|
Lähettäjä: Muukaan siivoa
Päivämäärä: 8.11.25 12:30:40
Minua on aina tympinyt miehessä se, että hän ei tee kotitöitä ja nyt olen taas pisteessä, että minua ärsyttää suunnattomasti, että minun pitäisi käyttää vapaapäiväni siivoamiseen. Takana on 11 päivän työputki ilman vapaita, sitä ennen oli yksi vapaapäivä, olo on nyt vähän flunssainen ja koti on todella likainen. Itkettääkin ajatus, että nyt pitäisi käyttää nämä kaksi vapaapäivää siivoamiseen, pihatöihin ymv. En yksinkertaisesti vain jaksaisi. Miehellä oli kolme perättäistä vapaapäivää tällä viikolla. Jäi aamuisin nukkumaan, siirtyi sieltä sohvalle ja kävi näiden parin päivän aikana pari kertaa kavereiden kanssa kahvilla, mutta muuten makoili katsoen telkkaria. Kun minä tulin töistä oli ruuan teko, lapsen auttaminen läksyissä ja sitten lapsen kuskaaminen harrastukseen, sieltä tultua tiskit, pyykinpesua ymv mitä nyt tulee päivitttäin. Hyvä jos kotiin tullessa sain edes takkia päältä kun mies jo hoputti minua tuomaan hänelle mehua, tekemään leipiä, hakemaan kirjan toisesta huoneesta ymv ”kun sinä olet liikkeellä niin menee siinä samalla”. Koti on ihan kamalassa kunnossa, kun minulla on ollut 11 päivää töitä ja illat menoa ja pakollista tekemistä. Mies on tänään töissä ja jo klo 9.30 tuli ensimmäinen viesti ”kannattaisi tänään pestä pyykkiä, vaatteeni ovat vähissä”, ”muistithan, että lapsella on kokeet maanantaina niin muistakaa lukea” ja nyt kolmas viesti ”koskakohan meillä on viimeksi imuroitu, kannattaisiko alkaa siivoamaan nyt heti aamusta , että illan voi katsoa telkkaria rauhassa”. Tuntuu, että mies vain luettelee minulle asioita mitä minun pitäisi tehdä, mutta itse ei pistä tikkua ristiin. Tai muistaa kyllä mainita, että noin 1,5 vuotta sitten imuroi ja järjästeli paikkoja kun meille oli tulossa vieraita lyhyellä varoitusajalla ja minä olin sairaalassa eikä tietoa koska pääsen kotiin. Tähän vetoaa edelleen, että hoitaa kototöitä ja muistuttaa tästä hetkestä. Samoin muistaa kun kerran 14 vuotta sitten teki lumityöt kun minä olin raskaana ja en siksi mukamas jaksanut. Muistan hyvin, että yritin, mutta lumi oli märkää ja raskasta, minua oli supistellut kipeästi koko työpäivän ja selkäsärky säteili jalkaan asti. Pakko lumet oli saada edes ovelta tielle, että pääsee sisälle ja en vain pystynyt siihen vaikka kuinka yritin niin pyysin mieheltä apua. Muuten olen hoitanut tämänkin mukisematta joka talvi tuota yhtä poikkeusta lukuunottamatta.
Olen aikaisemmin tehnyt listan kotitöistä ja sen avulla jakoa, että ne jakaantuisivat edes osittain miehelle. Tästä mies sai hepulit, että tämä ei ole mikään työpaikka missä hommat täytyy jakaa taulukoiden avulla vaan koti ja se tekee kumpi jaksaa ja ehtii eli minä. Jossain kohtaa sovittiin, että mies hoitaa tiskit ja minä muut koti- ja pihatyöt. Tämä päättyi siihen, että minua hävetti kun puhtaiden astioiden loputtua anopoi oli meillä tiskaamassa kerta toisensa jälkeen, kun vain päätin etten puutu tiskeihin kerran se on miehen homma.
Taas jälleen kerran olen tilanteessa, että tekisi mieli vain olla siivoamatta tämä viikonloppu ja vain viettää vapaapäivää. Mutta täällä on oikeasti todella likaista ja kaikki tasot ja lattiat täynnä tavaraa ja roskaa. Samalla tiedän ettei mies kuitenkaan ota siitä opikseen jos en siivoa vaan syyllistää minua kun en siivoa ja pyykkää kun hän on töissä ja minulla on vapaata.sitten minulla on edessä myöhemmin vielä isompi urakka.
Onko joku testannut tätä, että kuinka kauan pitää oikeasti olla siivoamatta, että mies alkaa tehdä edes jotain kotitöitä? Vai meneekö siinä vain ensin naisella hermot sotkuun ja alkaa siivoamaan?
|