Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kenet pelastaisit tulipalosta?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.11.25 03:00:20

Vain yhden voi pelastaa: oma koira/, kissa/ naapurin lapsi/toisen naapurin mamulaosi? Vain yhden voisi/ehtisi pelastaa?

Re: Kenet pelastaisit tulipalosta?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   3.11.25 04:27:07

Aina tämä sama.

Ilman muut mikä tahansa lapsi/aikuinen, jonka ehtisin ottaa mukaan. Eläimille voi jättää oven auki ja toivoa parasta, aina pelastetaan ihmiset ensin. Ja ei, kansalaisuudell tma ei ole väliä. Tuskin rivissä ovat valittavana tositilanteessa, joten täysin absurdi kysely.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.11.25 04:33:23

-ihmiset pelastetaan aina ensin ennenkuin edes ajatellasn eläimiä. Sori, mutta niin se vaan menee
-ihmistä pelastettaessa ei ole mitään väliä onko mamu tai mikä, se pelastetaan ensin kumpi on suuremmasa vaarassa, jos yhtäsuuri niin se kumpi on helpompi pelastaa, jos yhtä helppo niin se kummalla on suuremmat selviämisen mahdollisuudet jne.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   3.11.25 04:52:02

Onko sinulla aloittaja kaikki ihan hyvin?

Lähettäjä: Jöppis 
Päivämäärä:   3.11.25 07:35:06

Koirani ottaisin mukaan.

Lähettäjä: Sisko 
Päivämäärä:   3.11.25 07:37:00

Itseni ja oman kissan/koiran

Lähettäjä: Miten meni oikeast 
Päivämäärä:   3.11.25 07:55:54

Ja sit selittäisit palopäällikölle ja naapurille että tämä kissa oli tärkeämpi pelastaa kuin lapsi kun piti päättää...joo onnea vaan jatkossa

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   3.11.25 07:58:44

Jospa sovitaan, että ihmiset aina ensin, kuten viiva jo kertoi.

Mutta jos pitäisi pelastaa vieras kissa/koira, kumpi olisi etusijalla?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   3.11.25 08:20:26

Nomadi, eli minun kommenttia i,jossa mainitsin, että ihmiset ensin, ei tarvitse huomioida? :D

Päivämäärä:   3.11.25 08:25:12

"Ja sit selittäisit palopäällikölle ja naapurille että tämä kissa oli tärkeämpi pelastaa kuin lapsi kun piti päättää...joo onnea vaan jatkossa"

Tavallisella pulliaisella ei ole mitään velvollisuutta riskeerata omaa henkeään toisen ihmisen puolesta - ja kyllä, tulipalossa hidastelu on sitä oman hengen riskeeraamista. Halutessaan näin toki saa tehdä, mutta ei siitä mitään tule vaikka ottaisit omat akvaariokalasi kantoon etkä kävisi kolkuttelemassa naapureiden ovia läpi ja yrittämässä pelastaa kaikki mahdolliset talossa olijat. Riittävä toimenpide on soittaa apua paikalle.

Lähettäjä: Sisko 
Päivämäärä:   3.11.25 08:26:22

Päättäkää ja sopikaa vaan mitä haluatte, ei koske minua. Teidän murheenne ei myöskään ole mitä minä jossain hypoteettisessa tilanteessa selitän jollekin.

Lähettäjä: Miten meni oikeast 
Päivämäärä:   3.11.25 08:33:29

No antaa palaa sitten vaan koko roska ja lapset ja kissat ja koirat saa huutaa apua kunnes palokunta joskus saapuu paikalle. Sovitaan sit näin kun se niin vaikeaa on taas.

Lähettäjä: Jöppis 
Päivämäärä:   3.11.25 08:34:09

Miksiköhän pitäisi "palopäällikölle" tai naapurille mitään selitellä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.11.25 08:36:09

Kenet pelastaisit palavasta talosta? Oman vaikeasti vammaisen lapsesi joka kuolee 5 vuoden sisällä vai naapurin terveen lapsen.

Lähettäjä: triage 
Päivämäärä:   3.11.25 08:53:58

Terveen lapsen tietysti.

Päivämäärä:   3.11.25 09:10:38

Ihmiset ensin. Mikään eläin ei edes oma lemmikki mene ihmisen edelle.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   3.11.25 09:13:30

Toivottavasti ei koskaan tule sitä tilannetta mutta sen jonka pystyisin.

Päivämäärä:   3.11.25 10:09:43

Oman kissan nappaisin kainaloon ja ulos. Ohimennessä voisin ovikelloja soitella, mutta en jäisi vahtaamaan missä asunnossa on ihmisiä kotona ja saattamaan heitä ulos.

Lähettäjä: .-.-. 
Päivämäärä:   3.11.25 10:23:23

Se miten ajattelee toimivansa, ei aina mene niin tosielämässä kun tilanne on päällä.

Eläimet ovat "helppoja", jätä ovi/ikkuna auki ja toivo parasta (mutta sitten taas vastavuoroisesti tuli saa happea ja siten yllyttää sitä. Tosin jos on jo ilmiliekit menossa, niin se on enää siinä vaiheessa ihan sama...)

Lähettäjä: yö 
Päivämäärä:   3.11.25 10:26:49

Kissa ja koira osaavat kävellä itse, naapurin lapseen en välttämättä pääse käsiksi jos asunnon ovi on lukossa, joten en saisi pelastettua vaikka yrittäisinkin.

Pelastaisin itseni ja mukaan tulee ne jotka pystyy. Koira todennäköisemmin kävelee itse ulos, kissa saattaa koettaa mennä lipettiin, joten se pitäisi kantaa sylissä.

Jos naapuri haluaa että pelastan hänet tai lapsensa, niin silloin heidän asuntojen ovet pitää olla auki.

Eli todennäköisin vastaus minulla olisi kissa.

Lähettäjä: yö 
Päivämäärä:   3.11.25 10:27:29

"Tuskin rivissä ovat valittavana tositilanteessa, joten täysin absurdi kysely."

^ Tämä. Ja minä siis asun kerrostalossa.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   3.11.25 10:27:40

Oman kissan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.11.25 10:28:49

No mun eläimet ei ole kenenkään naapureiden lasten kanssa samassa rakennuksessa, ne ei tule mun taloon ja mun eläimet ei mene niiden taloon muutaman sadan metrin päähän.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   3.11.25 11:20:05

Ällö, joo kuulut myös ihmiset ensin -porukkaan eli täysjärkisiin, aamulla kirjoitin vähän huitaisten, kun oli huono nettiyhteys.

Hevonenkin muuten preferoi omaa laumaansa, eikä mitään naapurin lammasta.

Päivämäärä:   3.11.25 11:52:27

"Hevonenkin muuten preferoi omaa laumaansa, eikä mitään naapurin lammasta."

Painosanalla omaa laumaa, ei välttämättä vieraat hevoset kiinnosta pätkän vertaa tai niijin voidaan suhtautua jopa aggressiivisesti. Naapureistani en ole nähnyt kuin pari tyyppiä, eivätkä hekään minun "laumaan" eli perheeseen kuulu, toisin kuin lemmikkini.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   3.11.25 11:54:40

*: niin, sinä seisoisit puolivälissä taloja, ja sinulla olisi aikaa juosta yhteen niistä pelastamaan joku, kun kaikki talot olisivat tulessa. Sinulla ei olisi aikaa sammuttaa taloa tai kerätä omaisuuttasi sieltä, vain pelastaa joku.n

Lähettäjä: :)))) 
Päivämäärä:   3.11.25 12:18:26

Siitä lapsesta saattaa tulla vaikka vaimonhakkaaja tai terroristi. Todennäköisesti kissa aiheuttaa maapallolle vähemmän harmia kuin ihminen. Pelastan siis kissan.

Päivämäärä:   3.11.25 12:27:16

Tämä on aina yhtä absurdi ajatusleikki.
Koska jos palo riehuisi rappukäytävässä, evakuoisin itseni ja kissani parvekkeelle.
Jos palo riehuisi minun asunnossani, evakuoisin itseni ja kissani ulos ovesta.
Jos palo riehuisi jossain toisessa asunnossa, olisin omassa asunnossani, kunnes pelastajat tulevat kertomaan että ulos. Ja evakuoisin itseni ja kissani.
Mistä minä sen naapurin lapsen, mamu tai ei löytäisin?

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   3.11.25 12:29:04

Tottakai minä oman perheeni yrittäisin pelastaa eli eläimeni.
Menkää muualle jeesustelemaan te "ihmiset ensin-höpisijät".

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   3.11.25 12:34:39

Omassa taloudessa koirat lähtee samalla ovenavauksella kun itse poistun.
Naapuriin on sen verran pitkä matka, että voi olla todella kiire pelastaa ketään.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   3.11.25 12:56:16

Hah: miksi vain sinun kanssasi samaa mieltä olevat saavat keskustella keskustelupalstalla? Nytkin jalkaa polkien olet käskyttämässä pois...

Lähettäjä: jees 
Päivämäärä:   3.11.25 12:58:34

Eiks tää kysymyksen asettelu pitäisi olla kumman pelastaisit, oman koiran ja miehen lapset entisestä liitosta...? Tämmöset spekuloinnit on niin suurta ajanhaaskausta kun tositilanteessa toimisit kuitenkin ihan eri logiikalla kuin tämmöisessä kuvitteellisessa tilanteessa...

Päivämäärä:   3.11.25 13:02:34

Kissan. Eipä meillä talossa muita olisikaan. Jos sattuisi olemaan joku lapsi josta olisin vastuussa, niin sen tietenkin, mutta aika harvoin meillä on muksuja ilman vanhempiaan täällä. Naapurit taas ei liittyisi meidän tulipaloon mitenkään ellei joku hullu maastopalo uhkaisi. Silti en miettisi heidän lapsiaan.

Lähettäjä: tee 
Päivämäärä:   3.11.25 13:36:59

Tietysti ottaisin koirani mukaan asunnosta ja syösyisin ulos, en todellakaan menisi naapureiden asuntoihin henkeni kaupalla oli siellä lapsia tai ei!

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   3.11.25 13:58:31

"Päivämäärä3.11.25 07:58:44

Jospa sovitaan, että ihmiset aina ensin, kuten viiva jo kertoi."

Zäkä: Minäkö täällä aloitin keskustelun sensuroimisen?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   3.11.25 14:54:15

Hah: täysin samaa mieltä.

Lähettäjä: Lupu 
Päivämäärä:   3.11.25 15:19:33

Idiootit ei taas ymmärrä, että tässä täytyy pohtia vain sitä pelastaako kissan/koiran/naapurin lapsen/oman mummon eikä sitä todellisuutta, että naapuri asuu 1 km päässä, mummo 30 km päässä, naapurien ovet on lukossa jne. Hitto ootte tyhmiä :D Mietitte nyt vaan, että on tulipalo, kaikki vaihtoehtoiset eläimet/ihmiset on rivissä siinä teidän pelastettavissanne mutta saatte vain yhden valita niin minkä niistä valitset.

Lähettäjä: ä88 
Päivämäärä:   3.11.25 16:06:18

Ei koskaan tule sellaista tilannetta, että kaikki mahdolliset vaihtoehdot olisi siinä sievästi nenän edessä rivissä. Ja jos olisi, niin koira ja kissa olisi jo kadonneet pihalle, samoin naapuri ja kaikki lapsetkin. Joten siinä tarvitsisi pelastaa vain itsensä.

Päivämäärä:   3.11.25 16:10:40

Ihminen tietysti ja lapsesta aloittaisin.

Mutta jos koira tai kissa pitäisi pelastaa, niin se joka ei luiki karkuun ja piiloudu vaikeisiin paikkoihin. Eli todennäköisesti koira. Mutta en sitäkään alkaisi etsiä. Pelastajan ei pidä ajautua itse pelastettavaksi.

Päivämäärä:   3.11.25 16:21:39

” Tämä on aina yhtä absurdi ajatusleikki.”

Tämä. Nappaisin koirat mukaan rivariasunnosta poistuessani. Palon sijainnista riippuen joko etuovesta tai takaovesta. Jos palo on seinänaapurissa, poistun jostain ovesta koirien kanssa. En lähde seikkailemaan ja etsimään naapurin koiria/lapsia/vanhuksia heidän asunnoistaan. Jos palo on saman taloyhtiön sisällä eri rakennuksessa, pysyttelen koirieni kanssa omassa kodissa. En edelleenkään lähde leikkimään sankaria ja pelastamaan naapureita.

Päivämäärä:   3.11.25 16:30:58

Mun mies on ollu tommosessa tilanteessa, että piti valita... mut ei ollut lapsia vaan tuntemattomia aikuisia

Hän pelasti nuoren naisen. Mies ja eläimiä kuoli.

Päivämäärä:   3.11.25 16:37:21

Sen joka on ensimmäisenä vastassa. Sitten arvioisin voinko mennä pelastamaan muita.

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   3.11.25 16:54:00

Lemmikkejä minulla ei ole, kaikki naapurit on ihan kuspoja, niin pelastaisin vain itseni.

Päivämäärä:   3.11.25 17:23:17

omat lemmikit tietenkin, tuntemattomat ei merkkaa mulle mitään. jos olis ystävän lapsia, saattaisin harkita, mutta olen sen verta nössö ja kova itsesuojeluvaisto etten uhraisi itseäni toisten vuoksi.

Lähettäjä: hah 
Päivämäärä:   3.11.25 18:39:09

Pelastaisin omat lemmikit ja vielä muidenkin lemmikit, muut saisi palaa burn baby burn :D

Päivämäärä:   3.11.25 18:41:36

Melko psykopaatteja nuo lemmikkien omistajat.

Päivämäärä:   3.11.25 18:58:20

Totta kai pelastaisin oman asuntoni väen, olivat ne sitten ihmisiä, kissoja tai koiria. Ei kai kukaan ole niin idiootti, että jättää omat eläimet palavaan asuntoon ja lähtee naapuriin tutkailemaan, että ketäs sieltä pitäisi pelastaa. Tyhmä leikki, koska jos halutaan kunnon vastaus, niin sitten täytyy kysyä oikeita asioita.

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   3.11.25 19:18:11

Olen 150 cm pitkä ja painan 40 kg. En todellakaan jaksa kantaa mitään 12-vuotiasta lasta, joka voi painaa minua paljon enemmän, ulos. Kerran tässä piti se lapsi pelastaa eikä vain saatella ulos. Kissan jaksan kantaa.

Lähettäjä: Juupa 
Päivämäärä:   3.11.25 19:26:53

Ensinnäkään kukaan pelastushenkilökuntaan kuuluva ei ikinä syyllistäsi vaikkei pelastaisi ketään muuta kuin itsensä.
Ohje kuuluukin että pelasta itsesi ja soita apua. Ei ole mitään velvollisuutta ryhtyä sankariksi oman henkensä kustannuksella. Eri tietty, jos estää muita poistumasta talosta. Silloin syyllistyy rikokseen.

Ottaisin kissani ja poistuisin, soittaisin apua ulkoa.

Lähettäjä: hehe 
Päivämäärä:   3.11.25 19:37:38

"Hevonenkin muuten preferoi omaa laumaansa, eikä mitään naapurin lammasta."

Mutta kaikessa muussa se rinnastetaan suunnilleen ihmiseen..

Lähettäjä: Lupu 
Päivämäärä:   3.11.25 20:20:11

Ä88, no kun idea on just se, että kaikki vaihtoehdot olisi pelastettavissa mutta vain yksi ja niistä täytyisi valita. Eihän tämmöistä oikeasti tule eteen. Miten voi olla noin vaikea ymmärtää tämän tarkoitus?

Lähettäjä: vanha M 
Päivämäärä:   3.11.25 20:45:03

Pelkään että tositilanteessa alettais kuvaamaan kännyllä

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   3.11.25 20:49:14

No en menisi minnekään tulipalon keskelle vaan pysyisin kaukana palopaikalta.
Jos kotonani syttyisi tulipalo niin ilman muuta lemmikit otan mukaan.

Päivämäärä:   3.11.25 21:03:48

Ihmiset aina ensin, ihan jokaisen velvollisuus jos siihen on mahdollisuus.

Päivämäärä:   3.11.25 21:28:54

No jos joku olisi minut, kissani ja naapurin vauvan kidnapannut, sulkenut latoon ja tuikannut ladon tuleen, niin kyllä minä sen naapurin vauvan pelastaisin :D

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   3.11.25 21:35:51

Lähettäjä.

Päivämäärä3.11.25 21:03:48

Ihmiset aina ensin, ihan jokaisen velvollisuus jos siihen on mahdollisuus.

Asun kerrostalossa ja ottaisin kissat kainaloon ja ulos enkä todellakaan jättäisi niitä asuntoon ja lähtisi kolkuttelemaan muita ovia!

Päivämäärä:   3.11.25 21:42:11

Ihmisillä ei näköjään riitä ymmärrys vaan tehdä se valinta eikä alkaa analysoimaan missä kulmassa oma talo on verrattuna naapuriin.

Ja naapurin lapsi se menisi omien kissojen edelle. Päässä vikaa, jos muuta valitsee. Hyi.

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   3.11.25 21:45:13

Hei ihmiset, lukekaa aloitus uudelleen.

Kukaan ei sanonut, että tulipalo on juuri sinun asuintalossasi. Jossain on tulipalo ja siellä tulipalon vankina on kissa, koira ja kaksi lasta. Yhden voit sata varmasti pelastaa, muut pitää uhrata.

Ei siis tarvitse ruveta miettimään minne säntäisi, mikä olisi sinun kotona loogisinta jne.

Ajatelkaa vaikka pisteen tavoin. Joku on kidnapannut nämä kaikki latoon ja tuikannut tuleen.

Itselleni olisi todella vaikea päättää kumman lapsen pelastaisin. Yrittäisin varmaan pelastaa molemmat ja kuolisimme kaikki.

Päivämäärä:   3.11.25 22:32:03

"Melko psykopaatteja nuo lemmikkien omistajat."

Melko itsekkäitä nuo lasten vanhemmat, kerta kuvittelevat kenen tahansa säntäävän pelastamaan omaa jälkikasvuaan. Eiköhän se ole heidän itsensä vastuulla huolehtia jälkikasvustaan.

Lähettäjä: hwhj 
Päivämäärä:   3.11.25 23:06:56

"Kukaan ei sanonut, että tulipalo on juuri sinun asuintalossasi. Jossain on tulipalo ja siellä tulipalon vankina on kissa, koira ja kaksi lasta. Yhden voit sata varmasti pelastaa, muut pitää uhrata."

Ei, vaan aloittaja sanoi, että oma kissa tai koira tai jonkun muun lapsia. Ei kai kukaan lähde jostain satunnaisesta talosta pelastamaan jonkun muun koiraa tai kissaa, vaan näissä on asetelmana nimenomaan aina se

oma lemmikki vs. jonkun toisen lapsi.

Ja tietenkin se tulipalo on omassa asuintalossani. Ei kai muuten tule tilannetta, että siellä olisi oma kissani tai koirani? Ja jos eläin olisi kaverilla hoidossa ja säntäisin tulen keskelle pelastamaan yhden, niin kyllä minä sinne säntäisin vain pelastaakseni oman lemmikkini. En todellakaan menisi sinne sekaan, jos siellä olisi vain minulle tuntemattomia eläimiä ja ihmisiä.

Tämä kysymys on aina outo ja täysin absurdi, koska vaaditaan valkkaamaan rivistä joku, mutta tositilanteessa ei tule koskaan tilannetta, että nuo kaikki olisi rivissä ja niistä saisi vain yhden mukaan ja muut jäisivät tönöttämään paikalleen.

Ja olen muuten sännännyt palavasta talosta ulos. Asuinkerrostalossani syttyi tulipalo alemmassa kerroksessa. Ei siinä tosiaan naapureiden kanssa mietitty ketään muita kuin itseämme ja rynnimme käytävän päähän, tuuletusparvekkeen kautta paloportaisiin ja alas ulos katsomaan, miten hemmetin hitaita ja typeriä palomiehet ovat kun menivät monta kertaa väärään kerrokseen ja palomerstari tuijottelee talon ulkopuolelta "Siis missä täällä siis palaa ? Siis monesko kerros toi siis on?" samalla kun liekit oli jo hajottaneet asunnon ikkunan ja tulivat ikkunasta pihalle, eikä kenellekään ole epäselvää, että monennessako kerroksessa se tulipalo on.

Eli palokunnan hitauden ja möhlimisen vuoksi vauriot olivat pahemmat kuin mitä olisi voineet olla. Mutta siinä ei tosiaan mietitty kenenkään lemmikkejä eikä varsinkaan muiden lapsia. Jokainen vastaa omistaan ja minun kohdalleni ei sattunut ketään muita kuin aikuisia ihmisiä jotka pääsivät ulos omin voimin. Omia lemmikkejä ei tuolloin ollut eikä ole edelleenkään.

Lähettäjä: :( 
Päivämäärä:   3.11.25 23:16:33

Olen pelastanut tulipalosta kaksi ihmistä. Tulipalon sytyttänyt oli omin neuvoin jo istumassa ulkona, mutta hänen yläkerrassaan asuva vanha pariskunta ei ollut edes hereillä vaikka palo oli melkein jo heidän välikatossaan. Kävin paukuttamassa ulko-ovea ja neuvomassa ulos.
Joten pelastaisin sen minkä pystyisin, ihmiset ensin..

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   4.11.25 00:02:06

Tosi tilanteessa ei mietitä, vaan autetaan sitä mikä on helpoin, mutta kyllä ihminen menee eläimen ohi.

Vastaavaa pohdintaa oli täällä jokin aika sitten, kun kävi ilmi, ettei väestönsuojaan saa tuoda Suomessa lemmikkejä, niin osa näistä eläinrakkaista jäisi mieluummin pommitusten uhriksi, ettei omalle sesselle kävisi mitään.
Eli siis nämä apinat tapattaisivat itsensä ja jättäisivät lemmikkinsä mahdollisesti loukkaantuneina nälkäkuolemaan.

Päivämäärä:   4.11.25 04:25:44

"Jokaisella on yleinen kansalaisvelvollisuus auttaa hengenvaarassa tai vakavan terveyden vaarassa olevaa kykyjensä mukaan. Voidaan puhua ”yleisestä pelastamisvelvollisuudesta”. Pelastustoimen laiminlyönti on rikoslaissa rangaistavaksi säädetty teko.

Pelastustoimen laiminlyönnistä rangaistaan sitä, joka tietäen toisen olevan hengenvaarassa tai vakavassa terveyden vaarassa on tälle antamatta tai hankkimatta sellaista apua, jota hänen mahdollisuutensa ja tilanteen luonne huomioon ottaen kohtuudella voidaan häneltä edellyttää."

"Pelastustoimen laiminlyönnistä voidaan tuomita sakkorangaistukseen tai vankeuteen. Vankeusrangaistuksen enimmäispituus on kuusi kuukautta, ja se voidaan tuomita ehdollisena tai ehdottomana."

Päivämäärä:   4.11.25 04:27:20

Minilex:

- Jokaisella on kansalaisvelvollisuus ryhtyä pelastustoimiin, jos havaitsee toisen olevan hengenvaarassa tai vakavassa terveyden vaarassa

- Vähimmäistoimenpide on lisäavun hälyttäminen hätänumeroon soittamalla

- Jos pelastustoimen laiminlyönyt on erityisessä vastuuasemassa vaarassa olevaan nähden, voi kyse olla heitteillepanosta tai pahimmassa tapauksessa kuolemantuottamuksesta

Lähettäjä: no huoh vaan 
Päivämäärä:   4.11.25 05:41:28

LähettäjäHuoh

Päivämäärä4.11.25 04:25:44

"Jokaisella on yleinen kansalaisvelvollisuus auttaa hengenvaarassa tai vakavan terveyden vaarassa olevaa kykyjensä mukaan. Voidaan puhua ”yleisestä pelastamisvelvollisuudesta”. Pelastustoimen laiminlyönti on rikoslaissa rangaistavaksi säädetty teko.

Pelastustoimen laiminlyönnistä rangaistaan sitä, joka tietäen toisen olevan hengenvaarassa tai vakavassa terveyden vaarassa on tälle antamatta tai hankkimatta sellaista apua, jota hänen mahdollisuutensa ja tilanteen luonne huomioon ottaen kohtuudella voidaan häneltä edellyttää."

"Pelastustoimen laiminlyönnistä voidaan tuomita sakkorangaistukseen tai vankeuteen. Vankeusrangaistuksen enimmäispituus on kuusi kuukautta, ja se voidaan tuomita ehdollisena tai ehdottomana."

Tätä laiminlyöntiä tapahtuu jatkuvasti, ihminen makaa kadulla ja kukaan ei pysähdy katsomaan ja kysymään mikä on hätänä, ohi vaan kävellään kovaa vauhtia. Laiminlyöntiä ei taas ole se että jätät naapurisi olkoon vaikka lapsia jää pelastamatta tulipalosta, jos on tulipalo niin ulos ja äkkiä, soitto hätäkeskukseen ja luonnollisesti ne omat lemmikit mukaan.

Lähettäjä: Abc 
Päivämäärä:   4.11.25 05:50:00

Tietenkin yrittäisin pelastaa itseni ja kissani tulipalosta. Palomiehet saa hoitaa sitten loput.

Lähettäjä: näin 
Päivämäärä:   4.11.25 07:50:48

"jota hänen mahdollisuutensa ja tilanteen luonne huomioon ottaen kohtuudella voidaan häneltä edellyttää"

Päivämäärä:   4.11.25 07:51:25

Melko itsekkäitä nuo lasten vanhemmat, kerta kuvittelevat kenen tahansa säntäävän pelastamaan omaa jälkikasvuaan. Eiköhän se ole heidän itsensä vastuulla huolehtia jälkikasvustaan.

Tuskinpa vaan kuvittelevat kenen tahansa pelastavan jälkikasvuaan.
Se sijaan moni lemmikinpitäjä näyttää olevan sairas päästään kun lukee heidän kommentointiaan.

Päivämäärä:   4.11.25 08:19:06

Miten niin sairas päästään? Se lemmikki on heidän vastuullaan ja oletettavasti perhettä ja tärkeämpi kuin joku alakerran naapuri, jonka on hyvällä lykyllä nähnyt ehkä viidesti. Ihan normaalia, että omasta ruokakunnasta huolehtii ensimmäisenä. Enemmän ihmettelen ajatusmaailmaa, että ihminen on ykkönen ja tulee ennen kaikkea ja kaikkia muita. Ihmekään, kun tämä maailma on paskottu ihmisten toimesta niin maan perusteellisesti.

Päivämäärä:   4.11.25 08:23:16

"Jos pelastustoimen laiminlyönyt on erityisessä vastuuasemassa vaarassa olevaan nähden, voi kyse olla heitteillepanosta tai pahimmassa tapauksessa kuolemantuottamuksesta"

Eli lapsen vanhemmalla on mahdollista saada rangaistus, ei kellään random naapurilla.

Päivämäärä:   4.11.25 09:23:59

Monikaan ei selvästi ymmärrä koko aloitusta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.11.25 10:16:59

zäkä, tämän kysymyksen esittää vain sellainen ihminen, joka ei koskaan ole pelastanut kenekään henkeä vaan nähnyt nämä tilaneet vain elokuvista. Kun se tilanne on päälä niin normaali ihminen ei mieti vaan toimii. Olen elämäni aikana pelastanut muutaman ihmishengen työaikana mutta myös oman jäihin vajonneen koiran, uimalla hain sen kun se ei päässyt itse ylös. En siinäkään epäröinyt hetkeäkään.
Jos vastaan tähän typerään kysymykseen että pelastaisin kissani ensin, niin ehkä kuitenkin toimisin toisin hätätilanteessa. Jos vastaan että naapurin lapsen, niin voi olla että riskiarvion jälkeen (jonka teet nanosekunnissa), mihin vaikuttaa kuinka paljon palo on levinnyt, onko palokunta kuinka kaukana, onko itsellä mahdollisuutta pelastaa vai onko oma kuolema tai vakava loukkaantuminen väistämätön, niin tilanteen mukaan. Jos mulla on mahdollisuus onnistua pelastamisessa niin yritän, jos tilanne toivoton niin en mene sinne palavaan rakennukseen, tai sitten menen.

Selkiskö? Todennäköisesti ei ;DDDDD

Päivämäärä:   4.11.25 10:22:24

Höpö höpö, että ihmiset aina ensin. Miksi? Ihminen ei ole ainakaan millään tavalla muita parempi laji, päin vastoin.

Päivämäärä:   4.11.25 10:25:21

Itseni.

Päivämäärä:   4.11.25 10:26:21

Niin sairaalta kuin kuulostaakin niin pelastaisin koirani.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   4.11.25 10:34:19

Te pilaatte tämän moraalisen ajatusleikin käytännön seikoilla. Koska tämä on täysin hypoteettinen tilanne, koira ja naapurin lapsi nököttäisivät vierekkäin ja ne olisi tasan yhtä helppo pelastaa, mutta voisit pelastaa vain toisen. Lapsen vanhemmat eivät olisi paikalla.

Itseni osalta täytyy sanoa, että en tiedä! Toivon, että valitsisin lapsen.

Päivämäärä:   4.11.25 10:35:49

Totta kai pelastaisin rakkaani ja rakastan eläimiä, ihmisiä en.

Päivämäärä:   4.11.25 10:36:12

N, kenet koira pelastaa tulipalosta jos mahdollista? No tietenkin itsensä eikä sitä silloin omistajat kiinnosta vaikka eläinten inhimillistäjät niin kuvittelee.

Lähettäjä: mielenkiintoinen 
Päivämäärä:   4.11.25 10:38:03

ehdottomasti sen lemmikin, lapset on kamalia ja oma vika jos joku saakelin mamu ryöminy mun kotiin naapurin valkosen kakarankaa.
turha jeesustella, et oman rakkaan lemmikin jättäsit kuolemaan ku jonkun randomin kakaran, joka ei ole edes sinun? :D
burn em all.

Päivämäärä:   4.11.25 10:39:27

Enemmän ihmettelen ajatusmaailmaa, että ihminen on ykkönen ja tulee ennen kaikkea ja kaikkia muita. Ihmekään, kun tämä maailma on paskottu ihmisten toimesta niin maan perusteellisesti.

Voihan sen ajatella noinkin mutta ihminen on se joka huolehtii kuitenkin eläimistäkin jotka eivät välittäisi edes lajitovereitaan.

Päivämäärä:   4.11.25 10:47:43

Koirallani on edessä max 15 vuotta elinikää, jonka se käyttää syömällä, nukkumalla, haistelemalla pupun jälkiä ja leikkimällä. Ihmislapsella on edessä 80 vuotta ja hänestä voi tulla vaikkapa ilmastonmuutoksen ratkaisija tai maailmanrauhan aikaansaaja (todennäköisesti ei, mutta ei voi tietää).

Eniten päätökseeni vaikuttaisi se, että en pystyisi kohtaamaan lapsen vanhempia, jos olisin tietoisesti jättänyt heidän lapsensa kuolemaan.

Tämä ei tarkoita sitä, ettenkö rakastaisi koiraani yli kaiken tai etteikö sen kuolema olisi musertavaa.

Lähettäjä: Hötöläinen vikaksi 
Päivämäärä:   4.11.25 10:53:48

Vielä yks vaihtis voitais lisätä siis listaan eli hötönettiläinen...joo häntä ei tarvitse edes palokunnan yrittää pelastaa ensin vaan kissat ja koirat ekaksi koska hötöläinen on kaiken pahan alku ja juuri omastakin mielestään. Ei tarvitse ekana ainakaan ehtiä pelastaa...kamalat lapset jossain välissä sitten tokaksi...

Lähettäjä: Iilli 
Päivämäärä:   4.11.25 10:53:53

Olen pelastanut oman kissan ja koiran ensin, sit rientänyt muiden apuun. Kukaan ei kuollut, eläimet olisi jos olisin jättänyt vikaksi

Lähettäjä: . . . 
Päivämäärä:   4.11.25 11:16:21

Tuossa on kyllä perää, että avuttomat lemmikit, jotka esim pelkäävät ja menevät piiloon kyllä kuolevat, mutta on se kumma jos ihminen (oli lapsi tai aikuinen) ei voi omin jaloin kävellä ulos.

Päivämäärä:   4.11.25 11:47:48

. Niin? Mitä se tähän kuuluu?

Lähettäjä: öu8å 
Päivämäärä:   4.11.25 15:53:59

Kuinka moni teistä on oikeasti paennut palavasta talosta kuten hwhj? Tai katsonut vierestä palavaa rakennusta ja ajatellut, että nyt pitää mennä tuonne pelastamaan yksi kun siellä on rivissä minun lemmikki tai jonkun muun lapsi.

Nämä keskustelut on aina typeriä koska ihan sama mitä vastaa, tullaan haukkumaan, kun pelastaisi väärän yksilön. Tositilanteessa jokainen on velvollinen pelastamaan vain itsensä eikä siinä jälkeenpäin kysellä, miksi pelastit ton etkä sitä. Kun ainoa sääntö on se, että ulos täältä ja mitään (tai ketään) et ota mukaasi vaarantaen itseäsi. Eli siinä ei todellakaan ole rivissä sinun lemmikkejä ja valkoisen naapurin lapset ja mamunaapurin lapset. Täysin typerä kysymys "Niimmutku siinä ois kaikki rivissä ja vaan yhen saat ottaa". No mulla on kaksi kättä niin ottaisin siitä rivistä kaksi ja repisin ne pihalle. Jokainen varmasti osaisi kävellä sen verran että perässä tulee ja jos ei osaa, niin en kyllä kantaisi mitään ulos. Kun eihän aikuinen ihminen kykene kantamaan mitään tai ketään, siinä voi vaarantaa itsensä hengenvaarallisesti ja loukkaantua ja vammautua vakavasti ja pysyvästi. Niinhän täällä jossain toisessa ketjussa hoettiin, että maitopurkkia painavampaa ei aikuinen ihminen jaksa loukkaantumatta ja vammautumatta kantaa, eikä ketään voida velvoittaa kantamaan mitään tai ketään, joten ei kyllä kukaan pelastaisi silloin kuin itsensä. Ja varmasti pelastaisin oman lemmikkini, koska se on helpommin pelastettavissa kuin jossain missä lie oleva jonkun muun lapsi.

Päivämäärä:   4.11.25 16:42:11

Öu8å: onko sinulla todettu autismia tms.? Ei tätä tarvitse ajatella konkreettisesti, vaan ajatusleikkinä. Jos mielikuvitusta ei ole sen vertaa, ettei pysty ajattelemaan muuta kuin 100 % konkreettisesti, niin ei ehkä kannata osallistua tällaisiin keskusteluihin.

Päivämäärä:   4.11.25 16:44:48

Itseni. Todennäköisesti en saisi pelastettua ketään muuta, vaan kuolisin vain itsekin jos lähtisin moista yrittämään :D olen kömpelö häseltäjä ja stressitilanteessa sitä vielä enemmän, kompastuisin johonkin kynnykseen ja löisin pääni.

Mutta jos oikeasti olisi helppo valita, niin koirani. Se on nuori pelastuskoira ja pelastanut jo monta ihmishenkeä. Myös yhden pienen lapsen. Ja todennäköisesti se tulee pelastamaan vielä monia muita. Naapurin lapsi ei välttämättä ikinä pelastaisi ketään, joten todennäköisesti enemmän ihmishenkiä auttaa se oma koirani.

Sitä paitsi naapurini lapset eivät anna minun nukkua öisin niin ei ole kovin lämmin suhde heihin. Joku mukava lapsi olisi ehkä toinen asia. Mutta kun alapuolella kiljutaan ja juostaan aina kun yrittää itse mennä nukkumaan niin ei siinä suuria pelastustoimenpiteitä huvita tehdä jos tilanne joskus tulee. Toki silti oikeassa hätätilanteessa autan jos voin, mutta he eivät ole niitä ensimmäisiä autettavia jos muitakin on pulassa.

Ja ei, laki ei velvoita ketään pelastamaan yhtikäs ketään tulipalosta. Mitään rangaistusta siitä ei tule, kunhan sinne häkeen vaan soittaa.

Lähettäjä: swsh 
Päivämäärä:   4.11.25 17:06:19

"Ei tätä tarvitse ajatella konkreettisesti, vaan ajatusleikkinä."

Jos tämä on pelkkä ajatusleikki, niin miksi täällä sitten haukutaan vastaajia itsekkäiksi? Eihän tätä pidä tosisssaan ottaa, vai miten se meni? ;)

Päivämäärä:   4.11.25 17:20:36

En pelastaisi ketään, jäisin kissojen, koirien ja naapurin lasten kanssa istumaan liekkien keskelle.

Lähettäjä: Mosse 
Päivämäärä:   4.11.25 17:34:21

LähettäjäN

Päivämäärä4.11.25 10:22:24

Höpö höpö, että ihmiset aina ensin. Miksi? Ihminen ei ole ainakaan millään tavalla muita parempi laji, päin vastoin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.