Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ostaisitko hevosen jos haaveissa myös lapsia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.10.25 13:32:47

Vaikea saada otsikkoon, mutta:

Tuttu hevonen on tulossa talven aikana myyntiin ja sitä tarjottiin ensin ns. tiskin alta minulle. Tallipaikkakin olisi valmiina.

Olemme kuitenkin puhuneet miehen kanssa perheenlisäyksestä. Yritystä ei ole vielä aloitettu, mutta olisi toiveissa 1-2 vuoden sisällä. Ikää meillä molemmilla yli 30, joten hirveän pitkään ei voi odotella enää. Tarkoitus aloittaa yritys ennen kuin olemme 35.

Hevonen on kiva, ei kerää painetta vapaapäivistä. On toivottavasti helppo löytää vuokraaja, tuttavapiiristä löytyy kokeneita hevosihmisiä. Taloudellisesti hevosen pitäminen vaatisi puolisolta joustoa etenkin perhevapaiden aikana, muutoin pitäisi onnistua hyvin.

Onko täysin tuhoontuomittu ajatus ostaa hevonen nyt? Ajankäyttö huolestuttaa hieman. Jos lapsihaaveita ei olisi, ostaisin tämän hevosen kyselemättä.

Re: Ostaisitko hevosen jos haaveissa myös lapsia?

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   29.10.25 13:38:16

Minä ostaisin, mutta sinun pitää tehdä ratkaisu itse.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   29.10.25 13:42:30

Osta ihmeessä, koska se on haaveesi. Saat kokea sen vielä ennen lapsia. Ehdit nyt hevostella.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   29.10.25 13:44:11

Minusta tuo kuulostaa suoraan sanottuna valmiilta burnout-reseptiltä. Vuokraajien varaan et voi oikeasti laskea yhtään mitään. Lähde siitä ajatuksesta, että itse vastaat hevosestasi myötä- ja vastoinkäymisissä (etenkin vastoinkäymisissä) ja muiden apu siihen päälle on bonusta. Ja jos hevonen vaatisi "puolisolta joustoa" niin kuulostaa siltä, ettei talouspuolikaan ole ihan loppuun asti mietitty.

Lähettäjä: --22 
Päivämäärä:   29.10.25 13:44:23

Ostaisin, jos lapsi on vasta toiveissa. Menee vielä se 1-2 vuotta ennen kuin edes jätät ehkäisyn pois. Voi olla että tulet heti raskaaksi, mutta voi olla että et. Jos oikeasti hevosen haluat, se taatusti harmittaisi jos jättäisit ostamatta ja lapsen saisit vasta 5 tai 10 vuoden päästä.

Jos perhevapaiden aikana näyttää ettet pysty hevosta hoitamaan, sitten myyt sen. Tai annat vaikka ylläpitoon pariksi vuodeksi.

Päivämäärä:   29.10.25 13:46:38

Perustelut: ette ole vielä edes yrittäneet lasta, ja jos vaikka kahden vuoden päästä aloitatte ja yritätte vuoden ennen kuin tärppää, niin sulla on kolme vuotta jo ennen itse raskautta. Raskausaikana asiat kyllä järjestyvät (onko kyseessä ratsu...?) ja suurella todennäköisyydellä sinulla on sitten taas mahdollisuus ratsastaa ennen kuin päiväkotikiireet ja mahdollinen seuraava vauva tulee.

Sitä paitsi, raskautta ei aina voi ennustaa. Joku, joka ei aio hankkia lapsia, voi huomatakin olevansa raskaana ja elää sen mukaan. Joku toinen yrittää raskautta viisikin vuotta tai kauemmin...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.10.25 13:48:00

Tuollaisen hevosen ostaisin kyllä. Joka tapauksessa tuollainen hevonen helpottaa harrastusta perheellisenä, joten miksi et ostaisi nyt sopivaa kun sellainen on tarjolla?

Päivämäärä:   29.10.25 14:03:22

Kiitos vastauksistanne! Tosi hyvää pohdintaa.

"Ja jos hevonen vaatisi "puolisolta joustoa" niin kuulostaa siltä, ettei talouspuolikaan ole ihan loppuun asti mietitty."

Tarkoitin aloituksessa, että vaatisi puolisolta joustoa "etenkin perhevapaiden aikana", viitaten siis lähinnä esim. hoitovapaaseen, jolloin minun tuloni olisivat sen hulppeat 300€/kk. Eli tuona aikana puolison tulisi joka tapauksessa maksaa talouden kuluja enemmän, jos minä olen kotona. Säästöjä toki on, joten voin maksaa niilläkin hevosen kuluja, mutta silloin näen tässä mahdollisuuden perheensisäiseen arvoristiriitaan: jos minä käytän säästöni, että voin pitää hevosen, onko reilua, että puoliso maksaa samalla kaikki talouden kulut, että voin olla myös lapsen kanssa kotona…? Eli mitä tämä hevonen tekisi kokonaiskuvassa perheen taloudelliselle tilanteelle?

Jos olemme molemmat töissä ja työt jatkuvat kuten tähänkin saakka, niin silloin ei ole ongelmaa. Sen sijaan ajankäyttöä pitää pohtia, jos tähän lapsikin tulee.

Vuokraajien varaan ei tietenkään voi laskea yhtään mitään, tiedän olevani hevosesta vastuussa itse. Tarkoitin kuitenkin sanoa, että hevosen liikutus saadaan kyllä järjestettyä, koska se on kiva ja kiltti ja sille löytää halutessaan vuokraajia/liikuttajia.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   29.10.25 14:10:39

Jos vasta mietitte lapsia niin ostaisin. Myyt tai annat ylläpitoon kun on lapsia, jos siltä tuntuu.
Mulla oli hevonen niin kauan kun olin lasten kanssa kotona, myin pois kun menin takaisin töihin. Paras päätös ikinä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   29.10.25 14:13:43

Osta hevonen jos sen haluat. Lapsia ei hankita -ne saadaan. Voi mennä pitkään tai tärpätä heti ja jotkut ei saa koskaan.
Vuokralaisilla yms saa liikutukseen sopivasti helpotusta kun raskaus haittaa liikutusta yms.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   29.10.25 14:57:05

Osta hevonen. Ehdit hyvinkin harrastaa sen vuoden kaks kuitenki.

Lähettäjä: huh 
Päivämäärä:   29.10.25 16:03:43

Puhutte hevosesta kuin se olisi käyttöesine, josta hankkiudutaan helposti eroon lasten tieltä. Kylmä asenne. Se on elävä olento kuitenkin eikä mikään mopo.

Päivämäärä:   29.10.25 16:09:16

"Puhutte hevosesta kuin se olisi käyttöesine, josta hankkiudutaan helposti eroon lasten tieltä. Kylmä asenne. Se on elävä olento kuitenkin eikä mikään mopo"

Hevonen on harrastusväline. Ilman hevosta et voi harrastaa sitä ratsastusta vaikkapa. Siksi sinun täytyy ostaa oma, tai vuokrata tai ostaa palveluna muualta käyttää sitä hevosta jotta voit ratsastaa.

Päivämäärä:   29.10.25 16:09:34

Hevonen on käyttöesine, josta voi luopua ihan koska vain.

Lähettäjä: Fii 
Päivämäärä:   29.10.25 16:58:40

Raskautuminen ei ole aina niin yksinkertaista, lapsettomuus on kovassa nousussa. Itselläkin meni 3v ensimmäisen kohdalla. Kannattaa ostaa, jos hevonen on sopiva.

Mutta! Itse en pitäisi hevosta, jos olisin hoitovapaalla. Eli en aio edes jäädä hoitovapaalle, vaan lapsi menee päiväkotiin kun vanhempainvapaat loppuu. Mutta jos olisi pakottava tarve jäädä hoitovapaalle, niin laittaisin hevosen ylläpitoon siksi aikaa. Me ei ainakaan pärjättäis yhden ihmisen tuloilla hevosen kanssa, vaikka molemmilla palkka on kuukaudesta riippuen joko keskitulon yläpäässä tai suurituloisten puolella. Toki riippuu asuuko ap remppatalossa vai ilman lainoja kerrostalossa.

Lähettäjä: Choko 
Päivämäärä:   29.10.25 19:53:32

En ottaisi mitään lemmikkiä tuossa tilanteessa, mutta taustalla on elämää sairaiden eläimien kanssa, joka vei paljon aikaa ja rahaa. Sitä huolta lapsen yrittämiseen, odotukseen tai lapsiaikaan en haluaisi uudestaan. Ehkä joskus kun lapsi on isompi (+7v tms)

Lähettäjä: Usa 
Päivämäärä:   29.10.25 19:55:30

Jompi kumpi jää vähälle huomiolle. Yleensä se on hevonen mutta tiedän ihmisen jolla lapset jääneet vaille huomiota.

Lähettäjä: Vanilja 
Päivämäärä:   29.10.25 20:03:52

Lähettäjäzäkä
Päivämäärä29.10.25 13:38:16

Minä ostaisin, mutta sinun pitää tehdä ratkaisu itse.

Sama.

Lähettäjä: Tee 
Päivämäärä:   29.10.25 20:09:07

Suosittelen eka tekemään lapset, odottamaan että ne on vähän isompia ja sitten miettimään omaa. Lapsiarjen pyörittämisen raskaus voi yllättää, yllätti myös minut. Ja se, että tukiverkot ei välttämättä ole niin hyvät ja varmat mitä alkuun voisi ajatella.

Lapset voi myös muuttaa vähän ajatusmaailmaa. Aikaisemmin silmäteränä ollut koira voikin yhtäkkiä olla vittumaisin ja ärsyttävin asia maailmassa. Tai mies. Tai se hevonen.

Hevosen voi hankkia vaikka 50 vuotiaana, lapsia ei.

Päivämäärä:   29.10.25 20:23:27

En heittäisi omia unelmia pois lasten takia. Kyllä heppa sopii lapsiarkeen, vielä helpompaa jos täyshoitotallilla. Ei oo harvinaista nähdä lastenrattaita kentän vieressä päikkäreillä kun äiti ratsastaa. Ja onhan lapsilla isäkin.

Päivämäärä:   29.10.25 20:25:37

Lapsen lisääminen hevosharrastuksen rutiiniin on helpompaa kuin hevosen lisääminen lapsiperheen rutiiniin.

Päivämäärä:   29.10.25 20:48:04

Juu ostin, 11 hevosta.

Päivämäärä:   29.10.25 20:54:04

Kannattaa keskustella asiasta sen puolison kanssa. Se on aika pitkä aika miehelle maksaa lähes kaikki jos sinun tulot on 300e/kk ja siihen hevoseen menee varmastikin iso siivu joka kuukausi. Jos mies on ajatusta vastaan niin älä osta tai ota riski että parisuhde voi ottaa osumaa samalla tai sitten varaudut siihen että hevosen myynti voi olla edessä raskaus aikana. Muutenkin kannattaa miettiä kannattaako vetää talous, aika ja parisuhde tiukille kaikki samalla kertaa kun se pikku lapsi arki saattaa muutenkin olla raskasta.

Lähettäjä: tee 
Päivämäärä:   29.10.25 21:05:07

Hevonen ehdottomasti jos vasta ajatuksen asteella. Meillä meni ekat 6 vuotta lapsettomuushoidoissa, jotka ei onnistuneet vaikka ihan kaikki mahdollinen ja laillinen tehtiin, ostin sitten hevosen ja hups, parin kuukauden päästä raskaana vaikka sen ei pitänyt olla mahdollista. Nyt mietin sitten mihin hevosen laitan täksi aikaa, kaikki järjestyy.

Päivämäärä:   29.10.25 21:23:05

Tee: ihanaa, kun tulit raskaaksi. Ja kyllä, kaikki järjestyy <3

Päivämäärä:   30.10.25 07:40:18

Aloittaja täällä. Kiitos vastauksista, nämä kirkastivat omaakin näkemystäni.

Täytyy vielä keskustella puolison kanssa noista perhevapaista. Meillä molemmilla on varmasti halukkuutta pitää lapsi kotona ainakin parivuotiaaksi. Miehen näkemys on tähän saakka ollut se, että siinä tilanteessa yhteisen talouden rahat ovat yhteisiä rahoja, mutta näihin keskusteluihin ei ole aiemmin liitetty kokonaista hevosta. Se lohkaisisi kuukausittain niin ison summan, että tätä pitää tosissaan miettiä ja keskustella.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   30.10.25 08:03:07

Osta hevonen! Itse olin juuri saanut ensimmäisen lapseni kun aloin suunnittelemaan tilausvarsaa. Nyt on lapsia kolme ja varsakin jo aikuinen, ihana harrastuskaveri. Kyllähän se kaikilta vaatii joustamista niin ajan, jaksamisen kun eurojenkin suhteen mutta minulle itselleni ainakin hevonen ollut ”henkireikä” tässä pikkulapsiarjen keskellä, sitä todella tärkeätä omaa aikaa :)

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   30.10.25 08:23:57

Been there. Ja siksi soraääni yksimieliseen Osta!-hehkutukseen.

Jos haluat kehittyä tavoitteellisesti ratsastajana, käytä se sama ruuti hyvillä tunneilla käymiseen tai vuokraa tasokasta hevosta, jolla pääset valmennuksiin. Oman hevosen kanssa tulee helposti köpöttelykierre, varsinkin jos tukiverkot ovat hieman kehnommat.

Pahimmillaan ehdit juoksuttaa hevosta liinassa muutaman kierroksen, ja lapsi huutaa vaunuissa. Sitten kun on useampi lapsi, tämäkään ei ole mahdollista. Ja tallimaksut juoksevat... Samalla rahalla kävisit monta kertaa viikossa tunneilla, ja jos et pääsisi, laittaisit harrastuksen vaikka joksikin aikaa poikki. Huoleton on hevoseton mies.

Säästä kaikki tyhjäkäyntiin hassautuva raha, ja osta kunnon hevonen sinä päivänä, kun lapsi menee eskariin.

Päivämäärä:   30.10.25 08:28:33

Olisiko sun ensimmäinen oma hevonen? Siis sillä vaan että tiedät oikeasti mitä se hevosen omistaminen on?

Mutta minä ostaisin. Ei tuollaisia tule välttämättä ihan joka päivä vastaan.
Toki kunnon rehelliset keskustelut puolison kanssa.
Jos hevonen on kiva ja selväpäinen ja sinulla on järkeviä tuttavia niin voisihan sitä järjestää jonkun ylläpitodiilinkin jos lapsi siunaantuu.

Päivämäärä:   30.10.25 08:32:27

”Säästä kaikki tyhjäkäyntiin hassautuva raha, ja osta kunnon hevonen sinä päivänä, kun lapsi menee eskariin.”

Ymmärrän täysin tän soraäänen ja ajatuksen, mutta itse en pysty elämään elämää näin suunnitelmallisesti. On sattunut jo liikaa kaikkea mihin ei ole itse pystynyt vaikuttamaan, joten pakostakin on tullut vähän sellainen asenne että sitä elämää täytyy elää nyt eikä sitten.

Lähettäjä: ii 
Päivämäärä:   30.10.25 08:38:00

Oma elämänfilosofia on se, että jos jotain haluaa ja siihen tulee mahdollisuus, kannattaa tarttua tai jää harmittamaan. Elämä on tässä ja nyt, et voi tietää tuletko raskaaksi ja jos niin milloin, pysyykö hevonen hengissä tai pysytkö edes itse hengissä. Pahoittelut raadollisuudesta, mutta kun noin se on. Asioilla on tapana järjestyä - sen hevosen saa kyllä myytyä, jos aikanaan tuntuu ettei lapsiarkeen sovi.

Päivämäärä:   30.10.25 09:12:18

"Lapsen lisääminen hevosharrastuksen rutiiniin on helpompaa kuin hevosen lisääminen lapsiperheen rutiiniin."

Tämä. Ja jos se lapsi on tosiaan vasta suunnittelun asteella, niin ei sitä kukaan ennakkoon tiedä milloin se päättää tulla, tai tuleeko koskaan. On tässä maailmassa melko monta ihmistä jotka on saaneet kuvion toimimaan lastenkin kanssa, kun tahtoa on ollut. Mitä vaan voi tapahtua koska vaan, eikä mitän saavuta jollei uskalla ottaa riskejä.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   30.10.25 09:20:06

Olisin varmaan voinut ostaa, mutta mitään järkeähän siinä ei olisi ollut ellei hevonen sen verran iällä, että sillä on hyviä vuosia enää muutama jäljellä.

Raskausaikana tulee väkisin taukoa useampi kuukausi. Vauvan kanssa ehtii hienosti, töihin paluun jälkeen huonommin, yhden lapsen kanssa ei vielä mahdoton. Kahden lapsen jälkeen jo aika paletti toteuttaa, aina kiire jonnekin ja pitäisi olla jo jossain muualla. (nimim. kokemusta on)

Hulluinta koko homma on perustuloisella rahallisista syistä. Hevonen on ihan älytön kuluerä ja rahareikä hoitaa edes palkkatöissä, saatina jos on lastenkin kulut maksettavana ja siihen päälle kotihoidontuella eli tulot alle 300e/kk

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   30.10.25 09:25:59

Ja sit jos sulla on rayhalliset lapset, joita heppailu kiinnostaa(tyttöjä..) voit harrastaa yhdessä lapsien kanssa. Meillä ei poikia olisi tallilla voinut vähempi kiinnostaa ratsastus. Juosta ja koheltaa olisivat halunneet ja sitten ei itsekään heppailla kun yrität pitää lapset kurissa eli käytännössä tallille pääsi vain jos pääsi lähtemään yksin.

Mutta teillä ei ple vielä edes yritys alkanut. Osta se hevonen, ei jää kaivelemaan. Voi olla ettet saa lapsia, voi olla että hevonen kuolee ähkyyn, katkoo kinttunsa ennen kuin eka lapsi saatu, voi olla että saat hienosti rahat riittämään ja hevostelun yhdistettyä elämäänne, voi olla että ei. Etukäteen ei voi tietää. Kunhan hevosen omistaminen ei vie sinua rahallisiin ongelmiin.

Päivämäärä:   30.10.25 09:33:45

Minullakin olisi soraääni tähän "vauva nukkuu vaunussa, voit huoletta harrastaa"-hommaan (kun ei ne välttämättä nuku, todentotta, on huonosti nukkuvia vauvoja, silloin ei jätetä vauvaa kentän laidalle huutamaan vaunuissa ja itse ratsastella siinä sivussa). Toki, näitä soraääniä ei haluta näihin keskusteluihin. Eihän tästä ole pitkä aika kun vasta oli vastaava keskustelu. Kaikki minkäänlaista soraääntä laittaneet haukuttiin ja yritettiin pakottaa hiljaiseksi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.10.25 09:36:39

Ei ne nuku. Ei meillä ainakaan kumpikaan nukkunut. Vauva ei myöskään kuulu sinne kentän laidalle vaunuissa, se on turvallisuuskysymys. Ellei itse välitä, niin muut voivat välittää ja pelätä, että mitä jos se oma hevonen pelästyy ja kaataa vaunut. Turhaa stressiä muille.
Ja sitten hoidetaan se vauva itse, ei huudella muita tyssyttelemään kun on itse selässä.

Päivämäärä:   30.10.25 09:45:34

Mulla oli lapsi joka pärjäsi vaunuissa kentän reunalla kun ratsastin. Ja mulla oli lapsi joka pärjäsi isänsä kanssa hyvin mun tallireissut jo pari viikkoisesta (ne oli lyhyitä reissuja alkuun). Ja mulla on myös lapsi jonka kanssa koko ratsastelu ei tullut edes mieleen, mutta tallilla hengailtiin kyllä, oli "helppo" lapsi. Mulla on myös kaveri joka ei puoleen vuoteen voinut edes kuvitella istuvansa satulaan, ja toinen joka kiipesi satulaan synnäriltä päästyä. Kukaanhan ei voi etukäteen tietää mitä sieltä tulee kun lapsen saa. Jos sitä olisi elämänsä rakentanut sen varaan että sitten kun on niitä lapsia, niin monta asiaa olisi jäänyt tekemättä ja kokematta.

Lähettäjä: nokkis 
Päivämäärä:   30.10.25 09:51:30

Noin myöhään kun aloitatte (kuten moni nykyään) yrittämisen niin on iso todennäköisyyttä että ilman jäätte. Joten juu, hanki toki hepsu

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.