|
Lähettäjä: Leo
Päivämäärä: 5.11.25 18:26:41
Oikeastaan kaikki tieto dobermannista tervetullutta.
Olen reilu nelikymppinen nainen, erittäin liikunnallinen, asun omakotitalossa jossa iso aidattu piha. Ensimmäisen koirani sain 12-vuotiaana, sen jälkeen ollut aina 1-3 koiraa, paitsi nyt viimeisten 3 vuoden aikana.
Roduista mulla on ollut kääpiöpinsereitä, kaksi pinseriä, sk collie, podengo ja sao miguelin fila.
Dobberista olen haaveillut pikkutytöstä saakka ja nyt on alkanut ajatus kutkuttamaan, josko vihdoinkin ottaisi ja hankkisi sen elämänsä haaverodun.
Kuitenkin muutama asia askarruttaa.
Onko dobbereilla piippaus kuinka yleistä? Toinen pinserini oli saattaa mut hermoromahduksen partaalle jatkuvalla piippauksellaan. Se piippasi jos oli tylsää, jos oli näkä, jos halusi ulos, jos innostui jostain, jos matkusti autossa -eli käytännössä aina jos ei nukkunut. Ja tämä on ollut mulle suurin syy, miksi en ikinä enää uskaltaisi pinseriä ottaa. Onko dobberreilla kuinka yleistä tuo piippailu?
Olen kuullut että näyttelylinjaiset olisi hiljaisempia kuin käyttikset, pitääkö paikkansa?
Toinen on karvaaminen. Onko se miten pahaa? Olen todella siisti ja haluan pitää taloni siistinä. Mulle oli mellkoinen rasite mun viimeisin koira, sao miguelin fila, jolla aika lailla samalainen karva kuin labbiksella. Sitä karvaa oli joka paikka täynnä. Kerran kun kävellessään ravisti itseään, oli imuroitava, kaikki nukkumapaikat karvamaton peitossa. Toiset sanoo et dobberit karvaa paljon, toiset taas että ei karvaa. Miten jos vertaa esim pinsereihin?
Ja kaikkea muutakin saa tästä upeasta rodusta mulle kertoa <3
|