Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten saada kodikas piha?

Lähettäjä: Pihalla 
Päivämäärä:   28.10.25 11:21:45

Haluaisin jotain piristystä tähän meidän pihapiiriin, mutta pää lyö tyhjää. Mitä teillä on ulkona? Jotain valaistusta lähinnä mietin, miten asetella valot jne. Olen täysin tumpelo :D

Re: Miten saada kodikas piha?

Lähettäjä: kirjasto 
Päivämäärä:   28.10.25 11:38:20

Tähän ei auta oikein muu kuin marssia kirjastoon ja lainata pino puutarhakirjoja. Jos valot kiinnostaa niin nimenomaan pihasuunnitteluun liittyviä kirjoja, niissä on enemmän vinkkejä tekniikkaan. Erilaisia käytännön esimerkkejä kannattaa katsoa paljon!

Meillä ei ole pihalla mitään muuta kuin liiketunnistinvalot talon seinustalla. Liikun aina otsalampun kanssa niin en ole kokenut tarpeelliseksi laittaa mitään. Tosin pari lisävalaisinta voisi olla tarpeen, nyt on pari pimeää kohtaa kun kävelee autolta ovelle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.10.25 11:41:49

Todella vaikea sanoa kun ei tiedä millainen piha on.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.10.25 11:44:55

Valaistuksen kannalta mieti ne reitit pihalla mitä pimeän aikaan kuljet ja mitkä osuudet niistä vaatisivat parempaa valaistusta. Kun tarve on selvillä, löydät kirjoista ideoita.

Mieti lisäksi, onko pihalla jotain kaunista, jota haluaisit tuoda esiin. Esim. hieno puu, pensasryhmä, rakennus tms jonka voisi kohdevalaista pihaa kaunistamaan.

Päivämäärä:   28.10.25 11:56:23

Pinterestiin selaamaan

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   28.10.25 12:11:03

Ja huomioi aina koko. Älä laita liian pieniä valoja (kirkkaus eri asia)

Lähettäjä: Pihalla 
Päivämäärä:   28.10.25 12:17:20

Instagramia ja pinterestiä olenkin selannut ja voi miten kauniita ideoita siellä on. Tekisi mieli toteuttaa kaikki ja lopputulos on sitten ruma sekamelska :D

Piha on todella suuri, siellä ei ole käytännössä mitään muuta kuin suuri nurmialue, pieni pihatie ja iso parkkialue. Ja alueet on oikeasti isoja. Meillä itse talo nousee rinteeseen. Liiterin räystäällä minulla on sellainen "lamppuköynnös" mikä onkaan :D

Meillä on paljon heinäseipäitä, jotain lyhtytelineitä tms voisi niistä ajatella mutta miten ihmeessä sijoitan ne :D hankalaa tosiaan yrittää kuvailla yhtään mitään, kuvathan ne kertoisi enemmän.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.10.25 12:29:58

Tuntuuko piha siis pimeältä jalkapallokentältä? Onko suurta intohimoa nurmikon ylläpitoon? Onko pihassa puita?

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   28.10.25 12:37:27

Teepä niin, että ota pihasta yleiskuva, lataa se tekoälylle ja pyydä esimerkkejä valaistuksista sun muista. Tosin jo se, että kutsut käytännössä jalkapallokenttää pihaksi, kertoo siitä, että ilman kunnollista pihasuunnittelijaa homma on ihan tuhoontuomittu. Miksei siellä ole yhtään istutuksia, puita ja pensaita?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.10.25 12:38:23

Laita esimerkkikuvia, minkä koet kodikkaana?

Lähettäjä: rotr 
Päivämäärä:   28.10.25 12:54:06

Sinun pitää miettiä, mitkä asiat tekevät pihasta mielestäsi kodikkaan tai mitkä nykyään sen, ettei se ole kodikas, ja muuttaa nämä asiat.

Kaveri osti talon jonka pihalla oli toooodella paljon kasvillisuutta. Jonkun mielestä varmasti kodikas, mutta hänen mielestään liian ahdas. Poisti ison osan pensaista ja kasvillisuutta kulkuväylien läheltä, jolloin sai siitä paljon mukavamman. Lisäksi isonsi pientä terassia niin, että sai sen sisustettua mieleisekseen.

Somessa on paljon kuvia ja videoita pihoista ja miten nämä pihat on tehty, joten kannattaa niitä selata ja tallentaa ja alkaa niiden pohjalta miettiä., mitä oikein haluat ja miten se olisi järkevä toteuttaa.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   28.10.25 13:13:14

Tulin tänne kurkkimaan ja kiitos minunkin puolesta vinkeistä! Minulla on myös iso piha, rinnetontti ja paljon vanhoja kasveja ja pensaita jne. Olen tosi hiljalleen alkanut järjestämään pihaa mieleiseen muotoon. En ole halunnut liiaksi puuttua vanhoihin ( osa varmasti 80v takaa) kasveihin, jotta säilyvät, mutta toisaalta haluan myös piristystä pihaan ja jotkin vanhat kasvit myös alkavat olla huonokuntoisia. ( esim.luumupuiden elämänkaari alkaa olla täynnä).
Tontin koko haastaa, on mietittävä tarkkaan mihin keskittyy milliinkin, muutoin tahtoo kuvio hajota. Olen päättänyt että pidän pihan sillätavoin helppona, että hoidettavat istutukset ovat talon lähellä, muut voivat olla istutan ja annan kasvaa-tyyppisessä moodissa.
Mitä itse ensimmäisenä mietin pihassa, on mitkä puut haluan säilyttää. Sitten mietin miten haluan rajata pihaa pensailla. Valitsen omaan mieleen sopivia kasveja. Jos tässä vaiheessa haluan vaikka kukkia, laitan ne ruukkuihin tms. Sitten kun piha on jäsentynyt isoilla kasveilla, alan miettiä perennoja ja hoidettavia istutuksia, penkkien sijoittelua. Ison pihan suunnittelu ja kasvatus vie vuosia aikaa. Olen alkanut laittamaan pihaa vasta asuttuamme n.8v tässä, koska sitä ennen oli remontti- ja rakennushommia, pihaa jouduttiin mylläämään ja olisi harmittanut jos olisinkin sitten joutunut siirtelemään kasveja. Nyt olen vaihdellut paikallisten kasviharrastajien kanssa taimia ja alennuksista löytänyt taimia ja alkanut hiljalleen saamaan rytmiä pihaan. Kun katselee kuvia kasviharrastajien pihoista, tulee mulle kaikki nyt heti- fiilis.. :) ihmisillä on niin kauniita pihoja!

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   28.10.25 13:13:41

Miksi sitä sitten pitäisi kutsua? Taloa ympäröiväksi alueeksi?

Päivämäärä:   28.10.25 22:18:09

Minä miettisin pihassa ensimmäisenä oleskelualueita. Mihin aamuaurinko osuu parhaiten ja siihen aamukahvia varten pieni terassi kasviryhmineen, missä on se keskipäivän auringonotto tai pelailupaikka ja tilat näille, sekä missä voi nauttia ilta-auringossa istuskelusta kaikessa rauhassa. Ja joku oleskelupaikka, joka on varustettu katoksella kesäsateita varten.

Sitten kun toimintojen paikat on selvillä, voi miettiä mitä niissä istuskellessaan haluaa nähdä; tarvitaanko johonkin suuntaan näkösuojaa tai tuulensuojaa, haluaako katsella kauko- vai lähimaisemaa jne.

Minusta pihat on tehty omaa käyttöä varten, ei katseltavaksi vain jostain kadulta käsin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.