Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hajustetut pyykinpesuaineet

Lähettäjä: hhaa 
Päivämäärä:   1.11.25 21:09:02

Vinted-ketjussa moni valitti ostamistaan tuotteista/vaatteista, jotka haisee niin vahvasti hajusteelta, ettei niitä voi käyttää. Ihmettelen itsekin välillä, miksi ihmeessä ihmiset käyttävät niin voimakkaan hajuisia pesuaineita. Mutta monien mielestä kai pyykit ei ole puhtaat, jos ne ei tuoksu voimakkaasti pesuaineelta... Samahan monilla on kodin siivouksenkin kanssa, eli pesuaineiden pitää tuoksua vahvasti.

Jossain ulkomaillahan vesijohtovesi ei ole juomakelpoista, vesi ehkä haisee itsessään niin paskalta, että pyykit on pakko hajustaa. Mutta Suomessa? Inhottaa, kun töissä tai kaupassa joku viereen tuleva ihminen haisee yli metrin päähän arielilta tai omolta. Tai esanssikukkaistuoksulta.

Somessa mainostettiin jotain supervalkaisijaa, jolla saa valkoisista tekstiileistä taas vitivalkoiset. Ostin sitä kun oli tarjouksessa. Enpä tajunnut sen olevan voimakkaasti hajustettua. Huomasin sen vasta kotona kun olin laittanut paketin kaappiin ja avasin kaapin. Avaamaton muovitettu pakkaus haisi todella voimakkaalta. Otin paketin pöydälle ja olin hetken sen vieressä ja alkoi särkeä päätä. No, eipä tuota voi käyttää, jos haju aiheuttaa päänsärkyä...

Jos ette tykkää hajustamattomista pesuaineista, niin laittakaa sitten vähän hajustettua ja loput hajustamatonta. Saatte pyykkeihin miedon hajusteen tuoksun, mutta ette myrkytä kaikkia samassa tilassa olevia. Ja jos käytätte yhteisiä koneita, kuten pyykkitupaa, niin silloin pliis älkää käyttäkö hajustettuja aineita...

Re: Hajustetut pyykinpesuaineet

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   1.11.25 21:15:06

Miksi miettisin pyykinpesupulverissa muiden hajuherkkyyksiä?
Pesen annosteluohjetta pienemmällä määrällä, tulee puhdasta. Kuivatan ulkona ympäri vuoden, aitan katoksen rappusilla.
En myy vaatteitani.

Mun hajut tuskin on kenenkään ongelma. Slti hajusteongelmista supermoni valittaa. Tai ne valitukset netissä on ongelma, jota reaalimaailmassa ei ole?
Ja kyllä käyn hajusteettomassa sairaalassa viikottain, hajusteeni eivät ole olleet ongelma ja tuolla varmasti sanoittaisiin.

Päivämäärä:   1.11.25 21:15:38

Tällä hetkellä valkaiseva omo pyykkipulveri käytössä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.11.25 21:18:06

Enemmän kyllä häiritsee ne hajustetut huuhteluaineet, ainakin yleisissä koneissa. niitä lotrataan niin paljon vielä että se pesuainelaatikko on ihan pinttynyt ja jämäinen ja löyhkää. Harva pesuaine on mitään niiden hajun rinnalla.

Tykkään kyllä itse miedosta pesuaineen tuoksusta, mutta olen oppinut arvostamaan myös hajuttomia. Olen kai vaan kasvanut niin haisevassa talossa että opin jo lapsena että jotenkin sitä löyhkää on pakko yrittää pelottaa, ja ihailin niin paljon pesuaineelta haisevia luokkakavereitani.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.11.25 21:24:41

Ostamalla oman pyykkikoneen ei altistu muiden "väärille" pesuainehaitoille.

Omo sensitive ja tilkka huuteluainetta meillä käytössä.

Päivämäärä:   1.11.25 21:25:59

Mikä järki hajustaa vaatteet pesuaineen hajulla ja sitten vielä hajustettua dödöä, hajuvettä, hiuslakkaa ym ja kaikki eri hajua?? Eikö yksi haju riitä? Juntit haisee pesuaineelta.

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   1.11.25 21:27:56

Mieto tuoksu pesuaineessa ei löyhkää kilometrin päähän, se on se hajustettu huuhteluaine joka on kammottavaa.

Lähettäjä: hhaa 
Päivämäärä:   1.11.25 21:56:28

Asun ok-talossa ja minulla on oma pesukone ja kuivausrumpu. Mutta monilla muilla ei tätä etua ole. Mutta minäkin törmään hajustettuihin ihmisiin lähes aina kun kotoa poistun.

Joitakin ne hajusteet haittaa. Mutta eihän kukkaistoffeepistävältä haisevat ihmiset itsessään sitä lemua haista.

Lähettäjä: Hemmo 
Päivämäärä:   1.11.25 22:00:41

Ne on kyllä tosi voimakkaan hajuisia. Itse laitan 2/3 hajustamatonta ja 1/3 hajustettua. Se on ihan sopiva suhde.

Lähettäjä: Opaali 
Päivämäärä:   1.11.25 22:05:20

Mikä se on se mielipuolinen vimma kyllästää pyykki täysin ylimääräisllä kemikaleilla eli löyhkällä? Ikäänkuin olisi tuskallista käyttää järkeä ja olla ilman kemikaleja arjessa silloin, kun niitä ei tarvita.

Päivämäärä:   1.11.25 22:06:47

Joo asun omakotitalossa, on oma pyykinpesukone, kuivaan pyykit ulkona katoksessa.
Piharakennuksessa on teollisuuspesukone, jossa voin pestä isompaa åyykkiä: mattoja untuvapeittoja jne.

Puhdas pyykki, ihminen tuoksuu raikkaalta, puhtaalta.
Nykyisin osa ihmisistä haisee nenääni eltaantuneelta rasvalta, josta ei ole pitkä matka enää puli/sillanalla asuvan ihmisen lialle.

Yksi työpaikkani ihminen haisee suoraansanoen eltaantuneelle rasvalle j ahän on tosi hajuherkkä kaikelle teollliselle. Oli 3vkoa sairaslomalla, kun toimistoon tuli uudet kynnysmatot (se kynnysmattojen muovinhaju ja siitä aiheutunut migreeni, ilmastoidussa isossa avokonttorissa).
Hän oirehtii myös jos näkee rexona deodoranttipullon sosiaalitiloissa.

Lähettäjä: Nirppanokka 
Päivämäärä:   1.11.25 22:08:44

Kerrostalon kuivaushuonetta ei voi käyttää, kun siellä leijuu näiden pesu- tai huuhteluaineiden ”tuoksu”, joka tarttuu omiinkin pyykkeihin. Haju tulee jo käytävällä vastaan, yök! Jokainen pesköön millä tahtoo, mutta törkeää pilata yleiset tilat näillä hajusteilla.

Lähettäjä: Kieliside 
Päivämäärä:   1.11.25 23:05:51

En myöskään ymmärrä ihmisiä, jotka hajustavat vaatteita niiden pesemisen yhteydessä. Se haju on omaan nenääni todella kelju. Vaikea olla lähietäisyydellä tällaisen ihmisen kanssa. Miksi vaatteen pitäisi haista? Miksei pelkkä puhdas riitä?

Päivämäärä:   1.11.25 23:23:36

"Kerrostalon kuivaushuonetta ei voi käyttää, kun siellä leijuu näiden pesu- tai huuhteluaineiden ”tuoksu”, joka tarttuu omiinkin pyykkeihin. Haju tulee jo käytävällä vastaan, yök! Jokainen pesköön millä tahtoo, mutta törkeää pilata yleiset tilat näillä hajusteilla."

Sama ongelma.

En itse sen pahemmin oirehdi hajuista, mutta inhottaa siinä missä tupakan, vanhan viinan tai ulosteen/virtsan haju. Eihän noita jälkimmäisiäkään niihin tottuneet itse huomaa.

Lähettäjä: nepu 
Päivämäärä:   1.11.25 23:30:46

No ihmiset on kuule erilaisia! Sellaista on elämä.

Päivämäärä:   1.11.25 23:40:20

Ostan pesuaineeni sen perusteella, minkä aineen olen pesutuloksen perusteella hyväksi todennut. Käytän pelkästään nestemäisiä pesuaineita, huuhteluainetta en koskaan, enkä ole edes miettinyt jääkö pyykkeihin joku tuoksu vai ei. Ihan toisarvoista, kunhan ei omaan nenään haise pahalta.

Koskaan ei ole kukaan huomauttanut hajusta, mutta saattavathan ne silti haista, en tiedä. Jotenkin ajattelisin, että ikävän hajun lähde olisi kuitenkin joku muu kuin pesuaine.

Lähettäjä: jsj 
Päivämäärä:   2.11.25 00:19:07

Se että ei ole huomauteltu ei todellakaan tarkoita, että ette haisisi yhtään miltään. Kohteliaisuussäännön vuoksi ihmisille ei huomautella kaikesta.

Jos huomauttelisin jokaiselle että haisee joltain niin en muuta voisi kaupassa ollessani tehdäkään.

Tuo on hyvä tapa että 1/3 hajustettua ainetta ja 2/3 hajustamatonta. Saatte haista hajusteelta, mutta haisette miedommin.

Päivämäärä:   2.11.25 01:44:51

Hajustetut pyykinpesuaineet ja se ratapölkyn eli kreosiitin haju vaatteissa !

Päivämäärä:   2.11.25 02:31:20

Joo, en itsekään kestä sitä hajustettujen pyykinpesuaineiden tuoksua. Kotona käytän aina hajustamatonta ja huuhteluaineena etikkaa, tai en aina edes sitä. Porukat käyttää hajustettua pesuainetta ja vielä huuhteluainetta, meinasin pyörtyä kun menin siellä nukkumaan ja lakanani lemusivat aivan hirveältä. Olen ostanut sinne hajustamatonta pesuainetta ja etikkaa että niillä voi pestä vierashuoneen lakanat ja pyyhkeet.

En muuten ymmärrä miksi hajustamattomat pyykinpesuaineet ovat aina kalliimpia kuin hajustetut. Eikö sen pitäisi olla toisinpäin, että lisätuoksusta pitäisi maksaa ja ihan normaalin saisi halvemmalla? Vai onkohan ne hajustetut pesuaineet jotenkin huonolaatuisempia ja siksi halvempia, ja sillä hajulla vain yritetään peitellä jotain? En ymmärrä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.11.25 07:02:05

Enpä ole ennen tätä topikkia edes ajatellut, että Pyykinpesuaineita löytyy hajustettuja ja hajustamattomia. =D Kaikkea sitä oppii.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   2.11.25 07:11:13

Työ ja tallivaatteisiin hajustettua 1/3 muihin vain tilkka. On se älytön katku mikä lähtee jos liikaa laittaa. En kuitenkaan valita vaikka hajusteet pahimmillaan päänsärkyä aiheuttaakon. Kuljen vastasvasti surutta tallivaatteissa kaupassa jos tarve on.

Päivämäärä:   2.11.25 08:55:57

Mun mielestä ongelma on ne huuhteluaineet, koska aine ei huuhtoudu pois, sillä huuhteluainehan laitetaan viimeisen veden mukaan.

Lähettäjä: tipi 
Päivämäärä:   2.11.25 09:52:59

Käytän hajustettua pyykinpesuainetts ja huuhteluaineena hajustettua etikkaa. Deodorantti on hajustettua kuten shampoot, hoitoaineet, hiuskiinne ym kosmetiikka, tuoksuja en käytä töissä ja henkilökohtaiseen hygieniaan kuuluvien tuotteiden käyttöön ei kyllä yksikään hajusteherkkä voi töissä puuttua, silloin pitää miettiä onko kyseisen superallergisen paikka työelämässä tai voiko siirtyä etätyöhön.

Lähettäjä: Gumma 
Päivämäärä:   2.11.25 10:02:22

Onko todella näin poikkeuksellista tykätä hyvän huuhteluaineen tuoksusta? Esim. Softlan Outdoor Fresh on aivan ihana tuoksu.

Päivämäärä:   2.11.25 10:30:20

Joo sielä purkissa mutta haju muuttuu järkyttäväksi kun se jymähtää vaatteisiin ja sekoittuu muihin hajuihin. Hyi oksennus.

Päivämäärä:   2.11.25 10:32:24

Huuhteluaine nyt on muutenkin aivan turhaa rahantuhlausta jota ei edes pitäisi käyttää isolle osalle pyykistä.

Päivämäärä:   2.11.25 10:34:05

Gumma, ei ole. Hajusteherkkikset on vaan kovia pitämään meteliä itsestään.

Päivämäärä:   2.11.25 10:34:46

Varmasti yhtä myrkyllisiä kuin tuoksukynttilät ja vessanraikastinsprayt yms. Näitä käyttääkin varmaan energiajuomien juojat ja kananugettien ja pringlesien syöjät ja lapsilleen niiden syöttäjät jne.

Päivämäärä:   2.11.25 10:41:23

Porkkanaankin voi tukehtua vaikka olisikin täydellinen ihminen.

Lähettäjä: ,__, 
Päivämäärä:   2.11.25 10:57:51

Käyn taloyhtiön pesutuvassa ja käytän hajustettuja pesu- ja huuhteluaineita. Repikää herkkikset siitä.

Lähettäjä: Timma 
Päivämäärä:   2.11.25 11:13:10

Itse käytän näitä miedosti hajustettuja Serton nestemäisiä pyykinpesuaineita ja mieto tuoksu tulee lähinnä kosteissa vaatteissa, kuivuessa eivät juuri enää haise. Tai jos nenän työntää suoraan juuri kuivuneeseen vaatteeseen, tuoksun voi vielä haistaa, mutta sekin hälvenee päivässä parissa.

Pakko kyllä myöntää, että silloin tällöin vastaan tulee esim. lenkkipolulla ihmisiä, joiden jälkeen vielä jää oikein sellainen pesuainetuoksupöllähdys. Ja vaikka meillä on oma pyykkikone, käytän joskus taloyhtiön konetta ja siellä jotkut todella kyllä läträävät näillä voimakkaasti hajustetuilla aineilla… Itse käytän suosituksia vähäisempiä määriä noita pesuaineita ja huuhteluaineena tarvittaessa pyykkietikkaa.

Omalla kohdallani suurempana ongelmana kuin pesuaineiden hajusteet on, että jotkut mustat vaatteet alkavat muutaman pesun jälkeen haista tunkkaiselta - haisevat erityisesti heti pesun jälkeen kosteana, mutta osaan haju jää kuivuessakin. Mistähän sitten johtunee, koneessa ei pitäisi olla pesuainekertymiä (en käytä jauhetta ja pyöräytän koneen säännöllisesti 95:n asteen ohjelmalla) ja nukkasihtikin on putsattu.

Päivämäärä:   2.11.25 11:33:08

Wt- ja rihkamaporukka haisee pesuaineille ja kaikenmaailman muille hajusteille. Old money ei ikinä sortuisi tuollaiseen hajusekamelskaan : D
Teinit sentään suihkuttelee kalliita parfyymeja joita ostelevat osamaksuilla.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   2.11.25 12:47:27

Minä ymmärrän vielä, että haluaa jonkun hajusteen. Mutta on vaikea ymmärtää sitä, että sotketaan monia hajuja.

Ensin pestään vaatteet hajustetulla pesuaineella ja käytetään eri tuoksuista hajustettua huuhteluainetta. Sitten laitetaan hajustettua dödöä, vartalovoidetta ja hiuslakkaa. Lopulta kokonaisuus kruunataan hajuvedellä.
Itse näitä ei ehkä haista, kun hajuihin ehtii tottua, mutta moni muu kyllä haistaa. Eikä se tuoksu ole enää hyvä, kun on sotkettu niin monia hajuja keskenään.

Lähettäjä: itir 
Päivämäärä:   2.11.25 13:42:12

Nestemäiset hajustamattomat aineet haisevat sellaiselta pahalta, "hajustamattomalta aineelta". Jauhemaisissa aineissa en ole samaa huomannut. Jauhemaisen hajustetun kanssa pyykkeihin ei jää mitään hajua, ne tuoksuu puhtaalta eikä pesuaineelta.

Voisin muuten käyttää hitusen jotain hajustettua, mutta kun en itsekään hajusteita oikein siedä, eli olisi takuuvarma keino saada silmät kuivumaan tai vuotamaan, nenää pistelemään ja päätä särkemään, jos olisin jatkuvasti hajusteiden ympäröimänä.

Enkä todellakaan kehtaa huomautella kenellekään siitä että hän on liian hajustettu. Todella moni ympärillä haisee ihan pesuaineelta, sellaiselta arielilta tai omolta, mutten ole kyllä koskaan siitä kenellekään sanonut. Joten ei sillä perusteella voi kyllä mitään päätellä että "ei ihmiset ole huomautelleet". Eivät ole niin huonokäytöksisiä että möläyttelisivät kaikesta. Kohteliaisuussääntöihin kuuluu, ettei huomautella asioista joita ei voi välittömästi korjata. Esim. "sulla on takiainen puseron helmassa" = voi poistaa heti, kannattaa huomauttaa. "Sä haiset ihan kamalalta" = ei voi välttämättä korjata siinä heti, kun ei pääse pesulle ja saa päälleen vaatteita jotka ei haise, eli ei kannata huomauttaa, koska sillä vain nolaa hänet.

Monet haisevat myös ihan etikalta kun käyttävät etikkaa siivous- ja huuhteluaineena. Heidän oma nokkansa on siihen tottunut kun vaatteet, lakanat ja kaikki kodin pinnat lemppaavat etikalta, joten turha siitäkään on huomautella, kun eivät sitä saa välittömästi korjattua.

Lähettäjä: Jaahas 
Päivämäärä:   2.11.25 13:42:54

Wt ja old money, kyllä on nyt vertauskuvat kohdillaan pyykinpesuaineiden käyttäjistä :'D huomaa, että täällä kaiken maailman kahelit aina kokoontuu

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   2.11.25 13:49:33

Minä käytän pyykinpesukapseleita ja huuhteluainetta, olkoon muut mitä mieltä tahtoo, välillä pistän koneen pohjalle peräti niitä pieniä tuoksurakeita :D tykkään kun pyykit tuoksuvat joltain hyvältä, kuivatan sekä sisällä että ulkona. Hiuslakkoja en käytä ollenkaan, kainaloihin pistän yleensä vaan roll-on antiperspiranttia tai deodoranttia, ettei sekään kovin kauas kyllä voi tuoksua.

Lähettäjä: lrro 
Päivämäärä:   2.11.25 13:55:50

Pesukoneeseen voi laittaa rummun huuhtelun vaikka moneen kertaan ja saada siitä melko hajuttoman, mutta lakanoihin tarttuu kuivausrummusta muiden käyttämät esanssit. Ei todellakaan tarvitse itse käyttää hajustettuja aineita kun kuivausrummussa lemppaa toffeen ja kukkien kakofonia. Meillä kyllä on ihan vuokranantajan ohje, että käyttäkää pesutuvassa haustamattomia aineita, mutta kaikki ei sitä noudata. Kyseessä on kuitenkin suositus eikä kielto, joten...

Minua itseäni ei miedot hyväntuoksuiset hajusteet haittaisi, mutta luonani vierailee ihmisiä, myös perheenjäseniäni, jotka eivät hajusteita kestä. Eipä heitä voisi yövieraaksi ottaa jos hajustaisin kaiken. Ja kun pyykkituvan käytöstä ei tarvitse erikseen maksaa ja se kuuluu vuokraan, niin en näe järkeä hankkia omia koneitakaan. Sehän vain nostaisi minun vesi- ja sähkölaskujani ja silti maksaisin pyykkituvan olemassaolosta.

Minusta on turha veetuilla niille jotka noudattavat yhteisiä sääntöjä ja ottavat muut huomioon. Jos et osaa siivota jälkiäsi yhteisistä tiloista ja ottaa muita huomioon, niin hanki omat koneet ja maksa niistä itse. Jätä yhteiskäytössä olevat asiat niille, jotka niitä osaavat muut huomioon ottaen käyttää.

Lähettäjä: ++00 
Päivämäärä:   2.11.25 14:04:27

"Lähettäjä: ..
Päivämäärä: 2.11.25 07:02:05

Enpä ole ennen tätä topikkia edes ajatellut, että Pyykinpesuaineita löytyy hajustettuja ja hajustamattomia. =D Kaikkea sitä oppii."

Minkä ikäinen olet? Asutko itseksesi vai jonkun kanssa? Kiinnostaa siksi, kun yleensä ihmiset pesevät pyykkiä itse jo teininä vaikka asuisivatkin vanhemmillaan ja viimeistään silloin, kun muuttavat omilleen. Tuolloin joutuu yleensä jo ihan itse ostamaan asioita kaupasta ja niihin kuuluu myös pyykinpesuaine. Vai pyykkäätkö pelkällä vedellä ilman aineita?

Eräs kaverini (mies) oli 39 v kun sanoi, että joutui ensimmäisen kerran itse pesemään pyykkiä kun naisystävä oli viikon reissussa. Oli kuitenkin muuttanut omilleen jo lukion ja armeijan jälkeen joskus 19-20-vuotiaana ja asunut toisella paikkakunnalla monta vuotta ja opiskellut ammatin. Mutta ilmeisesti sielläkin vei pyykit jollekin muulle pestäväksi, vaikka asui ihan itsekseen, ei kenenkään nurkissa. Sitten muutti vanhemmilleen, kun paikkakunnalla oli asuntopula ja asunnot huonoja ja kalliita. Sitten muutti naisystävän kanssa yhteen. Mutta siis melkein nelikymppsieksi asti ehti elää, ennen kuin ensimmäisen kerran elämässään pesi itse pyykkiä...

Kiinnostaa sekin, että onko sinun tekstiilisi aina pesty hajusteettomalla aineella, vai oletko menettänyt hajuaistisi etkä haista, onko tekstiileissä joku esanssin haju? Tunnen monia joilla on todella huono hajuaisti tai ovat menettäneet hajuaistinsa, joten he eivät todellakaan haista haiseeko joku joltain. Ihan ok muuten, paitsi silloin kun laittavat esim. hajuvettä. Ruuttaavat sitä ihan karsean määrän, kun eivät itse tiedä, mikä on sopiva määrä. Muut sitten kärsivät :D Mutta nuo tuntemani henkilöt käyttävät tietääkseni kaikki hajustamattomia pyykinpesuaineita. Mutta haju- ja partavedet. Huhhuh...

Lähettäjä: rontuo 
Päivämäärä:   2.11.25 14:11:33

Minä en ole ikinä käyttänyt huuhteluainetta enkä ymmärrä mihin ihmiset sitä käyttävät. Mitä sillä saa aikaan, muuta kuin karsean lähmän tekstiileihin? Miksi kukaan haluaa että vaatteet, lakanat ja pyyhkeet on ihan nihkeitä tai tahmeita pesun jälkeen? Pyyhkeisiin ei edes saisi käyttää huuhteluainetta, mutta moni käyttää silti.

En ole myöskään koskaan tykännyt hajustetuista pesuaineista. En tietääkseni ole hajusteyliherkkä, mutta kaikki hajustetut aineet haisevat karseilta, joten käytän ennemmin hajustamattomia. Halutessani voin laitta jotain mietoa hajuvettä itseeni, jolloin tuoksun siltä enkä monen eri kemikaalin sekoitukselta. En voi ymmärtää ihmisiä joiden vaatteet on pesty hajustetulla omolla, huuhteluaineena joku paskayökkis, hiuksissa hajustettu hiuskiinne, kainaloissa hajudödö, siihen vielä joku hajuvesi päälle. Hyi. Monen eri hajun sekamelska lähinnä oksettaa. Mutta nämä ihmiset eivät itse haista mitään, kun heillä on tuosta sekamelskasta nenä tukossa :D

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   2.11.25 14:14:33

Niin tai sitten ne ihmiset vaan tykkäävät itse niistä hajuista ja laittavat siksi :) ei kai kukaan kiusallaan niitä pistä, vaan siksi juuri että tykkää. Koittakaa vaan kestää.

Päivämäärä:   2.11.25 14:15:51

"Onko todella näin poikkeuksellista tykätä hyvän huuhteluaineen tuoksusta? Esim. Softlan Outdoor Fresh on aivan ihana tuoksu."

No ei se kyllä ihana ole. Minusta se haisee pistävältä ja tunkkaiselta. Jossain jaettiin niistä pieniä näytepakkauksia ja kokeilin, mutta hyhhyh. Tuon jälkeen sai vaatteet liottaa muutaman kerran vuorotellen raa'assa etikassa ja ruokasoodavedessä ja pestä muutaman kerran, että sai hajun edes vähän vähemmäksi.

Älkää ainakaan myyntiin laittako sellaisia tekstiilejä, jotka olette pilanneet hajustetuilla pesu- ja huuhteluaineilla.

Lähettäjä: ---------- 
Päivämäärä:   2.11.25 14:17:41

Täällä rivitalossa haistaa jo postilaatikoille kun yhden asunnon asukas on pessyt pyykkiä. Ajattelin että se on pyykinpesuaine, mutta olisiko tosiaan huuhteluaine. Miten se löyhkä voikin avoimesta ikkunasta kantautua muutaman kymmen metrin päähän? Siis sitä ainetta on pakko läträtä ihan hirveästi että se lemuaa noin. Ei kai sellaisessa ole mitään järkeä.
Toki nämä asukkaat ovat ketjutupakoitsijoita joten todennäköisest eivät itse haista mitään.

Itse en ole kymmeneen vuoteen käyttänyt huuhteluainetta ollenkaan, enkä ole sitä kaivannut.

Päivämäärä:   2.11.25 14:20:29

"Omalla kohdallani suurempana ongelmana kuin pesuaineiden hajusteet on, että jotkut mustat vaatteet alkavat muutaman pesun jälkeen haista tunkkaiselta - haisevat erityisesti heti pesun jälkeen kosteana, mutta osaan haju jää kuivuessakin. Mistähän sitten johtunee, koneessa ei pitäisi olla pesuainekertymiä (en käytä jauhetta ja pyöräytän koneen säännöllisesti 95:n asteen ohjelmalla) ja nukkasihtikin on putsattu."

Se johtuu mustasta väriaineesta. Jotkut mustat väriaineet haisevat ihan kamalalta. Kaikki väriaineet ei haise, mutta jotkut haisevat. Hajulle ei välttämättä itse voi mitään tehdä kun hajun lähde tosiaan se väriaine. Moni heittää haisevalla mustalla väriaineella värjätyt vaatteeet vain menemään.

Jos vaatteita ei halua heittää menemään, niin silloin kannattaa kuivattaa vaatteet ilmavasti, eli laittaa telineeseen kahden narun yli ja tuuletin viereen pöhisemään ja kunnon ilmanvaihto ja kääntää vaatteen välillä niin, että sisäpuolelle taitettu onkin välillä ulompana. Eli nopeuttaa kuivumista mahdollisimman hyvin. Hidas kuivuminen vain pahentaa hajuja.

Päivämäärä:   2.11.25 14:23:13

"Niin tai sitten ne ihmiset vaan tykkäävät itse niistä hajuista ja laittavat siksi :) ei kai kukaan kiusallaan niitä pistä, vaan siksi juuri että tykkää. Koittakaa vaan kestää."

Itse taas veikkaan että suurin osa ei vaan ajattele asiaa. Hajuun tottuu, ei sitä enää huomaa. Samasta syystä ihminen ei huomaa, jos hänen vaatteet haisee tunkkaiselta talon ilmanvaihto-/homeongelman takia tai tupakoitsija ei huomaa hajuaan.

Jos on käyttänyt jopa vuosia jotain pesuainetta, ei sitä tajua kuinka voimakas sen pesuaineen haju oikeasti voi olla eikä tajua että jopa jättää jälkeensä hajupilven. Ehkä jos vielä on tupakoitsija tai muuten heikompi hajuaisti, sitä ei varsinkaan uomaa.

Eli siksi näistä asioista on hyvä puhua, jotta hajustettuja tuotteita käyttävät tajuaa miettiä asiaa. Voi olla että joku oikeasti haluaa haista kilometrin päähän esanssihajusteilta, mutta moni ei halua, ei vain huomaa asiaa.

Lähettäjä: itir 
Päivämäärä:   2.11.25 14:23:33

"Jauhemaisen hajustetun kanssa pyykkeihin ei jää mitään hajua, ne tuoksuu puhtaalta eikä pesuaineelta."

Siis apua... Tuossa piti lukea että jauhemaisen HAJUSTAMATTOMAN kanssa ei jää mitään hajuja. Siis sellaista samanlaista hajustamattoman aineen hajua kuin nestemäisissä on.

Hajustetut aineet haisee kyllä aina hajusteelta, oli ne nestemäisiä tai jauhetta :D Jatkossa oikoluen kommenttini ennen kuin painan lähetä...

Lähettäjä: jeje 
Päivämäärä:   2.11.25 14:30:48

Hajusteiden lisäksi minua ärsyttää monien pyykinpesuaineiden vaahtoavuus. Sekin johtuu jostain lisäaineesta, sillä pesevät aineet ei oikeastaan edes vaahtoa. Mutta moni on sitä mieltä, että pesuaine ei ole terhokas, jos ei vaahtoa kunnolla. Ja vaikka laittaa ainetta vain puolet annostuksesta, niin pyykit silti vaahtoaa kun vesipihi kone myllää pyykkejä. Ja sitten tummiin vaatteisiin jää vaahtoraitoja... Olen joskus miettinyt, että pitääkö pesuaineannos laittaa johonkin pulloon veden kera, ravistaa ja vaahdottaa, laittaa lisää vettä niin, että vaahto nousee pintaan ja puristella se pois ja ravistella niin kauan, ettei enää vaahtoa, ja tämä pesuainevesi sitten kipata pesukoneeseen? Vai mikä olisi sellaienn pyykinpesuaine, että se myös pesisi pyykit eikä vain vaahdottaisi. Ja mieluiten hajustamaton, koska minullekin tulee pää kipeäksi hajusteista...

Minun mielestäni on myös eri asia käyttää voimakkaan hajuisia pesu- ja huuhteluainetta kuin jotain mietoa hajuvettä tai dödöä. Pesuaineissa haju on pistävä, kun dödö ja hajuvesi voi olla huomattavasti miedompi ja siedettävämpi. Mutta missään nimessä ei kannata sekoittaa monia eri hajuja, kuten täällä moni on jo kommentoinutkin.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   2.11.25 14:31:48

No se on sinun mielipide, että olisi vain tottumuksesta kiinni. Minä ostan niitä hajuatettuja ihan vaan siksi, että pidän niiden tuoksusta pyykissä. En tupakoi enkä löytää hajuvesillä ja lakoilla, mutta pyykinpesukapseleita ja huuhteluaineiden tuoksuista pidän. Ostin Italiassa ollessa heidän paikallisesta kaupasta pari pulloa huuhteluaineita ja on aivan mahtavat tuoksut. Oma pyykkikone, joten voin vapaasti mielestäni niitä käyttää. Ja minusta nuo ei ole mitään esanasihajuja.

Lähettäjä: jeje 
Päivämäärä:   2.11.25 14:32:34

Olen myös miettinyt tuota että mitä hajuja ne hajusteissa uivat haluavat itsessään peittää? Homeisen talon, hien tai tupakan hajun haistaa vaikka käyttäisikin hajusteita, joten miksi pitää uittaa itsensä voimakkaassa hajusteessa niin, että jälkeen jää hajupilvi leijailemaan vaikka kulki käytävästä läpi vartti sitten?

Päivämäärä:   2.11.25 14:34:10

Täälläkin täydellisten ihmisten kokoontumisajot ry ky Oy Ab

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   2.11.25 14:34:25

On se varmaan vaan niin vaikeeta ymmärtää, että ei niillä välttämättä mitään haluta peitellä (minä en ainakaan), vaan jotkut yksinkertaisesti pitävät tuoksuista :D

Päivämäärä:   2.11.25 14:42:04

NE EI HAISE VAATTEESSA SAMALTA KUIN PULLOSSA. VAATTEISSA ALKAVAT HAISTA PAHALTA!

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   2.11.25 15:29:42

Yhy hyy miksi kaikki eivät ole samanlaisia kuin minä.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   2.11.25 15:31:24

Vaatteissa ne tuoksuu minusta paremmilta kuin pullossa

Lähettäjä: Dis 
Päivämäärä:   2.11.25 15:46:48

Tässä keskustelussa kyllä huomaa ihmisten minäminä-asenteen. Ei yhtään voi ajatella muita, esim. hajusteallergisia tms.

Itse laitan max 1/3 miedosti hajustettua pesuainetta ja 2/3 täysin hajustamatonta. Tästä tulee hyvä yhdistelmä, ei yhtään liikaa.

Ps. tuntuu että ihmiset nykyään kilpailevat sillä, kuka on itsekkäin ja kuka ajattelee vähiten muita.

Päivämäärä:   2.11.25 15:46:55

Mun vanhemmat käyttävät aina välillä hajustettuja pesuaineita, mutta kuivaavat pyykit myös ulkona narulla. Lemu ei jää leijumaan samalla tavalla kun jos minä kuivaan pyykkitelineessä sisällä tiiviisti.

Lähettäjä: ejeja 
Päivämäärä:   2.11.25 16:20:33

Minä en ole hajusteallerginen, mutta silti hajustetut pesuainet haisee pahalta. Sellaiselta tunkkaiselta ja pistävältä. Siksi en käytä juuri mitään hajsutettuja ja jos käytän, niin ihan pikkuisen vain hajustamattoman seuraksi.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   2.11.25 16:26:06

"Juntit haisee pesuaineelta." Emmekä haise. Itse haiset.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   2.11.25 16:50:13

No en minä täällä muita varten elä, kukaan muukaan sitä tee minulle :D elämä on lyhyt ja jos saan iloa jostain pyykinpehmennyksestä päiviin niin sittenhän saan.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   2.11.25 16:52:45

Niitä ei myytäisi, jos niitä ei ostettaisi niin paljon. Onko tullut mieleen, että moni tykkää, että pyykit tuoksuvat hajusteille? Niin yksinkertaista se on. Sinä et tykkää hajusteista, joku toinen tykkää.

Päivämäärä:   2.11.25 16:59:18

"Tässä keskustelussa kyllä huomaa ihmisten minäminä-asenteen. Ei yhtään voi ajatella muita, esim. hajusteallergisia tms."

Kukaan tuttuni ei ole hajusteallerginen enkä käytä julkisia. Pesen pyykit omassa kodissani omassa koneessani. Töissä minulla on työpuku joka on pesty tuoksuttomilla pesuaineilla, en käytä hajuvesiä. Julkisilla paikoilla ei ole pakko tunkea kylkeen nyrpistelemään jos ottaa niin kovasti henkeen.

Päivämäärä:   2.11.25 17:00:51

Voi kun joku tekisi minun mielikseni asioita. Vaikka eivät kadulla kävelisi hitaasti edessäni tai jättäisi kaupassa aina sen tietyn ruudun vain minulle.

Niinpä. Ei kukaan täällä toisiaan varten elä ja tee asioita. Se on vaan luovittava seassa. Hankkikaa lääkkeet kuten muutkin allergikot tekee.

Lähettäjä: irirai 
Päivämäärä:   2.11.25 17:17:02

"Julkisilla paikoilla ei ole pakko tunkea kylkeen nyrpistelemään jos ottaa niin kovasti henkeen."

Mutta julksiilla paikoilla joutuu joskus menemään kauas, ettei tarvitse haistella pahanhajuisia ihmisiä. Sekö on sitten oikein?

Mutta eipä ne hajusteainevalmistajatkaan paljoa ihmisiä ajattele. Luulisi, että hajusteen määrän voisi pesuaineissa puolittaa ja silti tuoksuisi aivan riittävästi. Mutta moni valmistajahan tekee aineet ulkomailla, jossa niiden markkinoistakin on suurin osa ja ulkomailla vesijohtovesikin haisee niin paskalta, että pyykit on pakko hajustaa kunnolla.

Minussa tuoksuu shampoo miedosti ja halutessani voin laittaa jotain mietoa hajuvettä. En kestäisi olla kotona enkä itseni kanssa jos joka paikka olisi hajustettu ja lemppaisin joltain Omolta :D No, onneksi käytän Erisanin pyykinperuaineita.

Lähettäjä: +87 
Päivämäärä:   2.11.25 17:26:17

"Niinpä. Ei kukaan täällä toisiaan varten elä ja tee asioita. Se on vaan luovittava seassa. Hankkikaa lääkkeet kuten muutkin allergikot tekee."

Millähän lääkkeillä sinun tyhmyytesi saisi oireettomaksi?

Ei allergialääkkeet aina auta. Vaikka voivatkin vähän auttaa nenän tukkoisuuteen, niin silmät silti kuivuu ja päätä särkee. Ehkä myös aivastuttaa ja ääni lähtee.

Joskus olisi kiva, että voitaisiin ottaa muut huomioon eikä oltaisi niin itsekkäitä. Moni asia ei paljoa vaikeudu vaikka ottaisikin muut huomioon, joten on kummallista, että ihan toisten kiusaksi ollaan itsekkäitä ja hankaloitetaan muiden elämää.

Sitten kun itse olette siinä asemassa että toivoisitte muiden ottavan teidät huomioon, niin huomaatte, että kuinka paskamaisia olitte. Mutta kukapa teidätkään sitten huomioi, kun ette tekään ole huomioineet muita?

Minulla on aivan käsittämättömän karsea siitepölyallergia keväisin. Se ei ole kenenkään vika eikä muut voi minua auttaa. Vaikka käytän kahta eri antihistaminiia, silmätippoja ja nenäsuihketta, on allergiaoireet silti ihan hirveät. Sille ei voi mitään. Mutta aina joku ääliö tulee veetuilemaan "No ottaisit allergialääkettä niin ei tarvitsisi valittaa" jolloin tekee mieli vastata "Laittaisit aivot takaisin päähän niin ei sinun tarvitsisi olla noin perse". Käytänhän minä kuitenkin Histeciä helmikuun lopusta syyskuun loppuun ja Kestineä heti kun alkaa tulla kevät siihen asti, että pahin siitepölykausi on ohi, eli jo kahta lääkettä, joten... Ei ne lääkkeet aina auta.

En todellakaan halua pahentaa oireitani millään hajustetuilla pesuaineilla. En haise niin pahalta, että sitä pitäisi pyykinpesuaineilla peitellä.

Päivämäärä:   2.11.25 17:38:39

Jotkut ihmiset tykkää tuoksuista. Sinä et. Siinä on paljon elämän oppia tähän päivään monille.

Lähettäjä: Dis 
Päivämäärä:   2.11.25 17:41:40

Ei jestas. ''Siinä on paljon elämän oppia tähän päivään monille''. NO KYLLÄ, ensimmäinen oppi voisi olla se, että ottaa muutkin huomioon.

Minä olin tuo joka sanoin myös itsekkäistä ihmisistä. Mulla ei ole edes minkäänlaista allergiaa, MUTTA osaan silti ajatella muita ihmisiä, enkä halua tieten tahtoen hankaloittaa heidän elämäänsä. Jotkut vissiin haluaa.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   2.11.25 17:44:38

Edelleenkään niitä hajuatettuja pesuaineita ei käytetä siksi vaan, että peiteltäisiin jotain pahaa hajua, vaan siksi, että niistä tuoksuista tykätään. Ja ei kyllä ole oikeastaan minun ongelma, jos joku kärsii jostain hajusteiden siirtämisestä. Minä pesen pyykkiin myös omassa kotonani omalla koneella ja käytän niitä kapseleita ja huuhteluaineita tuoksulla, koska pidän niistä. Jos joku tuiki tuntematon ei niistä pidä, niin se ei minua kiinnosta. Niin kauan kun kaupassa niitä myydään eikä ole kielletty laissa käyttöä, niin kauan minun on sallittua niitä käyttää.

Lähettäjä: Oma tupa 
Päivämäärä:   2.11.25 17:53:52

Hajusteeton nestepesuaine valko- kirjo- ja mustille pyykeille. Huuhteluaine ihan kaupan etikka ilman hajuja.
Valkaisuun ensin pesu ja sitten vetyperoksidi liuotus ja jälkipesu etikkahuuhtelulla.
Jotain tahriutuneita työkamppeita erikseen täsmäpessyt lakkabensiinillä tai tärpätillä, mutta vaatii viikkojen tuuletuksen väliin.
Siinä ne on käytössä olevat keinot. Jos vaatteet ei noita troppeja kestä ovat sitten kierrätyskamaa.

Päivämäärä:   2.11.25 18:03:37

Minäminä ja minun hajusteherkkyys. Olen uniikki lumihiutale. Huomoikaa MINUT!

Lähettäjä: …… 
Päivämäärä:   2.11.25 18:45:36

+87, kai olet pyytänyt lääkäriltä vahvempia allergialääkkeitä? Ei nuo lääkkeet tehoa minullakaan, mutta vahvemmat vie kaikki oireet.

Lähettäjä: +87 
Päivämäärä:   2.11.25 18:50:22

En ole saanut vahvempia lääkkeitä. Mitä lääkkeitä sinulla on käytössä?

Lähettäjä: Noup 
Päivämäärä:   2.11.25 18:55:42

. Hajusteyliherkkyys on lisääntynyt räjähdysmäisesti.
Eihän se ihme ole, kun hajusteissa pyöritellään jo vauvasta asti.
Mulle on ihan se ja sama, millä muut itsensä marinoi. Osaan kyllä siirtyä kauemmaksi. Vuosien mittaan olen allergisoitunut hajusteille ja sen myötä väriaineille, säilöntäaineille jne. Se allergia alkaa vasta sitten haittaamaan, kun huomaat itse sairastuneesi ja kaikki hajusteiden kanssa läträily saa henkesi vinkumaan ja naaman rakkuloille. Eikä se ole mikään mielipideasia vaan ihotautilääkärin testeillä toteama. Uniikkina en itseäni pidä, kaltaisiani on Suomessa joka vuosi satoja lisää.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.11.25 19:09:21

Hajusteyliherkkyys ja allergia ei ole sama asia. Ja näinollen allergialääkkeet ei todellakaan aina tehoa.

"Mieto tuoksu pesuaineessa ei löyhkää kilometrin päähän, se on se hajustettu huuhteluaine joka on kammottavaa."

On niitä sellaisia pesuaineitakin mitkä löyhkäävät oikeasti. Kokeilin Surf merkkistä pesuainetta ja purkki oli pakko heittää pois, koska vaatteet löyhkäsi todella voimakkaasti vaikka laitoin osan hajustamatonta pesuainetta. Vaatteet piti pestä monta kertaa, että haju poistui.

Päivämäärä:   2.11.25 19:54:37

"Mutta julksiilla paikoilla joutuu joskus menemään kauas, ettei tarvitse haistella pahanhajuisia ihmisiä. Sekö on sitten oikein?"

Sitten joutuu, elämä ei ole aina mieleistä. En minäkään tykkää kaikista ja kaikesta, turha siitä on itkeä. Voin vaikuttaa omiin asioihini omalla toiminnallani. Aika itsekästä nyt tuomita siellä, voisit vähän huomioida muita ihmisiä ;)

Lähettäjä: Kieliside 
Päivämäärä:   2.11.25 20:16:49

Ei ole mikään minä-minä-asenne, jos hajuherkkänä haluaa viida paremmin. Kun täällä avautuu, joku ehkä vaihtaa hajustamattomaan ja säästää öähimmäisen migreeniltä.

Päivämäärä:   2.11.25 20:22:09

"Aika itsekästä nyt tuomita siellä, voisit vähän huomioida muita ihmisiä ;)"

Juu, toki, Me tullaan jatkossa kaikki oksentamaan päällesi, kun haiset itsekkyytesi vuoksi niin oksettavalta ;)

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   2.11.25 20:22:27

Hajusteet on ongelma myös migreeniä sairastaville.

Hajusteista oireita saavat olivat ne sitten migreenistä kärsiviä, allergisia tai hajusteista muuten oireita kuten nenän vuotamista, aivastelua, yskää ja päänsärkyä saavat ovat joidenkin mielestä uniikkeja lumihiutaleita. Okei. Tuolla logiikalla mitään muutakaan yliherkkyyttä tai allergiaa ei tarvitse ikinä ottaa huomioon tai toimia tietyllä tavalla huomaavaisuudesta muita kohtaan. Eli onko OK mennä navettavaatteissa markettiin ruuhka- aikaan kun itseä ei lähmänpaskan haju haittaa? Tai viedä työpaikalle kalaa evääksi vaikka työkaveri on kala- allergikko joka saa oireita jos joku syö kalaa samassa huoneessa koska itse pitää kalasta?

Mun kaveri joka on kauneudenhoitoalalla ja "lätrännyt" hajusteiden kanssa teini- iästä asti lopulta allergisoitui kuten Noup. Nykyään saa oireita hajusteista, tietyistä väriaineista (ei voi pitää sinisiä vaatteita), tietyistä ruuista ja mausteista. Tekee nykyään töitä hajusteettomilla aineilla ja asiakkaita on jonoksi asti. Osa migreenistä kärsiviä, osa hajusteille yliherkkiä ja osa ajan myötä allergisoituneita. Toinen kaveri kampaajana herkistyi niille kemikaaleille ja siirtyi "hajuttomiin" tuotteisiin.

Tuo hajusteallergian puhkeaminen ajan kanssa ei ole uusi juttu, Ranskan aurinkokuningas allergisoitui niin että lopulta pystyi käyttömään vain appelsiinintuoksuista hajustetta.

Päivämäärä:   2.11.25 20:53:43

Se on ehkä kaikkein hirvein pesuainelemu mikä on kirpputorivaatteessa jota yritetään peittää just pesuaineella. Miksi muuten kirpputorivaatteet haisee aina siltä samalta oudolta? Heti tietää hajusta kenellä on kirpputorivaate.

Päivämäärä:   2.11.25 22:13:35

"Minkä ikäinen olet? Asutko itseksesi vai jonkun kanssa? Kiinnostaa siksi, kun yleensä ihmiset pesevät pyykkiä itse jo teininä vaikka asuisivatkin vanhemmillaan ja viimeistään silloin, kun muuttavat omilleen. Tuolloin joutuu yleensä jo ihan itse ostamaan asioita kaupasta ja niihin kuuluu myös pyykinpesuaine. Vai pyykkäätkö pelkällä vedellä ilman aineita?"

Olen 52 ja pyykännyt vaatteeni (ja välillä muidenkin vaatteet) jo noin 35 vuoden ajan. Sen mitä muistan, niin pyykinpesuainehyllyltä on aina tarttunut mukaan bio luvilia ja astianpesuainehyllyltä fairya. Voi olla, että parempiakin on, mutta mieleisen merkin kun on löytänyt, niin mitäpä sitä vaihtamaan. Ei tuollaisilla hyllyillä tule paljon sivuilleen vilkuiltua, tuttu purkki käteen ja seuraavaa hyllyä kohti.

Lähettäjä: y 
Päivämäärä:   3.11.25 08:17:35

Tuplapiste: minullakin meni pitkään niin, että samoilla aineilla pestiin. Totesin, että fairy vaahtoaa niin hullusti, että sitä en ole itse ostanut sitä koskaan, ja Bio Luvilin vaihdoin silloin, kun huomasin, että jauhe ei liuennut veteen.

Migreenistä kärsiville hajusteet ovat myrkkyä, nimenomaan kemialliset. Sen sijaan navetan hajusta tulee mieleen mummolla, bensan, hien ja pihkan hajusta muinainen metsätöitä tehnyt poikaystävä. Kaupan pesuainehylly pitää ohittaa niin nopeasti, että olen katsonut parhaaksi tilata Allegropöntön netistä.

Lähettäjä: Nakke 
Päivämäärä:   3.11.25 08:23:35

A+ Pure Senses Revitalize on IHANAAA! Se tuoksu on niin hyvä. Ihan vaan siitä syystä käytän.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   3.11.25 09:11:44

Itse olen päivät tallilla. On kiva kun vaatteet tuoksuu joltain muulta pesun jälkeen. Hajusteeton pyykki ällöttävän hajuista ripustaa narullekin.
Ja tosiaan meillä tuli yksi myymäni turvaliivi takaisin kun haisi muka homeelle ja tytön homeelle allerginen isä alkoi aivastella autossa.
Ihmettelin miten se voi homeelle haista mutta tosiaan se tuoksuikin Lidlin pyykinpesuaineelta koska tyttären vaatteet oli sillä pesty #

Päivämäärä:   3.11.25 10:14:35

"Hajusteet on ongelma myös migreeniä sairastaville."

Riippuu ihan siitä migreenistä kärsivästä.
Mulla on ikäni ollut migreeniä, mutta tuoksuilla/hajuilla ei ole migreeniin mitään vaikutusta.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   3.11.25 10:50:14

Mulla tulee pää kipeäksi ja alkaa silmät kirvellä, mutta ei mulla silti allergiaa ole. Eli ei mua auta allergialääkeet tässä valitettavasti. Esim taksissa jos kuski tai toinen asiakas (vampan kyydit eli voi olla yhdistelyitä) haisee pesuaineille tai voimakkaalle hajuvedelle tms, niin tulee herkästi kyllä huono olo myös.

Ne on vain ihan hirveitä ne hajut. Lenkillä tosiaan tulee usein vastaan ihmisiä, jotka haisee metrien päähän pesuaineelle. Tuntuu hullulta, ettei heille tule mitään oireita siitä, kun haju on niin vahva ja jää leijailemaan ulkonakin.

Itsellä on vielä superherkkä iho ollut aina, niin en voi käyttää jauhemaisia pesuaineita myöskään. Eli vain nestemäistä ja hajusteetonta. Villasukille löytynyt tasan YKSI merkki hajusteetonta pesuainetta.

Ei sillä. Eilen tultiin reissusta kotiin (kerrostaloon) ja kun piti raahata tavaraa sisälle, joutui hetken pitämään asunnon ovea auki. Sen jälkeen joutuikin monta tuntia tuulettamaan, koska naapuri ryypännyt niin, että koko rappukäytävä ja hissi haisee vanhalle viinalle todella voimakkaasti. Haisi sitten omakin kämppä...

Päivämäärä:   3.11.25 10:58:36

"Bio Luvilin vaihdoin silloin, kun huomasin, että jauhe ei liuennut veteen."

Mitään jauhepesuaineita en ole käyttänyt sen jälkeen, kun nestemäiset tulivat markkinoille. Sen verran olen sentään pysynyt kehityksessä mukana.

Ymmärrän, että jos perheessä on allergisia tai hajusteherkkiä, niin näihin asioihin perehtyy enemmän. Minun taloudessani asuneet miehet eivät ole tavallisilla pesuaineilla pestyjä tekstiilejä kavahtaneet.

Lähettäjä: ylrra 
Päivämäärä:   3.11.25 11:36:16

Minusta on ihanaa kun hajusteettomalla aineella pestyt vaatteet tuoksuu puhtaalta ja raikkaalta, vaikka olisivat olleet pidempään käyttämättöminä kaapissa. Käytän jauhemaista ainetta + ruokasoodaa. Hajustetuista aineista tulee aina tunkkainen haju vaatteisiin vaikka niitä käyttäisikin jatkuvasti. En siis keksi mitään syytä haista esanssipesuaineelle kun voin tuoksua myös raikkaalle ja puhtaalle.

Hevostallilla voin haista ihan vain hevostallille eikä haittaa vaikka tallivaatteet haisevat tallille. Ei ole mitään tarvetta tai syytä haista sekä hevostallille että hajustetulle esanssiaromitunkkaisuuspesuaineelle :)

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   3.11.25 16:54:55

"Somessa mainostettiin jotain supervalkaisijaa, jolla saa valkoisista tekstiileistä taas vitivalkoiset. Ostin sitä kun oli tarjouksessa. Enpä tajunnut sen olevan voimakkaasti hajustettua. Huomasin sen vasta kotona kun olin laittanut paketin kaappiin ja avasin kaapin. Avaamaton muovitettu pakkaus haisi todella voimakkaalta. Otin paketin pöydälle ja olin hetken sen vieressä ja alkoi särkeä päätä. No, eipä tuota voi käyttää, jos haju aiheuttaa päänsärkyä..."

Kiitti vinkistä. Olin harkinnut ostavani tuota mutta jääpä sittenkin kauppaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.