|
Lähettäjä: Muiden reaktio
Päivämäärä: 8.11.25 15:18:18
Tuli tuosta toisesta topikista mieleen, että pistän joululahjoihin ihan älyttömästi rahaa. Omalle lapselleni, kummitytölle ja yhdelle ystävälle haluan aidosti ostaa lahjat. Mutta laskin, että ostan 11 muulle sukulaiselle lahjat vaikka niihin menee enemmän rahaa mitä minulla olisi varaa pistää enkä saa heistä kuin muutamalta lahjan vastavuoroisesti. Esim viime vuonna minulla meni anopin ja mieheni siskon lahjoihin yhteensä 130€. Heiltä sain yhteisenä lahjana kaksi tokmanin ohutta patalappua. Eikä minulla edes ollut käyttöä patalapuille koska edelliset olivat vielä hyvässä kunnossa. Miehelleni ostin liput tapahtumaan (80€), viskipullon (120€)sekä muutaman t-paidan noin ( 60€). Häneltä sain rasiallisen pähkinöitä joista osa oli pahasti homeessa. Kaikille sisaruksille sekä heidän puolisoilleen sekä omille vanhemmilleni ostin joululahjat kun vietimme heidän kanssa aattoa. Tältä puolelta en saanut muuta lahjaa kuin äidiltäni suklaapatukan sekä mukin. Ei minulla ollut tarvetta mukille vaan niitä on ennemminkin liikaa.
Näin joulut menevät aina. Käytän kamalasti rahaa, aikaa ja energiaa kun mietin mistä lahjan saajat ilahtuisivat kun en halua ostaa turhaa krääsää. Viime jouluna sain sentään enemmän lahjoja kuin sitä edellisenä jouluna. Silloin sain vain keinokuituisen torkkupeiton joka ritisi ja rätisi sähköisyyttään. Se oli vielä sininen enkä ikinä ole pitänyt kovinkaan monesta sinisen sävystä.
Jotenkin on olo, että kehtaanko olla ostamatta lahjoja, kun kaikki ovat tottuneet niitä saamaan. Mutta samalla tiedostan, että tämä on ihan älytöntä. Otan luottokortilta rahaa, että saan hyvät lahjat ostettua eikä juuri kukaan muista vastavuoroisesti minua. Nyt ajattelin, että jos vain lopettaisin tämän lahjojen ostelun vaikka se tuntuukin jotenkin väärältä. Mielestäni jouluun kuuluvat lahjat ja toisaalta muut aina ilahtuvat lahjoista. Samalla minulle tulee höntti olo kun muut aukaisevat lahjojaan eikä minulla ole avattavaa ellen ole itse ostanut itselleni jotain.
|