Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ex ravuri ratsuna

Lähettäjä: Isä 
Päivämäärä:   4.11.25 11:44:07

Vanhoista ravureista sanotaan, että ne on parempi lopettaa kuin myydä ratsuksi. Riski on suuri: väärissä käsissä ne joutuvat kärsimään.
Mutta mitä jos huomaat, että ne “väärät kädet” ovat oman lapsesi?
Tilanne pakottaa katsomaan itseään peiliin. Onko eläimen elämä vähemmän arvokas kuin se opetus, jonka lapsi saa? Voiko hevosen vielä kouluttaa uudelleen, tai löytää sille kodin, jossa sitä ymmärretään?
Kysymys ei ehkä olekaan “tappamisesta tai myymisestä”, vaan siitä, mitä armollisuus todella tarkoittaa — sekä eläintä että ihmistä kohtaan.

Re: Ex ravuri ratsuna

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   4.11.25 11:49:23

Jos on tehty virhe ja ostettu ex-ravuri ratsulle, ei sitä tietenkään pidä lopettaa vain siksi, että halutaan opettaa jotain lapselle. Mitä se lapsi edes siitä oppisi, jos vanhemmat tappaa lapselle rakkaan lemmikin.

Jos virhe on tehty, sitten sitä korjataan. Hankitaan valmennus tai ratsuttaja paikalle. Opetellaan hoitamaan sitä hevosta, joka on jo itselle hankittu. Vasta jos todetaan että hevonen tosiaankin _kärsii_ tai on esimerkiksi vaarallinen, silloin se lopetetaan.

Tuo "parempi lopettaa kuin myydä ratsuksi" koskee niitä ravi-ihmisiä, joilta näitä ex-ravureita jää "ylimääräiseksi". Heidän tehtävä on miettiä kenelle sellainen myydään, jos myydään, vai onko parempi lopettaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.11.25 11:53:32

ja miksi ei voi vaan kaivaa tarpeeksi kuvetta ja ostaa suoraan se ratsu? Ettei vain houkuttelisi moraalittomasti se halpa hinta..?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   4.11.25 11:56:29

Moni laittaa ex ravurin monttuun ja ymmärrän kyllä miksi.

Päivämäärä:   4.11.25 12:09:17

Lapsi on liian kokematon yhtään minkäänlaisen hevosen omistajaksi. Ja minä.liian köyhä. Valitettavasti isäni, vanha ravimies, päätti lahjoittaa hänelle viimeisen hevosensa kun joutui luopumaan terveydellisistä syistä. Hän tiesi mitä mieltä olen. Mutta olin liian heikko asettamaan rajat heti kun tytär tuli innoissaan kotiin kertomaan että pappa antoi hänelle hevosen.. lapsen ilo oli niin rajaton että ajattelin "katsotaan nyt".

Lähettäjä: Eih 
Päivämäärä:   4.11.25 12:13:46

Ei ei ei!! Myy pois! Mitä sitten kun hevonen sairastuu? Nyt selkärankaa!

Lähettäjä: nnnn 
Päivämäärä:   4.11.25 12:17:21

Niin köyhä et voi olla ettei sulla olisi varaa kustantaa tytölle valmentajaa joka myös opettaa hevosta ratsuksi. Koska sehän ei osaa lainkaan ratsun hommia, se pitää kouluttaa alusta asti. Ja kun tyttökään ei osaa ratsastaa niin ilman ammattilaisen silmää kyseessä on hengenvaarallinen yhdistelmä.
Jos tähän ei sulla ole varaa niin hevonen monttuun. Lapsi on pettynyt, juu, mutta niitä pettymyksiä tulee elämässä eteen. Ehkä johonkin ratsastuskouluun sitten?
Ja tiedot varmaan, että hevosta ei saisi pitää yksin. Jos se olis teille kotiin tulossa. Niitä tarvitaan vähintään 2.

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   4.11.25 12:27:39

Hevonen on syytä ottaa pois käytöstä heti, kun lapsen turvallisuus on vaarassa. Yksikin onnettomuus voi olla lopullinen — eikä mikään harrastus ole sen arvoinen. Jos sekä lapsi että hevonen ovat vielä kokemattomia, vastuu on aikuisella: lapsi kuuluu ensin tunneille oppimaan ja hevonen ammattilaiselle koulutukseen. Hevoset eivät ole köyhien harrastus eivätkä leluja — niissä on voimaa, joka vaatii osaamista ja järkeä.

Lähettäjä: näin 
Päivämäärä:   4.11.25 12:34:05

Sanotaan, monesta ammattilaisen suusta, ja SYYSTÄ..Näitä asioita suunnitellaan järjellä, ei pelkällä tunteella. Sillä pelissä on lapsen henki ja terveys. Tutustu siihen mitä turvallinen ja tarkoituksenmukainen ratsastus on.

Hyvin harvan ex-ravurin voi uudelleenkouluttaa niin että se olisi järkevää. Niiden rakenne ei sovellu siihen tehtävään. Ratsastus ei ole liikkumista pisteestä A pisteeseen B

Kirjaston kautta kotiin ja ratsastuksen alkeen haltuun.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   4.11.25 12:36:40

Olen ratsastanut monella ex-ravurilla, ja useimmat ovat olleet aivan järkeviä ja toimivia pelejä. Hyvä ex-ravuri on selväpäinen, tottelevainen, liikennevarma, ja oppii kyllä nopeasti laukannoston ja laukankin.

Tietysti kaikissa hevosroduissa on hankalia yksilöitä, ja ainakin ennen oli myös näitä ravimiesten hulluiksi hakkaamia. Keskimääräisesti ex-ravuri on kuitenkin aivan hyvä ensihevonen, ja ongelmaksi muodostuu ehkä vasta ratsastajan tavoitteellisuus kisamielessä, kun harvoin näistä kunnon esteille tai kouluun on.

Lähettäjä: Kkk 
Päivämäärä:   4.11.25 12:38:16

Hyvä ensihevonen..? Siinä on niin täyttä ymmärtämättömyydenpuutetta kun olla ja voi.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   4.11.25 12:47:19

"Keskimääräisesti ex-ravuri on kuitenkin aivan hyvä ensihevonen, ja ongelmaksi muodostuu ehkä vasta ratsastajan tavoitteellisuus kisamielessä, kun harvoin näistä kunnon esteille tai kouluun on."

Ex-ravuri EI ole hyvä ensihevonen. Ei syynä ex-ravureiden "syrjintään" ole se, että ne olisi jotenkin hulluja ja vaarallisia. Syynä on se, ettei ole HEVOSELLE reilua, että kokematon ratsastaja pyytää siltä asioita joita sille ei ole opetettu ja mahdollisesti jopa kipeyttää hevosen kun ei osaa ratsastaa sitä oikein.
Lisäksi ex-ravureiden kanssa kaahottavat harrastelijat ovat helposti vaaraksi muille, jos hevosta liikutetaan samalla kentällä muiden kanssa.

Ratsastamisessa kehittyminen mahdollisimman nopeasti pitäisi olla vaatimus jokaiselle joka hevosen selkään nousee. Se että oppii ratsastamaan oikein on oikein ja reilua hevosta kohtaan. Siksi jokaisen pitäisi pyrkiä kehittymään ja käydä opetuksessa. Ja aloittaa harjoittelut hevosella, joka jo osaa vaaditut asiat, eli ratsastaja voi keskittyä itseensä ja opetella itse ratsastamaan.
Vasta kun osaa itse, pystyy opettamaan osaamatonta hevosta.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   4.11.25 12:51:55

Jos tyttö pärjää hevoselle jo nyt, lähtökohta on kuitenkin hyvä. Jos taas asetelmana on jokin 8 v. tyttö, joka ei ole koskaan ollut hevosen selässä, ja vanhempi, jalkavikainen, huonohermoinen ja vihainen ori, jonka selässä ei ole käyty, toki kannattaa unohtaa.

Lähettäjä: majakakka 
Päivämäärä:   4.11.25 12:57:54

Jos ei ole varaa ammattilaiseen, niin löytyisikö joku osaava "tätiratsastaja", jonka kanssa voisi tehdä diilin? Millä elätätte hevosen, ylläpito, ruokinta ym. maksaa.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   4.11.25 13:17:33

Ex-ravuri, varsinkin lv, on usein oiva ensihevonen. Mutta ei ensimmäinen oma ratsu (ellei sitä ole jo opetettu ratsuksi, ja ja ja...)

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   4.11.25 14:19:47

Ex ravurit hyviä harrastehevosia. Jos lapselle-tai siis jo nuorelle sellaisen hankkii niin tietty sellainen joka on jo ratsastettu . Kokemattomalle ravuri on hankala sillä se on oppinut tekemään asiat kuten ravureille opetettu ja ei tietty yhdessä yössä muutu ratsuksi vaan vaatii uuden opettelua.

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   4.11.25 14:31:48

"Mutta olin liian heikko asettamaan rajat heti kun tytär tuli innoissaan kotiin kertomaan että pappa antoi hänelle hevosen.. lapsen ilo oli niin rajaton että ajattelin "katsotaan nyt"."

En nyt miettisi ainoastaan sitä, että hevonet "väärissä käsissä ne joutuvat kärsimään" vaan sitä mitä voi sattua lapsellesi kun hänen käsissään on täysin vääränlainen "ratsu".
Olen itse ratsastanut paljon kaikenlaisilla hevosilla ja omistanut niitä muutaman kymmenen 1970-luvulta lähtien ja vain kerran hengenlähtö on ollut lähellä, ikää 14-vuotta ja alla naapurin entinen ravuri. En ikinä antaisi lapselleni (tai nyt jo lapsenlapsille) ratsuksi kouluttamatonta ravuria, en ikinä pystyisi elämään sen asian kanssa, että lapsi vammautuisi tai jopa menehtyisi harrastaessaan hevosella jonka jo lähtökohtaisesti tietäisin hänelle täysin vääräksi ja jopa vaaralliseksi.

Päivämäärä:   4.11.25 15:18:12

Aloittajan tilanne toimii jos hevosen kanssa saisi jonkun osaavan puuhastelemaan ja totuttamaan ratsuksi ja ajelemaan. Lapsi saa hänen kanssaan autella ja oppia hevostaitoja . Riippuu paljon hevosesta- jotkut kilttejä ja helppo käsitellä ja toiset ei.

Päivämäärä:   4.11.25 17:08:14

Pappa maksaa tallipaikan. Lapsella ikää 13 v hevonen 8v lv ruuna. Lapsi ei ole koskaan käynyt tunnilla mutta tuon hevosen kanssa kiertänyt tarhaa käynnissä ja ravissa 4v aikana muutaman kerran kuukaudessa. Tallilla ei ole kenttää. Eikä se silloin ollut meno noin holtitonta kun pappa oli kunnossa ja valmensi hevosta. Silloin se oli vielä rauhallinen ratsastaa. Nyt kun mennyt kaksi kuukautta vain ratsuna, meno ei ole enää rauhallista.

Lähettäjä: huh 
Päivämäärä:   4.11.25 17:35:16

Ja sinä vielä mietit.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   4.11.25 18:30:30

Hevosella on siis ihan liikaa virtaa kun sillä ei enää ajeta. Ei pappa opettanut lasta ajamaan kärryillä?
Asuuko kuinka pienessä tarhassa, onko kavereita joiden kanssa purkaa energiaa? Saako paljon väkirehuja?
Onko ravi- vai ratsutallilla? Löytyykö ketään apuun hevosen liikutukseen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.11.25 18:35:25

Ei se ole ikäkysymys. Vielä pahempaa on kun aikuinen ottaa minkä tahansa rotuisen ja taustaisen (kouluttamattoman) hevosen ilman alkeisjatkoa kummempaa taitoa saati kokemusta hevosten hoidosta.

Olen itse teini-ikäisenä kouluttanut yhden ravurin ryöstävästä ihan kelpo HeC-kouluratsuksi. Omistaja istui tämän selässä vain kun joku roikkui kuolaimessa, lopulta pystyi itsekin sillä vähän ratsastamaan ilman että ihan joka kerta ryösti. Myi pois sen sitten.

En minäkään alaikäisenä mikään pätevin ollut hevosta kouluttamaan ratsuksi, mutta sen verran kuitenkin aiemmin valmentautunut ja kisannut että perusratsastus oli hinkattu aika hyvään kuntoon. Mitään opetusta tai apua minulla ei ollut. Minä sentään osasin toimia turvallisesti ja sain sen ryöstämisen loppumaan, pystyttiin laukkaamaan ihan tasapainoista laukkaa maastossa niin että hevonen hidasti pyynnöstä.

Ei niistä ex-ravureista ratsuina muuta pahaa sanottavaa ole kuin se, että joidenkin rakenne ei ole ratsuksi soveltuva pidemmän päälle. Mutta on tuon kaltaisia ratsurakenteisia lämppäreitä myös jotka näyttävät puokeilta tai poneilta enemmän kuin lämppäreiltä.

Suokeissa taas on enemmän vaaraa hoitaessakin kun osaavat olla ihan mahdottomia jyriä käsitellessä ja ratsastaessa niin etupainoisia että on ihan oikeasti vaara mennä nurin jos ratsastaja ei osaa hevosta auttaa.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   4.11.25 18:35:58

Meettepä helppoon provoon. :D

Päivämäärä:   4.11.25 18:36:16

Lapsi hyvässä iässä jo mutta tarvii apua. Joku osaava apukäsi joka käy ajamassa sillä niin että pääsee hevonen liikkumaan kunnolla dfes pari kertaa viikossa . Väkirehut kevyen harrastehevosen annokseen eikä enää treenaavan ravurin rehuja . Eiköhän se sitten rauhotu kuten oli ennen. Kenttä olisi iso etu mutta jos hyvä tarha niin sekin hyvä. Ja joku vähän neuvomaan ratsastuksen alkeita jotta turvallisempaa ratsastaa.

Päivämäärä:   4.11.25 19:01:23

En usko sitä provoksi...

Lähettäjä: Lappis 
Päivämäärä:   4.11.25 22:11:45

Riippuu pitkälti siitä, mitä lapsi harrastukselta haluaa:
jos riittää alkuun suhteen luominen hevoseen ja erilainen hömppäily, niin ajan mittaan ravuritkin rauhoittuu ja ovat usein ratsuja selväpäisempiä käsitellä.
Jos on kovin reaktiivinen hevonen niin se on sitten eri asia, uskaltaako huoltaja lapsen antaa touhuta ainakaan ilman valvontaa hevosen kanssa.
Jollain tapaa ex-ravurin olisi myös hyvä päästä liikkumaan, ne ovat tottuneita liikkumaan paljon, uskaltaisiko sillä ajaa kokemattomampikun kuski?

Sitten on eri juttu, jos lapsella siintää mielessä kisailut. Siihen tarvinnee apuja. Harvalla lapsella on sellaista hermorakennetta, että osaisi tai jaksaisi itse johdonmukaisesti isoa eläintä kouluttaa. Toki poikkeuksiakin on.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.