Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miltä yleisanestesia tuntuu?

Lähettäjä: Mummelii 
Päivämäärä:   30.10.25 08:40:29

En ole koskaan ollut missään nukutuksessa. Miltä se tuntuu? Jännittikö teitä? Miltä herääminen tuntuu,menikö kaikki hyvin? Laitetaanko kaikille nukutuksessa oleville se hengitysputki? Otetaanko se vasta pois kun potilas herää,eikö siihen ole hirveä herätä kun tuntee tukehtuvansa? :O

Re: Miltä yleisanestesia tuntuu?

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   30.10.25 08:43:42

Ei se tunnu miltään, yhtäkkiä on vaan taju pois. Intubaatioputki otetaan pois ennen kuin heräät, et siis tiedä sellaista edes olleen sinulla. Herätessä heräämössä oli vähän sellainen hassu olo, mutta se normalisoitui nopeasti.

Lähettäjä: Nuijanukutus 
Päivämäärä:   30.10.25 09:53:07

Viimeisimmästä nukutuksesta muistan kuinka näin jotain tosi ihanaa unta enkä olis halunnut herätä kun minua heräteltiin...
Nukutusta ei tarvitse pelätä koska se on helpoin vaihe sairaalassa ollessa minun mielestäni. Ei tunnu miltään muuten kuin se piikki vähän.

Lähettäjä: Mustikka 
Päivämäärä:   30.10.25 09:57:42

Suoneen laitettava nukutusaine propofoli vähän kirvelee, sitten taju pois ja hyviä unia. Leikkaussalissa intubaatuoputki tai larynxmaski poistetaan ennen kuin heräät kunnolla, kurkku voi olla vähän arka. Pahoinvointia voi tulla ja siihen saa lääkettä. Tokkurainen olo hälvenee parissa tunnissa kyllä pikkuhiljaa heräämöhoidossa.
Tai ei mua itsea ole kyllä ikinä nukutettu, joten tämä vain hoitajan näkökulmasta faktat kerrottuna.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   30.10.25 10:00:26

Laitetaanko se intubaatioputki aina? Olin kerran nukutettuna, eikä ollut kyllä mitään havaintoa koko putkesta - opin sen vasta myöhemmin Syke-sarjasta.

Lähettäjä: Paskahomma 
Päivämäärä:   30.10.25 10:00:42

4 kertaa nukutettu. Taju lähtee ja sitten heräät pöllyssä ylirentona niin, ettei saa edes kylkeä käännettyä. Siinäpä se.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   30.10.25 10:08:23

Ei se tunnu miltään eikä propofoli ehdi kirvellä kun taju lähtee. Se darra mikä siitä tulee, onkin sitten ihan eri asia, keholla menee useampi päivä toipua siitä.

Lähettäjä: Mustikka 
Päivämäärä:   30.10.25 10:59:26

Nomadi, humautuksessa ei intuboida (eli kevyt, lyhyt nukutus esimerkiksi rytminsiirrossa tai jonkun nivelen paikoilleenlaitossa tai muussa nopeassa toimenpiteessä)

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   30.10.25 11:31:54

Mut on kerran nukutettu, olin rintojen pienennysleikkauksessa. Sain jonkun esilääkkeen, tabletin. Kävelin leikkaussaliin. Siellä oli mukavat hoitajat ja lääkärit. Sitten muistan sen, että sain maskin kasvoille ja siitä sitten oli taju pois. Heräämössä heräsin, sielläkin oli mukava hoitaja. Muistan kysyneeni mitä kello on. Siitä sitten kärrättiin osastolle. Sain heti ruokaa. Olo oli ihan täysin normaali. Kirurgi tuli kertomaan miten leikkaus sujui. Opiskelija toi tukiliivit ja kertoi miten hoitaa haavoja. Odottelin pari tuntia kotiutumislupaa. Siitä sitten apteekin kautta kotiin. Yhden buranan tai panadolin otin illalla varmuuden vuoksi. Mitään kipuja ei kuitenkaan ollut. Eli mulle koko toimenpide oli se, että nukuin ja heräsin. Koko ajan tosi normaali olo ja kivuton.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.10.25 11:40:04

Kivalta tuntuu kun ei tarvii unta odotella.

Lähettäjä: N63 
Päivämäärä:   30.10.25 11:41:21

Nukutettu 7 kertaa. Taju pois, herättyä hirveä palelu, jano ja nälkä. Ei pahoinvointia. Ei mitään ”darraa” todellakaan.

Lähettäjä: Lupu 
Päivämäärä:   30.10.25 11:43:21

Kanyylin kautta laitettuna viimeksi tuli hassu olo päähän, ehkä vähän kuin huimaisi, sen ehtii just tajuamaan ja sitten taju kankaalle. Itsellä ei tietoa intubaatioputkista eli ainakin ne on otettu pois ennen kuin herää.

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   30.10.25 12:21:49

Viime viikolla juuri nukutettiin. Ensin lähti kanyylista fentanyyliä suoraan suoneen (hiukan alkoi päässä pyöriä) ja sitten nukutusaine -> filmi katkesi. Heräsin/havahduin heräämössä: ei pahoinvointia, hyvä olo, väsynyt. Siitä kärräsivät herkoon (kotiutusosasto), jossa nousin saman tien sängystä, virtsakatetri otettiin pois ja pieni kävelylenkki hoitajan kanssa. Olo oli lähinnä väsynyt, ei kipuja.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   30.10.25 14:33:13

Nukutettu monta kertaa, nukahtaminen on ihanaa mutta herääminen ei niinkään. Valitettavasti kuulun niihin joilla on nukutuksen jälkeen pahoinvointia ja oksennan herkästi riippumatta siitä kuinka paljon saan pahoinvointilääkettä. Luultavasti asiat sujuisivat helpommin jos saisi levätä paikallaan niin kauan että enimmät lääkehuurut haihtuu, mutta aina ovat kiireellä kotiuttaneet ja siinähän sitä sitten mennään oksennuspussi kädessä ja haava verta vuotaen.

Lähettäjä: kj 
Päivämäärä:   30.10.25 15:52:32

Kerran olen herännyt putki kurkussa, ja se ei todellakaan tuntunut kivalta. Muuten ei mitään ongelmaa.

Lähettäjä: tr 
Päivämäärä:   30.10.25 15:56:36

Nukutettu kerran spinaalipuudutuksen epäonnistuttua(sectio, suunniteltu).
Maskilla nukutettiin varmaan nopeampi kuin tipalla, en tiedä mutta kivut sitä luokkaa kun leikkaus oli aloitettu eli vatsapeitteet vedetty auki) vaikka en ollut puutunut, niin tuli ns. kiire. Kokemus myös onnistuneesta spinaalipuudutuksesta aiemmassa sectiossa joten tiedän kyllä mikä on puutunut ja mikä ei.

Oma tytär kahdeksan vuotiaana myös nukutettiin maskilla nielu ja -kitarisaleikkaukseen, kun ei löytynyt suonta helposti, hänelle ei jäänyt kokemuksesta mitään huonoa muistoa.

Maskilla nukutus nopea ei ehdi kymmeneen laskea, haju sipulin kuten anestesian ylilääkäri sanoi kun maskin laittoi ja sitä ennen jotain vahvaa kipulääkettä tippaan, ylilääkäri( onneksi päivysti juuri silloin) hälytettiin pikana paikalle suorittamaan nukutus, aloittelevan anestesialääkärin mokattua/ leikkaavan lääkärin myös kun ei uskonut potilasta puutumisen tehottomuudesta...
Herättelystä en paljoa muista mutta järkyttävä päänsärky alkoi heti ja verenpaineet nousi korkealle, vasta melkein vuorokauden kärsittyäni sain verenpainelääkkeen kun parasetamoli ei auttanut(kas kummaa) ja paineet laski ja päänsärky loppui, kipupumpun lääkekään ei auttanut päänsärkyyn (section jälkeen yhden päivän on kipupumppu, ainakin Taysissa oli tämä käytäntö) ja siitäkin sain moitteen osastolla, että olin käyttänyt liian vähän pumpun lääkettä.
En halunnut isoja määriä mitään ylimääräistä elimistöön kun kuitenkin oli tarkoitus yrittää imettää lasta.

Tämmöinen kokemus, että nukutusta en pelkää mutta puudutuksiin traumaattinen pelko, en luota enää , että onnistuu kun noinkin isossa leikkauksessa voidaan mokata ja mikä tärkeintä itse potilasta ei uskota.

Lähettäjä: Mmm 
Päivämäärä:   30.10.25 15:59:51

Ekalla kerralla sattui aika paljon, kun nukutusaine lähti kulkemaan kättä pitkin. Just kun alkoi pelottaa, että miltähän se tuntuu, kun leviää olkapäästä muualle kehoon ja sit jo lähtikin taju.

Toisella kerralla sanoin siitä etukäteen, niin lisäsivät jonkun puudutuksen, niin ei tullut kipua. Taju vaan lähti.

Toisella kerralla olin kussut alleni, vaikka olin just käynyt vessassa ennen nukutusta. Ja taas oli hirveä kusihätä, että piti pyytää alusastia, kun eivät antaneet nousta sängystä heti

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.10.25 16:11:32

Umpilisäkkeen leikkauksessa ennen nukutusta kivut olivat niin kovat, että palelin ja tärisin kuin horkassa. Koetin hoputtaa tuttuja hoitajia ja sitten pimeni. Kipujen vuoksi en tuntenut varmaankaan mitään.
Herätessä olo tuntui taivaalliselta. Ei kipuja, oli lämmin :) Olisin maannut liikahtamatta koko illan, mutta hoitajat kyttäsivät, etten vaan menisi vessaan yksin. Jossain vaiheessa päätin käydä, vaikka vielä ei olisi ollut tarvetta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.