Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "Vanhojen ruokien" arvostustopa

Lähettäjä: Pirkko 
Päivämäärä:   4.11.25 15:50:45

Eikä tarvi tulla tähän ketjuun kertomaan, että "hyi, mä en ainakaan syö tuommoista pskaa". Joo, älä syö. Mutta tämä ketju on perustettu sille ruoalle, mitä muutamia kymmeniä vuosia sitten syötiin koulussa ja kotona. Nykyään on tosi tavallista, että syödään bowleja, salaatteja, eksoottisia keittoja jne. Niissä ei ole vikaa, itsekin niitä harrastan, mutta ai että, miten kotoisa ja turvallinen olo tulee, kun saa syödäkseen lapsuudesta tuttuja ruokia kotona tehtynä. Eilen laitoin päivälliseksi ihan perus makkarakeittoa, siihen kylkeen ruisleipää rasvalla, juustolla kurkulla. Oli hyvää! Sitten huomasin, että meilläpä näköjään melkein koko viikon ruokalista koostuu noista "vanhoista" ruoista, kun on makkarakeiton lisäksi tonnikalalasagnea, kanawokkia + riisiä (ysäriltä peräisin olevalla reseptillä) ja lohikiusausta listalla.

Mä tunnun olevan tuttavapiirissäni suunnilleen ainoa, joka kokkaa suikalelihakastiketta, kiusauksia, broilerpyörykkäkastiketta, kirkasliemisiä liha/kala/makkarakeittoja, maksakastiketta, "risottoja" jne. Haudutan lanttukuutioita, keitän lisäkeporkkanoita ja teen juureksista raastetta. Niin ja käytän mielelläni kiinankaalia! :D

Enhän ole ainoa, jonka lämpimät ruoat ovat 90% näitä perinteisinä, jopa vanhanaikaisina pidettyjä?

Re: "Vanhojen ruokien" arvostustopa

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   4.11.25 15:59:31

Tonnikalalasagne kuulostaa oudolta noiden muiden luettelemiesi joukossa. Sellaista ei meillä ainakaan "muutamia kymmeniä vuosia sitten" koulun ruokalistalla ollut eikä kyllä kotonakaan.

Päivämäärä:   4.11.25 16:00:58

Eikä myöskään lohta kiusauksissa tai muutenkaan.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   4.11.25 16:04:59

Minä söin juuri ison kasan kiinankaalia jossa oli tölkkimandariineja seassa. Muistin aamulla että meillä on tölkillinen niitä, eikä niitä juuri koskaan käytetä, niin koko päivän himoitsin tuota "salaattia". Itse ruoka oli janssoninkiusaus.

Päivämäärä:   4.11.25 16:10:14

x: ai, kyllä meillä oli sekä koulussa että kotona lohta ja tonnikalaa 90-luvun lopulla.

Zäkä: janssoninkiusaus on hyvää! Itse otan sen kanssa aina säilykepunajuuria ja etikkakurkkuja. Noista mandariineista tulikin mieleen, että meillä oli kotona välillä ruokana broileria, riisiä ja tölkkipersikkaa. Oli herkullinen yhdistelmä, pitäisikin kokeilla pitkän tauon jälkeen. :D

Lähettäjä: Lörppö 
Päivämäärä:   4.11.25 16:14:54

Ei vaan ole olemassa parempaa ruokaa kuin keitetyt perunat ja ruskea jauhelihakastike. Aah.

Päivämäärä:   4.11.25 16:21:50

Lörppö: no se on kyllä huippuhyvää, syötiinkin sitä juuri viime viikolla. Siihen kaveriksi porkkanaraaste, aijjai. Tykkään tosi paljon myös nakkikastikkeesta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.11.25 16:23:20

Kinkkukiusaus, kuin helppoa ja hyvää!

Päivämäärä:   4.11.25 16:25:23

Kylmä talvipäivä ja joku perinteinen keitto+ruisleipä, nammm! Jauhelihakeitto, makkarakeitto tai siskonmakkarakeitto.

Perunat, ruskea kastike nakeilla, lihapullilla tai jauhelihalla, ja lisukkeena porkkanaraaste.

Mun sukujuuret on pohjois-karjalassa, ja ai että kun joskus saa kunnon sultsinoita, vatruskoita tai karjalanpiirakkaa.

Päivämäärä:   4.11.25 16:29:03

Itse tykkään siitä ysärin tonnikalarisotosta. Tulee kasvisliemessä keitettyä riisiä, tonnikalaa, purjoa ja hernemaissipaprikaa.

Mummu valmisti makeaa makaronilaatikkoa jonka viipaleita paistettiin pannulla voissa. Tätä pitää tehdä itsekin pian.

Keitettyjä perunoita söin lapsena joka päivä ja kyllä keitetyt perunat edelleen maistuu. Riittää että dippaa suolaan tai laittaa voita päälle. Syön mielelläni niitä myös munakastikkeen ja ruskean kastikkeen kanssa.

Täytettyjä paprikoita oli tosi usein koulussa ja ne miellän vanhanaikaiseksi ruoaksi sillä miettikää, ysärin alustakin on kymmeniä vuosia.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   4.11.25 16:30:21

Kyllä ainakin lapsiperheissä toi perus arkiruoka vielä on listalla kun sopii monen lapsen suuhin jaa helppoja valmistaa useammaksi päiväksi.

Itse rakastan erilaisia lihapatoja perunamuusin kanssa. Tulee tosi lämmin ja kotoisa fiilis. Kalakeitto ja jaujelihakeitto lasten lempiruokaa, samoin nakkikastike, sitä en itse syö, mutta lapsille teen. Silakkapihvit mun ja lasten herkkua, veripalttua syön aika usein. kanaviillokkia kun jostain vielä saisi.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   4.11.25 16:34:50

Onpa kiva aihe!
Minulle on täällä ilkuttu, kun olen kertonut tekevänäi itse liemiä luista, ruodoista ja naateista. Pakkasessa on tällä hetkelläkin häränhäntälientä, rapulientä, kalalientä, kanalientä, sienilientä ja parsalientä. Ja koko ajan niitä käyttelen myös pois.

Tykkään tosi paljon tehdä pataruokia, niissä on jotain lohdullista. Vaikka meillä usein syödään Aasiaan viittaavia ruokia, niin klassikoilla on todellakin paikkansa. Just miehen kanssa juteltiin, että pitäisi tehdä hernekeittoa pitkästä aikaaa. Eikä oikeasti pidä yhtään vähätellä ruokaperinteitä - ne on iso osa kulttuuria.

Jos ruokakulttuuri kiinnostaa ylipäätään, niin aiheesta on kirjoitettu tosi kiinnostava kirjakin: Suomen ruokahistoria - Suolalihasta sushiin. Kirjoittaja on Ritva Kylli.

Päivämäärä:   4.11.25 16:46:40

Oisko Ällöllä heittää jotain kohtuullisen yksinkertaista lihapatareseptiä? Aina parempi, jos voi tehdä valmiista lihasuikaleista.

Tuo riisi-tonnikala-hemapa -risotto on kyllä klassikko! Siihen sopii myös jauheliha proteiiniksi tosi hyvin. Ja täytetyt paprikat, nam! Enpä ole aikoihin tehnyt, mutta voisin kyllä tehdä.

Onko jollakin tapana laittaa mantelikalaa? Sitä välillä ikävöin. Pitäisi etsiä joku simppeli ohje siihen.

Päivämäärä:   4.11.25 16:52:47

Pirkko, millaista lihapataa olet vailla? Teen vähänvaihdellen osso bucoa, kanipataa, burgundinpataa, stroganoffia, häränhäntäpataa...

Mantelikalaan tulee ihan vaan bechamel (valkokastike) ja manteleita.

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   4.11.25 17:07:13

Ooh, meillä on varmaan 98 % ruuasta vanhaa kunnon kotiruokaa :D Juurikin jauhelijakastike, makkarakeitto, jauhelihakeitto, muusi, makaronilaatikko, paistinperunat, lasagne... Välillä on pitsaa, ranuja ja kananugetteja ym., joita ei ainakaan meillä mun nuoruudessani kotona syöty. Ranuja oli ihan joskus ja pitsaa äiti teki kotona uunipellille välillä.

Päivämäärä:   4.11.25 17:14:50

Ällö: Stroganoff on kyllä herkullista hyvin tehtynä! Naudanlihaa haluan, en ole oikein possun ystävä.

Kk: meillä kans oli ranuja vain harvoin ja ne olikin sitten hyviä! Keitettyjä perunoita oli usein. Ja tuo peltipitsa, sitä harrastan nykyisin taas ihan säännöllisesti. Siihenkin basic-täytteet: jauheliha, ananas, herkkusieni, valkosipuli.

Lähettäjä: Prille 
Päivämäärä:   4.11.25 17:18:06

Uunisilakat, silakkapihvit, tilliliha, karjalanpaisti, merimiespihvi, porkkanalaatikko...
Salaateista esim. rosolli sopii melkein minkä tahansa ruoan kanssa. Se mummon salaatti johon tulee keitettyjä kananmunia ja etikkakermaa, uuh miten hyvää!
Mä rakastan perinteisiä suomalaisia ruokia.

Päivämäärä:   4.11.25 17:21:49

Prille: mikä on tuo "mummon salaatti"? En ole kuullutkaan!
Rosolli muuten toimii mahtavasti mm. kiusausten kanssa.

Päivämäärä:   4.11.25 17:23:13

"kyllä meillä oli sekä koulussa että kotona lohta ja tonnikalaa 90-luvun lopulla"

En ajatellut, että ilmaisusi muutamia kymmeniä vuosia sitten tarkoittaa noin myöhäistä ajankohtaa sitten kuitenkin. Omat kouluni olen käynyt 70-80-luvulla.

Päivämäärä:   4.11.25 17:30:45

Itsetehty maksalaatikko, borsh, peltilihapiirakka, makkara, siskonmakkara ja lihakeitto, maksapihvit paistetun sipulin kera, uuniohrapuuro, mehukeitot jne. nyt ekana tulee mieleen.
Hernekeitto taas jäänyt kun ei ole osunut kohdalle hyviä savupotkia, kerran savustin savustuspussilla muttei vastanut sellaista kunnon savupotkaa.

Lähettäjä: Pommi 
Päivämäärä:   4.11.25 17:35:12

Meillä ei äiti hyväksynyt mitään makaronia kotiin, joten en oikein miellä lasagnea ja spagettia vanhoiksi ruuiksi.

Meillä oli perunaa ja kastiketta, kiusauksia, lihakäristyksiä, jauhelihasta pihvejä ja pullia muusin kanssa, silakkapihvejä, palapaistia, kanttarellikastiketta, erilaisia kaaliruokia laatikosta keittoon, lohikeittoa, savustettiin itse pyydettyä silakkaa ym.

Ruoka oli usein sesonkiin kytketty, paljon kerättiin ja pyydettiin itse. Esimerkkinä vaikka ravut syksyisin, vesilinnut ja peuranliha, josta tehtiin itse jauhelihaan sikaan sekoitettuna.

Olen 46v, eli ei mistään keskiajasta puhuta kuitenkaan.

Itse olen kasvissyöjä ollut jo 30v ja teen just niitä karseita ulkomaalaisia ruokia :-D äitini on yhä erittäin hyvä kokki ja leipuri, mutta itselle ei perinneruuat arjessa maistu enää.

Lähettäjä: häh 
Päivämäärä:   4.11.25 17:43:28

Meillä syödään useinkin

-nakkikastike + keitetyt perunat/muusi
-jauhelihakastike + keitetyt perunat/muusi
-lihakeitto
-nakkikeitto
-kaalikeitto
-pinaattikeitto
-lohikeitto
-karjalanpaisti
-kaalilaatikko
-makaronilaatikko
-kinkkukiusaus
-täytetyt paprikat
-broiskun koipireidet riisipedillä
-perunavelli
-makaronivelli
-vispipuuro
-lanttukukko
-karjalanpiirakat
-sultsinat
-vatruskat
-kukkoset

jne. Ihan vain siksi, koska ovat hyviä ja edullisia ruokia.

Nelikymppinen pariskunta Pohjois-Karjalasta, josta myös koko suku. Syödään toki myös mm. tortilloja, wokkeja jne. :D

-

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   4.11.25 17:49:04

Uudet perunat ja vanhatkin käy maitokastike jossa keitetyn munan palasia. Ai että hyvää.

Päivämäärä:   4.11.25 18:01:39

Meillä syödään todella usein

Jauhelihakastiketta ja perunoita
Maksalaatikkoa
Lohikeittoa
Mannapuuroa
Ohrapuuro
Marjakiisseleitä
Vispipuuroa
Kiusauksia
Makaronilaatikkoa
Paistinpottuja / pyttipannua

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   4.11.25 18:05:08

Eräässä ketjussa mietittiin kastiketta perunoitten kanssa syötäväksi. Joku ehdotti sipattia. Järkyttyneenä tajusin, että olen tehnyt ja syönyt sitä viimeksi 1970-luvulla ammattikoulussa. Joka kertoo, että olen tosi vanha. Nyt päätin, että sitä on tehtävä.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   4.11.25 18:13:38

perunavelli, johon silputtiin ruisleivän paloja joukkoon.
Mummon tekemänä.
Sydän tähän.

Lähettäjä: wetehinen 
Päivämäärä:   4.11.25 18:36:22

Meillä syödään paljon ruokia joita olemme mieheni kanssa tottuneet syömään jo lapsina/nuorina 80-90 luvulla. Vakioina ruokalistalla pyörivät esim. makkara-, jauheliha-, tai nakkikastike, näiden lisukkeena muusi tai makaroni. Nakkikeitto, kaalikeitto, hernekeitto. Jauhelihapihvit tai lihapullat ruskealla kastikkeella perunamuusin kanssa. Kaalilaatikko, kinkku- tai jauhelihakiusaus. Makaronilaatikko. Karjalanpaisti, merimiespihvi...onhan näitä.

Päivämäärä:   4.11.25 18:40:00

Ai että, kaalilaatikko ja merimiespihvit unohtui omasta listasta, merimiespihvejä mietin juuri yksi ilta. Liian harvoin tulee tehtyä.
Kaupassa näin kaalikäärylekaaleja, littanoita, joista saa valtavia lehtiä. Täytyy ottaa sekin listalle nyt syssyn mittaan.

Päivämäärä:   4.11.25 18:47:09

Syötiinkö ennen muka näin paljon lihaa mitä teidän muisteluissa oli?

Toisessa ketjussa juuri todettiin että ennen ympäri suomen arkiruoka oli ruskea kastike ilman lihaa, keitetyt perunat, leipä ja piimä.

Itse olen 70-luvulla syntynyt ja ei me kyllä lihaa joka päivä arkiruoissa syöty.

Päivämäärä:   4.11.25 19:18:35

Olen kasarilla syntynyt ja kyllä meillä penskana oli kotona ihan joka päivä jotain lihaa tai kalaa. Harvemmin kanaa. Silakkapihvejä oli itse asiassa tosi usein. Ja seitistä tehtyä kalasoppaa tai paistettuja seitipaloja pottujen kera. Lohta oli harvoin. Makkara- tai nakkisoppaa, uunimakkaraa, jauhelihasta vaikka ja mitä, leivinuunissa haudutettuja lihapatoja (yleensä karjalanpaistia ja possunsuikaleista ja paprikasta tehtyä pataa), siansiivusoosia ja vaikka mitä muuta. Tuoreita sämpylöitä oli lähes joka päivä syksystä kevääseen ja parin viikon välein leivottiin ruisleipää.

Aika pitkälti samat eväät kuuluu ruokalistalle edelleen, paitsi sikaa en syö kuin joulukinkkuna.

Päivämäärä:   4.11.25 19:20:38

Piste: eikö se ole "merimiespihvi" , ei "-pihvit"? Tai ainakin tällä suunnalla merimiespihvi oli semmoista lihaperunavuokaa.

Ja ennen syötiin enemmän liharuokia, mutta sitä lihaa syötiin kerralla vähemmän. Makaronilaatikossa saattoi olla esim. 300g lihaa, muuta makaronia enemmän. Varsinaista ruokaa otettiin muutenkin pienempiä annoksia, muuta pöydässä oli raastetta, säilykevihanneksia ym., ja ruoan kanssa syötiin leipää.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.11.25 19:21:34

Mä olen syntynyt 65, ja kyllä meillä joka ruoassa lihaa oli. Joka päivä.
En ole ikinä syönyt pelkkää ruskeakastiketta ja perunaa. Kyllä siinä kastikkeessa aina oli jotakin lihaa.

Päivämäärä:   4.11.25 20:09:48

Pirkko, joo merimiespihvinä taidetaan puhua, mutta asia varmaan tuli ymmärretyksi. Samalla ruualla voi olla monta nimeä, tai nimi kirjoitetaan erilailla eri paikoissa. Ei nyt tuu esimerkkejä mieleen.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   4.11.25 20:19:26

Eipä näin reilu kolmekymppiselle nuo kuulosta mitenkään vanhanaikaisilta. Läskisoosi ja silakkapihvit alkaa jo sitä olla, ja muutenkin peruna ja kastike. Sitä syötiin mun lapsuudessa niin tuli korvista ulos, mutta sitten äiti keksi spagetin, riisin ja kanan.

Bowlit sun muut kuulostaa joltakin hifistelyltä, mihin minulla ei viidelle kokatessa ole aikaa. Jos olisin yksinäni niin toki.

Ei kai 90-luku vielä ole "muutamia kymmeniä vuosia" sitten. 80-luku melkein jo on. :)

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   4.11.25 20:26:58

Meillä syötiin loppukesästä syksyyn paljon sieniruokia. Vieläkin ne maistuu: sienikastike, sienikeitto, paistetut sienet...

Hyvistä raaka-ainesta tehty kesäkeitto.

Rosollia syötiin jouluna, juhannuksena ja monissa juhlissa. Edelleen maistuu, kun on tuoreista tuotteista lähdetty tekemään.

Kalaa oli myös paljon. Itse kalastettua. Nykyään ei meillä kukaan kalasta, joten kala on jäänyt pois. Koen kaupan kalatiskin kalat "vanhoiksi". Kalan pitää olla tuoretta.

Lähettäjä: 70lukulainen 
Päivämäärä:   4.11.25 20:44:43

Kalaa on ollut paljon, lohikiusaus hyvin yleinen. Sitten ihan perus sei, muistaakseni maitokastikkeessa ja uuniin. Lisänä peruna keitettynä/muussina. Savustettua kalaa paljon, lohta, ahventa, siikaa, kampelaa.. Halstrattua hailia ja silakkaa. Matikkasoppaa. Kalasoppa ahvenista tehtynä oli hyvää, ja myös mahdolliset mätipussit keitettiin sellaisenaan mukana - hyvää oli nekin!
Peltilihapiirakkaa oli todella usein, tosi hyvää.
Aina perus jauhelihapullat/pihvit/mureke/soppa. Lihakeitto, lohikeitto.
Oli myös peltipizzaa, mummo höysti sitä suppilovahverollakin syksyisin, ihan toimivaa.
Äiti teki usein currykanaa. Osti kokonaisen maustamattoman kanan ja marinoi sen. Liemestä keitti kasaan ja suurusti kermakastikkeen, riisiä lisukkeeksi.
Äitini teki myös mahtavia katkarapuvoileipiä, myös hänen tekemänsä lohivoileipäkakku on ihan vertaansa vailla.
Mokkakakku äidin tekemänä. Eli mokkakreemi ja banaani tai lakka. Hitto, mokkakreemiä en ole muuten tehnyt sataan vuoteen. Ja kääretorttu kaakaopohjalla, täytteenä voikreemi ja vadelmahillo.
Ässäpiparit!!!!
Sienisalaattia ja muutakin sieniruokaa oli syksyisin.

Voih, onhan noita..

Lähettäjä: 70lukulainen 
Päivämäärä:   4.11.25 20:48:15

Paljon myös oli maustamatonta jogurttia. Bulgarian jogurtti. Ruusunmarjajauhetta sekaan. Sitten sekoitettiin olikohan oluthiivaa?? ihan vaan veden sekaan ja juotiin. En kyllä muista mikä vtun merkitys sillä oli olevinaa. Kalanmaksaöljy. Siitä joko tykkäsi tai ei tykännyt, itselleni upposi kyllä. Ja lusikalla, ei tainnut vielä olla kapseleita. Nämä nyt ei varsinaisesti ruokia, mutta jogurtti ruusunmarjajauheella muistui mieleen.

Lähettäjä: herkku 
Päivämäärä:   4.11.25 21:30:17

Lihamureke <3 Koskakohan olen viimeksi saanut kunnollista? Ja siis sellainen ihan rehellinen kokojauhelihainen, ei mitään ällöttävää "sydäntä" siellä sisällä mistään asiaankuulumattomista aineksista.

Päivämäärä:   4.11.25 21:33:24

Laivoilla on muuten vanha vitsi että jos ruokalistalla on merimiespihviä, niin jännityksellä katsellaan että kuka ei ilmaannu tänään ruualle. :D

Lähettäjä: Vanamo&Kolmonen 
Päivämäärä:   4.11.25 21:43:15

Siitä vaan katsomaan vanhoja Kesäkeittiöitä YouTubesta niin pääsee oikeaan fiilikseen.
Kunnon safkat ne ainakin laittoi:)

Päivämäärä:   4.11.25 21:43:48

Meillä äiti laittoi lihamurekkeen sisään pakastevihanneksia. :) Itse tykkään laittaa esimerkiksi fetaa ja aurinkokuivattua tomaattia. Pelkkä mureke ilman täytettä ei itselleni meinaa maistua.

Jälkiruokia meillä oli harvemmin, mutta jos oli, niin marjakiisseliä tai -rahkaa, tai joskus harvinaisena herkkuna suklaakiisseliä. Juhliin tehtiin kermakakku, jonka täytteessä oli aina banaania ja päällä oli mansikoita, säilykehedelmiä ja/tai ranskanpastilleja.

Päivämäärä:   4.11.25 21:44:58

Herkku: ennen vanhaan tehtiin niitä täytettyjä murekkeita. Oli herneitä, luumuja tai munia...

Päivämäärä:   4.11.25 21:52:58

Juu niin tehtiin ja ne poikkeuksetta vain huononsivat lopputulosta. Mutta tehtiin myös täytteettömiä, jotka olivat suurta herkkua <3

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   4.11.25 21:55:08

Herkku, tuota sanontaa en olekaan koskaan kuullut vaikka olen ollut laivoilla töissä kohta 20v. On varmaankin niin vanha vitsi ettei sitä moni enää muistakaan..?

Yksi parhaista ruuista mitä tiedän on uudet perunat ja kermainen uunilohi! Vähän tilliä mausteeksi ja ehkä hivenen sitrunaa, niin ei lautaselle muuta kaipaakaan.

Tai sitten perunamuusi ja lihapullakastike, edellyttäen että lihapullia ei ole pilattu liiallisella mausteiden määrällä jolloin ne maistuvat pelkiltä mausteilta.

Päivämäärä:   4.11.25 21:55:17

Joo, ei saisi ruokaa moittia varsinkaan kun aloittaja sitä erikseen pyysi, mutta se luumutäyte varsinkin... hrr...

Lähettäjä: Hyvää hevosesta 
Päivämäärä:   4.11.25 22:14:26

"Ei vaan ole olemassa parempaa ruokaa kuin keitetyt perunat ja ruskea jauhelihakastike. Aah."

Paras kastike tulee muuten hevosenlihasta.

Päivämäärä:   4.11.25 22:16:16

Najadi, en tiennytkään sun laivatöistä. Pari kaveria ja duunituttua on myös olleet. Harmi, kun ei itselle sovi tuo.

Päivämäärä:   4.11.25 22:38:12

Najadi: Vanha pientonnariläppä, teillä on siellä isoilla laivoilla varmaan ihan eri jutut. On se tosin kyllä oikeasti vanhakin, koska kuka @!#$ muka jotain merimiespihviä enää laittaa (ja juuri sen takia ko. ruokalaji tässäkin topassa esiintyy), taitaa mennä tonne 2000-luvun alkuun kun olen viimeksi sitä laivalla saanut, että olisi päässyt tuon murjaisemaan :D Kaikki sen verran vanhan liiton kokitkin että heiltä olisi voinut sitä saada, lienevät eläkkeellä jo aikaa sitten.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   4.11.25 23:11:28

Ällö, on tuosta minun työstäni joskus ollut mainintaa, mutta voi olla ettet ole ehkä seurannut niitä nimenomaisia keskusteluja.

Mutta kyllä, olen matruusina rahtilaivalla. Aloitin tankkereilla ja olin siellä pitkään, mutta sitten tuli mitta täyteen sitä touhua ja siirryin kuivarahtilaivoille. Ei ole ikävä pönttöihin.

Herkku, kyllä meillä on joskus merimiespihviä ruokana. Maistuu lähinnä maustepippurilta kun siihen jostain syystä täytyy välttämättä tunkea kokonaisia maustepippureita kourakaupalla niin että ne peittävät alleen kaikki muut maut. Jätän suosiolla väliin...

Meillä toinen stuju tekee tavallista kotiruokaa - kiusauksia, tavallisia kastikkeita, perus keittoja jne, toinen suosii enempi aasialaistyyppisiä ruokia joille ei yleensä ole edes nimeä. Hän heittelee pataan sitä, tätä ja tuota ja muutamaa muutakin juttua, sekoittaa ja tarjoilee. Hyviä ne hänen pöperönsä ovat, ei siinä mitään, mutta joskus olisi kiva tietää mitä siinnä suuhunsa laittaa. Jos asiaa häneltä kysyy, vastaus on tavallisesti jotain sellaista kuin "emmä tiiä, vähän kaikkee".

Okei... Nyt en ole varma haluanko edes tietää...

Päivämäärä:   4.11.25 23:39:40

potkaa, lapaa, niistä pataa keittoa lientä. suutarinlohta tulee tehtyä tiuhaan.
maksa on hyvää ja riistasta tekee mitä vain.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.11.25 23:51:46

Kouluruuista en hirveesti muista sillon -80-90 luvulta, mutta kotona syötiin usein mm "läskikastiketta", paistettua maksaa, silakkapihvejä, porsaankieltä ja erilaisia "risottoja". Noita ruokia tulee syötyä vielä nykyäänkin suhteellisen usein, paitsi noita vanhoja riisi-hemapa-kana/jauheliha/tonnikala sekoituksia ei oo juurikaan tullu tehtyä ite.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.