Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onneksi en ostanut asuntoa

Lähettäjä: helpotus 
Päivämäärä:   5.11.25 13:53:36

Työpaikalla yt:t käyty ja kenkää tulee. Ikää 54 ja ei ole enää helppoa työllistyä ainakaan vakituiseen paikkaan. Olin hilkulla siirtyä vuokralta omistusasumisen mutta onneksi joku sisäinen ääni varoitti, nyt olisin vielä enemmän stressistä ja enää en edes harkitse lainan ottoa vaan jatkan vuokralla asumista.

Re: Onneksi en ostanut asuntoa

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   5.11.25 14:15:57

Tuossa iässä muutenkaan kannata mitään asuntolainoja ottaa. Onneksi maksoin omani pois jo nelikymppisenä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.11.25 14:21:25

No ei 50 jälkeen kannata siirtyä jähdyttelemän tai kuolemaa odottamaan. Itse just ostin uuden talon.

Aloittaja on ikävässä tilanteessa mutta löytää kyllä uuden ryön, ehkä paremman kuin entinen.
Sikäli hyvä olla vuokralla että helppo hakea mistä vaan uutta duunia

Lähettäjä: Minttu 
Päivämäärä:   5.11.25 14:32:28

olis kyllä kannattanut ostaa, nyt työttömänä vaikea enää saada lainaa

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   5.11.25 14:35:17

Joo ei tuossa iässä asuntolainaa jos sitä ei ehdi maksaa pois ennen eläkettä. Vuokralla on sikäli turvallisempaa että tarvittaessa toki pystyy muuttamaan helposti, saa asumistukea ja jos joku kone lasahtaa niin sitä ei tarvitse itse maksaa ja ei sitä ei siirretä suoraan vuokraan tai jos siirretään niin asunnon vaihto olisi ainakin itsellä edessä ja nyt on vuokralaisen markkinat. Miten aloittaja asumisoikeusasunto? Pienempi vuokra ja jos käteisellä voi ostaa niin ei laina huolia ja siihen saa samalla tavoin tarvittaessa asumistukea ym.

Lähettäjä: Nippe 
Päivämäärä:   5.11.25 14:53:51

Ehkä olisi kannattanut ostaa kuitenkin? Lainalle saa sitä lyhennysvapaata jos ns. paska osuu tuulettimeen. Jos siis käy huonosti niin 2v makselet vaan korkoja ja otat chillisti, tämän jälkeen asunto myyntiin jos rahaa ei ole lyhennyksiin.

Lähettäjä: helpotus 
Päivämäärä:   5.11.25 15:08:33

Nippe; Joo ei, se juna meni jo sen olen päättänyt. Asoa voisi harkita.

Lähettäjä: hep 
Päivämäärä:   5.11.25 15:18:19

Mä oon 61 yksinelävä nainen ja aattelin vielä ostaa kesämökin sen asunnon lisäksi

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.11.25 15:22:03

Miksi pitäisi ehtiä maksaa pois ennen eläkettä? Täytyyhän vuokrakin maksaa vaikka eläkkeelle jäisikin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.11.25 15:25:28

Nippe, millä maksat ne korot ja vastikkeet?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.11.25 15:34:00

"Lainalle saa sitä lyhennysvapaata jos ns. paska osuu tuulettimeen. Jos siis käy huonosti niin 2v makselet vaan korkoja ja otat chillisti, tämän jälkeen asunto myyntiin jos rahaa ei ole lyhennyksiin."

Siinä voit kuule sitten jäädä tappiolle ja huonossa tapauksessa lainaakin jäljelle maksettavaksi vaikkei ole enää asuntoakaan, jos et ole ehtinyt lainaa vielä edes juuri lyhentää ja joudut pakon edessä sen myyntiin laittamaan ja onkin huono aika saada mitään kaupaksi. Joudut ehkä myymään sitten sillä mitä satut saamaan, ettei mene omat luottotiedot.

Lähettäjä: elli 
Päivämäärä:   5.11.25 15:34:23

Eläkeiässä saattaa hyvinkin tulla jo monenlaista kremppaa ja sairautta, joka voi tulla kalliiksi. Olen kyllä samaa mieltä, että lainaa ei silloin kyllä itsellä saa olla kuin korkeintaan pikku summa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.11.25 15:36:38

Minä taas olen onnellinen kun ostin, koska asuntolainaa voin maksaa sen mukaan miten itselleni sopii, vuokralaisena maksan sen mitä vuokranantaja pyytää. Vastikkeita ei ole, koska ok-talo. Taloa maksaessa rahaa jää säästöön, sillä jos joskus tämän päätän myydä, saan varmasti omani takaisin.

Lähettäjä: gw 
Päivämäärä:   5.11.25 17:00:48

Olen tässä iloinnut samaa asiaa kun tuli kenkää yt-kierroksella. Asun sen verran pienellä paikkakunnalla että työllistyminen tarkoittaa pakosta muuttoa eikä minulla ole esim perhettä täällä joten miksi jäisin. Työpaikkani on myös alueen suurin työllistäjä ja ihan todellisessa vaarassa mennä täysin nurin, jolloin täältä ei saisi asuntoa edes kaupaksi enää kun nytkään asunnot eivät meinaa liikkua.

Lähettäjä: sennu 
Päivämäärä:   5.11.25 17:20:17

Itsellä on se periaate että oman asunnon ostossa on järkeä kun se on maksettu viimeistään eläkeiässä niin sitten on maksettavana pelkkä vastike (asun rivarissa). Ei hyvää päivää että sitä lainaa maksaisi liki kasikymppiseksi ennen kuin asunto on oma jos edes eläisi sinne asti :D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.