| 

Lähettäjä: ..  
                Päivämäärä:   3.11.25 21:04:38 
                 Mä olen ollut muutaman kerran jäärä ihan vaan siksi, että mitään selvityksiä tai kilpailutuksia ei ole hoidettu kunnolla ja koko homma oli jo ihan näin toisen alan maallikolle aivan järjettömän kuuloista. Remontit pitää tehdä kunnolla ja ajallaan, mutta niissäkin voi ottaa järjen käteen ja ostaa ammattimaisesti. 

Yksi kerta taloyhtiö sai kokouskutsujen lähettämisen jälkeen idean, että tilataankin parkkipaikoille hybridilatauspistokkeet kaikille paikoille ja tuplataan autopaikan hinta. Asiaa ja kustannusta perusteltiin kuvitteellisella arvonnousulla, nopeammilla myyntiajoilla (mihin ei kysyttäessä ollut mitään lähdettä) ja innolla hankkia juuri hybridiautoja henkilökohtaisesti (yksi osakas). Koko homma oli valmisteltu minuutissa, kukaan ei ollut kilpailuttanut mitään vaan oli pyydetty tarjous yhdestä paikasta, selvittänyt sähköauton latausmahdollisuuksia tai tarpeita sellaiselle, mahdollisia tulevia velvotteita rakentaa myös sähköauton lataus muiden remonttien yhteydessä jne. Torppasin ehdotuksen muodollisuuksien perusteella (esitys ei vastannut kutsua), muutettiin jossain kohtaa pois ja nyt muutamaa vuotta myöhemmin ne tolpat on edelleen vaihtamatta kun mieli muuttuikin..  

Yhden kerran taloyhtiön asukas jätti avaimensa rappukäytävään maton alle, ja joku sai avaimen haltuun. Uusia avaimia hankittiin jne., mikä oli tietenkin ainoa vaihtoehto, eikä kovin kallista. Mutta tästä intoutuneena taloyhtiön hallituksen pj keksi, että valvontakamerat pitäisi saada taloyhtiöön. Isännöitsijä innostui, ja otettiin kokouksen agendalle. Kukaan ei ollut taaskaan selvittänyt mitään, vaan kuvittelivat, että homma toimii siten, että hallituksen pj kotonaan valvoo näitä itse asennettuja riistakameroita. Olin taas jäärä, kun menin kertomaan että homma ei ihan toimi noin ja rappukäytäväkin on kotirauhan suojaama alue. Vaikka kaikilta olisikin lupa, siihen on otettava maksullinen vartiointifirma, eikä mikään pj:n kotikameravalvonta. 

Samoin ikkunaremonttiin oli löydetty kerran kokonainen yksi tarjoaja. Kun vaadin uudelleenselvitystä ja kilpailutusta vähintään kolmella tarjoajalla, olikin alkuperäisessä hinnassa kymppitonneja ilmaa ja kokonaiskustannus laski varmaan 20%. Samalla ikkunatkin vaihtui kotimaiseen Pihla Ikkunaan. Mummot olivat jo hyväksymässä, mutta onneksi löytyi muitakin kyseenalaistajia. 
 |