Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Apua laukannostoon

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.10.25 00:42:07

Olen vuokrannut hevosta jolla on vaikea nostaa laukkaa. Annan selkeät avut, mutta ei halua nostaa käynnistä eikä ravista. Mitä pitäisi tehdä?
Kyseessä suokki, ei ravitaustaa.

Re: Apua laukannostoon

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   31.10.25 00:46:35

Ratsastamaan oppii ratsastustunneilla, ja ratsastuskirjoja lukemalla. Kirjasto on aika hyvä paikka aloittaa.
Sinun pitää kertoa omistajalle tuollaisista haasteista ja pyytää häntä opettamaan. Ei tuollaista pidä yksin miettiä. Laukannosto on sellainen asia että sen voi opettaa hevoselle aika monella tapaa.

Lähettäjä: Valmennus 
Päivämäärä:   31.10.25 00:53:55

Käy asiaa läpi valmentajan kanssa. Minulla on tapana kokeilla vuokrahevosen kanssa samoja tehtäviä, joita tehdään rats.koulun tunneilla. Jos ei suju, otan asian puheeksi valmentajan kanssa ja sitten valmennuksessa treenataan samoja asioita. Valmentaja osaa heti sanoa (vaikka ei ole nähnyt minun yrittävän tehtävää), mitä teen väärin ja mitä pitäisi tehdä, että tehtävä onnistuisi. Sitten treenataan oikeaa tapaa tehdä tehtävä.

Lähettäjä: eaärbgjb 
Päivämäärä:   31.10.25 00:54:34

Omistaja varmaan kertoo millä tavalla just tämä hevonen on opetettu nostamaan laukan. Ootko kysynyt häneltä?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   31.10.25 01:34:33

Kysyt tietenkin hevosen omistajalta neuvoa .

Lähettäjä: Nej 
Päivämäärä:   31.10.25 07:13:32

Mitkä on nämä sun selkeät avut?

Aloita puolipidätteestä ja siitä, että saat sille vasteen. Onnistuneen puolipidätteen jälkeen oikealla hetkellä, eli suunnilleen siinä kohdassa, kun halutun laukan (myötälaukassa siis sisäpuolen) puoleinen takajalka on nousemassa ilmaan, siirretään nostettavan laukan puoleista istuinluuta aavistus eteen. Toki siis "oikeampi tapa" ajatella on, että laukkaa pyydetään kun ulkotakajalka on maassa, mutta itseni on helpompi hahmottaa se ilmassa oleva jalka. Sisäohjan tärkein tehtävä on myödätä, joten jos olet asettanut hevosen kevyesti, niin muista myödätä nostoon. Jos lukitset lavan, niin hevonen ei pysty nostamaan laukkaa. Toinen mahdollisuus on, että puristat kiinni polvella ja yläpohkeella, jolloin itseasiassa jarrutat etkä pyydä lisää vauhtia.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   31.10.25 09:22:44

Usein ongelma on se että eteenpäinpyrkimystä ei kuitenkaan ollut tarpeeksi missään vaiheessa.

Toinen on ratsastajan jännittäminen (huomaamatta) kun istuu alas harjoitusraviin

Lähettäjä: Lasso 
Päivämäärä:   31.10.25 10:51:10

Mitä se tekee, kun yrität nostaa? Lähtee kipittämään vai ei tapahdu mitään? Missä yrität nostaa, ympyrällä, suoralla? Kokeile pohkeenväistön jälkeen, kun väistättävä pohje on hyvin läpi.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   31.10.25 10:53:57

Herkempi hevonen voi jäätyä liian "selkeistä" avuista. Kysyt omistajalta, miten laukka nostetaan, jos et itse osaa kokeilemalla ottaa selvää.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.10.25 10:57:55

Aloittaja voisi vähän enemmän valottaa tilannetta. Vaikka omaa ja hevosen tasoa ja tosiaan tilannetta, mitä silloin tapahtuu.

Lähteeko ravissa lujempaa juoksemaan (siitä vaikea nostaa laukka) vai eikö reagoi mitenkään.
Mitä käynnissä tapahtuu?

Onko hevonen laiska vai eikö se vain ymmärrä, mitä haluat?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.