Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Apua testamentin kanssa!

Lähettäjä: Thee 
Päivämäärä:   7.11.25 12:22:15

Olen laatimassa testamenttia. Lainopillista osaamista on sen verran, että tekniset yksityiskohdat osaan kyllä tehdä, mutta koska en pysty tästä kenenkään kanssa juttelemaan, ajattelin kirjoittaa tänne.

Olen naimaton ja lapseton.
Mulla on tällä hetkellä sijoituksissa (rahastot, osakkeet ja pankkitalletukset) n. 100000 euroa.
Lisäksi asunto, joka vähän alakanttiin arvioiden voisi olla ~190000€ arvoinen. Tästä lainaa 130k joten siitä jäisi tällä hetkellä joku 50000 euroa.
Lisäksi henkivakuutus, korvaussumma 25000€.

Vanhemmilleni en aio jättää mitään, se on aivan ok. Heillä on jo sen verran omaisuutta etteivät enempää tarvitse. Samoin sisarukseni.
Kysymys: jättäisinkö itsestäni nihilistin kuvan, mikäli muistaisin testamentissa kummilastani, mutta en hänen veljeä tai äitiään, joka on paras kaverini?
Toinen kysymys: haluaisin jättää työyhteisölleni sen verran, että he voisivat pitää mojovat muistelubileet. Tästä en tiedä miten sen kirjaisin?
Verotuksessa en ole mitenkään ekspertti.

Lisäksi muutama henkilö jotka aion mainita, mutta heidän osaltaan ei ole mitään epäselvää.

Re: Apua testamentin kanssa!

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   7.11.25 12:38:21

Jos noi sun sijoitukset on OPssa, saat bonuksillasi lakipalvelut.

Lähettäjä: Kauppa 
Päivämäärä:   7.11.25 12:42:18

Mitä väliä jättämälläsi kuvalla on, kun olet testamentin ajankohtaiseksi tullessa kuollut?

Lähettäjä: täh 
Päivämäärä:   7.11.25 12:46:36

Eikös testamentin perimmäinen idea ole se että jakaa omaisuutensa juuri kenelle haluaa. Silloin ei kumminkaimat oletusarvoisestikaan saa yhtään mitään ja hölmöjä ovat jos muuta luulevat. Miksi siis sinun pitäisi muistaa ehtään ketään jollet itse halua. Mitä väliä mitä he sinusta ajattelevat, testamentti noudattaa sinun tahtoasi.

Sen sanon että älä kerro etukäteen aikeistasi kenellekään. Älä edes vihjaa. Muistathan myös että testamenttia voi muuttaa eli jos kummityttösi onkin viiden vuoden päästä alkkis tai peukkuvälittäjä niin ne rahat voi määrätä vaikka eläintensuojeluun.

Päivämäärä:   7.11.25 12:47:34

Ei ole OP:ssa ja kuten sanoin: haluan tehdä tämän itse.

Olen jostain syystä sellanen miellyttäjäluonne enkä halua että kukaan pahoittaa mieltänsä. En vaan kykene "mitä väliä" - ajatteluun.

Päivämäärä:   7.11.25 12:53:29

"Sen sanon että älä kerro etukäteen aikeistasi kenellekään. Älä edes vihjaa. Muistathan myös että testamenttia voi muuttaa eli jos kummityttösi onkin viiden vuoden päästä alkkis tai peukkuvälittäjä niin ne rahat voi määrätä vaikka eläintensuojeluun. "

Tämä on kyllä tosi tärkeää, ja näin olen ajatellutkin. Mietin jopa että kenet sellaisen pyydän todistajaksi, joka ei kerro eteenpäin, että mulla edes on tällainen asiakirja. Pitää myös muistaa tosiaan se testamentin muuttaminen tarvittaessa, eihän sitä tiedä jos vaikka kaikki muut menehtyy ennen minua. Mutta haluan jollain tavalla itse varautua.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   7.11.25 12:58:59

"Mitä väliä jättämälläsi kuvalla on, kun olet testamentin ajankohtaiseksi tullessa kuollut?"

No onhan sillä suurtakin väliä niille ihmisille, joille se kuva jää. Käytkö vähän hitaalla?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   7.11.25 13:07:31

Pankkien lakipalvelut on niin sikahintaisia, ettei todellakaan kannata käyttää. Suoraan lakitoimistolta saa halvemmalla.

Mutta joo, mulle voi jättää myös jos jää ylimääräistä.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   7.11.25 13:08:12

En ole montaa testamenttia nähnyt, mutta jos nyt oletat kuolevasi vasta vanhana, etkä huomenna, niin yleensä ne perinnöt annetaan seuraavalle sukupolvelle eikä samalle, eli laita vaan kummilapselle. Ei kai kukaan odotakaan nimenomaan perintöä kavereilta?

Lähettäjä: Kauppa 
Päivämäärä:   7.11.25 13:46:41

huoh / ja miksi aloittajan pitäisi siitä hänestä jäävästä kuvasta murehtia? Jäljelle jääneet voivat kuvitella mitä haluavat.

Lähettäjä: Key West 
Päivämäärä:   7.11.25 14:12:29

Et ole nihilisti. Lapsille perinnöt onkin järkevää osoittaa, koska he oletuksena ehtivät niistä nauttimaan. Huom. jos et kirjaa asiasta muuta, kummilapsen vanhemmat saavat perinnön, jos kummilapsi kuolee.

Lähettäjä: Pihvi 
Päivämäärä:   7.11.25 14:16:15

Minusta oudointa tässä oli AP:n henkivakuutus. Miksi sinulla on sellainen, jos olet yksinäinen ja varoissaan oleva henkilö? Kuka on edunsaaja? Yleensähän henkivakuutus otetaan turvaamaan läheisiä tai kattamaan esim. hautajaiskulut.

Lähettäjä: öijhöipug 
Päivämäärä:   7.11.25 14:18:51

Mä kysyin tutulta juristilta mitä maksaa ihan normi testamentin laatiminen? 1500e...

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   7.11.25 14:40:58

Tee toki itse, mutta huomaa pyytää todistajiksi samaan aikaan kaksi henkilöä, jotka eivät ole saamassa testamentissasi mitään.
Sinähän voit pyytää tarjouksen lakitoimistosta niin, että tarkistaisivat ja todistaisivat testamenttisi.

Kovin on kalliit öijhöipug:n tutut juristit, jos testamentti maksaa noin paljon. Meidän tuttu juristi peri isohkosta perunkirjoituksestakin vain tonnin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.