Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka vanhana lukion käyminen on järkevää?

Lähettäjä: terhi 
Päivämäärä:   4.11.25 13:54:47

32v ja koko ikäni tehnyt ihan keskeytetyllä ammattikoulupohjalla töitä, mutta kutittelisi vielä joskus olla korkeakoulutettu. Toisen asteen tutkintoa kun ei ole niin joku pitäisi hankkia. Onko lukio vielä tässä iässä järkevä jatko-opintoja ajatellen vai kannattaako unohtaa koko homma?

Re: Kuinka vanhana lukion käyminen on järkevää?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.11.25 13:55:35

Miten luulit pärjääväsi?

Päivämäärä:   4.11.25 13:56:39

Taloudelliseti vai älyllisesti?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.11.25 13:56:56

” Miten luulit pärjääväsi?”

Mitä vttua nyt taas? Varmasti pärjää oikein hyvin, ei lukio nyt mitään rakettitiedettä ole.

Päivämäärä:   4.11.25 13:59:51

Ai amispudokkaalle?

Päivämäärä:   4.11.25 14:00:58

Kyllä tässä on vapaa-ajalla tullut katseltua erilaisia opetusvideoita ja kursseja, että ihan täysin sivistymättömänä en itseäni pitäisi. Onhan se eri asia kun ei ole opettajaa jolta kysyä siinä hetkessä apua, mutta kyllä tietyistä aiheista ne peruspalikat on ainakin ihan hallussa :)

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   4.11.25 14:01:46

Et ole vanha. Motivaatio on kaiken a ja o ja jos sitä löytyy niin mikä vaan onnistuu.

Päivämäärä:   4.11.25 14:01:53

Onko sinulla siis ammattikoulututkinto? Jos on, niin sinullahan on toisen asteen tutkinto, sillä toisen asteen tutkinto ei tarkoita pelkkää lukiota, vaan myös ammattikoulua. Ammattikoulupohjaltakin voi päästä korkeakouluun, ihan yliopistoonkin, mutta lukion hyödyllisyys toki riippuu siitä, mihin olisit pyrkimässä.

Päivämäärä:   4.11.25 14:02:09

Kyllä se edelleen paikkansa pitää, että jos haluaa yliopistoon, niin lukio valmistaa siihen aika hyvin. AMK-tutkinnon saa kyllä läpi ilman lukiotakin, mutta toisaalta, jos toisen asteen tutkintoa ei ole, niin samahan se on tehdä nekin ja verrytellä aivoja ihan kunnolla. Nykyinen amiskoulutus on niin pahasti alirahoitettu, että jo työelämässä olevalle koulutukset ovat melkoista ajantuhlausta.

Lähettäjä: oo 
Päivämäärä:   4.11.25 14:03:22

No voihan se "amispudokas" oppia nuo asiat vielä myöhemminkin?

Mukaan vaan aikuislukioon aloittaja, siellähän sitä huomaa että houkuttaako se korkeakoulu vielä!

Päivämäärä:   4.11.25 14:04:42

” Ai amispudokkaalle?”

Sitä syytähän ei kerrottu, miksi amiksesta pudottiin. Ja vaikka silloin ei olis opiskelut maittaneet niin johan tuota reippaassa 14 vuodessa ihminen muuttuu. Jos on töissä pärjännyt nämä vuodet niin eiköhän nyt lukiostakin selviä. Olisi jotenkin surullista, että se mitä me ollaan teineinä määrittää koko loppu elämän.

Päivämäärä:   4.11.25 14:05:31

Ei ole valitettavasti ammattikoulututkintoa :(

Omaa typeryyttä sen jätin kesken ja lähdin ulkomaille kavereiden kanssa hanttihommiin, josta tullessa pääsin äidin ystävälle tekemään töitä niin ei harmillisesti tullut koskaan hoidettua mitään toisen asteen tutkintoa loppuun. Kaduttaahan se nyt jälkikäteen mutta tärkeintä on että on ollut töitä tehtäväksi.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   4.11.25 14:06:28

"Onko sinulla siis ammattikoulututkinto?" Aloituksessahan se lukee.

Päivämäärä:   4.11.25 14:07:44

Mikä korkeakoulututkinto aloittajaa kiinnostaa? Onko motivaationa päästä tekemään jotain tiettyä työtä tai jollekin alalle? Sitten ehkä tekisin sen alan perustutkinnon amiksessa.

Ei se lukiokaan mikään mahdottomuus ole, siinä vaan vaaditaan motivaatiota kaiken "turhan" opiskeluun, koska kyse on yleissivistävästä koulutuksesta, jossa jokaisella kurssisisällöllä ei ole yks-yhteen suhdetta johonkin tulevaan työhön. Mutta jos on kiinnostunut opiskelusta, lukio voi olla motivoivempi kuin amis, jossa opetus on nykyään todella karsittua.

Päivämäärä:   4.11.25 14:24:39

Vanhin lukio kurssilla ollut osallistuja oli 80v. Aikuislukiossa on osallistujia kaikissa ikäluokissa. Lukio valmistaa korkeakoulu opintoihin, mutta jos mielessä on joku tietty kiinnostava ammatti niin voit mennä ammattikouluun ja ottaa esim jotain kursseja iltalukion puolelta tai tehdä kaksoistutkinnon. Se että mikä on järkevää riippuu siitä mitä haluat tehdä. Esim sähköinsinööri hyötyy sähköasentajan tutkinnosta enemmän kuin lukiosta. Ammattikoulusta vaan ei taida päästä AMKn todistus valinnalla mutta sitä varten on olemassa pääsykoe. Jos haluat yliopistoon niin sitten lukio voi olla parempi valinta.

Päivämäärä:   4.11.25 14:25:47

Amiksessa ei välttämättä tarvitse paljoa istua paikalla, kun työkokemusta on noin paljon. Voi olla, näytöillä ja hopsilla saa nopeastikin tutkinnon kasaan.

Lähettäjä: El Chefe 
Päivämäärä:   4.11.25 14:26:01

Eikun vaan aikuislukioon tai miksei vaikka tavan lukioonkin jo pää kestää teinit  Myös erialisten opistojen tarjontaa kannattaa tsekata. Osassa voi saada asunnon ja lähes täyden ylläpidon opiskeluajaksi.

Eiku vaan hakeen! Nettilukioitakin on missä voi kurssin kerrallaan, mutta ehkä se lähiopetus ois ihan hyvä jos opiskelusta on jo kauan. Jos tuntuu et on kaikki tietotaito ihan hukassa, niin vieläkö ent. 10 luokkia on olemassa? Taitaa olla jollain tuva/tutkintoon valmistava nimikeellä.

Eiku opiskeleen vaan! Liian vanha on sitten ku on metreijä multaa päällä!

Lähettäjä: Elina 
Päivämäärä:   4.11.25 16:49:34

Suosittelen, että menet iltalukioon tai onko jotain ihan aikuislukioita olemassa. Lähiopetukseen.

Lukio antaa hyvän yleissivistävän pohjan. Peruskoulun arvosanat varmaan muistissa niin mieti niiden keskiarvoa. Nykyään parhaisiin lukioihin tarvitaan melkein kympin keskiarvo, huonompiin ehkä riittää 7,5-8?

Varsinkin matikka, kemia, fysiikka ja kielet hyvä tehdä lähiopetuksessa. Itse tarvitsin kyllä apuja varsinkin pitkän matikan opinnoissa ja kemiassa. Vaikka peruskoulun arvosanat oli luokkaa 9.

Lukiossa on se hyvä, että voit valita mitkä aineet kiinnostaa ja keskittyä niihin. Itse en reaalia kirjoittanut ollenkaan, koska olin parempi äidinkielessä ja matikassa. Netistä löytyy varsinkin YouTubesta hyviä matikkavideoita.

Lähettäjä: Kuura 
Päivämäärä:   4.11.25 16:58:32

Itse olen lukion ja AMK aikanaan käynyt ja luulen, että näin 40v. en tajuaisi mitään esim.matikan tunneilla :D En todella ole tarvinut töissäni kovinkaan kummallista matikkaa joten kyllä tuskaista olisi aloittaa suoraan lukiotasolta. Eri asia kuin mennä peruskoulusta jatkamaan. Toki jos motia on, niin sinne vaan, itse tiedän yhden reilu 50v ylioppilaaksi tulleen. Kannattaa kyllä oikeasti miettiä mihin on tähtäämässä, että onko lukio se paras vaihtoehto.. itseä ei ainakaan nappaisi pätkääkään lukea lukiojuttuja enää tässä vaiheessa, jos siitä ei olisi jotain hyötyä.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   4.11.25 17:24:40

Et välttämättä tarvitse lukiota mihinkään, vaan voit hakea korkeakouluun väyläopintoina, jos kiinnostava ala on jo mielessä. En itse tuhlaisi asemessasi aikaa lukioon turhaan.

Lähettäjä: /// 
Päivämäärä:   4.11.25 17:32:28

Opiskelu on aina järkevää! Tai jos ei aina, niin ainakin omien järkevien päämäärien tavoittelu on. :D 10 vuoden päästä sinua harmittaa, jos et edes yrittänyt päästä opiskelemaan.

Mikä ala sinua kiinnostaisi?

Nettilukiossa voit opiskella omaan tahtiin, mutta siellä opiskelu on oma haasteensa, kun ei ole opettajaa ja olet vastuussa itse omasta aikataulustasi. Mielestäni 2,5 vuotta on realistinen aika aikuislukion suorittamiselle. Eli voit vaikka heti ilmoittautua opiskelijaksi, niin voit jo parin vuoden päästä hakea korkeakouluun. :)

Jos sinua kiinnostaa tekniikan alat, jolloin matikka, fysiikka ja kemia on tärkeää, niin suosittelisin niitä käymään lähiopetuksessa. Niiden opiskelu itsenäisesti on aika vaikeaa.

Itse kävin lukion kokonaan nettilukiossa teininä. Jos siitä on siis jotain kysyttävää, niin voin yrittää vastata. :)

Päivämäärä:   4.11.25 17:34:58

” Et välttämättä tarvitse lukiota mihinkään, vaan voit hakea korkeakouluun väyläopintoina, jos kiinnostava ala on jo mielessä”

Voiko väyläopintoihin hakeutua, jos pohjalla on vain peruskoulu? Tai siis onko peruskoulu+väyläopinnot tarpeeksi, että voi saada korkeakoulupaikan?

Päivämäärä:   4.11.25 17:43:37

. , kyllä voi, väyläopintoihin ei ole ennakkovaatimuksia. Paikkoja näihin polkuopintoihin on rajatusti, eli mene haukkaba paikalle, kun haku avautuu. Nopeimmat pääsee kouluun. Maksaa osassa opintoja jonkin verran, mutta käytännössä teet samaa opintojaksoa kuin korkeakoulupaikan saaneet. Kun riittävä määrä opintopisteitä on kasassa, haet koulupaikkaa suoritusten perusteella.

Päivämäärä:   4.11.25 17:45:48

Olen itse päässyt polkuopintojen kautta opiskelemaan tutkintoa (vuoden opinnot), tein sitä 6 kk ja sitten hain normaalihaussa kouluun ja pääsinkin, joten ei tarvinut maksaa enää seuraavan vuosipuolikkaan opintoja ja jatkoin normaalisti opintojani.

Lähettäjä: höpsis 
Päivämäärä:   4.11.25 17:46:17

Maaseudulla lukioon ei todellakaan tarvita mitään 7,5-8 keskiarvoa vaan ihan vitosella ja kutosella alkavallakin keskiarvolla otetaan sisään :)

Päivämäärä:   4.11.25 17:47:50

Tosi tasokasta varmasti.

Päivämäärä:   4.11.25 17:48:53

Tässä esim Metropolian polkuopinnoista:
https://www.metropolia.fi/fi/opiskelu-metropoliassa/avoin-amk/vaylaopinnot

Päivämäärä:   4.11.25 17:52:40

-, luulisi kaltaisesi incelinkin ymmärtävän, että opetussuunitelma on sama paikkakunnasta riippumatta ja yo-kirjoituksissa kriteerit ovat valtakunnallisesti täysin yhtenevät. Sillä ei ole väliä, tekeekö opinnot Helsingissä, Ivalossa vai Rymättylässä. Arvostelukriteerit eivät muutu paikkakunnan mukaan.

Päivämäärä:   4.11.25 17:58:23

Mikä on opetuksen laatu?

Päivämäärä:   4.11.25 18:02:05

- , itseasiassa moni hyötyy pienen paikkakunnan opetuksesta, kun ryhmät ovat pienempiä, niin opetusta saa enemmän henkilökohtaisesti. Tämänkin voisit toki itse ooetella ja lukea lähteistä, mutta mustavalkoisuutesi vuoksi et pysty tähän, niin antaa olla.

Aloittajalle suosittelen tosiaan edelleen niitä väyläopintoja, ovat fiksu ratkaisu aikuiselle, jos perustiedot ovat hanskassa. Jos olet samaa tasoa kuin ylisviiva, niin lukio voi olla hyvä alkuun.

Lähettäjä: wetehinen 
Päivämäärä:   4.11.25 18:52:21

Suosittelen menemään aikuislukion kautta. Olet vielä nuori, ja lukio valmistaa parhaiten korkeakouluopintoihin jos ne kiinnostavat. Itse menin amispohjalta AMK:hon, ja oli kyllä tekemistä esim. matematiikan kanssa, kun amisopinnoistakin oli jo aikaa.

Päivämäärä:   4.11.25 19:01:29

Wetwhineb, olen itse koulussa matematiikan kanssa sellainen kutosen oppilas ja olen pärjännyt AMK-opinnoissa. Ei kaikilla linjoilla sitä tarvitse alakoulutasoa enempää.

Päivämäärä:   4.11.25 19:04:28

>lyhyestä kutonen

XD

Päivämäärä:   4.11.25 19:08:36

- , ihan oli kuule jo ala-asteella kutonen. En osaa matematiikkaa ja en saanut siinä opetusta koskaan pyynnöistäni huolimatta. Vasta ammattikoulussa numeroni nousivat vitoseen, (arvosteluasteikko 1-5), koska opettaja jaksoi opettaa ja ymmärsi logiikkaani. Enkä näe siinä mitään pahaa, kaikessa ei voi olla hyvä. En myöskään ile kovin hyvä musiikissa tai kielissä. Osaan useaa kieltä tai ymmärrän niitä, mutten välttämättä puhu.

Päivämäärä:   4.11.25 19:10:36

>ymmärsi logiikkaani

XD

Päivämäärä:   4.11.25 19:10:54

Onkohan sinulla ylilautaviiva varaa naureskella muiden koulumenestykselle kun itse et ole edes ollut missään töissä koskaan? Ällö on hankkinut itselleen ammatin jossa on hyvä. Mitä sinä olet tehnyt, homehtunut netin äärellä vihakommentteja takoen.

Päivämäärä:   4.11.25 19:12:39

>jossa on hyvä

Omien sanojensa mukaan.

Päivämäärä:   4.11.25 19:17:05

- , niin, kas kun kultapieni laskun lopputulokseen voi päätyä monilla eri tavoilla. Meillä oli aikoinaan vain yksi tapa, jota piti noudattaa ja se oli minulle vaikea mieltää. Sain siis oikean tuloksen, mutta koska laskutapa oli väärin, en saanut siitä pisteitä. Ammattikoulussa taas opettaja ymmärsi, miksi teen laskun tavallani ja tulos oli oikein, niin sainkin täydet pisteet.

Edelleen lasken jakolaskut samoin. Kaavojen oppiminen laskuissa on minulle haastavaa. Enkä näe asiassa mutään hauskaa, vaikka sinua asia naurattaa. Hyvin pärjäsin tästä huolimatta opinnoissa yliopiston avoimilla kursseilla ja ammattikorkeassa parilla eri alalla.

Kannattaa varmaan sinunkin - miettiä, josko voisit olla hyvä jossain. Ystäviä sinulla ei ole, ei töitä, et armeijaankaan kelvannut... Sosiaalisettaitosi ja empatiakykysi ovat ainakin täysi nolla. Niissä minulla ei luojan kiitos ole petrattavaa ja niiden avulla pärjään mainiosti, vaikken yhtälöitä osaakaan.

Päivämäärä:   4.11.25 19:18:32

-, sen verran hyvä, että kelpaan presidentin linnaan töihin. Omalta työpaikaltabongattiin ja pyydettiin sinne. Koskas sinä tulet sinne töihin?

Päivämäärä:   4.11.25 19:30:15

Vähän nöyrää itsekehua vähän.

Päivämäärä:   4.11.25 19:35:18

Ylilautaviivahan se itsekehun tietää. Ei ole koskaan edes tehnyt töitä, ei ylipäänsä tee mitään muuta kuin rääkyy yhden tai kahden lauseen kömpelöitä vihakommentteja nettipalstalla jossa päivystää 24/7 ja silti pitää itseään jonain ylivertaisen fiksuna voittajana.

Päivämäärä:   4.11.25 19:40:07

Matikassa on tärkeintä miten oikeaan tulokseen on päädytty – ei riitä että vetää hatusta.

Päivämäärä:   4.11.25 19:56:15

- olen tosi pahoillani puolestasi. Paistaa se päivä joskus risukasaankin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.