|
Lähettäjä: ee
Päivämäärä: 8.11.25 16:28:35
"sen täytyy antaa lähestyä omaa tahtiaan, älkää kiinnittäkö huomiota tai houkutelko sitä, niin aina ihmisten pitää ruveta huutelemaan sitä nimeltä ja maiskuttaa ja jotenkin mun huomaamatta yrittää lähestyä sitä."
Olen samaa mieltä siitä, ettei kannata alkaa kutsua nimeltä ja lähestyä koiraa itse. Mutta vähän eri mieltä tuosta, että koiraa ei saisi huomioida yhtään ja sen pitää antaa itse tulla lähelle.
Olen huomannut, että moni arka koira murisee kun ovat kyllä kiinnostuneita, mutta pelkäävät vieraita ihmisiä eivätkä uskalla tulla lähelle. Ja ignooraaminen ei auta. Sellaisten kanssa on toiminut parhaiten se, että olen mennyt kyykkyyn/polvilleni ja sanonut koiralle "No hei söpö otus" ja ojentanut kättä vähän edemmäs, niin koira saa tulla haistelemaan. Olen siis mennyt matalaksi ja antanut koiran tulla lähelle, jos haluaa. En ole itse mennyt lähemmäs vaan pysynyt paikoillani.
Jokainen arka koira on tuolla tavalla (lopettanut murisemisen, jos oli murissut, ja) tullut lähelle, haistellut kättäni. Vasta sitten jos koira jää siihen, ja näyttää siltä että koira ei enää pelkää minua ja siihen saa koskea, olen saattanut vähän rapsuttaa sitä.
Mutta toki sinä tiedät paremmin oman koirasi kohdalla, jos sille toimii ignooraminen ja se, että uusi ihminen on sille pelottava eikä häneen saa mitään kontaktia tai mahdollisuutta tutustua ja koira ihan syystäkin pelkää.
Nuo on muuten myös ärsyttäviä tapauksia, jotka antavat koiransa tunkea päälle, vaikka koetat oman koirasi kanssa poistua paikalta tai vain ohittaa tekemättä siitä numeroa. Mikä hemmetin pakkomielle noilla on saada kiusata muita ja varsinkin muita koiria? Kunpa joku joskus päästäisi sen oman koiransa noiden iholle, että oppisivat pysymään omalla linjallaan...
|