|
Lähettäjä: Yks
Päivämäärä: 8.11.25 15:10:05
Itse olen ajatellut ja vastaavan kokeneelle ystävälle sanonut, että kuvittele mitä se sinun lapsesi olisi toivonut sinulle? (Itselläkin on keskenmenoja, mutta 12 viikon kohdilla, mikä on ehkä ollut itselle helpompi käsitellä silti verrattuna paljon myöhempään menetykseen - toki kaikki on yksilöllistä aina.) Tai jos itse menehdyt, mitä toivoisit eloon jääneen läheisesi tekevän?
Haluaisiko hän muistettavan surun ”mistä kaikesta jäätiin paitsi” kautta ja tiettyinä ajankohtina ikään kuin murehtien? Ei varmasti. Hän olisi rakastanut sinua ja halunnut, että olet onnellinen ja nautit elämästäsi mahdollisimman paljon, hänenkin edestään. On ok muistaa, mutta mielummin ”kuolleenakin” niin päin, että elävien ilon hetkillä elävät ajattelisivat ehkä, että menehtynyt ilon hengessä mukana heidän ilossaan.
Ystävälleni tuo auttoi kovasti ja hän uskaltautui yrittämään uutta lasta & onneksi saikin pari (joilta myös ennakkoon seulottiin menehdyttävä riski heti alkuvaiheessa). Menehtynyt lapsi ei ole puheissa arjessa mukana, ei sytytetä kynttilöitä yms. Mutta ystävä mielessään joskus ajattelee, että kyllä menehtynytkin lapsi olisi nyt iloinen tai ylpeä perheestään, kun jotain kivaa tapahtuu perheessä.
Eli ajattelisin, että lapsesi olisi mahdollisuuden saadessaan sanonut sinulle rakkaudella, että tee juuri niin miltä itsestäsi tuntuu oikealta ja hyvältä. Jos irti päästäminen tekee sinulle itsellesi helpottuneen olon ja auttaa sinua olemaan onnellinen, se sopii myös menhtyneelle lapsellesi.
Joku muu saa toimia toisin, jos se tuntuu hänestä paremmalta.
|