Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Saikkulaisen tilalle ei tuuraajaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.11.25 09:52:36

Miten muiden työpaikoilla toimitaan jos sairaslomalaisen tilalle ei ole tuuraajaa? Meillä sitten yksi henkilö tekee senkin työt omiensa lisäksi. Onko ok? Onko tähän jotain lakia? Voinko vaatia myös saikkulaisen palkan itselleni koska teen senkin työt?

Re: Saikkulaisen tilalle ei tuuraajaa

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   3.11.25 09:53:59

Tietty, jos teet töitä 16 tuntia päivässä.

Päivämäärä:   3.11.25 09:55:17

Saikkulaisen työt odottaa sen aikaa. Pidemmille saikuille sitten sijainen ottaa hoitaakseen. Flunssat tms menee ihan sillä, että työt odottelee.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.11.25 09:57:20

Ei mikään laki velvoita palkkaamaan tuuraajaa sairauslomalle tai loma-ajalle.

Itsellä ei ole tuuraajaa, joten lomat maks. 2 viikkoa ja ammatti vielä ajallisesti jaksottaa lomat tiettyihin kohtiin kuukautta.

Työt sitten odottaa ja loman jälkeen saa painaa niska limassa, että saa työt "kiinni".

Kannattaa valita ammatti, jossa todellakin työkaveri voi tehdä osan poissaoloajan töistä.

Ammatinvalinnasta kiinni, joten kannattaa miettiä mitä haluaa ja miten meinaa jaksaa loppuelämän. Alaa ei aina voi vaihtaa, tai ei kannata niin kun omalla kohdalla.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   3.11.25 10:26:56

Lyhyissä poissaoloissa ei ole tuuraajaa muihin kuin akuutteihin töihin eli niihin, jotka on ihan pakko hoitaa sen poissaolon aikana. Muuten työt kurotaan kiinni sitten poissaolon jälkeen. Pidemmissä poissaoloissa työt jaetaan tiimin muille tekijöille. Eikä kenellekään todellakaan makseta mitään extraa toisten töiden tekemisestä eikä myöskään odoteta pidemmän päivän tekemistä. Jokainen osaa itse katsoa mitä omia töitään voi siirtää myöhemmäksi sen poissaolijan töiden alta.

Päivämäärä:   3.11.25 10:58:59

Eläintenhoidossa ei oikein niitä töitä lykätä tulevaisuuteen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.11.25 11:04:02

Ei asiantuntijatöissä ole tuuraajaa. Sairaana tehdään etänäkin aika pitkälle töitä ja tervehdyttyä sitten kiritään työrästit kiinni. Lomat on mietittävä sellaiseen ajankohtaan ja sen pituisiksi, että jaksaa lomalla kertyneet työt vielä kiriä ajan tasalle. Joskus olen kateellinen heille, joilla on työkavereita tekemässä puolesta ja loman jälkeen saa aloittaa työt ns puhtaalta pöydältä.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   3.11.25 11:08:10

Tätä väitettä välillä kuulee, että tekee kahden tai kolmen ihmisen työt. Ei. Kukaan ei tee niin. Ihminen tekee kerrallaan vain yhden ihmisen työt, ne työtehtävät vaan saattaa vaihdella päivän aikana totutusta. Kukaan ei kuitenkaan tee kahden ihmisen töitä samaan aikaan. Tai jos tekee, niin omissa töissä on liian vähän tekemistä.

Lähettäjä: Lupu 
Päivämäärä:   3.11.25 11:18:05

Minullakaan ei ole sijaista, kun koko lafkassa kellään ei osaamista tehdä mun töitä eikä sijaisia nyt tuosta vaan palkata, saati että osaisivat tehdä heti työt. Eli työt odottaa paluuta. Meillä kyllä pidemmistä toisen työtehtävien hoitamisesta saa extrakorvauksen tai jos on paremmin palkattu homma, niin sen mukaista palkkaa siltä ajalta, kun on sitä pestiä hoitanut. Mutta ei tämmöisiä nyt lyhyistä saikuista tietysti ole.

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   3.11.25 11:22:12

Meillä ei ole kenellekkään extra korvaajaa, tietty henkilö hoitaa omansa ja saikulla/lomalla olevan työt. Tuotantotyö ja tuotteet lähdettävä ajallaa ja aspassa palveltava asiakkaat.
Kesälomiksi otetaan apulaisia, mutta välillä niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Kaikkia ottaa päähän, mutta minkäs teet.

Lähettäjä: Merituuli 
Päivämäärä:   3.11.25 13:11:57

Tulee sijainen tai joku vakkareista tekee vuoron ylitöinä.

Lähettäjä: sköne 
Päivämäärä:   3.11.25 13:22:47

No meillä se tarkoittaa sitä että homma kirjaimellisesti pysähtyy kaikilta, koska laiva ei saa laillisesti lähteä liikkeelle alimiehitettynä. Ja turhan panttina seisominen maksaa aika paljon, laivasta riippuen jotain 5000€/päivä. Sekään ei tosin ole juuri mitään verrattuna rapsuihin jos lähtee silti laittomana liikkeelle, joten ylläripylläri kyllä se tuuraaja aina jostain löytyy, vaikka kiven silmästä. Vähän hommasta ja asemasta riippuen sen ei välttämättä tarvitse niinkään edes tehdä mitään, kunhan vaaditut pätevyydet ja lääkärintodistus ovat voimassa ja on mukana.

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   3.11.25 13:22:59

Oliskin vain saikun ajaksi, mutta kun on ei saa edes äitiysloman ajaksi tuuraajaa. Tai jos joku lähtee tiimistä pois, niin tilalle ei palkata ketään, työt vain jaetaan kaikkien kesken.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   3.11.25 13:28:25

Päivävuoroon ei tule tuuraajaa, iltoihin ja viikonloppuihin kysellään hälytysrahalla omasta väestä. Sijaisia ei ole eikä voi pystymehtäatä tulla. Aina joku tulee vapaalta. Jatkossa loppuu joustaminen kun hva irtisanoo hälytysrahasopparin.

Lähettäjä: öh 
Päivämäärä:   3.11.25 14:02:41

Ei palkattu sijaisia vaan töissäolevat venyy. Eläintenhoito juurikin, eli töitä ei voinut jättää tekemättä.

Lähettäjä: Pippa 
Päivämäärä:   3.11.25 14:14:58

Hoitoala

Työkaverithan ne käynnit hoitaa mutta sitä voi miettiä että jos listalla on valmiiksi se 16 käyntiä ja sitten puuttuu työntekijä jolla on se sama 16 käyntiä että mitä tapahtuu. Ei voida soittaa mummolle että hei tullaankin vasta huomenna, pärjäile.

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   3.11.25 14:19:40

Meillä on niin onnellinen ja poikkeuksellinen tilanne, että työntekijä mitoitukset on laskettu niin, että jopa kaksi työntekijää voi olla saikulla eikä töissä olijat silti huku järjettömään työn määrään. Kiire toki silloin on, mutta se on sillä tasolla mikä on monessa muussa paikassa normaali päivä.

Päivämäärä:   3.11.25 14:25:08

Normaalisti illassa kaksi. Jos toinen on kipeä niin toinen hoitaa yksin noin 600 lypsävää plus vasikat ym.

Lähettäjä: Tonttu 
Päivämäärä:   3.11.25 14:26:59

Meillä työt joko odottaa saikulta palaajaa, kiireelliset hoitaa muu tiimi. Pidemmällä saikulla muut hoitaa kaikki työt.

Kukaan ei saa mitään lisää palkkaa asiasta. Näin se vaan menee asiantuntijahommissa.

Lähettäjä: Lörppö 
Päivämäärä:   3.11.25 14:51:29

Saikkulaisen työt jaetaan niille, joilla on osaamista niihin. Jos on pakko, niin pudotetaan tuotantomääriä että ehditään tehdä kaikki. Esimies auttaa, jos omilta töiltään pystyy. Elintarviketeollisuus.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.11.25 17:37:51

meillä aina kaksi vuorossa, yrittäjä tuuraa jos ei muita saa. joskus harvoin oon yksin, sillon teen hommat vähän puolivillaisesti ja ylityötä saa tehdä mikäli kerkiää mutta ei ole pakollista. elikkä sitten työt vaan jää seuraavalle päivälle.

Päivämäärä:   3.11.25 18:47:54

Kiireelliset hoitaa joku muu, loput työt odottaa. Tosin jos pitkä saikku, ne jaetaan muille tiimin jäsenille.

Itse olen aina pyrkinyt valitsemaan työni niin, että oma poissaolo tai loma ei johda kaiken kaatumiseen omaan niskaan.

Lähettäjä: wanha kurppa 
Päivämäärä:   3.11.25 19:00:52

"Itse olen aina pyrkinyt valitsemaan työni niin, että oma poissaolo tai loma ei johda kaiken kaatumiseen omaan niskaan.“

jos osaaminen ja/tai erikoistuminen on just se juttu, miksi on hommaan palkattu niin eihän niitä muut tee. Jotain kriittisiä pystytään jotenkin rääpimään, muu odottelee. Se on vähän niinkö se pointti siinä asiantuntijuudessa, että joku generalisti ei pysty niitä kaikkia hanskaamaan.

Se on totta, että kukaan ei ole korvaamaton - jos aikaa ja kustannuksia ei tarvitse huomioida.

Päivämäärä:   3.11.25 21:15:52

"jos osaaminen ja/tai erikoistuminen on just se juttu, miksi on hommaan palkattu niin eihän niitä muut tee. Jotain kriittisiä pystytään jotenkin rääpimään, muu odottelee. Se on vähän niinkö se pointti siinä asiantuntijuudessa, että joku generalisti ei pysty niitä kaikkia hanskaamaan."

Ja sen takia en valitsekaan työpaikkoja, missä olisin koko lafkan ainoa osaaja ja ymmärtäjä asiassa x. Palkassa tulee takkiin, mutta en halua elää ja hengittää työtäni.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   3.11.25 21:30:27

Meillä ei myöskään ole tuuraajia ellei ole ehdoton pakko, ja silloin tuuraaja on joku jo tiimissä oleva. Viime työpaikasta lähdin tämän takia itse kun sain alkaa tuurata jo pomonkin hommia. Nykyisessä duunissakaan ei tuuraajaa ole, mutta ei myöskään homma kaadu vaikka olisin esim. viikon poissa, tosin kuun ekaa viikkoa on pakko hoitaa vaikka sairaana. En tiedä miten tehtäisi jos joutuisin oikeasti pois yhtäkkiä. Jotenkin jotain rääpisivät kasaan siellä ja sitten korjaisin jälkiä myöhemmin. Aika tyypillistä nykypäivänä monella alalla.

Meidän alalle on jonkun verran tullut hoitoalalta ihmisiä, ja pakko sanoa että heitä yhdistää se luulo, ettei niitä paperitöitä ole oikeasti pakko tehdä. Ainakaan eivät ajattele muita ihmisiä ja heidän työmäärää tai aikatauluja lainkaan. Ja ne hommatkin hoidetaan vähän vasemmalla kädellä ja jonkun sitten kuljettava perässä korjaamassa. Heille saa huomautella työtehtävistään. Viime paikassa yli vuoden korjasin noita jälkiä ja seuraajallekin jäi riittävästi (varmaan toiseksi vuodeksi) korjattavaa. Ja tietysti minä olin se joka joutui selittelemään ne kaikki virheet, ettei tule mitään julkisia merkintöjä. Argh että raivostutti.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   3.11.25 21:31:04

"Ja sen takia en valitsekaan työpaikkoja, missä olisin koko lafkan ainoa osaaja ja ymmärtäjä asiassa x. Palkassa tulee takkiin, mutta en halua elää ja hengittää työtäni."

Minä valikoin mielelläni tällaisia työpaikkoja. Hyvä palkka ja lomat saa pitää juuri niin kuin tahtoo. Ei tarvitse sovitella loma-aikoja kenenkään kanssa.

Lähettäjä: wanha kurppa 
Päivämäärä:   4.11.25 01:41:44

"Ja sen takia en valitsekaan työpaikkoja, missä olisin koko lafkan ainoa osaaja ja ymmärtäjä asiassa x. Palkassa tulee takkiin, mutta en halua elää ja hengittää työtäni."

Ei sitä tarvitsekaan elää ja hengittää työtä, kyllä ne työt osaa odottaa eikä ne tekemällä lopu. Jos haluaa "kaiken" ymmärtää ja oppia ei vaan pysty tyytymään keskinkertaisuuteen, koska tietää pystyvänsä parempaan. Sitten "vain" pitää asettaa omat rajat ajankäytölle ja/tai "rahanhimolle" muuten palaa loppuun. Opittavissa sekin, monesti kantapään kautta.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   4.11.25 01:47:23

"Ei asiantuntijatöissä ole tuuraajaa."

Kyllä ollaan taas niin korvaamattomia.

Jokaiselle hevoselle löytyy kyllä kengittäjä.

Päivämäärä:   4.11.25 09:01:04

^ Ei kyse ole korvaamattomuudesta, vaan siitä että täytyy olla iso firma, että niitä tietyn asian asiantuntijoita löytyy palkkalistoilta useampia rivissä.

Lähettäjä: sink 
Päivämäärä:   4.11.25 09:54:08

Asiantuntijatyössäkään harvoin on kyse siitä, että sairastunut olisi korvaamaton ja kukaan muu ei voisi tehdä samoja töitä. Usein asiantuntijatyöt ovat hankalammin siirrettäviä, projekteihin sisältyy paljon asiaa, sidosryhmiä, kirjoittamatonta tietoa ja tavoitteita. Ei projekteja kannata siirtää viikon tai kahdenkaan poissaolon takia kenellekään sijaiselle.

Teen itse nykyään sitä "vaativaa asiantuntijatyötä" ja välillä kaipaan aikaa, jolloin tein vastavalmistuneena niitä helpompia hommia, joiden siirtäminen oli helppoa. Nykyään teen suunnitteluprojekteja, joiden siirtäminen on oikeasti todella työlästä, vie muiden aikaa ja aiheuttaa lisäkustannuksia. Jos projektin kesto on vaikka vuosi ja henkilökohtainen osuuteni projektista on 80% niin ei todellakaan ole järkevää siirtää minun osuuksia muille kuukaudenkaan saikun takia. Jos siis projekti on jo hyvässä vauhdissa, alkuvaiheessa voisikin tulla kyseeseen, että koko projekti siirretään jonkun toisen asiantuntijan suunniteltavaksi.

Tämä on asiantuntijatyön heikkous, joka ainakin omalla työpaikallani on tunnistettu ja sitä on yritetty torjua esim. päiväkirja/muistiinpanovaatimuksilla. Mutta kun iso osa (meidän) työstä tapahtuu kunkin omassa päässä, niin ei sitä oman pään sisältöä saa mitenkään täydellisesti siirrettyä paperille, että joku toinen voisi vaan suoraan jatkaa siitä mihin minä olen jäänyt. Saatan esimerkiksi tuijottaa jotain yksityiskohtaa suunnitelmassa puolipäivää ja miettiä ratkaisua sen yksityiskohdan ongelmaan, mutta paperille lopulta ei päädy paljoa mitään.

Mutta tämä vähän sivulauseena asiantuntijatyön sijaisista.

Lähettäjä: äm 
Päivämäärä:   4.11.25 10:43:20

Itsellä on juuri tällä hetkellä tämä sama tilanne, koska työkaveri jäi juuri viideksi viikoksi saikulle. Meitä on kaksi henkilöä, jotka tehdään samoja töitä, joten meidän kesken jaetaan suurin osa tehtävistä, ja jos ei jotain ehditä tekemään, niin esihenkilöllä on tiedossa yksi henkilö, jolla on tällä hetkellä töiden puolesta hiljaisempaa, joten hänelle voidaan antaa sellaisia tehtäviä, jotka eivät vaadi erityistä perehdyttämistä. Toimistotyötä siis tehdään.

Toinen työkaveri oli pari vuotta sitten syöpähoitojen vuoksi noin vuoden saikulla ja hänelle toki hommattiin sijainen.

Lähettäjä: Qwe 
Päivämäärä:   4.11.25 11:17:15

"Ei projekteja kannata siirtää viikon tai kahdenkaan poissaolon takia kenellekään sijaiselle."

Jäin miettimään kuinka pitkän sairausloman vaatisi, että projekteja lähdettäisiin siirtämään jollekin toiselle ja todennäköisesti se vaatisi vähintään puolen vuoden poissaolon. Uusia alkavia toki sijoitettaisiin muille, mutta kesken olevat odottaisi sairauslomalta palaavaa. Turhia työtunteja kertyy liikaa maksettavaksi, jos uusi vetäjä ensin perehtyy kesken olevaan työhön, jatkaa työtä eteenpäin jonkin aikaa, ja jälleen sairauslomalta palaava tekee saman. Projekti ei ehdi paljon edetä, mutta kustannuksia kertyy.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   4.11.25 11:20:30

Meidän alalla käytetään alihankkijoita varakäsinä, mutta monissa firmoissa ei haluta tuhlata tätä rahaa. Hankalaksi tuuraamisen tekee se, jos kaikki tieto on asiantuntijan päässä.

Eli Riku, itse työn voi teknisesti usein suorittaa useampikin henkilö, mutta asiantuntijatyö ei usein ole sama kuin joku teknisempi suorite, johon on olemassa toivottavasti hyvät suunnitelmat ja piirustukset ja jonka vaiheet tulee suorittaa tietyssä järjestyksessä ohjeistusten mukaisesti. Osaamista ja kokemusta sekin vaatii, mutta kriittinen tieto on ehkä paremmin saatavilla tai dokumentoitu ainakin jotenkin. Asiantuntijatöissä on yleensä päinvastainen tilanne, koska dokumentoinnille (kirjallisille suunnitelmille) ei ole laskettu aikaa, ellei sitten joku tee sitä viikonloppuna omalla ajallaan vapaaehtoisesti.

Itse omassa työssä olen laatinut sisällöllistä tietoa ja ohjeistuksia omasta halusta, koska työssä ei ole varsinaisesti mikään kiire, vaikka tässä kuun alussa onkin vähän enemmän hommaa. Mutta fakta on se, että kylmiltään kukaan ei onnistuisi minun työssä, vaikka ohjelmaa osaisikin käyttää (ja sama koskee minua, etten voisi hypätä kylmiltään jossain muussa firmassa puikkoihin ilman, että asioiden selvittämisessä menisi useampi viikko tai jopa kuukausi, vuosikin joissain asioissa). Niinpä olen rakentanut ohjepankkia ihan tietoisesti tähän minun työhön. Muut tiimiläiset meillä ei sitä tee, olen ymmärtänyt että pelkäävät työpaikkansa puolesta. Jos joutuisin pois töistä ja joku muu tuuraisi, niin hän pystyisi siihen heti ainakin auttavasti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.