Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Seuraatko sormella tekstiä kun luet?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.11.25 22:32:17

Tai jos luet tietokoneelta, niin esim. hiirellä. Itse en pysty keskittymään, jos en jollakin tavalla seuraa tekstiä. Onko täällä muita, vai olenko jotenkin todella tyhmä? :D

Re: Seuraatko sormella tekstiä kun luet?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   7.11.25 22:33:16

En todellakaan

Lähettäjä: fhd 
Päivämäärä:   7.11.25 22:34:42

No en tod :D

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.11.25 22:36:24

No en seuraa, todellakaan.

Onko sulla ap lukihäiriö?
Ei siinä siis mitään pahaa ole, mutta muistan, kuinka lukihäiriöisiä mun kouluaikaan ohjeistettiin lukemaan viivottimen kanssa, jotta pysyivät rivillä ja keskittyivät lukemiseen.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   7.11.25 23:03:46

En minäkään seuraa. Joku viivotin tai kursori tms. olisi ainoastaan häiritsevä. Ainoastaan silloin jos tekstissä on joku outo sanahirviö jota saa ihan tosissaan tavata että sen lukee oikein, saatan joskus seurata sitä kirjain kirjaimelta, mutta normaalisti lukiessani ei todellakaan käytä mitään "karttakeppiä".

Lähettäjä: Cho 
Päivämäärä:   7.11.25 23:27:53

Lähtökohtaisesti en, mutta jos on vaikeatajuista teknistä asiaa ja ympärillä paljon puhetta lähellä, saatan tehdä juurikin noin jotta pystyy keskittyä

Päivämäärä:   7.11.25 23:35:19

En ole koskaan kuullut että yli kymmenvuotias noin tekisi. Onkohan sulla lukivaikeutta? Tuntuuko lukeminen hankalalta? Ei se tyhmyydestä kerro mutta voi kertoa jostain haasteesta.

Lähettäjä: Vieras kieli 
Päivämäärä:   7.11.25 23:38:47

Jos luen vieraskielistä tekstiä kielellä, jota osaan vain vähän, lukemista helpottaa sormella seuraaminen. Esim. saksaa olen lukenut lukiossa 3 vuotta, siitä on aikaa 20 vuotta. Pystyn ymmärtämään helppoa saksankielistä tekstiä ja sormella seuraaminen auttaa .

Päivämäärä:   7.11.25 23:42:14

En todellakaan,

Mutta kuten yllä moni ehdotti, onko sulta ikinä otettu lukitestejä? Ne tehdään nykyään koulussa ja jopa lukiossa kaikille, mutta sulla voi olla lukihäiriö, jos lukeminen tuntuu vaikealta.

Voi myös olla keskittymiseen liityvää pulmaa, ADD-tyyppistä. Mä olen Addi ja lue kirjoja kuin pesusieni, olen aina tehnyt niin. Mutta ei se kaikille oireile samalla tavalla.

Päivämäärä:   7.11.25 23:45:26

Oho, vastauksista päätellen en selvästikään ole ns. normaali.. On siis todella vaikea keskittyä varsinkaan pitkiin teksteihin ilman mitään "apuvälineitä". Esimerkiksi juuri sormi, kynä tai hiiri. Joskus saatan myös laittaa sellaisen puhuva pää -äänen lukemaan tekstiä samalla, kun itse luen. Muuten ajatukset vain vaeltavat ja lukemisesta ei tule mitään.

Päivämäärä:   8.11.25 01:07:10

Piste hyvä, (aloittaja) tee netistä löytyviä ADHD-testejä, ja niiden perusteella hakeudu oikeisiin testeihin. Voisit saada ison avun diagnoosista ja lääkityksestä.

Se helpottaa elämää kaikin tavoin. Arjessa ja työssä.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   8.11.25 01:08:27

Juu, ei tekstiä oikein seurata kuin vasta lukemaan opetellessa. Onko sinulla yhtä vaikeaa lukea esimerkiksi TV:n tekstityksiä?

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   8.11.25 02:20:07

Kaikki eivät osaa lukea tai sisäistä lukemaansa.
Olen monesti joutunut asiakkaalle näyttämään sormella sopimustekstiä, jonka hän on hyväksynyt.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.