|
Lähettäjä: öuy
Päivämäärä: 2.11.25 18:30:56
https://yle.fi/a/74-20190193
Tuossa Ylen uutinen. Siinä otetaan esiin myös saamenkieliset palvelut. Vaikka itsekin olen puoliksi saamelainen ja osaan saaamea, niin minua ei pätkääkään kiinnosta saamenkieliset palvelut vaan olen oikeasti huolissani siitä, miten käy, jos Ivalossa ei saa enää apua vaan pitää mennä suoraan Rovaniemelle. Vaikka moni pitää laittaa eteenpäin Ivalosta Rovaniemelle, on usein elintärkeää, että apua saa Ivalossa ja sen jälkeen vasta lähdetään kuskaamaan Rovaniemelle.
Ivalon tk:ssa voidaan keskellä yötä tehdä esim. rytminsiirto rytmihäiriöpotilaalle, laittaa lääkäri ja kätilö auttamaan synnytyksessä tai kätilö saattamaan matkalle kohti Rovaniemeä, auttaa hengitysvajauspotilasta, kipulääkitä, ottaa valvontaan, tehdä vatsahuuhtelu, jne. Moni olisi kuollut, jos Ivalon ympärivuorokautista päivystystä ei olisi. Niin myös tuo aloituksessa mainittu sairauskohtauspotilas. Kiitos Ivalon yöpäivystykselle, hän jäi henkiin, sai heti hyvää hoitoa ja vietiin ambulanssilla jatkohoitoon Rovaniemelle 1,5 vuorokauden päästä.
Lisäksi jos Ivalon päivystys loppuu, niin se näkyy suurempana kuormituksena Rovaniemellä. Säästösyistä ei sielläkään varmaan resursseja kasvateta, joten hoidon laatu huononee sielläkin. Kun ei ne sydämen rytmihäiriör ja keuhkokuumeet odota maanantaihin tai muuhunkaan järkevään kellosaikaan, kyllä ne aivoinfarktit iskee kun iskee.
En itse asu Ivalossa, enkä edes Lapissa, mutta sukulaisia ja tuttuja asuu siellä paljonkin. Ja on muutama LKS:n päivystyksessäkin töissä eikä heitä naurata yhtään ajatus Ivalon tk:n päivystyksen lakkauttamisesta... Tunnen myös Ivalon tk:ssa työskentelevän lääkärin ja pari hoitajaa, ja olen heidän kanssaan jutellut tästä järjettömyydestä. Viimeksi viikko sitten.
|