|
Lähettäjä: .
Päivämäärä: 1.11.25 09:58:55
Minä näin vuosi sitten kuinka ihan pennulta näyttävä kissa seikkaili autotien reunassa. Ja sitten peilistä näin kuinka se minun jälkeeni säntäsi tien yli ja pyöri vastaantulleen auton renkaissa vaikka ja kuinka. Jotenkin siitä kuitenkin tokeni ja juoksi täysillä metsään. Pimeää ja tumma kissa, mahdotonta löytää joten ei auttanut kuin jatkaa matkaa ja toivoa ettei se hitaasti kitunut kuoliaaksi. Edelleen aina samasta kohdasta pimeällä ajaessa tulee se kissa mieleen.
Itsekin olen joskus kissan yli ajanut, ei siinä mitään voi kun satasen vauhdissa hyppää pusikosta eteen. Ei ollut kiva kokemus se. Täällä taajamassakin kissoja pomppii tien yli milloin mistäkin ja työmatkoillakin joutuu kissoja väistelemään. Kummasti näyttävät elossa kuitenkin pysyvän kun vuodesta toiseen samat kissat täällä pyörii. Mutta ei varmaan omistajat tiedä miten vaarallista elämää viettävätkään.
En ymmärrä miksi ne kissat pitää vaan lähettää yksinään ovesta pihalle. En minäkään koirille niin tee :D Paitsi miehen luona missä on aidattu piha, siellä en kyllä jokaisesta ikkunasta ensin tarkista että eihän ole naapurin kissa pihalla. Se on voivoi jos se siellä sattuu olemaan, tekeepähän sitten ainakin vauhdikkaan poistumisen. Omat ei sitä kyllä varmaan syö, juoksuttavat vaan.
Voisi niitä kissoja pitää vastuullisestikin. Isovanhemmat aikanaan maatilan pihaan rakensivat ison tarhan kissoille ja ulkorakennukset tehtiin kissatiiviiksi. Päästettiin kissat sitten välillä niihin ulkorakennuksiin tuholaistorjuntaa hoitamaan, mutta eivät vaellelleet yksinään missä sattuu petojen saaliina.
Edellinen naapuri lenkkeili kissansa kanssa, kissa oli vapaana mutta totteli omistajaa ja omistaja tiesi aina missä kissa menee. Se oli kivaa seurattavaa. Ja mun vanhempien naapurin kissat osaavat pysyä vapaana naapurin omalla tontilla, eivät lähde pois eivätkä kyllä ulkoilekaan ellei naapuri itsekin ole pihapuuhissa. Vahtii niitä siitä samalla ja kutsuu takaisin jos meinaavat lähteä kauemmas.
|