Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kallis ja tarpeellinen vai halpa ja ”tarpeeton”

Lähettäjä: lahja? 
Päivämäärä:   8.11.25 01:41:36

Mitä tekisitte tilanteessani:

Minulla on ystävä, jonka kanssa ollaan jo vuosia ostettu toisillemme joululahjat. Ystävä on pienituloinen ja käyttää lahjaani n. 10e. Minä puolestani olen käyttänyt hänen lahjaansa n. 50e. Vakiolahjani on pullo ystävän lempiviiniä (n. 30e), suklaata ja sitten vähän vaihtelevasti joku pieni tavaralahja siihen lisäksi. Joskus on ollut villasukat, joskus teemuki jne.

Ystäväni on kesästä asti puhunut eräästä tavarasta, jota tarvitsisi, mutta ei ole halunnut ostaa, kun on ollut kaikenlaisia yllättäviä menoja (mm. auto ei mennyt katsastuksesta läpi ja piti tehdä iso huoltoremontti, jääkaappi hajosi jne).

Olen miettinyt, että ostaisin tuon tavaran ystävälleni joululahjaksi. Sille olisi enemmän tarvetta kuin viinipullolle ja suklaalle. Ystävä ei varmasti laittaisi pahakseen, jos viinipullo jää saamatta, jos tilalle tulisi ko. tavara. Ongelma on kuitenkin tavaran hinta. Se maksaa normihinnalla 190e. En tiedä, tuleeko siihen Black Friday tarjousta. Ystävä on auttanut minua tänä vuonna todella paljon, joten mielelläni kiittäisin häntä tuon tarpeellisen tavaran ostamalla.

JOS ostan tuon tavaran (jonka hinnan ystävä hyvin tietää), alkaako häntä nolottaa, kun olen käyttänyt joululahjaan 190e sen tavallisen 50e sijaan ja samalla ystäväni käyttää ”vain” 10e minun lahjaani.

Mitä tekisit minun housuissani, ostaisitko kalliimman lahjan vai sen perinteisen pullon? Tao jos olisit ystäväni, miten suhtautuisit kalliiseen (mutta tarpeelliseen) lahjaan? Sanotaan vielä, että ystäväni ei ihan täysin ymmärrä, kuinka tärkeää hänen apunsa on ollut minulle, vaikka olen häntä useasti kiittänyt. Ystävä ei siis välttämättä ymmärrä, että kallis lahja on kiitosta avusta (vaikka sen korttiin kirjoittaisinkin).

Re: Kallis ja tarpeellinen vai halpa ja ”tarpeeton”

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   8.11.25 02:12:31

Se kaverisi odottaa sitä viinipulloa silti.
Osta molemmat

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   8.11.25 02:43:22

Ostaisin sen kalliimman ja painottaisin kortissa, että kyse ei ole pelkästä joululahjasta vaan että haluat samalla myös kiittää vuoden aikana saamastasi avusta, josta olet äärimmäisen kiitollinen etkä olisi mitenkään selvinnyt kaikesta ilman ystäväsi apua ja miten korvaamatonta hänen apunsa oli (ja niin edelleen, en säästelisi sanoja vaan tekisin todella selväksi, että lahja on täysin ansaittu).

Itse olen nykyään se joka ostelee silloin tällöin noita hintavampia lahjoja, eikä kukaan ole ollut tietääkseni kiusaantunut kun olen perustellut asian hyvin. Enkä itsekään aikoinani köyhänä opiskelijana pannut lainkaan pahakseni, kun itse olin joskus aloittajan ystävän asemassa saajan roolissa, olin vain äärettömän onnellinen siitä että minusta oli ilmeisesti ollut niin suuri apu ja se myös kerrottiin.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   8.11.25 02:49:40

Teen paljon vapaaehtoistyötä.
Pari vuotta sitten Paasikiven yhdistys antoi tunnustuksen minulle 100€ lahjakortin kunniakirjan kera.
Kiitin.
Otin kunniakirjan ja kerroin lapsille, että nyt mennään kauppaan ostamaan satasella karkkia.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   8.11.25 02:53:23

Hyvälle ystävälle ostaisin varmaankin sen tavaran (jos kyseessä on siis joku suht järkevä asia eikä ihan mikään turhake, en kuitenkaan ole rahasta tehty) ja ehkäpä myös sen viinipullon siihen kylkeen. Korttiin voi juurikin kirjoittaa miten tärkeää hänen apunsa on ollut ja siksi haluat muistaa tällä lahjalla :)

Jos tavara on helposti hankittavissa niin odottaisin ja katsoisin sattuisiko sen samaan jostain joulunaluskampanjasta edullisemmin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.