Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "Minipillerit" kokemuksia?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   3.11.25 20:14:44

Miksi näitä ei tunnuta käytettävän nykyään juur olenkaan? Kierukkatopicista siis tuli mieleen. Eikö ne toimi samalla tavalla kuin hormonikierukka, mutta säästyy kaikelta siltä pyörtymiseltä ja kipushokilta ja tulehduksilta?
Ono jollain ollut näistä merkittävästi enemmän sivuoireita kuin kierukasta?

Re: "Minipillerit" kokemuksia?

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   3.11.25 20:20:50

Mä tykkään kierukan helppoudesta ja varmuudesta. Yksi hormonikierukka ollut, oli 7 vuotta putkeen. Oli kivulias laittaa, mutta sitä todella inhottavaa kipua kesti alle puoli minuuttia. Otin pois kun alettiin hankkia lapsia. Nuorimman jälkeen söin hetken minipillereitä, mutta se ei sopinut mulle. Tiputteluvuotoa jo ennen kuukautisia, jotka sitten jatkui tiputtelulla. Kierukan kanssa ei kuukautisia tullut ollenkaan. Lisäksi unohdin todella usein pillerin, eli oli vähän sama kuin olisi ollut vaan kortsu, koska sitä pitää pilleriunohduksen jälkeen käyttää. Kierukka on varmempi ja tulee edullisemmaksikin.

Päivämäärä:   3.11.25 20:24:54

Niin toi uhtelu tietty jos on vaan kykenemätön muistamaan jotain tommosta asiaa joka päivä. Oon ite vuodesta 2007 alkaen syönyt joka ikinen päivä erästä lääkettä eikä sen muistaminen nyt ole sen kummempi asia kuin että muistaa vaikka mennä töihin, pestä hampaat tai mennä kerran vuorokaudessa nukkumaan, ei nuo asiat nyt ihan jatkuvasti unohdu.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   3.11.25 20:32:47

??, no mä en muistanut, vaikka oli puhelimessa muikkari. Jos olin sillä hetkellä tekemässä jotain muuta, unohtui pilleri tosi helposti. Niin me ihmiset ollaan erilaisia. Sen sijaan muistan monia muita asioita erittäin helposti. Ehkä se pilleri ei ollut mulle tarpeeksi tärkeä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.11.25 20:38:08

Miten niin ei tunnuta käyttävän? Mulla ja melkein kaikilla tutuilla joilla joku hormoni käytössä on nimenomaan minipillerit.

Minipillerien kynnys on vaan se, että 6kk on aika joka pitää lusia ennen kuin keho tottuu. Olen huomannut että iso osa naisista kestää korkeintaan pari kuukautta ja monet vain pari viikkoa. Alussa tiputteluvuoto on tosi yleistä ennen kuin kuukautiset loppuu kokonaan.

Itse sain sivuvaikutuksia mm. tiputteluvuodon mutta lusin ne 6kk koska oli pakko päästä kuukautisista eroon ja onneksi jaksoin koska 5 kuukauden paikkeilla sivuvaikutukset loppui ja kuukautisia ei ole enää näkynyt.

Vihdoin pysyy rauta kehossa ja endometrioosikivut rauhoittuneet.

Yhdistelmäehkäisy oli itselle kauhea, kaikki mahdolliset sivivaikutukset jotka ei loppuneet koskaan ja kuukautiset ei ikinä pysyneet poissa vaikka söi laattoja putkeen.

Päivämäärä:   3.11.25 20:40:35

Mulla oli ensin minipillerit. Hyvät oli, ei sivuoireita ja menkat jäi pois. Nyt on ehkäisykapseli, jossa siis sama vaikuttava aine, laitetaan käsivarteen ihon alle. Ensimmäinen kapseli piti myös menkat pois, toinen ei. Tämän toisen aikana ollut oireena myös mielialavaihtelut ja rintojen kipu ennen menkkoja, mitä ei aiemmin ole mulla ollut. Lisäksi seksihalut vähän vähentyneet. Kolmanteen kapseliin aion silti vaihtaa joulukuussa. Tämä on hyvä ehkäisyvaihtoehto, käteen saa puudutteen laittaessa ja poisottaessa ja muuten yhtä huoleton kuin kierukka.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   3.11.25 20:40:39

Täälläkin minipilleri, ei pahaa sanottavaa. Kuukautisia ei ole lainkaan enkä ole kokenut oikeastaan mitään sivuoireita alun yhden kuukauden jälkeen. No, pilleri on kai suht hintava verrattuna joihinkin muihin, mutta ei se minulle ole iso asia.

Ye-pilleri ei sovi, koska migreeni. Enkä niitä enää ikinä haluaisikaan, sivuoireet olivat paljon pahemmat.

Minusta mitään hormoneita ei kuitenkaan pidä syödä, jos niistä saa yhtään mitään ikäviä sivuoireita. Miehelle kortsu ja sillä siisti.

Lähettäjä: Lörppö 
Päivämäärä:   3.11.25 20:43:08

Olen käyttänyt minipillereitä vuodesta 2018 ja olen ollut tyytyväinen. Menkat tulevat edelleen säännöllisesti, mutta vuoto on huomattavasti vähäisempää kuin ennen, kipuja ei enää ole ja menkat kestävät neljä päivää entisen seitsemän sijaan. Olen ollut koko tämän ajan suhteessa ja seksiä on ollut usein, mutta ehkäisy on pitänyt hyvin. Teen aina välillä raskaustestin varmuuden vuoksi, ja se on ollut aina nega.

Olen ollut diabeetikko pikkulapsesta asti, joten pillerin muistan helposti, kun säännöllinen lääkkeen ottaminen on minulle muutenkin peruskauraa.

Päivämäärä:   3.11.25 21:14:50

"Itse sain sivuvaikutuksia mm. tiputteluvuodon mutta lusin ne 6kk koska oli pakko päästä kuukautisista eroon ja onneksi jaksoin koska 5 kuukauden paikkeilla sivuvaikutukset loppui ja kuukautisia ei ole enää näkynyt."

Kuulostaa ihan samalta mitä tulee kierukan kanssa alkuun. Kierukasta ei vaan pääse eroon niin on pakko kestää.

"Ehkä se pilleri ei ollut mulle tarpeeksi tärkeä."

Niin joku tämmöinen asiahan siinä täytyy olla taustalla jos noin muuten omatoimiseen elämään kykenevä aikuinen ei vaan millään muista ottaa pilleriä kerran päivässä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   4.11.25 09:02:45

Itselle eivät passaa koska tarvitsen kuukautiset poistamaan kohdunlimakalvon säännöllisesti. Ilman tuota ne menkat joskus ja jouluna on ihan kammottavan runsaat ja kipeät. Limakalvo jotenkin kasvaa liian paksuksi ja johtuu siitä. Joskus voin siirtää yhdet menkat tarvittaessa mutta ei kaksi eikä usein.

Päivämäärä:   4.11.25 09:40:01

Mulla ollut käytössä n.5 vuotta. Menkat jäi kokonaan pois enkä ole varsinaisia sivuvaikutuksia huomannut. Aina ei muista ottaa ajallaan mutta yleensä kyllä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.