Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kumpi maksaa nuohouksen? Va vai vuokralainen

Lähettäjä: Taina 
Päivämäärä:   28.10.25 16:20:10

Yllätyin kun va ilmoitti minulle että minun pitäisi tilata nuohous ja maksaa se. Vuokrasopimuksessa tästä ei ole mitään mainintaa. Onko oikein?

Re: Kumpi maksaa nuohouksen? Va vai vuokralainen

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   28.10.25 16:23:25

Vuokranantajalle kuuluu.

Minä olen vuokralaiselleni maksanut tiskipöydän tasoon puuöljyn ja välineet sen hoitoon, annoin vaihtoehdoksi, että öljyää itse tai sitten minä tule hoitamaan. Jos tällaisia hoitotoimenpiteitä tehdään, ne ovat vuokranantajan vastuulla ellei vuokrasopimuksessa toisin mainita.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   28.10.25 18:38:58

Vuokranantaja maksaa.

Lähettäjä: Tuplapiste 
Päivämäärä:   28.10.25 18:43:09

Vuokralainen sopii nuohouksen ajankohdan, vuokranantaja maksaa.

En ihan rinnastaisi nuohoamista tiskipöydän hoitotoimenpiteisiin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.10.25 18:58:49

Vastaa, että tilaat kyllä, mutta hän maksaa.

Päivämäärä:   28.10.25 19:01:27

Taina, hoitotoimenpiteitä molemmat, jotka ovat välttämättömiä kohteelle ajoittain.

Lähettäjä: IL 
Päivämäärä:   28.10.25 19:17:11

Nämä kannattaisi aina olla vuokrasopimuksessa mahdollisimman selkeästi. Etenkin omakotitalossa usein iso osa kunnossapitotöistä kannattaa määritellä vuokralaisen vastuulle. Usein tämä on myös vuokralaisen etu, koska hän saa itse valita mistä palvelun ostaa ja voi myös kilpailuttaa hinnan ja vastaavasti sitten vuokra on edullisempi.

Mutta vuokranantajallehan tuo kuuluu jos muuta ei ole sovittu. Tosin kannattaa varautua, että vuokra nousee vähintään sen nuohoksen verran heti kun seuraavan kerran on mahdollisuus korottaa vuokraa.

Vuokranantajalla ei myöskään ole sinänsä velvollisuutta sopia nuohouksen ajankohdasta vuokralaisen kanssa, vaan riittää kun hän ilmoittaa siitä etukäteen. Usein nuohooja suorittaa nuohouksia samalla alueella tiettynä päivänä, joten aina siihen ajankohtaan ei kauheasti edes pysty vaikuttamaan. Tämänkin puolesta on monesti vuokralaisen kannalta mukavampi hoitaa nämä asiat itse.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   28.10.25 19:18:18

Vuokralainen. Eihän vuokranantaja ole meillä takkaa tai saunaa käyttämässä, joten koen, että silloin meidän tehtävä on myös maksaa niiden huolto. Mutta tosin meillä on vuokra sen verran nimellinen, että mielellään itse maksaa.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   28.10.25 19:23:30

Nuohouskulujen maksajasta vuokra-asunnossa vastuu riippuu osittain vuokrasopimuksesta, mutta yleisen käytännön ja lakineuvonnan mukaan:

Tulisijan nuohouksen järjestäminen kuuluu asunnon haltijalle, eli vuokralaiselle. Nuohous on lakisääteinen velvoite, ja vakituisesti asutuissa kiinteistöissä se on tehtävä vähintään kerran vuodessa.

Kustannuksista voidaan sopia erikseen: usein käytäntö on, että vuokralainen järjestää nuohouksen ja lähettää laskun vuokranantajalle. Tämä mahdollistaa vuokranantajalle varmistuksen siitä, että nuohous on hoidettu ja omaisuus kunnossa.

Jos vuokrasopimuksessa ei ole erikseen mainittu nuohouskuluista, kannattaa asia selvittää vuokranantajan kanssa. Sopimukseen voidaan lisätä ehto, jossa määritellään, kuka maksaa nuohouksen ja miten se hoidetaan käytännössä.

Päivämäärä:   28.10.25 19:25:26

Vuokranantajan, koska talo on hänen. Haluaako hän ottaa riskin että vuokralainen ei hoida asiaa? Ei varmaan halua, koska talon menettäminen tulipalossa olisi vielä isompi ongelma.

Lähettäjä: Tiitu 
Päivämäärä:   28.10.25 19:26:55

Vuokralaiselle kuuluu, kuten yllä Mari kirjoitti.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   28.10.25 21:46:09

Tiitu: Mari kumminkin kirjoitti, että kustannukset pääsääntöisesti kuuluvat omistajalle.

Päivämäärä:   28.10.25 23:15:24

Jos googlaa, niin kyllä se vuokranantajalle kuuluu.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   28.10.25 23:43:01

Googlaamalla ei varmaan näe miten se eri sopimuksiin on kirjattu. Kannattaa sopia tarkoin että asiat tulee hoidettua.

Multa on haluttu vuokrata hevostila ja että minä hoitaisin lantalan tyhjennyksen ja ostaisin kuivikkeet. Ei ole tyhmyydellä rajaa. Eli mitään ei pidä olettaa, kaikesta kannattaa sopia.

Päivämäärä:   28.10.25 23:45:13

..... , lue aloitus, niin asiaa selviää. Aloituksen sopimuksessa ei ole mainintaa nuohouksen maksusta - omistaja maksaa, ei aloittaja.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.10.25 23:48:45

Vuokralainen tietenkin maksaa jos kerran tulisijaa käyttää!

NUOHOUSTA EI VAADI MIKÄÄN LAKI jos tulisijaa ei käytetä. Eli vuokralaisen valinta miten tekee.

Lähettäjä: (-) 
Päivämäärä:   28.10.25 23:51:40

... , höpsistä.

Lähettäjä: Lol 
Päivämäärä:   28.10.25 23:57:03

^ meinaatko että jos takkaa ei käytetä niin sitä silti nuohotaan vuosittain? Googlaa jos et usko. Vaikka Suomessa maalaisjärki kadonnut monessa asiassa niin ihan noin paljon täällä sentään holhota.

Päivämäärä:   28.10.25 23:59:57

Triplapiste, kyllä tämä on vuokranantajan maksettava kulu, kuten muutkin asunnon huoltoon liittyvät työt ellei toisin sovita. Aloittajalla ei ole sovittu.

Ap on vuokrannut asumuksen tulisijalla. Se on nyös oltava asianmukaisesti käytettävissä. Mikäli ei ole, on syytä tarkastella vuokraakin uudelleen. Tilanne muuttuu, jos nuohous on sopimuksessa määritelty vuokralaisen maksettavaksi, mutta näin ei olla tehty.

Esim minä olen vuokrannut asunnon pyykinpesukoneella, mutta sopimuksessa on mainittu, ettei sitä uusita piikkiini, jos hajoaa. Pyykkikone kun ei ole asia, joka asunnossa tarvitsisi automaationa olla, vaan ekstraa. Ilman tätä mainintaa vuokralainen voi käytännössä olettaa, että pidän asunnon varustetason sellaisena kuin se on vuokran alkaessa ollut ja kone uusitaan rikkoutuessa (kuten esimerkiksi lieden tai jääkaapin kohdalla tehtäisiin).

Päivämäärä:   29.10.25 00:03:57

Ja Marin lainaus on ihan vuokralaiset ry:n sivuilta, eli täysin lainmukaista tietoa. Omistajab vastuulla on maksu toimenpiteestä, ellei muuta ole sovittuna.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   29.10.25 00:54:09

Ei ole oikein. Asuin joskus vuokralla ja väittelin asiasta vuokraisännän kanssa, ja hän kaivoi jostain oikein todisteet, että maksu kuuluu hänelle.

Päivämäärä:   29.10.25 10:49:40

Riippuu siitä, mitä vuokrasopimuksessa lukee. Yleensä menee niin, että jos lämmitys kuuluu vuokralaiselle, kuuluu myös nuohous. Toisaalta, onhan se nimenomaan asunnon kulu, joten sillä perusteella vuokranantajalle ilman eri mainintaa.

Lähettäjä: Nakke 
Päivämäärä:   29.10.25 12:34:35

Vuokralaisena olen maksanut itse

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.10.25 12:42:10

Nuohoaminen on pakollista, jos tulipesää käytetään. Jos tulia ei tehdä, ei nuohousta tarvita. Vuokralainen käyttää ja maksaa tai ei käytä eikä maksa.

Lähettäjä: 5rotua 
Päivämäärä:   29.10.25 12:50:34

Kuuluu kiinteistön omistajalle jos ei ole mainittu vuokrasopimuksessa

Päivämäärä:   29.10.25 13:31:13

*, ei edelleenkään kuulu vuokralaisen maksettavaksi, kun asiasta ei ole sopimuksessa erillistä mainintaa. Vuokralaiset ry:n kannanotto asiaan on erittäin selvä.

Lähettäjä: Yrittäjä 
Päivämäärä:   29.10.25 13:34:25

Omissa asunnoissa tämä ei ole ongelma kun ei ole takkaa, mutta VA näkemyksenä nämä kannattaa _aina_ laittaa vuokrasopimuksiin että menee vuokralaiselle. Menee yleensä aina siinä tilanteessa läpi mutta on muutama kymppi vuodessa säästöä :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.