Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Puuttuvatko isovanhemmat nuoren kasvatukseen?

Lähettäjä: Yksi vain 
Päivämäärä:   31.10.25 20:45:04

Kysymys otsikossa. Puuttuvatko isovanhemmat teini-ikäisen lapsesi kasvatukseen?

Tuntuu että itse olen tehnyt taas kaiken väärin. Itkien ajoin kotiin kyläreissulta.

Re: Puuttuvatko isovanhemmat nuoren kasvatukseen?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.10.25 20:56:22

Totta kai puuttuvat, ja saavat puuttua.

Meillä tokiniin päin, että vaari ja mummo antavat enemmän periksi kuin me vanhemmat.

Vaan vielä tärkeämpää se isovanhempien puuttuminen on silloin, kun vanhemmat ovat lapsen kavereita. Eikä lapsella ole kotona mitään kuria.

Lähettäjä: Yksi vain 
Päivämäärä:   31.10.25 21:05:23

Oletatko että olen sellainen?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   31.10.25 21:15:02

Minun ja sisatusteni kasvatukseen eivät muuten puuttuneet, mutta kiroilua ja päätöntä riehumista isovanhempien luona tai läsnäollessa ei edes kokeiltu. Ei niitä saanut kotonakaan jatkuvasti harrastaa, mutta satunnaisesta kirosanasta tai ylikierroksilla olemisesta ei tullut rankkua. Vanhempia piti toki kunnioittaa, mutta isovanhempia piti kunnioittaa vielä vähän eri tavalla, arvokkaasti.

No kyllä minä kerran käskin veljeni painua hlvettiin, kun hän kiusasi minua. Isän vanhemmat olivat juuri käymässä meillä, ja molemmat menivät ihan hiljaisiksi kun minä oikein täräytin veljelleni. Piilouduin huoneeseeni häpeämään ja kun näin isovanhempia seuraavan kerran, pyysin anteeksi. Asiasta keskusteltiin kotona ja vanhemmat painottivat, että isovanhemmat järkyttyivät kielenkäytöstäni. Näin aikuisena tiedän, että eivät he nyt varmasti sydänjuuriaan myöten järkyttyneet, mutta auttoivat vanhempiani käyttämään tilanteen kasvatuksellisesti hyväksi. :D Pikku häpeä teki hyvää, suu siistittyi pitkäksi aikaa!

Parhaimmillaan isovanhenhemmat voivat olla hyvä tuki ja apu kasvatukselle, mutta valitettavasti on niitäkin, jotka haukkuvat vanhempia kaikesta ja saattavat vielä toimia lasten kanssa tahallaan vastoin vanhempien sääntöjä. Se on todella typerää.

Lähettäjä: Illi 
Päivämäärä:   31.10.25 21:34:38

Eivät tietenkään puutu. Eivät puuttuneet omat isovanhempani eivätkä puutu lasteni isovanhemmat. En katselisi kyllä hetkeäkään, että joku alkaisi puuttua lasteni kasvatukseen.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   31.10.25 21:45:45

Ei meillä puutu. Ovat kyllä läheisesti mukana ja mummoloissa voi olla vähän omia sääntöjä, mutta mitenkään inhottavasti eivät puuttumalla puutu. Kuten eivät muihinkaan valintoihimme.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.10.25 21:49:50

Miehen äiti puuttuu. Esimerkiksi jos minä sanon, ettei pullaa syödä ennen ruokaa niin hän jyrää heti yli ja oikein vadilta tarjoaa pullaa. Omat vanhempani tukevat meitä ja sanovat "kuulithan, mitä isä ja äiti sanovat. He ovat ihan oikeassa".

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   31.10.25 22:14:13

Tarvittaessa puuttuu.
Jos teini perseilee, se mummon komentaminen on jotain ihan muuta kun äidin. Onneksi sitä on tarvittu täällä harvoin.

Usein nuorilla on sen isovanhemman kunnioitus toista kun sen vanhemman, joka komentaa joka päivä. Ja yleensä se on toimivaa. Toki meillä on aikuisten kesken kunnioitus, että esim. sitä pullaa ei työnnetä lapselle ennen ruokaa. Aikuisilla yhteiset säännöt ja keskinäinen hyvä puheyhteys auttaa paljon. Vähän niinkun yhtenä rintamana sitä teiniangstia vastaan,toista kunnioittava puhe, hyvä käytös jne.

Päivämäärä:   31.10.25 23:00:21

"Eivät tietenkään puutu. Eivät puuttuneet omat isovanhempani eivätkä puutu lasteni isovanhemmat. En katselisi kyllä hetkeäkään, että joku alkaisi puuttua lasteni kasvatukseen."

No toivottavasti oot osannut kasvattaa ne lapset niin, että ei ole aihetta. Muuten typerä asenne.

Lähettäjä: nope 
Päivämäärä:   31.10.25 23:27:15

Eihän se heille kuulu pätkääkään.

He ovat lapsensa jo kasvattaneet, nyt on toisten vuoro.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   1.11.25 05:44:57

Ei ole lapsia, mutta juu, todellakin puutun lasten tekemiseen, jos ovat vaaraksi itselleen/muille, tekevät kiellettyä, käyttäytyvät huonosti, kiusaavat tms. Ja niin pitäisi kaikkien muidenkin puuttua. Ja aivan sama, onko lapsi tuttu vai tuntematon.

Viimeksi pyysin nuoria huomioimaan vieressä olevat kerrostalot ja ihmisten nukkumisrauhan, kun päärryyttelivät kevareillaan. Ihan asiallinen keskustelu käytiin ja totesivat, ettei ole hoksanneet, että voisi olla häiriöksi ja lähtivät jatkamaan matkaa. Ihan hyvässä hengessä juteltiin.

Päivämäärä:   1.11.25 09:12:03

Itse miellän käyttäytymiseen puuttumisen eri asiana kuin kasvatukseen puuttumisen.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   1.11.25 13:24:04

. , käytökseen puuttuminen on todellakin kasvattamista! Eikö termi "koko kylä kasvattaa" ole tuttu?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.