Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pennun "pakkosilitys" (ok)

Lähettäjä: Gaer 
Päivämäärä:   8.11.25 14:02:04

Olin koiranpennun kanssa kävelemässä ihmisten ilmoilla. Suurin osa ihmisistä käveli omassa kuplassaan (kuten oletinkin), osa kysyi että saako lähestyä ja silittää, heille annoin luvan jos pentu itse menee ihmisen luokse.
Kuitenkin tähänkin lyhyeen aikaan mahtui se yksi (yleensä) mies, keski-iän ylittänyt asioista paljon tietävä joka tuntuu vaanivan puskassa ja odottavan sitä hetkeä kun taluttajan keskittyminen herpaantuu puoleksi sekunniksi ja hän saa mahdollisuuden hyökätä suoraan pennun kimppuun ja kun asiasta ei-niin-kohteliaasti mainitsee saa osakseen tytöttelyä ja tietoiskun siitä ettei se koira koskaan totu jos ei sitä totuta ja pilalle menee kunnei osata kunnolla kouluttaa!

Noniin, sainpahan avautua. Tehkää te nyt tapanne mukaan ja jättäkää aloitus lukematta, ymmärtäkää tahallaan väärin, vääntäkää asian vierestä ja haukkukaa aloittaja.

Re: Pennun "pakkosilitys" (ok)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.11.25 14:11:49

Noi on ärsyttäviä. Mä kävin muutaman kerran eläinkaupassa johon kävellään kauppakeskuksen käytävän kautta. Mulla oli pentu SYLISSÄ ja silti vieraat ihmiset vaan syöksyi siihen sentin päähän minusta pussaamaan pentua suoraan kuonolle?? Omaa tilaa arvostavana teki mieli tuupata heidät kauemmas :D mutta tyydyin sitten vain sanomaan pahasti. Ei pentukaan siitä tykännyt että suoraan sännättiin tunkemaan naamaa pennun naamaan kiinni vaikka tuo tosi ihmissosiaalinen onkin. Joku arempi pentu olisi voinut säikähtää kunnolla moisia yllätyshyökkäyksiä.

Käydään ihmisten ilmoilla vaan pakolliset sosiaalistumisreissut ja muuten pysytellään paikoissa joissa ei ole muita. Ihan koska en jaksa sitä että ihmiset kuvittelevat pennun olevan jotain yhteistä kaikkien käytössä olevaa omaisuutta. Nopeasti tuo onneksi kasvaa ja sitten voidaan taas liikkua ihmisten ilmoilla.

Lähettäjä: Banana 
Päivämäärä:   8.11.25 14:36:33

Ah varmasti ärsyttää. Joiltain ihmisiltä unohtuu kaikki käytöstavat, kun he näkevät koiran. Vastavaa tapahtuu myös ihan aikuisen koiran kanssa (pieni söpön näköinen rotu) liikkuessa, mutta korostuu jos kyseessä on vielä pentu. Se on vaan aina yhtä hämmentävää.
Ja joillekin riittää ihan ihmisvauvakin siihen. Ihan pyytämättä ja yllättäen tuntematon tyyppi voi vaan kesken kävelylenkin hyökätä eteen ja tunkea pään vaunuihin, koska haluaa katsoa vauvaa. Ihmisissä on outoja yksilöitä :D

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   8.11.25 14:40:12

Meillä jäi ikuinen trauma narttu bordercolliemixille, oli pentuna vapaana omalla pihalla puolisoni kanssa, pihaan tuli mies joka alkoi pennun lähelle päästyään haukkua sille, oli mielestään hauskaa. Tämän jälkeen koira suhtautui hyvin epäilevästi vieraisiin miespuolisiin, onneksi borderia kun oli puolet niin tuli aina oman ihmisen lähelle ei mennyt vieraan luo.
Omat tutut miehet otti aina vastaa ilolla häntä heiluen mutta arkuus ja epäileväisyys vieraita miehiä kohtaan ei poistunut koskaan.

Me emme erikseen käyneet pentua sosiaalistamassa kun asumme maalla ja saivat olla vapaana omilla mailla, oma äitinsä ja vanha leikattu uros seuranaan, eli ei siis erikseen lenkitetty teitä pitkin, ei tarvinnut.
Ihmisiin tottui kyllä kun koiran elinajan nuorempi tytär pikkulapsesta varhaisteiniks ieli kavereita kävi ja lähisuku sekä perheystäviä.
Kauppareissuilla oli satunnaisesti farmarin takaosassa mukana, oli kuin ihmisen mieli, takaluukun saattoi aukaista tavaroiden laittoon ja koira istui kuin tatti paikoillaan vaikka ketä/mitä olisi kulkenut ohi, eikä koskaan haukkunut auton ohitse kulkevia.
Itse en koskaan ole lähestynyt saati koskenut vierasta koiraa kysymättä ensin lupaa ja omat tyttäret opettanut ihan pienestä samaan käyttäytymiseen, koskee tietysti muitakin eläimiä ja niihin kontaktin ottamista hevoset, kissat jne.

Päivämäärä:   8.11.25 15:07:11

Osta hihnaan keltainen kangaspätkä jossa lukee "koulutuksessa" tai "älä koske"

Lähettäjä: dajke 
Päivämäärä:   8.11.25 15:43:22

Potki välittömästi täysillä munille. Niin monta kertaa, että lojuu maassa. Jos tekee sinusta rikosilmoituksen, niin vastaa, että hän hyökkäsi kimppuusi kun olit ulkoiluttamassa koiraa. Älä jää kyselemään ja valistamaan niitä silittelijöitä vaan ihan suoraan potki munille puhumatta. Sitten jatkat matkaa.

Jos hän selostaa poliisille, että hän vain meni silittämään koiraasi, niin voit ihan rehellisesti vastata siihen, että olit kyllä ulkoiluttamassa koiraa kun mies hyökkäsi kimppuun täysin puskista ja ihan paska tekosyy tuo koiran silittäminen, koska toisten koiria ei tulla lääppimään ja sinulla ei ollut muuta vaihtoehtoa päästäksesi pakenemaan kuin puolustautua fyysisesti.

Tarpeeksi monta kertaa kun teet noin niille koiran silittäjille, niin luulisi oppivan, etteivät tule luvatta lääppimään koiraasi vaan oppivat kysymään jo kauempaa, että saako koiraa silittää.

Päivämäärä:   8.11.25 15:50:23

Jospa nyt kuitenkin unohdettaisiin väkivaltaiset pahoinpitelyt, valehtelit ja muut laittomuudet ja avattaisiin vaan se suu ja puhuttaisiin, ihan kuin aikuiset ihmiset.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.11.25 15:56:36

Ajattelematonta ehkä – mutta ei pahantahtoista.

Lähettäjä: dajke 
Päivämäärä:   8.11.25 15:59:15

"puhuttaisiin, ihan kuin aikuiset ihmiset."

Täysin hyödytöntä, kun vastapuoli on aloituksessa kuvatun kaltainen. Eihän ne setämiehetkään puhu kuin aikuiset ihmiset. Heihin ei toimi puhe vaan suora toiminta. Ja nimenomaan niin, ettei heille jää aikaa tai anneta mahdollisuutta alkaa paskavalistamaan "koiranpentuja taluttelevia tyttösiä".

Sen takiahan nuo setämiehet ovat niin mahdottomia, kun ovat tottuneet koko ikänsä ajan siihen, että naiset eivät uskalla tehdä ja sanoa vastaan ja he voivat päsmäröidä tekemällä ja paskaselittämällä. Opetelkaa laittamaan heille kunnolla vastaan. Mikään puhuminen ja mulkoilu ei auta. Munille ja kunnolla. Välittömästi.

Lähettäjä: epätoivo 
Päivämäärä:   8.11.25 16:09:01

Mustakin on ihmeellistä, että miten vaikea ihmisten on kuunnella neuvoja. Mulla on huonosti pentuaikana sosiaalistettu, arka kodinvaihtaja, joka tuli reilu puolivuotiaana (ht.netille pakollinen disclaimer: koira ei ole tippaakaan aggressiivinen, se ei kärsi arkuudesta koska toimii hyvin oman perheen kanssa eikä sitä ole nyt syytä lopettaa), ja vaikka kuinka kävit läpi että sen täytyy antaa lähestyä omaa tahtiaan, älkää kiinnittäkö huomiota tai houkutelko sitä, niin aina ihmisten pitää ruveta huutelemaan sitä nimeltä ja maiskuttaa ja jotenkin mun huomaamatta yrittää lähestyä sitä. Ei toisten koirien silitys, varsinkin ohjeita täysin noudattamatta, ole mikään kansalaisoikeus. Hankkikaa oma koira jos on pakko silittää.

Ja setämiehet on kyllä vielä aivan oma lukunsa, meillä päin asuu joku sakemanniukko joka sen läyhäävän koiransa kanssa lähtee aina seuraamaan ja kun yrittää päästä oman pelkäävän koiran kanssa pois tieltä johonkin niin se vaan huutaa että ei se karkuun juoksemalla ja nameja syöttämällä opi mitään. No ei varmana mut ei myöskään sillä että tuot sen rempovan ja huutavan petosi mun panikoivan koiran nenille....

Lähettäjä: ee 
Päivämäärä:   8.11.25 16:28:35

"sen täytyy antaa lähestyä omaa tahtiaan, älkää kiinnittäkö huomiota tai houkutelko sitä, niin aina ihmisten pitää ruveta huutelemaan sitä nimeltä ja maiskuttaa ja jotenkin mun huomaamatta yrittää lähestyä sitä."

Olen samaa mieltä siitä, ettei kannata alkaa kutsua nimeltä ja lähestyä koiraa itse. Mutta vähän eri mieltä tuosta, että koiraa ei saisi huomioida yhtään ja sen pitää antaa itse tulla lähelle.

Olen huomannut, että moni arka koira murisee kun ovat kyllä kiinnostuneita, mutta pelkäävät vieraita ihmisiä eivätkä uskalla tulla lähelle. Ja ignooraaminen ei auta. Sellaisten kanssa on toiminut parhaiten se, että olen mennyt kyykkyyn/polvilleni ja sanonut koiralle "No hei söpö otus" ja ojentanut kättä vähän edemmäs, niin koira saa tulla haistelemaan. Olen siis mennyt matalaksi ja antanut koiran tulla lähelle, jos haluaa. En ole itse mennyt lähemmäs vaan pysynyt paikoillani.

Jokainen arka koira on tuolla tavalla (lopettanut murisemisen, jos oli murissut, ja) tullut lähelle, haistellut kättäni. Vasta sitten jos koira jää siihen, ja näyttää siltä että koira ei enää pelkää minua ja siihen saa koskea, olen saattanut vähän rapsuttaa sitä.

Mutta toki sinä tiedät paremmin oman koirasi kohdalla, jos sille toimii ignooraminen ja se, että uusi ihminen on sille pelottava eikä häneen saa mitään kontaktia tai mahdollisuutta tutustua ja koira ihan syystäkin pelkää.

Nuo on muuten myös ärsyttäviä tapauksia, jotka antavat koiransa tunkea päälle, vaikka koetat oman koirasi kanssa poistua paikalta tai vain ohittaa tekemättä siitä numeroa. Mikä hemmetin pakkomielle noilla on saada kiusata muita ja varsinkin muita koiria? Kunpa joku joskus päästäisi sen oman koiransa noiden iholle, että oppisivat pysymään omalla linjallaan...

Päivämäärä:   8.11.25 17:04:16

Eka pakkosilittäjä on siis saapunut ketjuun :D mun koiralle ei toimi mikään kyykistely ja lepertely, se pelkää outoja liikkeitä/käytöstä ja vieraiden ihmisten huomiota. Toimintatavat on ihan taitavan koirankouluttajan kanssa katsottu läpi. Koiralleni on luontaista käydä ensin varovasti haistelemassa ignooraavat ihmiset niin ettei kukaan muka huomaa ja sitten kun hetken saa näkymättömänä hengailla mukana niin onkin tottunut siihen ihmiseen ja luottaa ettei sille tehdä pahaa. Mutta ei sitä voi tietenkään kukaan uskoa, miksi minä muka oman koirani tuntisin vaan kaikenmaailman wannabe-asiantuntijat tulee sitä lääppimään.

Päivämäärä:   8.11.25 17:08:01

Ja siis uskokaa pois, noi koirakuiskaaja-kyykistelijät ja lepertelijät on sitä yrittäneet lähestyä (mun kielloista huolimatta) mutta tää kyllä aika nopeesti ryntää silmät lautasina joko mun taakse tai niin kauas kun hihnaa riittää. Näin siinä myös kestää kauemmin kun väkisin mennään koiran mukavuusalueen ulkopuolelle. Nopeiten ja parhaiten se tottuu yleensä niihin ihmisiin, joilla ei oo mitään mielenkiintoa koiriin vaan antavat sen oikeasti vaan olla ja lähestyä tismalleen omalla tahdillaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.