|
Lähettäjä: Hah
Päivämäärä: 28.10.25 13:13:14
Tulin tänne kurkkimaan ja kiitos minunkin puolesta vinkeistä! Minulla on myös iso piha, rinnetontti ja paljon vanhoja kasveja ja pensaita jne. Olen tosi hiljalleen alkanut järjestämään pihaa mieleiseen muotoon. En ole halunnut liiaksi puuttua vanhoihin ( osa varmasti 80v takaa) kasveihin, jotta säilyvät, mutta toisaalta haluan myös piristystä pihaan ja jotkin vanhat kasvit myös alkavat olla huonokuntoisia. ( esim.luumupuiden elämänkaari alkaa olla täynnä).
Tontin koko haastaa, on mietittävä tarkkaan mihin keskittyy milliinkin, muutoin tahtoo kuvio hajota. Olen päättänyt että pidän pihan sillätavoin helppona, että hoidettavat istutukset ovat talon lähellä, muut voivat olla istutan ja annan kasvaa-tyyppisessä moodissa.
Mitä itse ensimmäisenä mietin pihassa, on mitkä puut haluan säilyttää. Sitten mietin miten haluan rajata pihaa pensailla. Valitsen omaan mieleen sopivia kasveja. Jos tässä vaiheessa haluan vaikka kukkia, laitan ne ruukkuihin tms. Sitten kun piha on jäsentynyt isoilla kasveilla, alan miettiä perennoja ja hoidettavia istutuksia, penkkien sijoittelua. Ison pihan suunnittelu ja kasvatus vie vuosia aikaa. Olen alkanut laittamaan pihaa vasta asuttuamme n.8v tässä, koska sitä ennen oli remontti- ja rakennushommia, pihaa jouduttiin mylläämään ja olisi harmittanut jos olisinkin sitten joutunut siirtelemään kasveja. Nyt olen vaihdellut paikallisten kasviharrastajien kanssa taimia ja alennuksista löytänyt taimia ja alkanut hiljalleen saamaan rytmiä pihaan. Kun katselee kuvia kasviharrastajien pihoista, tulee mulle kaikki nyt heti- fiilis.. :) ihmisillä on niin kauniita pihoja!
|