Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Enterovirus aikuisella

Lähettäjä: Ap 
Päivämäärä:   2.11.25 08:26:50

Voiko aikuinen sairastaa tämän taudin lievänä? Miten teillä tauti eteni aikuisiällä?

Meillä nuorin lapsi sairastui enteroon kaksi viikkoa sitten, viikko sen jälkeen sairastui vanhempi lapsi. Eilen minä huomasin illalla pieniä vesikellomaisia näppyjä käsissä. Jaloissa ei ole mitään. Näppyjä vain muutama. Ne vähän kutisivat. Nyt aamulla näppyjä ei ole tullut enempää, eikä muitakaan oireita, ei kutinoitakaan. Voiko tämä tästä vielä pahentua? Meillä lapsilla oli 2 päivää korkea kuume 39 astetta, kovaa päänsärkyä ja nielu, kädet ja jalat täynnä rakkuloita. Olin käsittänyt että aikuisella tämä olisi tuskaisempi kun googlailin kokemuksia.

Jos ei tämän enempää oireita tule, voin varmaan normaalisti mennä töihin huomenna?

Re: Enterovirus aikuisella

Lähettäjä: Pullapitko 
Päivämäärä:   2.11.25 08:49:10

Mun työkaverilla, viisikymppisellä naisella oli todella raju. Tai ei hän kauhean kipeä ollut sinänsä mutta rakkuloita oli todella paljon. Hänellä kuoriutui rakkuloiden myötä jalkapohjat aivan kokonaan, ja iso osa varpaiden ja sormien kynsistä irtosi myöhemmin, kun niidenkin alla oli rakkuloita. Hän oli kyllä poissa töistä pahimman rakkulavaiheen, mitä arvostin - minulla on lääkityksen vuoksi alentunut vastustuskyky ja tuota en olisi halunnut. Enkä onneksi saanut.

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   2.11.25 08:56:11

Mulla oli tosi lievä, sormissa ihan pieniä rakkuloita ja muutama nielussa. Taisi olla myös vähän flunnan oireita ja yhtenä aamuna kuumetta hetken.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.11.25 09:02:10

Juu töihin vaan, siellä on varmaan joku, jolle tulee kovempi tauti.

Lähettäjä: TK 
Päivämäärä:   2.11.25 09:21:33

Olin 6 päivää kuumeessa, jäätävä kurkkukipu, kielen väri vaihteli harmaasta veren punaiseen. Peitteitä/rakkuloita suussa. Näppyjä/rakkuloita poskissa, kaulalla ja rinnuksilla. Iho tulipunainen rinnuksilta polviin asti. Sitten tuli sormen päiden pistely ja iho reagoi aurinkoon polttelemalla kovasti. Myöhemmin lähti varpaista kynsiä, käden kynsiin tuli kasvu muutoksia jotka siis lähti kasvamalla pois. Iho ja suu oli kuiva ja herkkä pitkään. Lapseen ei tarttunut ja joskus kun on ollut lapsella niin ei ole tarttunut minuun. Kauhea tauti.

Lähettäjä: Doh 
Päivämäärä:   2.11.25 10:10:01

Puoliso sairasti korkeakuumeisen taudin, jonkin verran rakkuloita. Tuttava perhe josta tartunta tuli, sairasti tosi kovan taudin, jalkojen iho kuoriutui. Mulla oli 2 päivää flunssainen olo ja 2 rakkulaa tuli yhteen sormeen.

Päivämäärä:   2.11.25 11:12:08

käsiin tuli rakkuloita, lapsella kasvoihin

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   2.11.25 11:22:40

Voi sairastaa lievänä. Itselläni on ollut rajumpana, alkoi parilla näpyllä ja sitten tulin kipeäksi (kuumetta jne) ja niitä näppyjä tuli ja paljon. Jälkeen päin ihoa kuoriutui jaloista ja kynsiä irtoili.

Kysy lääkäriltä, voitko mennä töihin. Joillain työpaikoilla noista tulee muuten huutoäänestyksiä.

Päivämäärä:   2.11.25 12:31:17

Soitan esimiehelle sitten huomenna aamulla ja kysyn hänen kantansa asiaan. Käsitin että tämä tauti voi tartuttaa jopa viikkoja pisaratartuntana ja tartuntaa on vaikea välttää. Uskon että hän kehottaa tulemaan töihin jos olo normaali. Lapsilla tämä oli nyt kolmannen kerran heidän elämänsä aikana ja ennen en ole tautia saanut. Uusia oireita ei ole tullut, vointi aivan normaali. Lapsilla tämä ainakin eteni rytinällä ja koko ajan oli jotain oiretta tai kipua usean päivän ajan. Ajattelisin että jos tämä menisi itselläni pahemmaksi niin olisi oireet jo voimakkaammat tässä kohtaa.

Lähettäjä: Pippa 
Päivämäärä:   2.11.25 12:34:52

Meillä sairasti esikoinen pelkällä kovalla kuumella, rakkuloita ei näkynyt. Sitten vauva sairastui ja hänellä oli rakkuloita taipeissa sekä nielussa (teki samalla hampaita että oli tosi mielenkiintoista...) Mies sai rakkuloita nieluun ja käsiin sekä jalkoihin, käsien kutina oli aivan hirveetä, ei syönyt mitään Pariin päivään kun kun nielu/kurkku niin kipeä. Oli viikon pois töistä.
Minä en saanut mitään.

Eli aika sattumaa mitä kukin saa

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   2.11.25 12:38:05

2022 mulla oli lievä, miehellä ja 2,5 vuotiaalla oli raju. Vauva 3 kk ei onneksi saanut.

Lopuksi vielä lähti mieheltä ja lapselta kynnet irti. Kamala tauti.

Ei kai nyt vaan ole uusi epedemia lähdössä kiertoon?

Lähettäjä: Kirsti 
Päivämäärä:   2.11.25 12:55:09

Aivan järkyttävä tauti.. lapsi sairastu ja samalla koko lähipiiri. Itsellä lähti nahka kokonaan jaloista ja kynnet irtosi, kynnet ei vieläkään ole kahden vuoden jälkeen normaalit vaan kasvoivat hyvin epämuodostuneina takas. Kurkkukipu oli myös jottain järkyttävää mutta kamalinta oli todella kipeät kädet ja jalat.

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   2.11.25 13:06:03

Voi olla lieväkin. Itselle tuli perusflunssa, joka tosin nosti kuumeen, mikä itsellä on harvinaista. Mitään rakkuloita tai näppylöitä ei tullut. Kesti muutaman päivän. Oli kuitenkin varmasti kyseinen tauti, koska lapsella oli alkanut se just pari päivää aikaisemmin ja oli tyypilliset rakkulat.

Päivämäärä:   2.11.25 13:07:56

"Ei kai nyt vaan ole uusi epedemia lähdössä kiertoon?"

Joka vuosihan tätä on liikkeellä.

Päivämäärä:   2.11.25 13:32:38

Voi olla lievä. Itsellä oli vain vähän rakkuloita sormissa.

Päivämäärä:   2.11.25 13:33:43

Ja kyllä voit mennä töihin, tuosta et edes mitään saikkua saisi.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   2.11.25 13:47:29

Lähettäjä-----

Päivämäärä2.11.25 13:07:56

"Ei kai nyt vaan ole uusi epedemia lähdössä kiertoon?"

Joka vuosihan tätä on liikkeellä."

On toki, ymmärrätkö eroa epidemian ja tavallisen vuoden välillä? Tuolloin -22 tämä pyyhälsi koko Suomen päiväkodit ja ala-asteet läpi ja siihen sairastui todella moni.

Päivämäärä:   2.11.25 14:05:25

Enterohan on siitä vttumainen tauti, että se levittyy jo pari viikkoa ennen oireita. Että siinä vaiheessa kun on oireita, niin on myöhäistä yrittää suojata muuta lähipiiriä.

Lähettäjä: Ei nyt omalla 
Päivämäärä:   2.11.25 14:17:48

Mulla oli muutama vuosi sitten. Perheestä ei muilla, eikä tietoa mistä tuli. Illalla alkoi palelemaan. Yöllä heräsin kauheaan horkkaan, oli +38 kuumetta. Kuume hävisi seuraavan päivän aikana, n. viikon päästä tuli todella kivuliaat näpyt käsiin. Jalkapohjissakin oli, ne ilmeni sitten kuukausien päästä vasta, koska kävelen paljon paljain jaloin ja jaloissa niin paksu nahka ettei olleet edes kipeät :D
Töissä olin tuosta kuumeesta selvittyäni, tuplahanskat aina kädessä kun ei kärsinyt koko aikaa niitä olla riisumassa kun näpyt oli niin kipeitä, pomon mielestä ei ollut syy olla saikulla... Lähihoitajana vanhainkodissa tuolloin...

Päivämäärä:   2.11.25 15:38:09

"ymmärrätkö eroa epidemian ja tavallisen vuoden välillä? Tuolloin -22 tämä pyyhälsi koko Suomen päiväkodit ja ala-asteet läpi ja siihen sairastui todella moni."

Sillä ei ole mitään merkitystä, onko tautia vaikka Oulussa, jos asut Turussa. Merkitystä on sillä, leviääkö tauti paikallisesti omalla kotipaikkakunnalla. Ainakin täällä päin sitä on joka vuosi ollut liikkeellä kouluissa ja päiväkodeissa.

Päivämäärä:   2.11.25 16:26:21

Täällä enteroa on ollut välillä syksyisin, välillä loppukeväästä lasten päiväkodissa. Kuuden vuoden aikana lapseni ovat sairastuneet kolme kertaa enteroon, eli eivät joka vuosi sitä ole saaneet vaikka on päiväkodissa kiertänytkin. Yleensä mennyt just joka toinen vuosi syklillä meillä.

Kamalia oireita kyllä aiheuttanut aikuisille! Kurkkukipu on yksi omista inhokeistani. Alan jo olla siinä uskossa että mulla tämä oli nyt vaan tosi lievänä muotona.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   2.11.25 18:10:22

Itsellä oli todella lievänä. Poika sairastui armeijassa siihen niin tarttui. Hänen kasvotkin olivat ihan rupiset. Sairastanut vesirokon kunnolla pienenä niin ei voinut olla vesirokkoa.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   2.11.25 20:05:57

Toivottavasti et ole ainakaan mun työkaveri.

Esimiehen lisäksi soitat työterveyteen ja kysyt sieltä. Esimies tuskin on asiantuntija sanomaan tarttumisesta ja töihin menosta oikeaa tietoa. Ellet työskentele terveydenhuollossa.

Lähettäjä: ei 
Päivämäärä:   2.11.25 20:40:19

Muutaman näpyn takia aloittaja ei tule saikkua saamaan, vaikka miten soittelisi työterveyteen.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   2.11.25 20:41:30

Miksi ei saisi saikkua jos perheellä olmut entero ja nyt itsellä oireet?

Toki aloittaja tartuttanut toissä jo 2 viikkoa

Päivämäärä:   2.11.25 22:12:46

Kolmea näppyä enempää ei ole oireita tullut. Yksi näppy selvästi kuivunut. Vointi erinomainen. Olen terveydenhuollossa töissä. Tauti tosiaan tartuttaa eniten itämisvaiheessa, joten olen tätä jo levittänyt ympärilläni ja töissä pidempään

Lähettäjä: ei 
Päivämäärä:   2.11.25 22:14:51

"Miksi ei saisi saikkua jos perheellä olmut entero ja nyt itsellä oireet?

Toki aloittaja tartuttanut toissä jo 2 viikkoa"

Niin, miksi tosiaan ei saisi saikkua? :D

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.11.25 22:17:58

Työterveydessä voivat neuvoa käsineitä ja ehkä maskia käyttämään, siinä se.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.