Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kohdun poisto?

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   4.11.25 08:55:28

Onko sennuilla kokemusta?
Myooma kasvaimet aiheuttavat vuotohäiriöitä ja kipuja. Leikkaus ei onnistu, koska isoin myooma on kasvanut suojaetäisyyden yli, liian lähelle kohdun ulkoreunaa ja eivät ota sen leikkaamisessa riskiä, että vahingossa puhkaisevat kohdun ulkoreunan ja veri valuu sisälle.

Vielä kokeillaan kierukkaa (Mirena), joka tullut verihyytymien mukana ulos kaksi kertaa ja lääkitystä (alustavasti ehdotettu Ryeqo lääkettä).
Primolut keltarauhaslääkitys helpottanut jonkin verran kipuja.

Kohdunpoiston vuoksi saatetaan joutua leikkaamaan vatsa auki, jos alakautta ei onnistu.
Tosi vakeaa itse päättää mikä on järkevää.
Siksi olisi ihanaa, jos jollain olisi haluja kertoa mahdollisista omista kokemuksista.

Re: Kohdun poisto?

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   4.11.25 09:04:58

Kohdunpoisto tehty viisi vuotta sitten - takaisin en ottaisi mistään hinnasta :D Samat kokemukset kahdella ystävälläni, joista toisella kohtu poistettu nimenomaan ison myooman takia (tähystysleikkaus muuttui avoleikkaukseksi).

Lähettäjä: Hiiru 
Päivämäärä:   4.11.25 09:58:05

Mulla poistettiin kohtu myös suurien myomien vuoksi. Paras päätös kyllä. Ei tarvi vuotaa ja kärsiä kipuja.

Lähettäjä: Nimetön 
Päivämäärä:   4.11.25 09:59:55

9 vuotta sitten tähystyksellä poistettiin ja ois pitäny mennä paljon aikaisemmin!
3 viikkoo lomaa fyysisestä työstä, 2 viikkoo huomasin olevan tarpeen, sitten en enää juuri asiaa edes muistanu. :)

Päivämäärä:   4.11.25 10:29:19

Saitteko vaihdevuosioireita, kohdunpoiston jälkeen?

Lähettäjä: Hiiru 
Päivämäärä:   4.11.25 10:40:08

En saanut. Munasarjat on tallella.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   4.11.25 11:04:45

Taika: miksi et ottaisi? Tai siis mikä on nyt paremmin?

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   4.11.25 11:44:10

Mulla myooma oli 10 cm ja tähystyksellä leikattiin. Navan yläpuolelle tuli vähän isompi haava, mutta ei sekään mikään pitkä, jota kautta otettiin pussiin pilkottu kohtu myoomien kera pois. Jos tulee isompaa verenvuotoa, ni silloin joutuvat siirtymään kesken leikkauksen avoleikkaukseen. Sitähän ei etukäteen voi tietää miten käy. Kohtu painoi myoomien kera liki 600 grammaa.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   4.11.25 12:18:57

Sama täällä. Myoomien takia poisto. Kaks viikkoa pois töistä, siis tallitöistä. Ihanaa kun enää ei vuoda joka ikinen päivä. Olis vaan tarvinnu ajoissa mennä eikä kärvistellä. En olis uskonu että pikku vuotohäiriöt voi ajan kanssa pahentua näin ikäviksi. Joten kyllä, ihan paras juttu. Takasin en ottais.
Navan kautta pussiin ja ei tästäkään etukäteen tietänyt että onnistuuko vai tuleeko avoleikkaus. Älä jännitä. Hyvin se menee!

Päivämäärä:   4.11.25 13:08:10

Kiitos paljon jo saaduista vastauksista, kohdun poisto ei olisikaan ihan maailmanloppu.

Mulle kuvattiin, et sen jälkeen on niin kipeä, ettei maitotölkkiä jaksa nostaa. Ja vaihdevuosioireet alkaa heti.
Gyne ei osannut/halunnut vaikuttaa päätökseeni vaan kertoi vaihtoehdot (kirjallisesti, kun en osannut myooma leikkauksen jälkeen - kun myoomia ei voitukaan leikata jälkeen ihan hölmistynyt, enkä osannut oikein kysellä mitään).
Mies ei osaa ottaa mitään kantaa, tukee kuulemma kaikissa päätöksissä ja kaikki käy.

Mä vielä vetvuttelen, mitä teen tämän päätöksen kanssa.

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   4.11.25 13:18:02

En todellakaan kaipaa jättivuotoja takaisin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.