|
Lähettäjä: hmm
Päivämäärä: 4.11.25 11:20:30
Meidän alalla käytetään alihankkijoita varakäsinä, mutta monissa firmoissa ei haluta tuhlata tätä rahaa. Hankalaksi tuuraamisen tekee se, jos kaikki tieto on asiantuntijan päässä.
Eli Riku, itse työn voi teknisesti usein suorittaa useampikin henkilö, mutta asiantuntijatyö ei usein ole sama kuin joku teknisempi suorite, johon on olemassa toivottavasti hyvät suunnitelmat ja piirustukset ja jonka vaiheet tulee suorittaa tietyssä järjestyksessä ohjeistusten mukaisesti. Osaamista ja kokemusta sekin vaatii, mutta kriittinen tieto on ehkä paremmin saatavilla tai dokumentoitu ainakin jotenkin. Asiantuntijatöissä on yleensä päinvastainen tilanne, koska dokumentoinnille (kirjallisille suunnitelmille) ei ole laskettu aikaa, ellei sitten joku tee sitä viikonloppuna omalla ajallaan vapaaehtoisesti.
Itse omassa työssä olen laatinut sisällöllistä tietoa ja ohjeistuksia omasta halusta, koska työssä ei ole varsinaisesti mikään kiire, vaikka tässä kuun alussa onkin vähän enemmän hommaa. Mutta fakta on se, että kylmiltään kukaan ei onnistuisi minun työssä, vaikka ohjelmaa osaisikin käyttää (ja sama koskee minua, etten voisi hypätä kylmiltään jossain muussa firmassa puikkoihin ilman, että asioiden selvittämisessä menisi useampi viikko tai jopa kuukausi, vuosikin joissain asioissa). Niinpä olen rakentanut ohjepankkia ihan tietoisesti tähän minun työhön. Muut tiimiläiset meillä ei sitä tee, olen ymmärtänyt että pelkäävät työpaikkansa puolesta. Jos joutuisin pois töistä ja joku muu tuuraisi, niin hän pystyisi siihen heti ainakin auttavasti.
|