Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ihmisen tetanus-rokote

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.11.25 11:28:18

Miten noita tetanuksia nykyään kuuluu ottaa, kun suositus tuntuu vaihtuvan jatkuvasti? Tai nykyisen ohjelman kyllä löysin, mutta olen viimeksi saanut rokotteen 40-vuotiaana. Milloin kannattaa kysellä seuraavaa? Tuon rokotteen tiedoissa lukee, että on voimassa 10 vuotta, mutta sehän ei kai nykyään päde?

Re: Ihmisen tetanus-rokote

Lähettäjä: MH 
Päivämäärä:   2.11.25 11:57:20

No kauanko siitä viime rokotuksesta nyt siis on?

Lähettäjä: RS 
Päivämäärä:   2.11.25 12:00:31

THLn sivuilta löytyy kansalliset rokotusohjelmat.

Päivämäärä:   2.11.25 12:36:42

RS, kuten sanoin, sen olen kyllä löytänyt, mutta olen edellisen saanut nykyohjelmasta poikkeavaan aikaan.

MH, yhdeksän vuotta, jos sillä nyt mitään merkitystä on. Eikö merkitsevää ole joko antoaikana voimassa ollut suositus tai nykysuositus?

Lähettäjä: keppi 
Päivämäärä:   2.11.25 12:57:14

Alle 65v rokote on voimassa 20 vuotta, paitsi jos tulee tapaturma, jossa tehoste annetaan, tällöin suoja on voimassa 10 vuotta. Yli 65v tehoste pitäisi ottaa 10v välein. Eli seuraava 60-vuotiaana jos et sitä ennen saa haavaa tms.

Päivämäärä:   2.11.25 13:06:57

Haavoja sitä saa ihan alvariinsa tallilla ja puutarhassa möyriessä...

Rokotteen "laatuko" ei ole muuttunut suositusten muuttuessa? Eli aiemmin kymmenen vuotta voimassa ollut valmiste onkin nyt voimassa tuplasti kauemmin?

Päivämäärä:   2.11.25 13:24:30

Mitä ihmettä? Ei sillä ole väliä millä ohjelmalla sut on aiemmin rokotettu, vaan nykysuosituksella mennään. Mikä on epäselvää?

Suositukset muuttuu, kun tutkimustietoa tulee lisää.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   2.11.25 13:28:07

Aloittaja miettii onko rokote muuttunut samalla kun rokotus väli on muuttunut.

Itse olen ymmärtänyt että rokote on edelleen sama, tutkimusten myötä rokote völiä on pidennetty.

Päivämäärä:   2.11.25 13:33:00

Tiina, kiitos. Ymmärsit kysymyksen.

Päivämäärä:   2.11.25 13:47:15

Aloituksen mukaan aloittaja mietti:

- "Miten noita tetanuksia nykyään kuuluu ottaa..."
- "Milloin kannattaa kysellä seuraavaa?"
- "Tuon rokotteen tiedoissa lukee, että on voimassa 10 vuotta, mutta sehän ei kai nykyään päde?"

Ja mitä aloittajan piti kysyä:

- "Miksi tetanus-rokotteen tehostustarve on määritelty eri tavalla rokotteen pakkausselosteessa ja kansallisessa rokotusohjelmassa?"

Kun kysyy sitä, mihin haluaa vastauksen, saa vastauksen nopeammin.

Päivämäärä:   2.11.25 14:29:46

RS, yleensä viestit luetaan kokonaisuutena, eikä irroitella jokaista lausetta erikseen tulkittavaksi.

Lähettäjä: rkrkrk 
Päivämäärä:   2.11.25 14:51:01

Olen pohtinut samaa. Aina aiemmin on tehoste pitänyt ottaa 10 v välein ja useammin silloin, jos on tullut joku haava jonka myötä voisi sairastua. Mutta nykyään väli onkin kai 20 v jos ei tarvetta tehosteelle aiemmin? Minulla tulee nyt 10 v täyteen edellisestä, 2015 marraskuussa sain rokotteen viimeksi. Mutta ilmeisesti tarvitsee seuraavan kerran mennä rokotettavaksi 2035 marraskuussa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.11.25 16:06:26

Rkrkrk, juurikin näin. Toki suositellaan, että sen saisi kansallisen rokotusohjelman mukaan 25, 45, 65, 75 -vuotiaina jne. joten sen voi ottaa aikaisemminkin, että pääsee siihen. Mutta on 20v voimassa nykytutkimusten mukaan. En sanoisi, että se on ihan justiinsa muuttunut ohjeistus, olisko ollut 10v sitten. Kyseisen rokotteen voi ottaa, kunhan edellisestä on yli 2v.

Päivämäärä:   2.11.25 17:27:41

Alunperin piikin sai viiden vuoden välein.

Mikähän on riittävä haava, että piikin saa useammin? Varsinkin kesäisin käsiin tulee vertavuotavia naarmuja/haavoja, jollei nyt päivittäin, niin ainakin viikottain. Tikattavia eivät yleensä ole.

Päivämäärä:   2.11.25 19:14:39

Riippuu mistä ne haavat tulee? Jäykkäkouristuksen kun voi saada lähinnä likaisen maan kautta. Usein suositellaan 10 vuoden välein uusimaan, jos on vaikka puutarha-alalla.

Päivämäärä:   2.11.25 19:19:12

No, puutarhassa tai tallilla myllätessä, kuten sanoin.

Eli toivoa olisi saada tehoste vieläkin 10 vuoden välein?

Päivämäärä:   2.11.25 19:24:44

Niin tietysti. Kyllä se uusitaan esim. työtapaturmien yhteydessä vastaavissa tilanteissa, jos edellisestä on yli 10v. Eli on mahdollista.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.11.25 19:34:38

Itse varasin ajan rokotukseen kun en ollut varma ja sain kyllä rokotteen vaikka edellisestä oli ”vain” 10 vuotta. Hoitaja sanoi, että tutkimuksissa on todettu että vasta-aineita riittää kyllä 20 vuodeksi ja siksi on pidennetty väliä.

Päivämäärä:   2.11.25 19:39:26

Muinoin mä en rokotetta saanut, kun yritin entisellä viiden vuoden välillä hakea ja väli oli vaihtunut 10 vuoteen. Kiva, jos edes tuolla kymmenellä vuodella saisi.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   2.11.25 20:26:49

Miksi haluat väkisin 10v välein jos sanotaan että suoja on 20 vuodeksi?

Päivämäärä:   2.11.25 20:52:03

Jos lukisit, huomaisit, että tiheämpää rokotusta suositellaan, jos saa multaisia haavoja tms. Ja, että mä telon itseäni alvariinsa puutarha- ja tallihommissa.

Lähettäjä: Hops 
Päivämäärä:   2.11.25 21:40:29

Työtehtävien luonteen puolesta ja hevostelun vuoksi olen itse saanut 10 v välein. Juuri piti ottaa tehostekin, kun sattui ruosteinen naula maasta pistämään kengän pohjan läpi jalkaan vähän.

Päivämäärä:   2.11.25 22:28:31

"RS, yleensä viestit luetaan kokonaisuutena, eikä irroitella jokaista lausetta erikseen tulkittavaksi."

Ei siinä sun aloituksessa mitään muuta oikeastaan lukenut :D

Aloittaja on päättänyt, että hän haluaa rokotteen 10 vuoden välein. Turha hänelle on enää mitään kommentoida.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.