Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kokemuksia autismin periytymisestä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.10.25 15:59:29

Tilanne jossa isällä on ihan lievästi autismioireita ja hänen kahdella veljellä taas on vaikeaoireinen autismi niin onkohan mahdollisesti isän lapsella automaattisesti autismi. Netin mukaan autismin periytyvyys 63-91% eli todella korkea.

Re: Kokemuksia autismin periytymisestä

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   31.10.25 16:01:48

Isän lapsella, eli sinulla?

Nuo prosentithan sen kertovat. Ei niitä kenenkään kokemukset mihinkään muuta.

Päivämäärä:   31.10.25 16:09:19

Ei ole mun isä vaan yhden tutun tilanne eikä lapsi ole edes syntynyt

Lähettäjä: Jossu 
Päivämäärä:   31.10.25 16:13:49

Mulla on asperger dg. Isä on selvästi myös kirjolainen ja suvusta löytyy muitakin. Äidin puolelta löytyy myös.
Suomalaiset on sen verran sukusiitettyä kanssa, että kirjolaisia taitaa olla paljon. Toiset tarvitsee apua selvitäkseen elämässä, toiset selviää jotenkin itse.
Mulle dg on ollut pelastus. Hankalissa tilanteissa käytän avustajaa.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   31.10.25 16:22:55

Miksi ihmeessä tuollaisia pohdit? Haluatko olla auttamassa ja tukemassa?

Päivämäärä:   31.10.25 19:55:46

Tutulla naisella on autismi ja neljä lasta, perintäprosentti sata, kaikki lapset autismin kirjolla.

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   31.10.25 20:00:28

On vahvasti periytyvää.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   31.10.25 20:09:00

Tiedän perheen, jossa kaikilla lapsilla on diagnoosit adhd-asperger-autismi-sarjasta erilaisina yhdistelminä. Äiti omien sanojensa mukaan sais jonkun vastaavan diagnoosin jos vaivaituisi tutkimuksiin, hänen mukaansa isä on "erikoinen", kouluttautunut tohtoriksi, anoppi kuulemma erikoinen myös. Äiti myös vitsaili, että "yhdistelmä todettu toimimattomaksi" lasten ollessa teinejä. Oli melkoisen rankkaa lasten lapsuus- ja nuoruusajat, lisäongelmia muina diagnooseina, oireiluina ja mm. päihteitten kanssa, kaikki ei todellakaan järjestynyt, vaan sattu ja pahasti.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   31.10.25 22:51:37

Veljelläni on (asperger) ja myös skitsofreniaa lähisuvussa. En tiedä mikä arpaonni suosi kun itselle ei tullut yksikään sairauksista. Saa nähdä periytyykö omille lapsille, mutta senhän tietää vasta 10-25 vuoden päästä. Heh,heh.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   31.10.25 22:58:14

Kyllähän autismi ja ADHD on aika vahvasti perinnöllisiä.
Usein käy niin, ettei vanhempaa (-pia) ole diagnosoitu, ja lapsi saa diagnoosin. Ja sen jälkeen sen saa toinen tai jopa molemmat vanhemmat, kun ymmärretään, että mitä se on.
Itse periytin tietämättäni lapselleni molemmat, lievä add ja autismin kirjo löytyi sitten multa, kun lapsi oli ensin diagnosoitu.
En tiennyt. Lapsi on vahvemmin molempaa, isänsä jo kuollut, joten ei tietoa, olisko sieltäkin tullut lisää. Paljon mahdollista, kun henkilöä mietin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.