Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Huoltomies tuli yleisavaimella sisälle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.11.25 10:03:41

Taloyhtiössä vaihdettiin ovet ja niihin liittyen oli asianmukaisesti sovittu takuutarkastus. Tästä on useita viikkoja aikaa, jopa useampi kuukausi. Meidän ovessa oli hyvin pientä häikkää, mutta tuolloin ei sovittu mitään jatkosuunnitelmaa.

Tänä aamuna huoltomies kumminkin lompsi sisälle yleisavaimella. Kahdesti pimpotti, mutta kukaan ei kerennyt avaamaan ovea, mies oli vielä nukkumassa. Käynnistä ei ole sovittu, ei ilmoitettu etukäteen. Meillä kaksi koiraa, jotka kyllä ovat kilttejä, mutta eipä sitä tiedä miten reagoisivat, jos olisivat keskenään ja joku tuntematon ukko lompsii sisälle. Lisäksi karkaamisriski. Minä olisin suorat sanat ukolle sanonut toiminnasta (lähinnä siitä, ettei käyntiä ole sovittu) jo paikan päällä, mutta mies vässyköi.

Olisitteko yhteydessä kyseiseen firmaan? Ja toki pakko varmistaa, että meneehän laki tosiaan niin, että tällaiset ei-akuutit huoltotoimenpiteet pitää sopia asukkaan kanssa.

Re: Huoltomies tuli yleisavaimella sisälle

Päivämäärä:   5.11.25 10:04:53

Lisäksi mies väittää, että tämä on ihan normaalia toimintaa ja näin saa toimia. Hänen mukaansa riittävä ilmoitus on, että pimpottaa ensin ja sitten kaivaa yleisavaimen.

-ap

Päivämäärä:   5.11.25 10:05:19

Avutonta ettei aloittaja itse osaa päättää mitä teksi vaan mielipide täytyy tiedustella hötölästä.

Päivämäärä:   5.11.25 10:07:49

”Avutonta ettei aloittaja itse osaa päättää mitä teksi vaan mielipide täytyy tiedustella hötölästä.”

Kun en nyt ole ihan varma, että toimiko huoltomies oikein vai väärin. Mieheni on siis itse vielä joitain vuosia sitten tehnyt huoltohommia, joten kuvittelisin hänen tietävän pykälät ja siksi epäilen nyt omaa tietoa. Toki jos minä olen oikeassa, niin eipä tiennyt tuo tämän aamun huoltoukkokaan pykäliä.

-ap

Päivämäärä:   5.11.25 10:17:23

^^ Miksi sitä täytyy täältä tiedustella? Etkö voi/ osaa/ uskalla soittaa " kyseiseen firmaan"?

Päivämäärä:   5.11.25 10:22:03

”Miksi sitä täytyy täältä tiedustella? Etkö voi/ osaa/ uskalla soittaa " kyseiseen firmaan"?”

Aion soittaa, jos tässä tosiaankin toimittiin lainvastaisesti. Jos kaikki meni kuten lain mukaan pitää, niin turha sinne on soitella.

Sitähän mä kysyin, menikö tämä käynti nyt oikein, kun ei ole mitään sovittu/ilmoitettu ja vaan lompsitaan yleisavaimella sisälle pimpottamisen jälkeen.

-ap

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   5.11.25 10:22:46

Ei ole mitään lakia joka vaatisi sopimaan ajan ensin. Se, saako itse tulla sisään yleisavaimella on aina tapauskohtainen juttu ja arvioida oikeudessa että oliko riittävät syyt mennä sisään. Voit sinä siitä huoltoyhtiölle valittaa, todennäköisyys on että mikään ei muutu mutta ainahan sitä voi toivoa.

Päivämäärä:   5.11.25 10:31:05

"Käynti osakehuoneistossa
30.9.2016

Käynti osakehuoneistossa täytyy asunto-osakeyhtiölain mukaan lähtökohtaisesti järjestää huoneistossa asuvalle osakkaalle ja huoneiston asukkaalle sopivaan aikaan. Miten pitäisi toimia, jos osakasta tai asukasta ei tavoiteta ja huoneistossa olisi tarpeen käydä? Entä jos osakas tai asukas kieltää pääsyn huoneistoon?

Asunto-osakeyhtiölain mukaan taloyhtiön hallituksen jäsenellä ja isännöitsijällä on oikeus päästä osakehuoneistoon silloin, kun se on tarpeellista huoneiston kunnon ja hoidon valvomista varten tai osakehuoneistossa suoritettavaa kunnossapito- tai muutostyötä tai niiden valvomista varten. Samoissa tapauksissa myös isännöitsijän samoin kuin hallituksen valtuuttamalla henkilöllä on oikeus päästä huoneistoon. Käynti huoneistossa täytyy lain mukaan järjestää huoneistossa asuvalle osakkaalle tai muulle asukkaalle sopivaan aikaan, jollei työn kiireellisyys sitä estä. Siten huoneistokäynnistä pitäisi käytännössä ensisijaisesti pyrkiä sopimaan osakkaan ja mahdollisen asukkaan kanssa. Ilmoittamatta huoneistossa käynti on oikeutettua ainoastaan kiiretapauksissa kuten vesivuoto- ja tulipalotapauksissa.

Jos osakasta tai asukasta ei tavoiteta tai sopivasta käyntiajankohdasta ei päästä sopimukseen, yhtiön edustajat voivat kirjallisesti ilmoittaa ajankohdan, jolloin huoneistossa käydään. Ilmoituksessa on suositeltavaa mainita päivä ja kellonaika tai aikaväli, jolloin huoneistossa käydään sekä syy huoneistokäyntiin ja huoneistossa kävijän yhteystiedot. Yhtiön edustajalla on lähtökohtaisesti oikeus käydä huoneistossa ilmoituksessa mainittuna ajankohtana." (Kiinteistöliitto, lakimies Minna Anttila."

--

"Esimerkiksi putki- tai ikkunaremontin kynnyksellä isännöitsijällä tai huoltomiehellä saattaa olla tarve päästä käymään asunnossa työpäivän aikana. Lain mukaan tästä pitää ilmoittaa asukkaalle etukäteen, ja vierailu pitää hoitaa niin, että se häiritsee asukasta mahdollisimman vähän.

- Asunto-osakeyhtiölaki edellyttää, että käynti suoritetaan osakkeenomistajalle ja asunnon haltijalle sopivana aikana, sanoo Kiinteistöliiton lakimies Elina Skarra.

Ainoa poikkeus on kiireellinen hätätilanne. Sellaiseksi ei riitä huoltomiehen kiire, vaan kyseessä täytyy olla akuutti tulipalo, vesivahinko tai vastaava.
" (YLE)

Päivämäärä:   5.11.25 10:31:26

Laki on mielenkiintoinen. Vuokralaiselle täytyy ilmoittaa kaksi viikkoa ennen ei kiireellistä huoltotoimenpidettä käynnistä. En ole löytänyt vastaavaa kohtaa omistusasunnon kohdalta. tuo vuokralaisen oikeus tietää tulevasta on huonevuokralaissa. Kiireellisissä kuten putkirikko voidaan tulla milloin vain.

Meillä on huoltoyhtiö joka ei noudata tätä. Olen pitänyt aika meteliä asiasta, kuulun hallitukseen, mutta ei se muita hallituksen jäseniäkään kiinnosta, neljä viidestä on sijoittajia tässä hallituksessa joten ihmettelen miten leväperäistä toiminta on.
Pari viikkoa sitten perjantaina soitti huollon työnjohtaja minulle ja kysyi että tultaisiin vaihtamaan suodattimet maanantaina. Olen kuulemma ainut jota asia häiritsee. Miten voi olla mahdotonta hoitaa tällaiset asiat lain mukaan oikein.

Asia voidaan tulkita kotirauhan häiritsemeseksi. rikosilmoitusta vain kehiin. Tiedän yhtiöitä joissa noudatetaan todella tarkkaan ja ilmeisesti on pamahtanut päiväsakot tällaisesta ilmoittamatta tulosta.

Päivämäärä:   5.11.25 10:35:23

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 5.11.25 10:31:05

"Käynti osakehuoneistossa
30.9.2016...."

Ap kysyi huoltotoimenpiteestä, siitä pitää huonevuokralain mukaan ilmoittaa kaksi viikkoa aikaisemmin. kopioimasi juttu on ri asia kun huoltotoimenpide. Esim suodayyimien vaihto tai vesimittarin lukeminen jne.

Päivämäärä:   5.11.25 10:39:16

"Ap kysyi huoltotoimenpiteestä, siitä pitää huonevuokralain mukaan ilmoittaa kaksi viikkoa aikaisemmin. kopioimasi juttu on ri asia kun huoltotoimenpide. Esim suodayyimien vaihto tai vesimittarin lukeminen jne."

Onko sillä nyt joku merkitystä, että minkä vuoksi se huoltoukko asuntoon lompsii sisälle? Jos (ja tässä tapauksessa kun) asia on kiireetön. Nytkään se huoltoukko ei edes tehnyt mitään, kävi katsomassa uudelleen ovea, jota on katsottu jo jokunen kuukausi sitten.

Päteekö tuo huonevuokralaki, jos asunnossa asuu osakkeen omistaja itse?

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   5.11.25 10:41:10

Haluatteko te siis maksaa vuokrassa tai vastikkeessa sen, että huoltomies tekee käyntinsä yksi kerrallaan sen mukaan, mikä aika kenellekin lumihiutaleasukkaalle vain ja ainoastaan käy? Ja laskuttaa joka käynnin erikseen matkakuluineen laskutuslisineen ym? Eikä haittaa että homma näun ollen venyy hamaan tulevaisuuteen saakka, ettekä kitise seuraavaksi että yhhytiyhyhhyy kun ei mitäääään tapahdu vaikka piti jo? Ja kuten aloittajan tapauksessa, ihan periaatteen vuoksi, ei siksi että mitään vahinkoa olisi tapahtunut?

Päivämäärä:   5.11.25 10:46:07

"Haluatteko te siis maksaa vuokrassa tai vastikkeessa sen, että huoltomies tekee käyntinsä yksi kerrallaan sen mukaan, mikä aika kenellekin lumihiutaleasukkaalle vain ja ainoastaan käy? Ja laskuttaa joka käynnin erikseen matkakuluineen laskutuslisineen ym? Eikä haittaa että homma näun ollen venyy hamaan tulevaisuuteen saakka, ettekä kitise seuraavaksi että yhhytiyhyhhyy kun ei mitäääään tapahdu vaikka piti jo? Ja kuten aloittajan tapauksessa, ihan periaatteen vuoksi, ei siksi että mitään vahinkoa olisi tapahtunut?"

Alan välittömästi yhtiökokouksessa puhumaan huoltoyhtiön vaihtamisesta, jos yhtiössä ollaan niin tumpeloita, etteivät osaa töitään suunnitella etukäteen. Minulle ihan oikeasti olisi riittänyt lappu edellisellä viikolla, että moro, tullaan käymään keskiviikkona. Minua ei kiinnostaisi vaikka tuolle ovelle ei mitään tehtäisi. Se toimii kuten pitää, mutta vaatii parin ruuvin kiristämistä harvakseltaan, voin sen tehdä. Lisäksi tälläkään käynnillä mitään ei tapahtunut. Ovea on tuijoteltu nyt jo kahdesti jonkun huoltoukon kanssa, eihän se tuijottamalla korjaannu.

Ja kyllä kyseessä on periaate, jolla estetään vahingot tulevaisuudessa. Asutaan ison tien varressa, jolloin kaksi vapaana seikkailevaa koiraa aiheuttaa ison turvallisuusriskin sekä itselleen että autoille.

-ap

Päivämäärä:   5.11.25 10:47:50

"Haluatteko te siis maksaa vuokrassa tai vastikkeessa sen, että huoltomies tekee käyntinsä yksi kerrallaan sen mukaan, mikä aika kenellekin lumihiutaleasukkaalle vain ja ainoastaan käy? Ja laskuttaa joka käynnin erikseen matkakuluineen laskutuslisineen ym? Eikä haittaa että homma näun ollen venyy hamaan tulevaisuuteen saakka, ettekä kitise seuraavaksi että yhhytiyhyhhyy kun ei mitäääään tapahdu vaikka piti jo? Ja kuten aloittajan tapauksessa, ihan periaatteen vuoksi, ei siksi että mitään vahinkoa olisi tapahtunut?"

Oletko jotenkin yksinkertainen? Tässä ei ollut kyse siitä, että aloittajalle ei jokin aika olisi sopinut, vaan siitä, että MITÄÄN AIKAA ei oltu sovittu. Ei vaadi paljoa ilmoittaa, että tullaan tekemään huoltojuttuja x päivänä.

Päivämäärä:   5.11.25 10:52:21

”Tässä ei ollut kyse siitä, että aloittajalle ei jokin aika olisi sopinut, vaan siitä, että MITÄÄN AIKAA ei oltu sovittu. Ei vaadi paljoa ilmoittaa, että tullaan tekemään huoltojuttuja x päivänä.”

Toki tämäkin. Tämän päiväinen käynti olisi ollut ihan ok, kunhan siitä olisi ilmoitettu etukäteen. Nyt kävi tuuri ja miehellä sattui olemaan vapaapäivä. Jos asiasta olisi ilmoitettu etukäteen, olisin varmistanut, että kyseisenä päivänä ollaan jompikumpi paikalla. Esimerkiksi jos käynti olisikin huomenna klo 9, niin kumpikaan meistä ei olisi kotona, koska käynnistä ei ole ilmoitettu mitään.

-ap

Päivämäärä:   5.11.25 10:52:22

Asun omakotitalossa. Meille tuli yhtenä päivänä pakettiauto pihaan, tuli naapurin kautta ja sieltä lampsi mies työkalujen kanssa. Menin vastaan ja kysyin että mitäs tää on. Oli kuulemma tulossa vaihtamaan vesimittaria tai jotain, ihan ilmoittamatta. Sanoin, ettei sovi. Että soita miehelleni ja sovi hänen kanssaan aika. Mua alko v i tutt amaan siinä niin kovin kun joku luulee marssivansa tuolla tavalla vaan ilmoittamatta. Tuli sitten seuraavana päivänä. Ja meni sinne naapuriinkin seuraavana päivänä, heillekään ei ollut sopinut. Eli ajeli meille ihan turhaan. Mulle olis todellakin riittänyt, että ilmoittaa edellisenä päivänä vaikka viestillä, että tullaan päivänä x klo x. Mutta kun ei, ei voida ilmoittaa niin joutui sitten tosiaan ajelemaan meille kahteen kertaan. Ehkä oppi jotain

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   5.11.25 10:52:42

Minulle ihan oikeasti olisi riittänyt lappu edellisellä viikolla, että moro, tullaan käymään keskiviikkona

^ Jaa nytkö se olisi riittänyt. Hienoa. Mitä jos naapurille ei olisikaan sitten käynyt keskiviikko, koska hän ei juuri silloin pystyisi istumaan kotona pitelemässä tassusta omia koiriaan tai ukkoaan joka joutuu nousemaan sängystä kun ovikello soi? Se töitten suunnittelu on yllättävän vaikeaa kun tietyn ajankohdan pitää sopia kovin monelle oman elämänsä päähenkilölle. Kannattaa varmaan sitten tehdä itse se huoltohomma kun siinä ei kerran ole mitään ongelmaa, ja ilmoittaa että problem solved, ei tarvitse käydä? Olisiko siinä ideaa ap:n visaisessa tapauksessa?

Päivämäärä:   5.11.25 10:56:15

"Jaa nytkö se olisi riittänyt. Hienoa. Mitä jos naapurille ei olisikaan sitten käynyt keskiviikko, koska hän ei juuri silloin pystyisi istumaan kotona pitelemässä tassusta omia koiriaan tai ukkoaan joka joutuu nousemaan sängystä kun ovikello soi? Se töitten suunnittelu on yllättävän vaikeaa kun tietyn ajankohdan pitää sopia kovin monelle oman elämänsä päähenkilölle. Kannattaa varmaan sitten tehdä itse se huoltohomma kun siinä ei kerran ole mitään ongelmaa, ja ilmoittaa että problem solved, ei tarvitse käydä? Olisiko siinä ideaa ap:n visaisessa tapauksessa?"

Alusta asti ilmoitus käynnistä olisi riittänyt. Sillä myös taataan huoltomiehen turvallisuus, sillä asunnossa tosiaan on koiria, jotka saattavatkin käyttäytyä eri tavalla tuntemattomia kohtaan ollessaan keskenään.

Ja siis jatkokäynnistä ei ollut MITÄÄN puhetta aikaisemmalla kerralla. En edes tiennyt, että sieltä joku on joskus ehkä tulossa. En ole pyytänyt ketään käymään, koska tosiaan voin kaksi ruuvia kiristää ihan itse ja itse asiassa kiristinkin ne juuri eilen.

-ap

Päivämäärä:   5.11.25 11:02:44

Jos huoltoyhtiö olisi ilmoittanut käynnistään, niin olisin jättänyt ruuvit eilen illasta kiristämättä. Olisi ollut huoltomiehellä edes jotain tehtävää, kun kerta paikalle vaivautui. Eikä olisi joutunut vain tuijottelemaan ovea :D

Mutta siis kertokaa nyt joku, että saako huoltomies vain pamahtaa paikalle ilmoittamatta tämmöisissä kiireettömissä asioissa.

-ap

Päivämäärä:   5.11.25 11:06:53

Hyvä tapa toimia asioissa jotka ei ole kiireellisiä, tarkoitan kiireellisyydellä putkirikkoja jne..

Ilmoitetaan sen lain vaatimissa rajoissa, eli kaksi viikkoa ennen toimenpidettä että tullaan, nämä ovat yleensä toimenpiteitä jotka tehdään joka asuntoon. Ilmoitus on kirjallinen, ja siinä on päiväys koska ilmoitus on jätetty
Ilmoituksessa kehotetaan olemaan yhteydessä jos on lemmikkejä tms jotka uhkaa huoltomiestä tai voivat karata.
Käynnistä jätetään lappu, jos kukaan ei ole kotona käynnin aikana.

Sitten ap tapauksen kaltaiset jotka kohdistuvat yhteen tai muutamaan asuntoon. Käynnistä tiedustellaan asukkaalta koska voi tulla ja sovitaan käynti kaikkien aikatauluun sopivaksi. Tai ilmoitetaan käynnistä kaksi viikkoa ennen samaan tyyliin kun yllä.

Jostain syystä nämä ovat huoltoyhtiölle mahdottomia tehtäviä.Miksi, näitä pitää vaatia.

Kun mulle soitti se työnjohtaja alkoi hän selitellä että ehkä kehä kolmosen sisäpuolella vaaditaan, mutta täällä meillä toimitaan näin. Jumalauta koko suomessa on samat lait ja määräykset. Mikä siinä on niin vaikeaa.

Miettikää sitä että huoltoon pääsee töihin kaikki linnasta vapautuneet, oli ne murhamiehiä tai ammattivarkaita tms. Pitäisi vaatia yleisavaimen haltijoille turvatarkastus.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   5.11.25 11:07:11

"Mitä jos naapurille ei olisikaan sitten käynyt keskiviikko, koska hän ei juuri silloin pystyisi istumaan kotona pitelemässä tassusta omia koiriaan tai ukkoaan joka joutuu nousemaan sängystä kun ovikello soi? Se töitten suunnittelu on yllättävän vaikeaa kun tietyn ajankohdan pitää sopia kovin monelle oman elämänsä päähenkilölle. Kannattaa varmaan sitten tehdä itse se huoltohomma kun siinä ei kerran ole mitään ongelmaa, ja ilmoittaa että problem solved, ei tarvitse käydä? Olisiko siinä ideaa ap:n visaisessa tapauksessa?"

Mutta se huoltomies on sitten kuitenkin ongelmissa myös, jos ei ilmoita ja sovi mitään vaan ryykää sisään omin päin ja siellä ei olekaan kukaan niitä koiria tassusta pitelemässä. Se töitten suunnittelu ja tekeminen on silloinkin vaikeaa, jos istuu loppupäivän siellä asunnossa odottelemassa josko joku tulisi kotiin ja ottaisi nuo koirat pois siitä edestä irvistelemästä ja murisemasta.

Päivämäärä:   5.11.25 11:08:18

Meillä on koira ja huoltoyhtiöllä ei ole lupaa tulla omin avaimin. Toimii erittäin hyvin, vaikka koira on 17 vuotias ja hampaaton. Lemmikittöminä aikoina on saanut taistella, että oikeasti eivät paukkaa ovesta minä tahansa vuorokaudenaikana.

Päivämäärä:   5.11.25 11:08:46

AP ei saa tulla ilmoittamatta. googlaa ja soita huoltoon, rikosnimike on kotirauhan häiritseminen.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   5.11.25 11:11:12

Lähettäjä.

Päivämäärä5.11.25 10:52:22

Asun omakotitalossa. Meille tuli yhtenä päivänä pakettiauto pihaan, tuli naapurin kautta ja sieltä lampsi mies työkalujen kanssa. Menin vastaan ja kysyin että mitäs tää on. Oli kuulemma tulossa vaihtamaan vesimittaria tai jotain, ihan ilmoittamatta. Sanoin, ettei sovi. Että soita miehelleni ja sovi hänen kanssaan aika. Mua alko v i tutt amaan siinä niin kovin kun joku luulee marssivansa tuolla tavalla vaan ilmoittamatta. Tuli sitten seuraavana päivänä. Ja meni sinne naapuriinkin seuraavana päivänä, heillekään ei ollut sopinut. Eli ajeli meille ihan turhaan. Mulle olis todellakin riittänyt, että ilmoittaa edellisenä päivänä vaikka viestillä, että tullaan päivänä x klo x. Mutta kun ei, ei voida ilmoittaa niin joutui sitten tosiaan ajelemaan meille kahteen kertaan. Ehkä oppi jotain

^ Siinäkin idiootti ilmoittautuu, heippa vaan! Eli tuo tilanne meni niin että huoltomiehellä oli jotain hommaa siellä päin, ja koska aikaa oli, olisi hoitanut alta pois muitakin samalla kertaa. Mutta ehhei, kun sinäpä topakkana tytsinä ajat sen pois, vaikka mitään oikeaa ongelmaa ei olisi ollut. Ja tyytyväisenä ja tohkeissasi kuvittelet miten huoltomies nyt itki itsensä uneen kun joutuu ajamaan uudestaan teille. Tosiasiassahan se tuumi, että siinäpä taas yksi aasiakas, joka maksaa omalta osaltaan nämäkin ylimääräiset käynnit kasvavissa asiakasmaksuissa, ei niitä huoltoyhtiöt tappiokseen tee. Huoltomies saa saman palkan, ajoi mihin ajoi. Että semmoisen kolhun ja opetuksen sinä sille tyypille annoit. Kannattaa tosiaan onnitella itseään.

Lähettäjä: justiina 
Päivämäärä:   5.11.25 11:13:03

Väärin. Ilman ennakkoilmoitusta ei kenenkään asuntoon lampsita. Ainahan ne huoltoukot toista väittää kun ovat niin helkatan laiskoja ettei viitsi sopia. Kuvittelevat olevansa lain yläpuolella. "Mieheni on siis itse vielä joitain vuosia sitten tehnyt huoltohommia, joten kuvittelisin hänen tietävän pykälät ja siksi epäilen nyt omaa tietoa." Oma yukkosi on ihan samanlainen, häikäilemätön kotirauhan häiritsijä. Tietenkin se väittää noin.

Hätätapaukset on sitten asia erikseen mutta silloin asuntoon tulee viranomainen. ei huoltomies.

Lähettäjä: Jöh 
Päivämäärä:   5.11.25 11:13:32

Ihan ok toimintaa.
Yritä nyt ap rauhoittua.

Lähettäjä: Voivoivoii 
Päivämäärä:   5.11.25 11:15:25

Hauvakamera kertoo jos lappuu ei pöydäl..kytät hoitaa loput.

Päivämäärä:   5.11.25 11:15:59

Noniin nyt löytyi ihan lakipykälä, soittelen seuraavaksi kyseiseen firmaan.

Asunto-osakeyhtiölaki:

"8 luku
Pääsy osakehuoneistoon ja osakehuoneiston ottaminen yhtiön hallintaan
1 §
Pääsy osakehuoneistoon
Yhtiön hallituksen jäsenellä ja isännöitsijällä sekä hallituksen tai isännöitsijän valtuuttamalla on oikeus päästä osakehuoneistoon, kun se on tarpeellista osakehuoneiston kunnon ja hoidon valvomista tai osakehuoneistossa suoritettavaa kunnossapito- tai muutostyötä taikka niiden valvomista varten.

Käynti osakehuoneistossa on järjestettävä osakkeenomistajalle ja osakehuoneiston haltijalle sopivana aikana, jollei työn kiireellisyys tai laatu sitä estä.

Jos pääsy kielletään, hallituksen jäsenellä ja isännöitsijällä on oikeus saada poliisilta virka-apua."

Kuten arvata saattaa, niin käynti ei voi olla osakkeenomistajalle sopivana aikana, jos sitä ei etukäteen sovi.

Taidan seuraavaksi koiraksi laittaa rotikan, joka huoltoukot päästää kyllä sisälle, muttei enää ulos :D Siinäpä sitten odottelevat, että tulen töistä kotiin.

-ap

Päivämäärä:   5.11.25 11:26:14

Laki asuinhuoneiston vuokrauksesta, 21 pykälä
"Vuokranantajalla on oikeus suorittaa välittömästi hoitotoimenpide tai korjaus- tai muutostyö, jota ei voi vahinkoa aiheuttamatta siirtää. Myös hoitotoimenpide tai korjaus- tai muutostyö, joka ei aiheuta olennaista haittaa tai häiriötä vuokraoikeuden käyttämisessä, saadaan suorittaa edellyttäen, että vuokranantaja ilmoittaa siitä vuokralaiselle vähintään 14 päivää ennen työn aloittamista. Tässä momentissa tarkoitetuissa tapauksissa vuokralaisella ei ole oikeutta purkaa vuokrasopimusta.

Jos vuokranantaja haluaa suorittaa huoneistossa muun kuin edellä tarkoitetun korjaus- tai muutostyön, vuokranantajan on ilmoitettava siitä vuokralaiselle vähintään kuusi kuukautta ennen työn aloittamista. Jos vuokralainen ilmoituksen tekemisen jälkeen vaihtuu, myös uudelle vuokralaiselle on ilmoitettava työstä, mutta tämän osalta ei lasketa uutta määräaikaa. Vuokralaisella on oikeus 14 päivän kuluessa ilmoituksen saamisesta purkaa sopimus päättymään silloin, kun korjaus- tai muutostyöhön aikaisintaan saadaan ryhtyä. Irtisanomisen jälkeen ei työtä saa suorittaa ilman vuokralaisen suostumusta."

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   5.11.25 11:29:21

Vuosia sitten olin kieltänyt huoltoyhtiötä tulemasta asuntooni ilman että asiasta on sovittu etukäteen. Kerroin että on iso koira, en ota vastuuta jos se päättää toimia kuten sen vaistot ja perimä kertoo. Ehdottomasti soitto omistajalle, älkää menkö sisään. Tietenkin ne ääliöt päätti mennä kattomaan millainen peto siellä on. Asiaa en edes muista, joku pieni juttu se oli minkä olisi voinut hyvin sopia mun kanssa. Olin joustavasti paikalla joten ei ollut edes hankalaa. No sain sitten puhelun että tultais tekemään jotain sopiiko huomenna klo 8. Tulivat sitten ja katselivat koiraa epäluuloisesti. Seuraavaksi toinen äijistä möläytti että joo käytiin tossa kokeilemassa jos päästäis sisälle kun ei sitä aina viiitsi näitä käyntejä sopia, turhaa semmonen. Ihan pokkana ilmoitti tehneensä asuntomurron!?! Olivat tosiaan avanneet oven ja vastassa oli mun rotikkauros. Ei kuulemma murissut, ei haukkunut tai näyttänyt hampaitaan. Seisoi hiljaa eteisessä ja tuijotti. Äijillä meni pupu pöksyyn laittoivat oven äkkiä kiinni XD Jatkossa soittivat aina ensin ennen tuloaan.

"Taidan seuraavaksi koiraksi laittaa rotikan, joka huoltoukot päästää kyllä sisälle, muttei enää ulos :D Siinäpä sitten odottelevat, että tulen töistä kotiin."

Päivämäärä:   5.11.25 11:45:06

Olisi hienoa että taloyhtiöt alkaisi vaatia edes suppean turvallisuusselvityksen yleisavaimien haltijoilta, sen hinta on tällä hetkellä 80€ joten ei olisi paha rasti huoltoyhtiöllekkään, ja olisi oiva markkinointikeino kaikkien spedelafkojen rinnalla mainostaa että meidän kaikki huoltohenkilöt on turvallisuusselvityksen läpäisseitä.

Päivämäärä:   5.11.25 11:49:50

” Laki asuinhuoneiston vuokrauksesta, 21 pykälä”

Ei varmaan vaan päde laki asuinhuoneiston vuokrauksesta tilanteessa, jossa asukas on osakkeenomistaja.

Mutta yhtälailla sinne asuntoon ei saa mennä ilmoittamatta, oli asukkaana sitten vuokralainen tai osakas.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   5.11.25 11:56:51

Ei saa ilman ilmoitusta tulla yleisavaimella sisään ellei ole kyse hätätilanteesta. On kotirauhan rikkomista.

Mulla on useampi koira ja eivät pääsisi edes eteistä pidemmälle, jos tulevat ilmoittamatta sisälle.

Päivämäärä:   5.11.25 11:57:15

No ei pädekkään omistajan asuessa, mutta on paljon vuokrattuja asuntoja. Asunto-osakeyhtiölaki koskee sitten asuntonsa omistavia. Mutta varsin sekavaa, kun asia voisi olla kirjattu hyvin selkeästi asunto-osakeyhtiölakiin. Mutta nykyään lainlaatijat tekevät lakeja joissa on tulkinnanvaraa ja porsaanreikiä, ei yksiselitteisiä lakeja.

Lähettäjä: sink 
Päivämäärä:   5.11.25 12:09:04

Aloittaja löysi sen mitä etsikin ja tosiaan ei omistusasuntoonkaan vaan lompsita sisään.

Veljelläni oli aikoinaan kaksi saksanpaimenkoiraa, kun asui rivitaloasunnossa. Yhtiössä oli tulossa palovaroittimien vaihto taloyhtiön järjestämänä. Huoltofirma oli sitten päättänyt, että joku huoltomies käy kartoittamassa kaikkien asuntojen palovaroittimet ilman ennakkoilmoitusta. Tässä kohtaa oli jo ilmoitettu päivä, jolloin varsinainen palovaroitinten vaihto olisi mutta tästä kartoituksesta ei ollut tullut ilmoitusta eikä edes tietoa että sellainen tehdään. Veli ei ollut kotona ja veljen asunnossa koirat olivat päästäneet huoltomiehen sisään, mutta eivät päästäneet enää ulos :D Huoltomies oli seissyt olohuoneen nurkassa kaksi koiraa vastassa ja soitellut pitkin pitäjää, että sai lopulta veljeni yhteystiedot ja veljeni kiinni. Huoltomies ehti olla pari tuntia koirien vankina, kun ensin veljen yhteystiedot oli olleet hukassa ja sitten tietysti kesti, että veli ehti omilta työtehtäviltään paikalle (ei kuulemma ollut ihan hirveää kiirettä pitänyt).

Tästä tuli vielä vähän jälkisotkuakin, koska toinen koirista oli purrut/näykkäissyt huoltomiestä, kun tämä oli yrittänyt päästä koiran ohi. Ihoon siis vain nirhauma ja paidan hiha rikki. Veljelle tai hänen (ihan oikein toimineille) koirilleen ei tullut lopulta mitään seurauksia, koska huoltoyhtiölle oli ilmoitettu palovaroitinten tulevaa vaihtoa varten tieto, että asunnossa on isoja koiria, ja koska asuntoon yleisavaimella meno ilman ilmoitusta muutoin kuin hätätilanteessa on kielletty.

Päivämäärä:   5.11.25 12:14:53

"Siinäkin idiootti ilmoittautuu, heippa vaan! Eli tuo tilanne meni niin että huoltomiehellä oli jotain hommaa siellä päin, ja koska aikaa oli, olisi hoitanut alta pois muitakin samalla kertaa. Mutta ehhei, kun sinäpä topakkana tytsinä ajat sen pois, vaikka mitään oikeaa ongelmaa ei olisi ollut. Ja tyytyväisenä ja tohkeissasi kuvittelet miten huoltomies nyt itki itsensä uneen kun joutuu ajamaan uudestaan teille. Tosiasiassahan se tuumi, että siinäpä taas yksi aasiakas, joka maksaa omalta osaltaan nämäkin ylimääräiset käynnit kasvavissa asiakasmaksuissa, ei niitä huoltoyhtiöt tappiokseen tee. Huoltomies saa saman palkan, ajoi mihin ajoi. Että semmoisen kolhun ja opetuksen sinä sille tyypille annoit. Kannattaa tosiaan onnitella itseään"

Paitsi ettei me maksettu tästä mitään. Harmittaako sua tämä noin kovasti?

Lähettäjä: Minerva 
Päivämäärä:   5.11.25 13:06:36

Opiskeluaikana opiskelija-asunnossa asuessani heräsin aamuseitsemältä siihen, kun huoltoukko tuli yleisavaimilla huoneeseeni. Oli lievästi sanottuna epämiellyttävää herätä sellaiseen.

Kyseessä oli jonkinlainen ikkunoiden tarkastustyö, josta oli tiedotettu hyvin ylimalkaisesti, varmaan kyllä joo sen yli kaksi viikkoa aikaisemmin, mutta ilmoittamatta mitään tarkempaa ajankohtaa kuten päivää tai kellonaikaa.

Ymmärrän sinällään, että huoltoyhtiö ei tarkasti osannut arvioida työn etenemisvauhtia, mutta kun tätä tarkastustyötä tehtiin useamman viikon ajan ja päivittäiset työt aloitettiin varsin aikaisin aamulla, olisi minusta ollut kohtuullista, että esim. edellisenä päivänä töitä lopettaessa olisi pudotettu postiluukusta lappu, jossa olisi kerrottu seuraavan päivän töiden alkavan meidän huoneistosta aamuseitsemältä.

En sentään onneksi nukkunut alasti.

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   5.11.25 13:28:17

Sink: kävi aikana ennen kännyköitä. Tutuilla oli suursnautseri ja olivat useasti ilmoittaneet taloyhtiölle että asuntoon ei saa mennä huoltomies ilman että omistajat on paikalla. Kerran sitten yksi oli mennyt juuri aloittajan tyylisessä tilanteessa, oli kyllä päässyt sisälle ja sen pikku tarkastuksenkin tehtyä mutta koira ei ollutkaan päästänyt pois. Oli kökkinyt sitten päälle neljä tuntia asunnossa paikoillaan ennenkuin asukkaat tuli kotiin kun ilman kännykkää ei saanut soitettua eikä koira laskenut liikkumaan eteiseen lankapuhelimen luo. Vasta tuon jälkeen uskoivat huoltofirmassa että asuntoon jossa on koira ei passaa mennä ilman ennakkoilmoitusta ja niin että asunnon asukas on paikalla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.