Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Heräilen öisin enkä saa enää unta

Lähettäjä: Väsynyt 
Päivämäärä:   4.11.25 08:14:08

@!#$ väsyneenä kirjoitan tätä tekstiä, unta takana 3 h ja töihin pitäs mennä. Mulla ollut ongelmia nukkumisen kanssa vuosia, joskus parikymppisenä muistaakseni viimeksi nukuin hyvin, olin aika aktiivinen ja tein fyysistä työtä. Nyt olen 32. Kummankin exän kanssa jossain vaiheessa meni hermo ja siirryin nukkumaan sohvalle. Keväällä -24 tää paheni niin pahaksi että heräilin kesken unien kun naapuri liikkui rappukäytävässä ja heräsin todella paniikissa. En tiedä onko jotain stressireaktiota, viimeisin exäni oli väkivaltainen ja kerran murtautui kotiini parvekkeelta kun nukuin. Alkoi viikonloput ja vapaat ahdistamaan kun tiesin taas että unta edessä max 5 h ja univelkaa on.

Tapasin keväällä nykyisen mieheni ja ensimmäistä kertaa vuosiin nukuin kunnolla. Mies tekee yötöitä kotona, normaalisti tulee nukkumaan 9 kun minä nousen töihin. Välillä on vapaapäiviä arkisin tms niin silloin tulee viiden aikaan, ja esimerkiksi tänään heräsin siihen enkä saanut enää unta. Eli nyt on tullut tämä uniongelma takaisin. Viime aikoina miehellä on ollut kovaa työstressiä joka on varmasti vaikuttanut minuunkin.

En tiedä mitä tekisi. Pitäiskö tehdä hänen työhuoneesta minulle makkari, haluaisin kyllä nukkua yhdessä mutta en jotenkin vaan enää pysty. Unilääkkeitä kokeiltiin minulle mutta ne ei sopinut. Piti ottaa sen verran aikasin ettei aamulla vaikuttanut autolla ajoon niin koko ilta oli pilalla. Jotain toisiakin kokeiltiin mutta rupesin unissa syömään jääkaappia tyhjäksi. Melatoniini ei auta. Käyn salilla ja työ on sellasta kevyttä, askeleita ja aktiivisuutta kyllä tulee päivän mittaan.

Ikävä on kesää ja sitä aikaa kun pystyin nukkumaan hyvin miehen kanssa. Ongelmana on se heräily, nukahdan aika hyvin kellonajasta riippumatta.

Re: Heräilen öisin enkä saa enää unta

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   4.11.25 09:00:41

Mee ajoissa nukkuun, et sit kun heräät, sulla on aikaa nukahtaa vielä uudelleen. Ku havahdut hereille. Älä avaa silmiä tai liikahdakaan. Sit pitää työntää mielestä se asia että ääk oon taas herännyt. Yritä tyhjentää mieli heti. Itsellä sali pahensi tuota, en en käy ja ongelmat vähentynyt. Yritä rauhottaa hermosto. Somen selailua ei iltaisin jne

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   4.11.25 09:01:07

Nii ja itsellä auttoi kun opettelin rentouttamaan kädet ja kasvot.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.11.25 09:06:25

"niin silloin tulee viiden aikaan, ja esimerkiksi tänään heräsin siihen enkä saanut enää unta."

Miehelle sänky sinne työhuoneeseen ja nukkukoon siellä, jos menee nukkumaan kesken yön. Ei aamuviideltä kömmitä kenenkään sänkyyn keskeyttämään yöunia!

Lähettäjä: Rakkulit 
Päivämäärä:   4.11.25 10:06:00

Mene aikaisemmin nukkumaan. Olet nukkunut 3 tuntia herättyäsi viideltä. Olet mennyt nukkumaan älyttömän myöhään klo 02 yöllä..mene nukkumqqn jo klo 22 niin saat 7 tuntia unta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.11.25 10:25:40

Esivaihdevuodet? Aloin itse heräillä 34-vuotiaana. Nyt syön hormoneja lapsettomuushoitojen takia ja nukun taas sikeästi kun hormonit ovat tasapainossa.

Päivämäärä:   4.11.25 10:39:00

En saa aiemmin nukuttua enkä ole ikinä saanutkaan. Olen iltavirkku. Mutta nyt ahdistuksen(??) takia heräilen. Ja olin mennyt 01 sänkyyn ajatuksenani nukkua, jolloin on 8 h aikaa herätykseen nukkumaan. En vain saanut unta.

Olen joskus tehnyt tallitöitä ja herännyt kuudelta, luojan kiitos sellasta ei enää ikinä tarvitse tehdä. Nukahdin aina yhden-kahden aikaan ja sitten vaan oli pakkoa nukkua päikkärit. Nyt on sopinut tuo että herään neljänä päivänä viikossa ysiltä ja muulloin milloin haluan. Nukun siis aika hyvin kun olen ollut itsekseni, ilmeisesti nuo exäni ovat aiheuttaneet minulle ahdistusta. Toivottavasti ei nyt tule nykyisen kanssa tavaksi tämä.

Ja se ongelma nyt on että herään säikähtäen. Yksi aamu heräsin kuudelta kun pelkäsin että myöhästyn töistä. Ja sitten yksi aamu heräsin naapurin ääniin, myös ihan paniikissa. En ole ennen herännyt siihen kun mies tulee nukkumaan, korkeintaan silittänyt. Saatan heräillä myös ulkoa kantautuviin ääniin, mutta enhän mä voi koko maailmaa pysäyttää sen takia että haluan nukkua :/

Täytyypä treenata tuota kasvojen jne rauhottamista. Yleensä kun herään niin ahdistun ja saatan raivostua ja eihän uni siinä enää tule. Olen todella herkkä ja olen varmaan alitajuntaisesti aistinut miehen stressin ja ahdistunut siitä.

Päivämäärä:   4.11.25 11:03:35

Korvatulpat

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   4.11.25 11:17:50

Auttaako sinun ahdistukseen ja hermoiluun tiedelehdissä kerrottu tieto, että heräileminen kesken yöunien on ikiaikainen tapa? Joku alkuasukasheimo tapaa olla "nukkumassa" 9 tuntia, mutta oikeasti unessa vain 6 tuntia. Silti heidän kielessään ei ole edes unettomuutta tarkoittavaa sanaa.

Ehkä sinua häiritsee se, että talossa on joku muu hereillä yön. Toisaalta sen pitäisi tuoda turvallisuutta, kun tiedät, että et ole yksin ja siellä on joku, joka pitää huolta sinun nukkuessa. Se olisi yksinkertaisin ratkaisu, että ei mies tule sinua herättämään - ei kun siis itse nukkumaan - ennen kuin sinulla olisi heräämisaika muutenkin vaan jää nukkumaan loppuyöksi johonkin muualle.

Päivämäärä:   4.11.25 11:30:45

No semmoista se on. Tämä "en saa ajoissa unta, olen iltavirkku" selitys tulee aina kaikilta, jotka valittaa väsymystä. Oletteko oikeasti kokeilleet esim 6kk mennä aina klo 22 sänkyyn ja opetella sitä rytmiä? Ja tiedän mistä puhun, heräilen myös öisin, välillä (usein) ei saa unta enää uudelleen, silloin maataan silti siinä sängyssä silmät kiinni ja levätään, tulee kuitenkin vakioaika lepoa keholle ja sitten sitä jotenkin jaksaa päivän. Epäsäännöllisellä rytmillä ja myöhäisellä sänkyynmenolla väsyttää vaikka osaisikin nukkua. On ärsyttävää heräillä, mutta jos ei sille mitään voi niin sen kanssa pitää elää.

Päivämäärä:   4.11.25 11:38:09

Korvatulpat on käytössä.

Kevät-kesän nukuin miehen kanssa niin hyvin, ei haitannut mikään. Ja se että mies liikuskelee öisin ei haittaa, vaan nyt olen alkanut heräämään ja säikähtäen. On todella perseestä herätä paniikissa.

Pitääpä puhua miehen kanssa olisiko ok että hankittaisiin hänelle sänky toiseen huoneeseen. On vähän ikävä hänen valvoa jos haluankin herätä 11 kun en ole menossa töihin.

Ja olen kokeillut, oli perseestä. 3 h vähintään tuli maattua sängyssä kuin tyyny konsanaan. En kai tarvitse 12 h unta jos herään normaalisti vasta yheksältä? Ei minulla ole MITÄÄN tarvetta mennän kymmeneltä nukkumaan kun en ennen yheksää herää normaalisti. Veikkaanpa että jos saisin jollain ilveellä nukahdettua 22 pintaan niin heräisin sitten aamuyöstä ja siitä olisi aika pitkä tovi valvottavana ennen töitä. Nyt on vain joku ongelma tämän nukkumisen kanssa.

Paras rytmi minulle olisi nukahtaa 03 ja herätä 10-12 väliltä. 6-7 h unta minulle on aika hyvä kun teen töitäkin vaan neljä päivää ja työ on kevyttä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.11.25 11:44:25

Terapia ei varmastikkaan olisi pahitteeksi. Jos kävisit keskustelemassa ja työstämässä tuota väkivaltaista ex-suhdetta. Voi olla että vanhat traumat nostelee päätään

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   4.11.25 11:50:11

Sinulla on trauma, joka luultavasti johtuu tuosta aiemmasta suhteesta. Itse heräilin jonkin aikaa yöllä puoliunessa "sulkemaan etuovea" kun heräsin "ääniin" että joku on avaamassa minun asuntoni ovea. No, muutin siitä asunnosta pois muutenkin ja nukuin seuraavassa paikassa paremmin. Tuossa talossa oli myös huumekämppä yläpuolella joten uskoisin että aivoni yhdisti sen riskinä jotenkin siihen henkiseen tilaan. Paikanvaihto selvästi auttoi kun ei ollut yläkertaa jossa olisi ketään ja muutenkin ihan eri kaupunkikin. Siitä lähti oma toipuminen.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   4.11.25 12:17:27

Vaihtelevat nukkuma-ajat vain pahentavat ongelmaa. Pitäisi pyrkiä siihen, että vuorokausirytmi pysyy samana töitä tai vapaista riippumatta. Tämä siis sillä oletuksella, että et tee vuorotöitä.

Päivämäärä:   4.11.25 12:35:20

Muutin juu eri kaupunkiin ja alunperin miehen asuntoon! Siellä nukuin kuin tukki, ensimmäistä kertaa vuosiin. Nyt muutettiin 3 kk sitten isompaan asuntoon ja nämä ongelmat tuli taas esiin. En tiedä voisiko vaikuttaa se että miehellä ollut stressiä tms jonka aistin ja sitten reagoin tämmösellä hermostumisella. Nykyinen kämppä on vielä ihan kiva ja rauhallinen, ehkei se vaan jostainsyystä tunnu kodilta? On täällä ollut tosi hyviä nukkumispätkiä mutta oikeesti tossa ekassa asunnossa nukuin kuin kivi. Sitä ennen asuin kaverini luona hetken, kun piti päästä edellisestä kodista pois ja todella äkkiä. Heitin siis exän pihalle yhteisestä kämpästä ja se saatto välillä pyöriä pihalla niin piti keksiä joku ratkasu. Kaverin luona nukuin ihan ok mutta heräilin myös.

Terapiaa kokeilin, mutta jotenkin sopivaa terapeuttia ei löytynyt tai en tiedä kokeilinko väärää muotoa tai jotain. Oli hieman kuluttavaa rahallisesti ja henkisesti testailla eri tyyppejä mutta kai sitä pitäisi taas alottaa niin joskus voisia löytyä se oma ihminen.

Tavallaan mikään muu mulle ei ole nukkumisessa se ongelma kun se, että en halua herätä keskellä yötä tämmösen paskahalvauksen saattelemana. :( mulle on täysin ok nukkua päiväunet ja se on ajallisesti mahollista, teen 5 h töitä 4 kertaa viikkoon.

Ensi viikolla on myös oikeudenkäynti exän kanssa niin voikohan sekin vaikuttaa. En pelkää häntä enää tms mutta eihän oikeudenkäynti mikään jeejee-juttu ole.

Lähettäjä: majakakka 
Päivämäärä:   4.11.25 12:55:19

Onko uniapnea tutkittu? Ja stressi varmasti vaikuttaa.

Lähettäjä: Yup 
Päivämäärä:   4.11.25 13:29:22

Mulla ainakin stressi ja ahdistus aiheuttaa keskellä yötä heräilyä, yleensä juuri siinä klo 03. Nukahdan illalla hyvin. Jos heräät paniikissa, niin se vaan kertoo siitä että mieli käy kierroksilla ja stressihormonit jyllää, joka sitten herättää.

Älä katso kelloa yöllä, et tee sillä tiedolla mitään ja se vaan aktivoi mieltä enemmän. Jos uni ei tule kohtuullisessa ajassa, niin sängystä ylös ja vaikka lukemaan yms. toiseen huoneeseen ja sitten kun taas nukuttaa. Ja ylös niin monta kertaa kuin tarpeen, vaikka sinne aamuun asti, mutta ei jäädä sinne omiin liemiin muhimaan sänkyyn, jos uni ei tule.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   4.11.25 13:33:35

Tuo oikeudenkäynti on varmaan iso syy, miksi olo on nyt tuo. Ja jos olet empaatikko niin muiden olo tarttuu herkästi. Sen tiedostaminen varmaan ainakin vähän auttaa, mutta ennen kuin oikeudenkäynti on ohi, niin uskon että jännität. Koita kestää sen yli nyt ekana.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.11.25 13:34:57

Olen itsekkin ollut nukkumisongelmista kärsivä juurikin stressin takia, joka tuli esim lapsuudesta asti kun isä saattoi tulla räyhäämään keskellä yötä ja kännissä tavarat lensi. Kumppanin läsnäolo oli paras mutta herään heti jos hän ei ole vierellä (aamuvuoro, tai mennyt nukkumaan vasta 7aamulla tms). Pääkoppa saattaa herätellä kun tajuaa ettei oo vierellä. Mulle auttoi ASMR videot youtubesta. Että on joku ääni mikä pitää ajatuksen muualla nimenomaan sille alitajunnalle. ASMR videoita on miljoonia erilaisia, on peli ASMR, luontoääniä, sitten on ihan ne kaikki meikki, puhe jne ASMR:t. Itse tykkään meikki ASMR:ästä ja luontoäänistä. Suomalainen Sita Salmisella hyviä ASMR videoita kans. Niihin nukahtaa ja aamulla herää virkeänä eikä oo tajunnutkaan että joku 1-8h ASMR on pyörinyt taustalla. Kannattaa testata.

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   4.11.25 13:56:16

Tryptofaani on ravintolisä, aminohappo, joka päivänvalossa muuttuu elimistössä serotoniiniksi ja pimeällä melatoniiniksi. Tryptofaania on tutkittu paljon, ja se parantaa unta mm. vähentämällä yöheräämistä. Englanniksi googlettamalla löytyy pätevää tietoa ("tryptophan insomnia").

Valmisteita on monia. Mielestäni muutamat eivät ole toimineet ollenkaan, Feel Vivid -merkin tryptofaani sen sijaan erinomaisesti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.