Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Itsekästä jos ei päästä isovanhempia synnärille?

Lähettäjä: Piipi 
Päivämäärä:   6.11.25 07:54:40

Äitini pitää meitä itsekkäinä, kun ilmoitimme että haluamme olla synnärillä rauhassa ilman isovanhempia. "Kyllä minä tulen" oli vastaus monta kertaa, kun sanoin että ei, huoh... Kyseessä on kuitenkin meidän ensimmäinen synnytys, niin en missään nimessä halua että synnytyksen jälkeen huoneessa ramppaa molemmat isovanhemmat, halutaan ihan rauhassa tutustua vauvaan.
Miehen vanhemmat sanoivat että mielellään tulisivat, mutta kuuntelevat kuitenkin meidän toiveita. Ja sanoimme kyllä molemmille, että jos synnärillä tuleekin sellainen olo, että haluamme vierailijoita sinne, niin ilmoitamme kyllä.

Miksi ei voi vain kuunnella synnyttäjän toiveita, ärsytttää ruveta jankkaamaan aiheesta vielä uudestaan...

Re: Itsekästä jos ei päästä isovanhempia synnärille?

Lähettäjä: Taateli 
Päivämäärä:   6.11.25 08:00:55

Et ole lainkaan itsekäs. Pidä oma puolesi! Kaikkia ei voi aina miellyttää, ei edes omaa äitiään.

Lähettäjä: Pipsa 
Päivämäärä:   6.11.25 08:05:24

Teette just niinkuin haluatte.

Mä annoin tulla synnärille, mutta sanoin että kotona ollaan uuden perheen kesken ekat kaksi viikkoa rauhassa. Ei siis yhtään vierailua tuona aikana.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.11.25 08:08:40

Saat toki itse päättää haluatko synnärille vieraita.

Itse koin helpoimmaksi että tuoreet isovanhemmat kävivät synnärillä katsomassa vauvaa. Vierailuaika synnärillä on yleensä nopea piipahdus, ei tarvitse siivota eikä kestitä ketään. Saa olla juuri niin räjähtänyt kuin on, sairaalassa se kuuluu asiaan.

Kotona oli sitten mukavampi olla alkuun omassa rauhassa kun isovanhemmat olivat kiireisimmän käyntinsä saaneet tehdä jo sairaalaan.

Lähettäjä: Pehmeä Jänis 
Päivämäärä:   6.11.25 08:13:01

Kaikille osastoille ei edes pääse kuin puoliso vauvaa katsomaan. Voit sanoa hoitajille, että ei saa päästää ketään sisälle. He pysäyttävät tunkeilevat vanhemmat teidän puolestanne.

Lähettäjä: :: 
Päivämäärä:   6.11.25 08:24:02

Synnärillä pidetään nykyään niin lyhyt aika kuin mahdollista. Joten isovanhemmat malttanevat odottaa. Toki voi miettiä menisikö se ensivierailu siellä kuitenkin helpomminkin, edellä selitetty syy.

Suosittelisin kuitenkin olemaan laatimatta kovin yksityiskohtaisia suunnitelmia, koska suunnitelmat voi muuttua ja asioita tapahtua. Jos jotain menee vikaan, sinä itse tai jopa vauva voi olla synnytyksen jälkeen huonossakin kunnossa ja tarvitsette apua. Toivottavasti kaikki menee kuitenkin hyvin.

Pidä rajoista kiinni mutta yritä olla täysin tyrmäämättä innostuneita isovanhempiakaan. On se iso juttu heillekin.

Päivämäärä:   6.11.25 08:30:56

Normi synnytyksessä osastolla ei olla kuin max 2 yötä. Isovanhemmat kykenee kyllä tuon ajan odottamaan.

Ja kohta on taas se aika (tai on jo) kun useimpiin synnäreihin ei pääse kuin isä/tukihenkilö. Tartuntatautien vuoksi. Halutaan rauhoittaa synnäri ja suojella heikoimpia.

Päivämäärä:   6.11.25 08:32:57

Me oltiin vauvateholla 4 viikkoa synnytyksen jälkeen. Useimmat tajusi että ei sitä lasta nyt vaan voi nähdä kun se on siellä. Veljen tyttöystävä ei jotenkin ymmärtänyt, vaikka hoitoalalla työskenteleekin. Senkin ajan jälkeen kaikki näki vauvan, joka oli vastasyntyneen kokoinen ja näköinen kotiutuessakin (pienenä keskosena syntyi).

Lähettäjä: niin no 
Päivämäärä:   6.11.25 08:34:11

Eihän sinne enää edes pääse muut kun lähimmät perheenjäsenet.

Lähettäjä: . . 
Päivämäärä:   6.11.25 08:42:33

Joo hyi ei ketään vierailemaan osastolle. Koitat siinä itse suoriutua vessakäynneistä kipeän alakerran ja eritteiden kanssa ja opetella imettämään. Ja sitä imetystähän pitää tehdä käytännössä vähän koko ajan. En minä halua sinne ketään rintojani katsomaan, tosi turhauttavaa. Se vauvan nälkä kun ei aikaa ja paikkaa katso eikä noin pientä voi kituuttaa sen takia että joku vieras haluaa katsella. Enkä tosiaan kahteen viikkoon kotiinkaan. Entinen ns. lapsivuodeaika on sinun omaa toipumisaikaa. Kannattaa lukea Lapsikirja.

Ristiäiset on aika kun vauva esitellään kunnolla. Voivat odottaa vaikka sinne asti.

Lähettäjä: :: 
Päivämäärä:   6.11.25 08:46:11

Ristiäiset on aika kun vauva esitellään kunnolla. Voivat odottaa vaikka sinne asti.

^ Kukin tietysti tavallaan. Melko monilla on kuitenkin normaalit, lämpimät välit vanhempiinsa ja jopa muihin sukulaisiin, joten ei kaikille ole ihan noin suuri ongelma päästää heitä katsomaan vauvaa.

Lähettäjä: :)))) 
Päivämäärä:   6.11.25 08:47:27

Meille saa tulla kotiin jos tulevat minun vuoksi eikä vauvan. Suomessa pitäisi kulttuurin muuttua niin, että lähipiiri tulisi ensisijaisesti hoitamaan äitiä.

Eli tuokaa tullessa ne ruokaa. Levittäkää vaikka pyykit, hoitakaa riskit ja äidin niin halutessa viekää vauva vaunulenkille jotta pääsen suihkuun ja saan nukuttua päiväunet.

Monella vierailijalla on vaan veemäinen ajatus tulla kahville ja tuijottamaan vauvaa eikä ajatella niitä tuoreita vanhempia yhtään.

Tämän vuoksi minun vanhemmat saavat tulla mutta mieheni vanhemmat eivät.

Päivämäärä:   6.11.25 09:09:48

Ei itsekkyys ole negatiivinen asia. Tuo on sitä tervettä itsekkyyttä joka suojelee sinua itseäsi.

Päivämäärä:   6.11.25 09:13:57

Synnytän lähiaikoina Hämeenlinnassa ja siellä ei ole erikseen vierailuaikoja, vieraita saa tulla kuulemma koska vaan ja olla kuinka kauan vaan, yöksi ei tietysti voi jäädä. Mutta ei me silti oteta kyllä ketään katsomaan vauvaa sinne.

Lähettäjä: Elina 
Päivämäärä:   6.11.25 09:23:49

Synnytyksistä on jo vuosia, en tiedä toimitaanko nykyään samoin. Synnytin molemmat lapset aamuyöstä. Oltiin yksi yö synnyttäneiden osastolla. Kaikki lähimmät sukulaiset tulivat synnytyksen jälkeisenä iltana vierailuaikana (1h) tuomaan kukkia, lahjoja, syötävää, suklaarasioita yms. Ja se oli ihanaa! Molempien sisarukset tulivat lapsineen, isovanhemmat ja minun kummitäti. Taisi tulla jotain meidän kavereitakin.

Sitten seuraavana aamuna lähdettiin kotiin. Myöhemmin rotinoille tuli miehen puolen kaukaisemmat sukulaiset toivat ruokaa, kakkuja ym. syötävää. Meillä oli pakastin täynnä ruokaa ja se oli todella avuksi. Varsinkin ekan vauvan kanssa olin aivan kujalla imetyksen ym. suhteen niin todellakin otin kaiken avun vastaan anopin suvun puolelta.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   6.11.25 09:29:58

Meidän lapset kun syntyi oli ihanaa kun porukka muisti . Kukkia ja tuomisia oli paljon. Mutta kukin tavallaan.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   6.11.25 09:35:54

Kukkia ja paljon syötävää sairaalaan?

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   6.11.25 09:46:02

Mä annoin tulla synnärille, mutta sanoin että kotona ollaan uuden perheen kesken ekat kaksi viikkoa rauhassa.
-
no tässäpä hyvä suunnitelma. Synnärillä vain käydään ja lähdetään pois, on ihmeellinen ajatusmalli että tuo nyt niin kovin uutta äitiä häiritsee? Juu, olet aloittaja itsekäs, mutta ihmetyttääkö nykyaikana, ei. Minäminäminä ja minun...

Päivämäärä:   6.11.25 09:46:44

Ei sairaalassa tarvi paljoa syötävää. Aamupala, lounas, päiväkahvi, päivällinen ja iltapala tulee sairaalasta äidille ja jääkaapissa oli vielä leipähommat ja jugurtit äidille vapaasti otettavissa. Ja tarjottava ruoka on samaa mitä sairaalan henkilökunta syö, eli todella hyvää oli!

Ylimääräistä romua ei kannata kantaa lahjoina sairaalaan. Ne kun pitää kantaa poiskin sieltä sen parin päivän jälkeen. Kotiin sitten lahjat.

Lähettäjä: Mummo 
Päivämäärä:   6.11.25 09:57:19

Olen tuore ja innokas mummo. Kunnioitan täysin tyttäreni ja puolisonsa toiveita ja puhuttiin jo etukäteen siitä, että ovat ainakin muutaman päivän kotona keskenään, ennen kuin vieraat tulee. Ensimmäisen lapsen kanssa ja hormonimylläkässä en ota riskiä, että minut koettaisiin tungettelevana.

Aloittaja päättää itse, milloin vieraat tulevat ja sitä pitää kunnioittaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.11.25 09:59:32

"on ihmeellinen ajatusmalli että tuo nyt niin kovin uutta äitiä häiritsee?"

Eiköhän se johdu siitä, että aloittaja kokee että häntä häiristsisi? Synnärillä ollaan niin lyhyt aika, ettei siinä ehdi vielä kummemmin toipua, ei ihme että juuri siihen saumaan ei halua ketään nähdä.

Sinä saat tietysti kutsua sairaalaan kenet haluat.

Lähettäjä** 
Päivämäärä:   6.11.25 10:00:11

Ei synnärille kuulu kuin lapsen isä. Ei enää koronan jälkeen todellakaan ole ollut tapana tulla sinne häiritsemään ja tartuttamaan muidenkin vauvat yhteishuoneisiin. Eihän siellä 4 hengen huoneessa kukaan saa levätä jos 4 äidillä ravaa yhteensä 16 isovanhempaa vauvaa katsomassa.

Lähettäjä** 
Päivämäärä:   6.11.25 10:01:00

Ja saako edes tulla?

Ei 07/22 ollut ainakaan lupa edes sisaruksille. Vain puoliso sai vierailla

Päivämäärä:   6.11.25 10:30:13

Eihän sinne enää edes pääse muut kun lähimmät perheenjäsenet.

Paitsi jos tulee koko suku hehtaarihameita ja niillehän ei kukaan uskalla sanoa mitään.
Olen sitä mieltä että tuossa vierailuasiassa voisi olla vieläkin tiukempi.
Ei sekään ole kiva että vauvan " isoveikka" kiljuu huoneen nojatuolissa aamusta iltaan.
Muutenkin ihmettelen mikä on se sakki jos iskäkin joutaa olemaan tuntitolkulla synnärillä...

Lähettäjä: :)))) 
Päivämäärä:   6.11.25 10:37:26

Missä ihmeessä sen isän pitäisi olla jos ei synnärillä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.11.25 10:40:15

Kai se idea on, että isä on laiska p*ska, jos hänellä on mahdollisuus ottaa jopa TUNTEJA vapaata (töistä, harrastuksista, talon lämmittämisestä?) päivässä, kun hänen puolisonsa synnyttää heidän lapsensa!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.