|
Lähettäjä: ouou
Päivämäärä: 28.10.25 12:50:28
Luin somessa erään henkilön tekstejä. Hän on ollut paljon sairaalassa ja mm. teholla. Välillä on ollut aika lääkkeissä tai esim. naamalla NIV-maski, ettei voi puhua.
Jotenkin outoa, ettei hoitaja tarjoa kynää ja paperia, jotta kommunikointi onnistuisi. Ihan Suomessa, suomalainen, suomenkielentaitoinen hoitaja ja potilas. Eli kommunikointiongelmia ei olisi, jos potilas voisi puhua.
Potilas osoittaa sormella tai koputtaa jotain asiaa itsessään. Tai koettaa pyytää kynää ja paperia piirtämällä sormella kämmeneensä, johon hoitaja lässyttää "Uijui, kutittaako kättä?". Potilas pudistaa päätään ja kirjoittaa kämmeneensä, piirtää kirjain kerrallaan K - Y - N - Ä johon hoitaja lässyttää "Juujuu, mä voin katsoa onko täällä jotain käsirasvaa :)". Potilas pudistaa päätään, johon hoitaja silittää hänen hiuksiaan "Voi että kun sun käsiä kutittaa. Mikähän siihen auttaa".
Siis mitä hlvettiä? Eikö se ole ihan ensimmäinen asia, että jos potilas koettaa jotain kommunikoida, niin yritettäisiin edes ymmärtää mitä asiaa? Tai tarjottaisiin automaattisesti sitä kynää ja paperia potilaalle, joka kuitenkin on ihan selkeä, eikä mitenkään sekava ja aivan muissa maailmoissa. Tuossakin hoitaja oli lopulta tajunnut, että potilas halusi kirjoittaa paperille, joten ongelma ratkesi ja kommunikointi onnistui.
Enkä nyt tarkoita pelkästään hoitajia vaan ihan yleensä, esim. kun kommunikoi ymmärtävän, mutta huonokuuloisen ihmisen kanssa, varsinkin kun ympärillä on meteliä, niin miksi ei voi kirjoittaa paperille asiaansa? Miksi pitää koettaa huutaa tai vain nakella niskojaan "Et sä kuule kuitenkaan".
Siis miksi? Mikä siinä kynä ja paperi -tekniikassa on niin vaikeaa, kun kyseessä ei ole mitkään valtionsalaisuudet, joita ei saa kukaan muu tietää?
Olin joskus töissä eräässä kuntoutuslaitoksessa siivoojana ja siellä oli jonkin verran näitä joilta oli mennyt puhekyky, mutta ei ymmärrys. Usein oli myös toinen puoli halvaantunut. Mutta heidänkin kanssaan kynä-paperi -tekniikka oli ihan toimiva. Mutta ei sitä heille aina tarjottu. Miksi ei? Helpottaisi niin paljon. Minä osaan viittomakieltä sen verran, että ymmärrän kirjaimet, mutten sanoja. Mutta jos se toinen ei ymmärrä senkään vertaa, niin eipä sekään auta.
|