Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sektioarpi ällöttää, mistä apua

Lähettäjä: Aa 
Päivämäärä:   4.11.25 16:02:21

Eli tilanne on se, että sektioarven tunnottomuus tuntuu vastenmieliseltä ja ällöttävältä. En pysty koskettamaan sitä eli en pysty myöskään pysty hoitamaan(?) sitä. Tunnottomuus on laajalla alueella.

Sektioon joutumisesta on kohta 10 kk.

Mihinkään seksuaalisuuteen en pysty, koska alavatsalle ei kestä koskea yhtään.

Miltä taholta hakea apua… seksuaaliterapeutti, äitiysfyssari, joku?? Tämä on fyysinen ja henkinen ongelma.

Re: Sektioarpi ällöttää, mistä apua

Päivämäärä:   4.11.25 16:02:46

Seksuaalisuuteen kun seksuaaliseen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.11.25 16:03:35

Ihan mikä tahansa kehonkuvaongelmia hoitava terapeutti voisi auttaa sinua. Ei tunnottomuutta toki, tunto palaa jos on palatakseen, mutta suhtautumistasi arpeen.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   4.11.25 16:04:02

Ole eka vaikka neuvolaan yhteydessä.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   4.11.25 16:09:56

Arpi kannattaa käsitellä faskioista ymmärtävän fysioterapeutin toimesta. Sitten ehkä joku muu apu kehiin vielä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   4.11.25 16:15:44

Neuvolaan yhteys.. itsellä alhaalla vatsanpohjassa ja ei haitannut seksissä -puuhasteltiin heti kun mahdollista. Tunnottomuus on ikävä asia joka noissa on mutta mieluummin se kuin pahat repeämät tai vaikea synnytys ja vammautunut lapsi.
Vai oliko aloittajalla häräsektio -siinä tietty erilainen haava.

Päivämäärä:   4.11.25 16:32:57

Kiireellinen sektio oli ja traumaattinen sellainen. Arpi on vaakana alhaalla.

Tuo tunnottomuus tuntuu vaan uskomattoman kurjalta. Paska homma koko sektio muutenkin mut tuo fyysinen tuntemus on oikeasti todella kuvottavan vastenmielinen. Navan ja arven välistä melkeinpä puolet ovat tunnotonta aluetta.

Samaan tapaan jonkun hammaslääkärin puudutteen jälkeen ei tee mieli alkaa pussailemaan. Mulla on se sama tunnottomuus laajalla alueella alavatsalla. Kaikki vaatteiden pukeminen ja riisuminen tuntuu inhottavalta, ei puhettakaan, että johonkin seksiin pystyisin. Valitettavasti.

Neuvolasta sain jonkun soittoajan, mutta siitä seurasi vain pahaa mieltä, niin ammattitaidotonta asian hoitamista. Kerran olen myös synnärin lääkärin kanssa jutellut. Pitäisi kai julkisen kautta selvitellä jotain terapiaa. Mutta no, henkinen puoli on mitä on. Koen, että auttaisi jo paljon jos fyysisesti tilanne helpottuisi.

Päivämäärä:   4.11.25 16:45:53

Oletko sinä se, joka suri kun jäi paitsi synnytyskokemuksesta?

Päivämäärä:   4.11.25 16:54:26

Onko aloittaja se jota sektio harmittaa kun pitsipikkareita ei voi käyttää atm?

Mulla on sektiosta 9 kk. En ole hoitanut alun jälkeen mitenkään. Ei kai tarviikaan, ellei ole mitään komplikaatiota vieläkin?

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   4.11.25 16:59:36

Aloittaisin katsomalla jos löytyisi joku joka on erikoistunut arpihierontaan. Jos joku sektiohaavoihib erikoistunut niin se olisi toki extraa mutta ei varmaan kovin todennäköistä. Itse olen käynyt arven käsittelyssä kolme kertaa ja sillä on ollut ihan älyttömän iso vaikutus siihen miltä arpi, iho ja keho ylipäätään tuntuu. Sitten jos vielä siltä tuntuu, hakisin keskusteluapua. Osa tuosta pahasta olosta kun voi hyvin liittyä ihan vaan traumaattiseen sektioon mutta olisi hyvä ensin hoitaa kaikki fyysinen mitä vaan voi.

Lähettäjä: swsh 
Päivämäärä:   4.11.25 17:00:34

Olet kirjoittanut tästä asiasta aiemminkin. Etkö ole vieläkään hankkinut apua?

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   4.11.25 17:01:13

Miten alavatsan tunnottomuus vaikuttaa seksuaalisuuteen? Ei mua ainakaan mikään alamahan hively kiihota joten ihan sama onko tuntoa vai ei. Kuulostaa oudolta, että mikä siinä tunnottonuudessa on noin vaikeaa.

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   4.11.25 17:03:31

Oma synnytyssairaala käski olemaan matalalla kynnyksellä yhteydessä neuvolaan ja sitä kautta saa ajan synnytyspelkokätilölle ja -lääkärille, jossa käydä läpi traumaattista synnytystä. Suosittelen että vaadit päästä sy.pe.hoitajalle/-lääkärille (jonka on toiv. eri lääkäri kuin se joka hoiti synnytystäsi).

Sitten fyssarille, jolla kokemusta sektioarven hoidosta. Ja jos arven hoito ei tuota tulosta, niin seksuaaliterapeutti vois olla hyvä.

Päivämäärä:   4.11.25 17:03:37

Joo olen, kaikkea tekin muistatte. Mutta nämä ei liity nyt aiheeseen. Yritän selvittää ja hakea apua, kuten otsikossa lukee.

Tai no, pitsialusvaatteet liittynee sen verran, että en pysty käyttämään niitä sen vuoksi, että se ”karkea” pinta tuntuu kamalalta tuota puutunutta ihoa vasten. Ja toki ilmankin pitsipöksyjä pärjää, olen vaan ennen tykännyt ilmaista itseäni kauniilla alusvaatteilla. Ei mua tuo arven ulkonäkö vaivaa, vaan se miltä se tuntuu. Toivottavasti kyse on, että en ”vielä” voi niitä pitsisiä alusvaatteita käyttää ja tilanne todella helpottaa myöhemmin. Nyt kohta 10 kk mennyt ja tilanne ei ole helpottanut lainkaan.

Olen käsittänyt, että jotenkin tuota hermotusta voisi yrittää hoitaa. Ja ylipäätänsä arpi kiristääkin hieman. Kiva jos siellä ei ole tällaista vaivaa.

Päivämäärä:   4.11.25 17:09:35

Olen saanut jonkin verran keskusteluapua kyllä, nyt mietin tuota fyysistä puolta.

Ei se alavatsan silittely ole se juttu, mutta jos mies on päällä niin kyllähän kroppa alavatsaani koskee. Ja se tuntuu vastenmieliseltä ja siihenpä lopahtaakin fiilis. No, pitäisi varmaan jatkossa hoitaa hommat pelkästään takaapäin. Kunhan ne housut saisi ensin jotenkin päältä.

Kiitos asiallisista vastauksista. Ei nämä aina ole helppoja juttuja. Vauvan syntymä oli traumaattinen ja apua ei aina ole helppo saada tai hakea. Pikkuhiljaa… mutta nyt selvittelen jonkun fyssarin, joka osaisi tehdä jotain käsittelyä arvelle. Kiva kuulla, että tällaisesta hoidosta voi olla apua. Kiitos.

Päivämäärä:   4.11.25 17:22:05

Itselläni on sektiohaavaa pidempi arpi alavatsalla, lähes ympäri asti siis ja muusta syystä. Tunnottomuus jatkui heti leikkauksen jälkeen jalkoihin asti, mutta tunnoton alue on pienentynyt viidessä vuodessa huomattavasti. Itseasiassa ihan täysin tunnotonta kohtaa ei enää ole, mutta kyllä siinä arven ympäristössä edelleen on heikommat tuntoaistimukset. Eli aikakin voi auttaa. Totut siihen uuteen normaaliin ja vaurioituneet hermotukset palautuu ehkä myös ennalleen hiljalleen.

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   4.11.25 17:27:30

Oikeasti todella surullista, jos aloittaja ei ole pystynyt tuon asian takia harrastamaan seksiä 10 kuukauteen. Yritä nyt oikeasti puhua asiasta ensin vaikka siellä neuvolassa, ihan varmasti osaavat ohjata eteenpäin.

Ja muitakin seksiasentoja on kuin lähetyssaarnaaja, voin näin keski-ikäisenä naisena kertoa, että ne omat suosikkiasennotkin ovat muuttuneet vuosien mittaan, oma keho muuttuu vuosien mittaan joka tapauksessa.

Päivämäärä:   4.11.25 17:32:09

"Totut siihen uuteen normaaliin ja vaurioituneet hermotukset palautuu ehkä myös ennalleen hiljalleen."

Ei aloittaja totu. Kaikki on vaan traumaa ja ällöä kun ihanaa synnytyskokemusta ei saanutkaan vaan p4skan sektion joka pilasi koko loppuelämän.
Toivotaan että pysyt muuten terveenä ettei tule isompia ongelmia käsiteltäväksi koskaan.

Päivämäärä:   4.11.25 17:35:53

., mikä sinua vaivaa?

Toivottavasti ajan myötä helpottaa. Ja niinhän se aika yleensä auttaakin. Vielä ei, mutta onpa tässä iso ja traumaattinen leikkaus takana.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   4.11.25 17:48:46

Täällä koettuna sekä alatie että sektio, ja kyllähän se sektioarpi eka vuoden harmitti, kun ei se nopeasti ala vaalentua.

Itselläni auttoi, kun lapsena näki paljon sodankäyneitä vanhoja miehiä, joilla oli isompiakin arpia. Elämä haavoittaa jollakin tapaa kaikkia; minua näin, ja jotakuta muuta toisella tavalla.

Ja kun myöhemmin on tullut paljon isompia terveydellisiä haasteita, sektioarpi on kuitenkin melko pieni ongelma... Mutta onhan 30 cm arpi nuorella ihmisellä näkyvä ja epämukava, ja siihen 'tottuu' vasta vuosien mittaan.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   4.11.25 18:00:42

Pitäisikö vaan yrittää unohtaa se haava. Tuntuu että teet kärpäsestä härkäsen. Itsellä ollut tunnoton myös se navan alaosa mutta siihen on tottunut ja ei haittaa seksisfä yhtään. Pääasiajan on jossain muualla.
Kun vuodet vierii kehomme ei ole enää muutenkaan kun teinillä. On juurihoidettuja hampaita, arpia eri haavereista, itseltä polvikin vaivaa nuorena sattuneen haaverin takia, yms yms
Ajattele positiivisesti. Itsestä ainakin se sektiohaava pienempi paha kuin mahdolliset repeämät muualla. Ja se että toimenpiteellä on pelastettu lapsesi ja ehkä sinunkin henki.
Itsellä olisi esikoisen syntyessä tosennäköisesti menetetty lapsi tai ainakin vammautunut hapenpuutteesta pahoin. Toisen kanssa olisimme todennäköisesti menehtyneet molemmat ilman sektiota.
Arvet kehossa kertovat että olemme eläneet. Yritä hyväksyä muutokset kehossasi. Elämä on.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.11.25 18:32:07

Sektioarpi ei edes näy mihinkään normaalissa elämässä! Saunassa ja seksiä harrastaessa jo, mutta miehiä ei moiset kiinnosta. Pienet on murheet.

Päivämäärä:   4.11.25 18:41:17

.., sektioarpi _tuntuu_ vastenmieliseltä. Ihan sama miltä se näyttää, sillä ei tässä ole mitään väliä. Mulla esimerkiksi on kasvoissakin näkyvä arpi, mutta ei se minua haittaa vaikkei kaunis olekaan. Se ei tunnu miltään. Sektioarpi _tuntuu_ kamalalta.

Mutta joo, antaa tämän tippua. Tästä ketjusta sain sen verran apua, että seuraava osoite on jokin arpihoito. Paikkakunnaltani joku äitiysfyssari löytyy, joka tekee myös arpihoitoja. Siitä nyt aloitan ja toivon, että osaltaan auttaa tähän fyysiseen epämukavuuteen, joka on nyt eniten pinnalla tässä koko hommassa.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   4.11.25 19:07:38

"Ei se alavatsan silittely ole se juttu, mutta jos mies on päällä niin kyllähän kroppa alavatsaani koskee. Ja se tuntuu vastenmieliseltä ja siihenpä lopahtaakin fiilis. No, pitäisi varmaan jatkossa hoitaa hommat pelkästään takaapäin. Kunhan ne housut saisi ensin jotenkin päältä."

Ajattele positiivisesti: tilanne voisi olla pahempikin, persereikäsi ei ole raskauden vuoksi räjähtänyt ja pystyt kuitenkin sekstaamaan takaapäin.
T: räjähtänyt peräaukko ja ei enää ikinä seksiä takaapäin

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   4.11.25 19:31:26

Miten se peräaukko räjähtää?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   4.11.25 19:35:57

"Miten se peräaukko räjähtää?"

Itsellä räjähti peräpukamien ja fissuuran takia (=hetulat jäi näistä).

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   4.11.25 19:40:03

Aloittaja: ihan oikeasti mene arpokäsittelyyn. Minun arpeni parani kliinisesti ottaen ihan hyvin mutta tuntui jäykältä, reipas kävely tuntui ikävältä ja ylipäätään koko alue oli tunnoton ja ikävä. Ensimmäinen arpikäsittely oikeasti teki ihmeitä, ja toimii sitä paremmin, mitä aiemmin menee. Itse en jättäisi mitään sen varaan että menisi itsestään ohi, saattaa mennä tai olla menemättä. Mulla on nyt yli kaksi vuotta sektion jälkeen siis liikkuvuus palannut melkein normaaliksi, kiitos arpikäsittelyn, fysioterapian ja ylipäätään voimaharjoittelun ja venyttelyn. Ihana kun ei enää ole päivittäisiä kipuja, liikerajoituksia ja tuntuu että voi muutenkin elää normaalia elämää.

Päivämäärä:   4.11.25 20:40:53

Itselläni alatiesynnytyksessä repesi paikat niin, että niitä parsittiin leikkurissa nukutettuna. Ja tuntopuutokset ja arvet tuolla alakerrassa on edelleen pahemmat kuin tuon vatsan aluen arven vastaavat. Mutta näillä mennään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.