Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Työttömän työharjoittelu?

Lähettäjä: Hei 
Päivämäärä:   6.11.25 16:49:50

Olen ollut jo jonkin aikaa työttömänä, ja vaikka haen aktiivisesti töitä koko ajan, ei ole löytynyt. Mietin, että ehkä jokin palkaton harjoittelu voisi auttaa, cv:n aukko täyttyisi ja niin edelleen. Minulla on siis hyvin vähän työkokemusta vasta, mikä on tässä työttömyystilanteessa todella iso miinus.

En ole vielä ollut yhteydessä työkkäriin, koska aloin ensin pohtia, mihin yritykseen voisi edes päästä. En siis halua, että osoitan kiinnostusta ja päätyisin johkin täysin oman koulutukseni ulkopuolelle jäämään paikkaan tai jotain sellaista.

Olen kovasti googletellut ja minusta tuntuu, että kaikkialla puhutaan vain opiskelijaharjoitteluista tai (esimerkiksi valtion virastojen kohdalla, joista osa olisi teoriassa koulutuksellani mahdollisia työpaikkoja) korkeakouluopiskelijoista. Samoin kaikki avoimet harjoitteluhaut ovat sellaisia, että harjoittelun ehto on opiskelijastatus. Eli siis ovatko kaikki paikat, joiden työtehtävissä vaaditaan vähän korkeampaa koulutusta mahdottomia päästä?

Täällä kun on kaikenlaisia ihmisiä ja varmaan paljon erilaisia työpaikkoja, otetaanko teidän alalle työharjoittelijoita, jotka eivät ole opiskelijoita? Tai onko jollain omaa kokemusta tai lähipiiristä? Minä tiedän, että kierrätyskeskuksiin ym. pääsee pitkäaikaistyöttömiä, mutta en usko että vielä sovellun sellaiseen ja toki haluaisin löytää paikan, joka auttaisi työllistymään. Eli siis ihan tavallisen yrityksen/firman.

Ymmärrän tietysti, että palkatonkin harjoittelija vie resursseja, kun pitäisi ohjata, mutta jotenkin silti ajattelin, että sellainen voisi olla realistinen vaihtoehto, mutta olenko ihan väärässä?

Re: Työttömän työharjoittelu?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.11.25 17:03:03

Harjoittelut on opiskelijoille.

Tutki mieluummin vaikka palkkatukea.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.11.25 17:03:13

Oletko kokeillut saada töitä siivousfirmoista? Tuntuu, että meille olisi töitä sen minkä jaksaa tehdä ja enemmänkin. Ei haittaisi, jos saatais uusi työkaveri, ja ihan palkallisena!

Päivämäärä:   6.11.25 17:12:45

Aloita opinnot, toki sinne harjoitteluun on moni muukin haluamassa.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   6.11.25 17:21:39

Työtön ei mene työharjoitteluun, vaan työkokeiluun. Toki ne on yleensä alanvaihtajille tms. mutta tiedän esim. yhdistyksiä, joilla on paljon työkokeilijoita. Yksi lähtee, niin toinen tulee. Ei tarvi palkata työvoimaa.

Palkkatuella joku saattaa toki palkata oikeisiin töihinkin.

Opiskelijoillakin on työharjoittelupaikat kiven alla, joten ne vähät paikat annetaan heille, ei työttömille.

Lähettäjä: Mali 
Päivämäärä:   6.11.25 17:23:51

Meille insinööritoimistoon tuli ajan osaaja työkokeiluun. En nyt muista kauan oli kokeilussa, kun eri tiimi. Vakkaripaikan sai kuitenkin ja edelleen hommissa, olisko jo 2 vuotta.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   6.11.25 17:27:18

On ilmeisesti aika vähän tunnettu, sitä tosin ei myönnetä kovin pitkäksi aikaa, muutama kuukausi kerrallaan.

Olen itse ollut puolivuotta työharjoittelussa, mutta minun kohdalla tilanne oli erilainen. Aloin kuntouttavalla työtoiminnalla johon lisättiin pikkuhiljaa päivät maksimiin ja siitä jatkumona tuo työharjoittelu. Työharjoittelun päätteeksi minut palkattiin osa-aikaiseksi palkkatuella. Siitä oli sitten helppo hakea kokopäivätyötä kun palkkatuki ja työsopimus päättyi. Viiden vuoden prosessi mutta nyt täysipainoisesti takaisin työelämässä.

Kai sitä kannattaa kokeilla hakea paikkaa, mainitsee vain että on työkkärin työharjoittelu. Mutta muista selvittää ensin työkkäristä saatko sitä, kuinka pitkäksi aikaa ja onko rajoitteita minkälaiseen paikkaan.

Toki myös palkkatuen mahdollisuus kannattaa selvittää. Sekin saattaa helpottaa työllistymistä, saa jalkaa vähän ovenrakoon.

Päivämäärä:   6.11.25 17:29:31

Kelan kautta ammatilliseen kuntoutusselvitykseen, nuoret aikuiset pääsee ilman lääkärin lausuntoa ja sieltä sitten mahdollista päästä työkokeiluun. Samalla pääsee vähän pohtimaan sitä omaa juttua ja moni on ammatillisen kuntoutusselvityksen kautta löytänyt oman juttunsa.

Toki voi työkokeiluun päästä muutenkin, mutta itse kävisin tuon kuntoutusselvityksen alle!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.