Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millaista on osastolla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.10.25 11:01:25

Tässä olisi nyt vaihtoehtoina tappaa itsensä tai antaa terveydenhuollolle vielä yksi mahdollisuus.

Olen lapsesta asti peitellyt ongelmiani koska panikoin jos joudun lukituksi johonkin ja muutenkin kun on vakava traumatausta on ihan hirveä ajatus se, että ulkopuoliset rajoittavat elämääni. Siis varmaan ihan lähtien siitä etten välttämättä saa mukaani esimerkiksi luontaistuotteita jotka pitävät minut fyysisesti terveenä tmv. Mutta se nyt varmaan on tässä pienin murhe.

Millaista osastolla on? Ja mitä jos, tai kun siellä sairastuu flunssaan?

Kauan siellä pitää olla missäkin tapauksessa?

Re: Millaista on osastolla?

Päivämäärä:   30.10.25 11:06:40

Olisikohan avohoitokontakti kohdallasi sopivampi ratkaisu kuin osastohoito? Otappa yhteyttä terveyskeskukseen ja kerro tilanteesi

t. Psyk sh, työkokemusta osastolta sekä avohoidosta

Lähettäjä: joopati joo 
Päivämäärä:   30.10.25 11:09:00

"Ja mitä jos, tai kun siellä sairastuu flunssaan?"

Häh? Mikä tää kysymys on? Jos sairastuu flunssaan psyk.osastolla, niin saa nenäliinoja ja kuumetta alentavaa lääkettä tarvittessa. Ja mitä nyt kurkkupastilleja myöten normaalisti tarvitaan.

Mihin tää flunssa nyt oikeen liittyy?

Suosittelen aloituksen perusteella osastohoitoa sinulle, koska tekstisi vaikuttaa siltä, että todella tarvitset ja hyödyt siitä. Teksti ei kuulosta aivan vakaalta.

On ihan perusasioita elämässä, että meitä jokaista elämämme aikana eri ammattilaiset rajoittavat. Tältä ei kukaan meistä välty. Elämän peruspalikoita.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   30.10.25 11:10:16

"luontaistuotteita jotka pitävät minut fyysisesti terveenä"
"mitä jos, tai kun siellä sairastuu flunssaan"

Joo, mene sinne osastolle. Saat Finrexiniä.

Lähettäjä: joopati joo 
Päivämäärä:   30.10.25 11:11:15

"Siis varmaan ihan lähtien siitä etten välttämättä saa mukaani esimerkiksi luontaistuotteita jotka pitävät minut fyysisesti terveenä tmv."

Ei psyk.osastollakaan kukaan flunssaan kuole (ilman yrttitippojakaan), jollei ole jokin vakava fyysinen perussairaus, kuten ALS tai edennyt Parkinsonintauti, joka vaivuttaa hengitystiet muutenkin.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   30.10.25 11:12:23

Ei sinne osastolle niin vaan päästä.

Päivämäärä:   30.10.25 11:29:30

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 30.10.25 11:06:40

Olisikohan avohoitokontakti kohdallasi sopivampi ratkaisu kuin osastohoito? Otappa yhteyttä terveyskeskukseen ja kerro tilanteesi

t. Psyk sh, työkokemusta osastolta sekä avohoidosta!"

Minulla on. Ja juuri tuollaisen vähättelyn takia olen taas tässä tilanteessa. Tänään on taas aika hoitajalle ja katson sen jälkeen tapanko itseni vai saanko vihdoin toimivat lääkkeet, vaikka se sitten tarkoittaisi osastoa. Myöskään tavat jotka minulla on käytössäni itseni tappamiseen eivät ole sillä tavalla varmoja, että pääsisin aikeeni toteuttamaan, voi olla että vievät sairaalaan ennen kuin onnistun.

Se flunssa nyt lähinnä mietityttää kun ollaan niin hysteerisiä kaikesta nykyään, että joudunko joko kotiin sieltä tai sitten jonnekin eristyshuoneeseen joka varmasti olisi aika viimeinen niitti arkkuuni.

Saisiko tähän niitä kokemuksia eikä vähättelyjä ja arvailuja.

Lähettäjä: Malla 
Päivämäärä:   30.10.25 11:33:54

"Se flunssa nyt lähinnä mietityttää kun ollaan niin hysteerisiä kaikesta nykyään, että joudunko joko kotiin sieltä tai sitten jonnekin eristyshuoneeseen joka varmasti olisi aika viimeinen niitti arkkuuni."

Flunssan takia kotiin saati eristyshuoneeseen? Ei, et todellakaan joudu psyk.osastolta flunssan takia kotiin etkä eristyshuoneeseen.

Flunssa on tavanomainen tavallinen normaali kulkutauti, joka lähtee yskimällä ja niistämällä. Se ei ole minkään hinkuyskä, SARS tai muu vakava, tappava rutto. Vain flunssa. Pikku juttu, joka tulee jokaiselle aina välillä.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   30.10.25 11:36:54

Olen käynyt katsomassa kavereita osastolla, kaksi eri ihmistä ja eri paikat. Osastolla vaikutti olevan mukavaa, oli selkeä päivärytmi, turvallinen ympäristö testata erilaisia lääkityksiä, sai olla omassa rauhassa ja rentoutua.

Molemmat kaverit olivat erittäin tyytyväisiä osastolla viettämäänsä aikaan.

Päivämäärä:   30.10.25 11:38:27

Ei se osasto sulle pahaakaan tee. Kerro rehellisesti aikeistasi hoitajalle, kyllä sinulle apua saadaan.

Päivämäärä:   30.10.25 11:45:16

"Flunssa on tavanomainen tavallinen normaali kulkutauti, joka lähtee yskimällä ja niistämällä."

Joo, mutta mitäs jos sen nuhan nimi on korona, vieläkö siitä terveydenhuollossakin panikoidaan?

"
Olen käynyt katsomassa kavereita osastolla, kaksi eri ihmistä ja eri paikat. Osastolla vaikutti olevan mukavaa, oli selkeä päivärytmi, turvallinen ympäristö testata erilaisia lääkityksiä, sai olla omassa rauhassa ja rentoutua."

Saako siellä tosiaan olla omassa rauhassa? Olen kuullut ihan päinvastaista, että osastot ovat todella täysiä ja ettei siellä missään nimessä saa omaa huonetta muutenkaan vaan joutuu jonkun tuntemattoman kanssa jakamaan tilansa.

Lähettäjä: Hoitaja-Hanna 
Päivämäärä:   30.10.25 11:48:35

"Joo, mutta mitäs jos sen nuhan nimi on korona, vieläkö siitä terveydenhuollossakin panikoidaan?"

Ei, ei panikoida.

Toisekseen ainakaan psyk. osastolla nuhastelevalta ei nykyään todellakaan koronavirustestiä oteta. Se mihin viittaat "th :n panikoinnilla" niin se aika on nyt toistaiseksi mennyttä aikaa. Seuraavaa pandemiaa odotellessa, mutta tällä hetkellä mainittua nk. panikointia ei ole. Hyvin sanottu aiemmin, ihan rauhassa pärskit ja yskit sitten vaan.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   30.10.25 12:06:08

Varmasti on eroja paikoissa. Mutta kumpikin mun kavereista oli hyvin tyytyväisiä. Ei ollut mikään ongelma löytää rauhallista juttelupaikkaa kun olin vieraana siellä. Saa rauhassa kirjoitella päiväkirjaa ja piirrellä jne. Olin kuitenkin useita tunteja vierailulla kaikilla näillä kerroilla ja ikinä ei tullut sellaista olo että olisi jotenkin ruuhkaa, että ihmisiä olisi liikaa ympärillä.

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   30.10.25 16:18:06

Kahdella osastolla kukausia olleena, ihan tyytyvöinen olin

Lähettäjä: macadamia 
Päivämäärä:   30.10.25 16:39:16

"Se flunssa nyt lähinnä mietityttää kun ollaan niin hysteerisiä kaikesta nykyään, että joudunko joko kotiin sieltä tai sitten jonnekin eristyshuoneeseen joka varmasti olisi aika viimeinen niitti arkkuuni."

No ei todellakaan ainakaan sillä psyk.osastolla millä itse olin kukaan joutunut flunssasta kotiin tai eristyksen. Tämä siis oma kokemus vajaan kahden kuukauden takaa, kun olin syömishäiriön takia pitkällä osastojaksolle ja sairastin tuolla osastolla ollessa flunssan. Ihan silti muiden seassa olin normaalisti ja niiskuttelin menemään (enemmän toki tuli lepäiltyä omassa huoneessani parit kuumepäivät, ihan siis omasta tahdostani), lääkettä sai tarpeen mukaan oloa helpottamaan. Ei perusflunssa tosiaan ole mikään eristystä vaativa tauti.
Mun osastopäivät ryhmittyi luonnollisesti eniten syömisten ympärille ja sen aiheuttaman ahdistuksen hallintaan, koska ravitsemustilan korjaaminen oli jakson törkein tavoite. Lisäksi minulle osastoaika sisälsi paljon lepoa (eli irrottautumista minun liikuntaaddiktiosta) ja hoitajan kanssa keskusteluja. Juttelin ja vietin aikaa myös paljon muiden potilaiden kanssa (jokainen oli eri syistä osastolla, eli sairauksia porukalla oli laidasta laitaan). Mutta eri ihmisten päivät meni eri tavoin. Esim osa ulkoili paljon (ne joilla siihen oli lupa), osalla oli enemmän ryhmiä ja tapaamisia, osa halusi vain nukkua ja olla yksin jne jne. Osa oli siellä vain pari päivää, osa pidempään. Ihan tapauskohtaista.
Itse koin oman osastojakson tarpeelliseksi ja hyödylliseksi, vaikka pelkäsin sinne menemistä todella paljon. Ei se nyt tietenkään kivaa ole sairaalassa olla, mutta joskus se vaan on omaksi parhaaksi olla siellä eikä yrittää selviytyä kotona, kun omat voimat ei yksin sairauden kanssa pärjäämiseen riitä. Osastojaksolle pääseminen voi pelastaa hengen.

Päivämäärä:   30.10.25 16:44:14

”Ja juuri tuollaisen vähättelyn takia olen taas tässä tilanteessa”

Ei sua kukaan ole täällä vähätellyt. Osasto on aikalailla säilytyspaikka, jossa saa hetkellisen aikalisän. Varsinainen hoito tapahtuu avohoidossa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.