Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vaihdevuodet

Lähettäjä: Vanha ämmä 
Päivämäärä:   31.10.25 21:56:32

Millä selviätte yöhikoiluista tai muista oireista?

Re: Vaihdevuodet

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   31.10.25 22:12:57

Hormonikorvaushoito on auttanut, poisti kaikki oireet.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   31.10.25 22:18:43

Ei onneksi ole ollut hikoilua. Vagisan käytössä jos peitto heiluu. Ikä jo 60 . Migreenikin jo kokonaan pois. Msm inkiväärilinimenttiå jos vanhat polvet vihoittelee. Ihanaa että menkat pois ja hormonaalinen migreeni.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.10.25 22:47:27

Kokemuksia Qlairasta esivaihdevuosioireisiin?

Lähettäjä: Jaa-a 
Päivämäärä:   31.10.25 22:54:27

Mulla alkoi viime vuonna kuumat aallot keväällä, ikää 51 vuotta. Koko kesän oli sellaisia semi-inhottavia kuumia aaltoja, voisin kuvitella, että olisivat voineet olla paljon pahempiakin. Syksyllä, kun lähdin etelän matkalle, loppuivat siellä. Talvella hain univaikeuksien takia hormonikierukan (aiemmin kuparikierukka) ja hormonikorvaushoidon. Kuumia aaltoja ei ole ollut sen jälkeen, univaikeudet sen sijaan ovat jatkuneet ei ihan niin pahoina.

Youtubessa tuli tässä yksi päivä mielenkiintoinen video vastaan vaihdevuosista ja siinä kerrottiin, että mustaihoisilla naisilla kuumat aallot ovat vielä suurempi ongelma kuin valkoihoisilla. Mustilla d-vitamiini ei imeydy samalla tavalla kuin valkoisilla eli videon lääkäri päätteli, että pahat vaihdevuosioireet saattaisivat helpottaa d-vitamiinilisän avulla. Omassa tapauksessani ihmettelin, että miksi kuumat aallot loppuivat etelän reissuun, kun kuitenkin täällä oli juuri ollut kesä. Mutta enhän minä täällä Suomessa ole välttämättä niin paljon auringossa kesällä kuin lomareissulla.

Lähettäjä: Kestetty on 
Päivämäärä:   1.11.25 08:26:13

Kyllä on nyt jatkuvasti tätä vaihdevuosipähkäilyä täällä!
Olen selviytynyt kuumuuskohtauksista peiton löyhyttämisellä. Sellaista automaattista peiton löyhyttäjää olen kyllä kaivannut:)
Muutama vuosi oli pahempi varsinkin hellekesinä (kuumuus vaikutti negatiivisesti)mutta nyt noita hikoiluja tulee niin harvoin ettei enää paljon noteeraa.
Ja minä syön D- vit 50- 100 mikrogrammaa/ pv loka- toukokuun ajan. Enpä tiedä tuosta vaikutuksesta vaihdevuosivaivoihin.
Kyllä sitä oppi noina vuosina välttämään ainakin tiettyjä juttuja kuten saunomista liian myöhään illalla sekä ne saunakaljat jäivät historiaan. Myös kofeiini vähentyi yhteen kuppiin kahvia.
Minulla tietyt tilanteet eli lihasjännitys sekä toisaalta rentoutuminen ennen nukahtamista toivat kuumuuden pintaan. Tyhmintä oli että aina kun istahdin ruokailemaan pöydän viereen puski kauhea hiki naamaankin asti. Onneksi tuo vaihe kesti vaan muutaman kuukauden.
Nyt voi vaan muistella tuotakin että kaikkea sitä!

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   1.11.25 08:38:53

Kun sinulla oli helppoa, niin muillakin on? Ihan vaan tiedoksi, että monilta paljon pahemmat oireet, jotka saattavat kestää vuosikymmeniä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.11.25 08:47:45

Mulla ei ollut hikoilun kanssa ongelmia, mutta nukkuminen meni kokonaan rikki. Hain sitten siihen korvaushoidon, kun töissä pitäisi muutakin jaksaa kuin nuokkua puoliksi tai kokonaan unessa. Vaiva ei oletettavasti myöskään ole tilapäinen vaan kestää hautaan asti. Näin ainakin kaikilla äidin puolen naisilla on ollut.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   1.11.25 10:48:34

Qlairaa käyttäessä ei ollut mitään oireita, mutta kun lopetin käytön, niin ei mennyt kauan kun tuli voimakkaat oireet.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.11.25 10:50:40

Makkari viileänä, nukun alasti ja kun yöllä hikoiluttaa niin peitto sivuun. Helpottaa nopeasti kun makkari on viileä, sit peitto päälle ja unet jatkuu.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.11.25 11:03:00

Aloitin juuri Esterna estrogeenin ja minipillerit.
Olo helpottunut jo parissa viikossa, ei kylläkään vieläkään ns. normaali olo.
Pahimmat oireet hikoilu-kuumat aallot-kylmä sekä jäätävät olkapää- ja käsivarsikivut.
En jaksaisi ilman hormoneita!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.