Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi valehtelet?

Lähettäjä: Gaer 
Päivämäärä:   3.11.25 21:59:53

Sinä joka valehtelet joko isommista asioista tai sitten heität pieniä valheita sinne tänne, miksi?
Huomaatko edes valehtelevasi? Uskotko itse valheisiisi?

Elämän aikana on vastaan tullut useampikin tälläinen ihminen, osa valehtelee enemmän ja isommista asioista kuten esimerkiksi talon ostamisesta, toiset valehtelee pienemmistä asioista kuten lemmikin hankinnasta/omistamisesta.
Esim tämä talo jonka sanoo omistavansa ei ole olemassa. Siellä missä kertoo talonsa sijaitsevan ei ole mitään kuvailemaansa taloa/rakennusta/tilaa ja omistamansa paikka muuttuu aina vähän kuulijan mukaan.
Eri henkilö, mutta tällä on aina kuulijan mieltymyksen mukainen lemmikki, oli se sitten kissa, koira, jyrsijä tai käärme. Jos taas kuulija ei eläimistä tykkää niin sellaista ei hänellä ole.
Muitakin esimerkkejä varmasti on tullut kohdattua, muttei nyt heti tule mieleen.
Jos tälläisen ihmisen paljastaa valheesta, saa vastaansa raivoryöpyn miten ei toinen tiedä mistään mitään ja pitäisi ensin kulkea hänen saappaissaan ennen kuin puuttuu asioihin!

Mitä tällä saavuttaa?

Jokainen (Ei, et tietenkään Sinä joka olet meitä tavallisia tallaajia parempi) valehtelee joskus ns valkoisia valheita, mutta niitä ei tässä nyt haeta, vaan ihan selkeitä asioita joilla ei ole mitään totuuspohjaa.

Re: Miksi valehtelet?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   3.11.25 22:40:28

En tietääkseni ole tavannut tuollaisia henkilöitä. Melko erikoiselta kuulostaa, jos pitää tieten tahtoen valehdella kaikille. Sairaushan tuo on.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   3.11.25 23:02:36

Aikoinaan oli työkaverina tällainen persoona. Sujuvasti jutteli hevosestaan ja tiluksistaan, ei sillä oikeasti mitään ollut. Halusi kai kuulua joukkoon, meitä hevosharrastajia kun oli useampi samassa paikassa.

Lähettäjä: Mnnvv 
Päivämäärä:   4.11.25 07:09:11

Onhan näitä.
Jotkut on ihan patologisia valehtelijoita.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   4.11.25 08:04:46

Esimerkki siitä, miksi valehtelen:

Joku kysyy, mitä teen viikonloppuna. Valehtelen tekeväni jotain muuta kuin mitä oikeasti aion tehdä ja kenen kanssa. Syynä se, että jos kerron totuuden niin tuloksena on vähintään 2 tunnin jaarittelu, kuulustelu ja päivittely joka todennäköisesti päättyy riitaan. Sama toistuisi joka kerta, eikä keskustelusta olisi mitään todellista hyötyä kummallekaan osapuolelle muuta kuin paha mieli. Valhe sen sijaan hyväksytään sellaisenaan ja kuulija on täysin tyytyväinen eikä se mitä oikeasti teen edes kosketa häntä millään lailla.

Toinen esimerkki. Joku pyytää minua mukaan johonkin juttuun. Valehtelen että on muuta menoa, vaikka oikeasti en vaan jaksa eikä huvita, mutta jos sanon sen suoraan niin vastauksena on ruikutus "no tulisit ny, kyl sä jaksat, pliiiiis tuu ny mun kaa". Pahimmillaan suostunkin jos oikein maanitellaan, menen sinne eikä ole kivaa kun olen vain väsynyt ja haluaisin oikeasti olla kotona ja sitten kaikki vain vtuttaa, sekä itseni puolesta että olin niin lapanen että toisen henkilön puolesta, kun ei vain voi antaa olla vaikka toinen sanoo ettei huvita. Muu meno sen sijaan hyväksytään päteväksi syyksi muitta mutkitta ilman mitään valituksia.

Joten valehtelen. Sori siitä. Muitakin vastaavia esimerkkejä on, esimerkiksi saatan valehdella vakuutusyhtiölle saadakseni korvausta (en koskaan siitä onko jokin vahinko ylipäätään tapahtunut, vaan miten ja missä olosuhteissa) tai saatan valehdella päivystyksessä oireitani koska tiedän etten muuten saa hoitoa niihinkään oireisiin mitä oikeasti on. Sori niistäkin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.11.25 08:27:30

Tulee mieleen eräs palstan pääkirjoittaja.

Lähettäjä: ei_omalla 
Päivämäärä:   4.11.25 12:55:57

Siis pikkuasioissa joista ei voi helposti jäädä kiinni niin valehtelulla voi päästä helpommalla..mutta säännöllinen ja tarkoituksenmukainen valehtelu jatkuvasti kertoo kyllä jostain häiriöstä.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   4.11.25 13:30:34

Valehtelen jos tarvis, esim. en jaksa alkaa selitellä miksi olen viikonloput mieluummin yksin kotona kuin vaikka baarissa tai jossain. Tykkään nukkua, olla itsekseni ja puuhata omiani. Eikä ketään kiinnosta minua kiinnostavat jutut. Mutta en jaksa tätä alkaa kelleen selvitellä tai perustella miksi olen niin huono ihminen, kun olen tällainen outo.

Lähettäjä: ..m 
Päivämäärä:   4.11.25 14:51:49

Olen tiukannut parilta ihmiseltä syytä valehteluun. Olen saanut seuraavat selitykset:
-mä vaan aattelin
-En vaan ajatellut
-muisti meni
-Mitä sää noin vanhoja ny muistelet!
-En voinut tietää miten asia on, en halunnut sanoa etten tiedä enkä ottaa selvää asiasta kun olet niin tyhmä

Tarpeeksi jankattua sain oikeat syyt selville:
-siskoni petti miestään ja halusi että koko suku vihaisi minua jottei hänen pettämisensä jaksaisi aiheuttaa kohua
-toisella kertaa oli vain niin kateellinen
-toinen henkilö pelkäsi maineensa puolesta ja sitä, että miehensäkin suuttuu

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.