä voit sitten seuraavaan jouluun tehdä pehmennetyn laskun ja jättää ne patalaputkin ostamatta, jos on tullut vaikutelma, ettei niitä ihan kiihkeästi toivota ja odoteta.

Lähettäjä: Jaaneli 
Päivämäärä:   8.11.25 15:47:10

Oi, tuo kuulostaa tosi ikävältä. Pidän itsekin siitä, että saan miettiä mitä kivoja juttuja toisille voisi ostaa.

Jos miehesi on noin mölö, jätä hänelle ostamatta tai vain yksi pieni lahja. Sitten ostat lapsille vain.Ilmoita puolisollesi, että jos suvulleen lahjoja tahtoo, saa ne itse hankkia.

Jos menette vieraisille sukusi luo ja he hoitavat ruuan kustantannukset, niin kannattaa jotain viedä. Vie vaikka yhteiseksi.

Itse annan ystäville nykyään pieniä lahjoja. Lähinnä semmoisia, että on muistettu. Pistän pieneen nähtiin kassiin enkä pakkaa, jos haluavat kierrättää eteenpäin. Kynttilä, markkinoilta ostettu iso koristeltu pipari yms. En itsekään odota sen suurempia. Paitsi puolisolta.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   8.11.25 15:49:23

Muut sukulaiset ovat siis päättäneet ja tajunneet, että kalliita lahjoja ei kannata ja ole tarpeen ostaa, sinä ainoana olet halunnut pitäytyä tuossa kalliiden lahjojen ostamisessa. Et ymmärrä luopua tavastasi, vaikka he vuodesta toiseen pysyttelevät omassaan, eikö se ole heiltä selkeä viesti. No kukapa ei tykkäisi kivoja ja kalliita lahjoja saada, joten ei kai siitä valittamaankaan kannata ryhtyä.

Toki voi olla mahdollista, että myös pettyvät, ihmettelevät, närkästyvät, jos niitä lahjoja ei enää tulekaan, onhan sitä kaikenlaisia. Mutta sen voi sitten jättää omaan arvoonsa.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   8.11.25 16:39:25

Siis joku raja siihen miellyttämisenhaluunkin! Että luottokortilla ostelet kalliita lahjoja ihmisille jotka eivät vastavuoroisesti kunnioita sinua yhtään?

Kyllä viimeistään toisen lahjojen vaihtamisen jälkeen olisi loppunut panostaminen ja vaihtunut lahjat saman tasoisiin. Ensimmäinen kerta olisi mennyt läpi sormien kun ei tiedä minkä tasoisia lahjoja vastapuoli antaa, mutta kun käy selväksi että he hankkivat "kun jotain on pakko keksiä" - tason lahjoja niin miksi itse kuluttaa rahoja heidän hyväkseen?

Jos et halua antaa turhaa krääsää kuten he, voit antaa jotain syötävää/juotavaa.

Lähettäjä: uweu 
Päivämäärä:   8.11.25 16:39:27

Minä en ole enää vuosiin ostanut lahjoja kenellekään, ellei sitten ole ollut joku selkeä syy tai tarve. Mutta kovin kallista en viitsi ostaa, kun en itsekään saa keneltäkään mitään.

Siskoni lapsille (3 kpl) en ole ikinä ostellut varsinaisia synttäri- tai joululahjoja. Olen kyllä voinut antaa heille tavaraa, jos ovat jotain tarvinneet, mutten ikinä varsinaista lahjaa.

Äiti ei tarvitse mitään suurempaa, osaa kyllä itsekin ostaa ja tilata netistä. Mutta joskus olen omalta paikkakunnaltani ostanut jotain ei-kiireellistä ja vienyt hänelle kun olen mennyt kylään.

Ei ole mikään pakko ostaa lahjoja vain lahjomisen ilosta. Varsinkaan, jos lahjat on tarpeettomia ja turhaa krääsää ja sinulle pelkkää rahanmenoa.

Lähettäjä: lasissa 
Päivämäärä:   8.11.25 17:04:06

"laskin, että ostan 11 muulle sukulaiselle lahjat vaikka niihin menee enemmän rahaa mitä minulla olisi varaa pistää"

Mitä?? Hanki kiireesti apua kahteen eri ongelmaasi. a) rahan syytäminen ohi budjetin b) pakkomielteeseen ostaa lahjoja.

Kuka normaali aikuinen ostelee 11 (aikuiselle!) sukulaiselle lahjoja?

Luulin, että sivistys tässä lahja-asiassa olisi jo edennyt. Ei aikuisille tarvii eikä ole fiksua lahjoja ostella lahjojen ostamisen takia.

Aloittajallakin mennyt homma raiteiltaan jo ties kauanko sitten. Alkanut katsoa, että mitä itse saa vs. mihin holtittomasti laittaa omat kolikkonsa.

Lähettäjä: Vexi 
Päivämäärä:   8.11.25 17:06:46

Osta 11 kpl otsavaloja tai taskulamppuja. Menee 100,- sitten ostat ne 3 lahjaa jotka haluat antaa lapsi, kaveri, kummityttö. Miehelle voit ostaa lisäksi villasukat. Sitten sanot että et halua kuormittaa luontoa turhalla tavaralla ja joulun rauhaa ja henki riittää sinulle. Sitten tammikuussa ostat itsellesi joululahjaksi mitä olisit halunnut aattona saada.

Lähettäjä: No joo 
Päivämäärä:   8.11.25 17:10:08

Mitäs jos et tekis hlilyöntejä lahjoissa vaan oikeesti viet jonkun edullisen? On aika raskasta pienituloisena saada ylimitotettuja lahjoja, tulee vaan paha mieli. Jouluna on paljon muistettavia, edullinen glögipullo tai itse tehty leipä riittää. Lapselle voi sitten ostaa lahjaa.

Lähettäjä: Nakki 
Päivämäärä:   8.11.25 17:12:26

Jos mun mies antais mulle homeisia pähkinöitä joululahjaksi niin antaisin ne hänelle ensi jouluna takaisin. Ja siis en todellakaan arvostele lahjoja hinnan tms perusteella, ei haittaa vaikka lahja olisi ilmainen kunhan se on tarpeeseen tai toivottu. Turhaa krääsää ja pilalle mennyttä en halua, mieluummin ilman lahjaa.

Päivämäärä:   8.11.25 17:18:13

Mitä ihmettä? :D oikeastiko joku ostaa lahjoja sisarensa puolisoille? Siis miksi? Mä ostan tasan vanhemmille, mutta niillekin joku yhteinen lahja mieheni, siskoni ja hänen miehensä kanssa. Ollaan sovittu, että sisarusten kesken ei ostella, lapsille saa ostaa. Miehelle ostan jotain jos tulee mieleen. Mä aina sanon kaikille, että mulle ei tartte ostaa mitään, koska kaiken mitä haluan ja tarvitsen pystyn myös itse ostamaan. Enkä tykkää kulkea tuolla ostelemassa ja miettimässä että mitähän ostaisi sille ja sille. Joulu on rauhoittumisen aikaa, ei krääsien ostelun.

Päivämäärä:   8.11.25 17:19:56

Sori, mutta mä en edes tykkäisi saada lahjoja miltään puolison sisarukselta. Tulis sellanen olo, että tarttis sitte itsekin jotain hankkia. Kaikki ei tykkää lahjojen saamisesta, mieti sitä. Teet vaan kiusallisen olon muille.

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   8.11.25 17:21:36

Miehen siskolle lahja? Ja mieheltä homehtuneita pähkinöitä. Ei ihan normaalia, joten osta suklaata ja viiniä itsellesi, ja sano että rahaa ei jäänyt muuhun?

Lähettäjä: Voih 
Päivämäärä:   8.11.25 17:24:05

Kroisosko luulet olevasi kun puolisosi lahjaan syydät tuollaiset summat! Kyllä ite ainakin hermostuisin jos puoliso vetäis lahjaöverit luottokortilla... oltais kusessa lainojen maksun ja ruokakaupassa käynnin kans. Järki käteen lahjojen kanssa. Jos joululahjat tärkeitä niin tosiaan pienet muistamiset ja itselle sitten vaikka jotain kivaa lahjaksi joulun jälkeen.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   8.11.25 17:28:54

Ootko varma ettet vaan ymmärrä millään vinkkiä, että heidän mielestään aikuiset eivät osta enää toisilleen lahjoja?

Sukulaialapsille jotain 20 eurolla ja puolisolle toki, mutta silloinkin riittää 50e.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.