|
Lähettäjä: iieeiiee
Päivämäärä: 4.11.25 21:28:23
Ei koske vain nuoria naisia vaan ihmisiä ylipäätään. Ihmiset ovat nykyään pääosin pulleita ja lihavia. Olen huomannut sen itsekin.
Hirveästi näkee ja kuulee keskustelua painosta ja varsinkin ylipainosta. Aina sanotaan "pääasia että on laiha, ylipainoinen ei kelpaa". Ja laihalla tarkoitetaan normaalipainoista. Ei siis tarvitse oikeasti edes olla laiha, eli alipainoinen tai normaalipainon alapäässä, vaan jo BMI alle 25 tarkoittaa nykyään monille LAIHAA. Ja useimmiten BMI 24 on jo monilla pullea.
Olen nyt syksyn aikana katsonut paljon vanhempia leffoja omasta nuoruudestani, eli 20-25 v sitten ilmestyneitä. Siihen aikaan ihmiset olivat pääosin hoikkia, kun pulleita, saati lihavia oli vähemmän. Nuo leffojen henkilöt olivat leffojen ilmestymisaikaan ihan normaalin näköisiä, nykyään he näyttävät "tavallisen kokoisten" ihmisten seassa todella laihoilta. Ennen normaalia oli naisilla BMI 20-22, nykyään 30-32 ja miehillä lukemat vähän isommat.
Olen siis syntynyt kasarin alkupuoliskolla ja silloin lukioikäisenä 2000-luvun alussa pulleita ja lihavia oli ympärillä koulussa ja harrastuksissa aika vähän, nykyään hoikkia näkyy harvassa ja valtaosa pulleita ja lihavia. Ja ihan sama mihin suuntaan katsoo normaalielämässä tai vaikka uutisia, somevideoita, keskusteluohjelmia, mitä tahansa. Ihmiset ovat lihavia. Normaalipainoiset ovat todella harvassa.
Ja meitä normaalipainoisia nimitellään ja haukutaan ties miksi pikkulapsiksi, kukkakepeiksi, hammastikuiksi, rimpuloiksi, vauvoiksi ja taaperoiksi, vaikka muut haluaisivat olla saman kokoisia kuin me. Oma BMI:ni on jotain 21-22, eli olen minäkin lihonut vielä 5 v takaisesta, jolloin BMI:ni oli 19-20. Mutta vaikka minustakin on aiempaan verrattuna tullut pullerompi ja vaatekoko kasvanut yhdellä, niin minua pidetään nykyään silti laihana, kun en ole ylipainoinen.
Mutta mikä tähän auttaa? Nykyään ihmiset ei osaa lukea eikä kirjoittaa, eivät myöskään liiku vaan laiskistuvat ja lihovat. Miehetkin miettivät, miksi eivät naisille kelpaa, samalla kun vain lihovat ja morkkaavat, kuinka eivät kelpuuta ylipainoista naista, vaikka omakin painolukema on kaukana kaksinumeroisesta ja matkaa normaalipainon puolelle on 40 kg... Moni sellainen, joka menestyy muiden keskuudessa ja löytää kumppanin, sanoo, että ala syödä terveellisesti, treenaa, paranna ulkoista habitustasi ja lakkaa valittamasta. Nämä taas saavat läskeiltä laiskimuksilta haukut osakseen, vaikka nuo neuvot on täysin oikein ja nämä neuvojat ehkä itse sen omalta kohdaltaan todenneet.
|