Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "Ei ikinä lapsia" tms

Lähettäjä: Ohhoh 
Päivämäärä:   28.10.25 10:51:27

Meneepä tunteisiin kun aina poistuu! Olisin halunnut lukea viimeisimmät.

Re: "Ei ikinä lapsia" tms

Lähettäjä: Hävetkää 
Päivämäärä:   28.10.25 10:58:12

Täytyy sanoa että oli aivan kauheaa luettavaa.
En millään pysty ymmärtämään aikuisilta ihmisiltä tuollaista käytöstä!
Se ei ole meiltä keltään pois, kuinka joku elämäänsä elää. Oli lapseton tai lapsia.
Käsittämätöntä!

Lähettäjä: hmmm 
Päivämäärä:   28.10.25 11:01:21

Oliko se taas haukkumista puolin ja toisin? Kuka sellaista jaksaa? Keskittykää kaikki omiin elämiinne ja jättäkää muiden arvostelu pois siitä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.10.25 11:03:36

Noku on pakko päästä olemaan parempi kuin muut. Oli puoli kumpi tahansa.

Aloittaja, siinä topickissa ei ollut mitään uutta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.10.25 11:06:55

Mulla ei ole lapsia, en ole vela.

Ja silti osoitan nyt sormella kaikkien niiden suuntaan, joilla on lapsia ja jotka ihan järkyttävällä tavalla arvostelevat muiden tapaa olla ja elää eri tavalla. Opetatteko te sellaista käytöstä ja ajatusmaailmaa omille lapsillenne? Teillä kun nimenomaan on se kasvatusvastuu.
Se mua oikeasti aina näissä jutuissa kiinnostaa.

Päivämäärä:   28.10.25 12:19:41

"Ja silti osoitan nyt sormella kaikkien niiden suuntaan, joilla on lapsia ja jotka ihan järkyttävällä tavalla arvostelevat muiden tapaa olla ja elää eri tavalla."

Onko kaikki oikeasti arvostelua? Tälläkin palstalla useasti nähty että hernettä vedetään nenään aivan aiheettakin.

Päivämäärä:   28.10.25 14:01:03

Oli kamalaa haukkumista molemmin puolin. Lapsetkin keskustelee sivistyneemmin.

Lähettäjä: hp9h 
Päivämäärä:   28.10.25 14:26:32

En ehtinyt lukea aiempaa ketjua, mutta ilmeisesti siinä on ollut aika paska meno?

Minä en ole ikinä ymmärtänyt noita, jotka ilkkuvat ihmisiä kun ovatkin muuttaneet mielensä. Lapsettomat eivät kuitenkaan saa sanoa lapselliselle, että kyllä säkin mieles muutat ja tota kadut, eivätkä kilju riemusta kun joku lisääntynyt valittaa miten väsyttää ja on raskasta. Mutta kuitenkin lapselliset hihkuvat onnesta ja nälvivät, että "Ähhähhää! Mä tiesin! HÄHHÄÄÄ!" kun aiemmin vela ei enää olekaan vela.

Miksi ei vain ymmärretä sitä, että ihmisten elämäntilanteet ja puolisot muuttuu niin, että silloin aiemmin ei olisi tullut kuuloonkaan saada jälkikasvua, mutta vuosien, rahan, puolison ja muun myötä elämä onkin jälkikasvulle suotuisa ja sitten mieli alkaa muuttua.

Kyllähän lisääntyneitäkin kaduttaa välillä ja moni harkitsee antavansa lapsensa adoptioon ja monet pariskunnat muuttavat erilleen ja aloittavat vuoroviikkovanhemmuuden vain saadakseen vähän taukoa lapsista. Mutta ei siltikään kukaan hyökkää haukkumaan ja kiljumaan vahingoniloisuuttaan, että "Mäpä tiesin että lisääntyminen on paska asia ja ähäkutti nytpä sinäkin huomasit sen lällälläääää!"

Miettikää nyt, mikä äläkkä siitä syntyisi jos kaikki alkaisivat joka asiasta lällätellä toisiaan? Me kaikki, viisaat aikuiset, joita sennulakin on täynnä. Eihän täällä mitään alaikäisiä tai lapsen tasoisia ole, vaan kaikki ovat jo sennuja ja viimeistään iän myötä saaneet järkeä pähäänsä, vai mitä? :)

Lähettäjä: hp9h 
Päivämäärä:   28.10.25 14:31:09

Olen siis itse vela, aina ollut ja sterin myötä tulen olemaan. Steri ei ole kaduttanut, mutten myöskään lällättele niitä, jotka ovat lapsia tehneet tai eksän kanssa naimisissa ollessaan hokeneet, että lapsiluku on täynnä mutta eron ja uuden puolison myötä halusivatkin ja saivatkin vielä kaksi lasta lisää.

Mieli voi muuttua ja varsinkin elämäntilanteen muuttuessa on ihan hyväkin vähän ravistella ajatuksiaan.

Minä olen saanut kuulla hirveästi lällättelyjä ja neuvoja, miten sterin voi purkaa ja miten voin adoptoida tai mennä yksityiselle hedelmöityshoitoihin. Mutta kun en ole muuttanut mieltäni enkä vieläkään halua lapsia, vaikka steristä 10 v aikaa ja ikää yli 40 v.

Minun ajatuksiini ei ole vaikuttanut ikä, puoliso, parisuhde, sinkkuus, rahatilanne tai mikään. Monilla muilla vaikuttaa ja se heille sallittakoot. Ihan hyvähän se vain on, ettei lisäänny suin päin vaan vasta sitten, kun kokee olevansa valmis vanhemmaksi.

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   28.10.25 14:36:16

Minua ärsyttää suunnattomasti se kun lapsettomat muka tietävät mitä lapsiperheen elämä on. Eivät tiedä. Eivät voi tietää kun ei ole kokemusta. Se, että naapurin Pirjo valittaa että on raskasta ei tarkoita että olisi raskasta aina, tai 6kk päästä. Ei se "p@skaralli" kestä ikuisuutta. Se on vain hetki elämässä kun lapset ovat pieniä ja lapsettomat repivät kaikki huonot puolet tuostakin ihanasta ajasta ja yrittävät tuputtaa koko loppu maailmalle että heidän valintansa oli parempi vaikkeivät edes tiedä mistä puhuvat!
Kaikki joilla on lapsia, ovat joskus olleet lapsettomia ja tietävät mitä se elämä on. Toisinpäin tämä ei toimi.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   28.10.25 14:38:33

Höh, täsmälleen samoin sinäkään et tidä, millaista se lapsettoman elämä on. On täysin eri asia olla lapseton kaksi tai- kolmekymppinen vs. keski-ikäinen. Moni tuntuu kuvittelevan, että lapsettomat elävät jotain ikuista nuoruutta, juhlivat jatkuvasti jne.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   28.10.25 14:48:11

Kukaan ei voi tietää kaikkea toisen elämästä.

Lähettäjä: vddf 
Päivämäärä:   28.10.25 14:50:45

"Moni tuntuu kuvittelevan, että lapsettomat elävät jotain ikuista nuoruutta, juhlivat jatkuvasti jne."

Tämä.
Lapsettomana nelikymppisenä olen kyllä huomannut, että ne, joilla on tarve päästä baariin tuulettumaan, illanvietoissa juoda alkoholia ja bilettää, ovat nimenomaan niitä, joilla on lapsia. Varsinkin pieniä, alle kouluikäisiä lapsia. Tätä ollut ihan koko ajan ja monet kaveritkin sanovat samaa.

Ei ne jatkuvasti juhlivat ole lapsellisia vaan lapsellisille riittää mukava arki, kun se on oikeasti mukavaa eikä tarvitse päästä tuulettumaan ja nollaamaan.

Vaikka tiedänkin jo etukäteen, että kun lapsellinen kaveri ottaa viikonloppuna yhteyttä, niin hän haluaa bilettää, mutten silti siitä nälvi. On ollut hänen oma valinta saada tuo elämä, minun valintani on ollut elää näin.

Silti ihmetyttää, mikä pakkomielle lapsellisilla on aina haukkua lapsettomia "ikuisiksi bilettäjiksi" ja kiljua ja ilkeillä, jos joku muuttaakin mielensä.

Joskus pitäisi ajatella myös sitä, että kaikilla lapsettomuus ei ole oma valinta, mutta pitävät helpompana jättää kertomatta, että tässä on jo pitkään oltu lapsettomuushoidoissa ja keskenmenojakin ollut vuosien varrella jo 12 kpl... Ei siis ehkä kannata kysellä tai varsinkaan alkaa valistaa, että kyllä säkin vielä mieles muutat ja nyt vaan jalat levälleen ja vauvantekohommiin. Pitäkää vain ne päänne kiinni.

Minä olen lähinnä tyytynyt sanomaan "Ei ole lapsia". Sitten jos joku alkaa patistaa lapsentekoon, vastaan "En voi tulla raskaaksi". Kun alkaa valistaa, miten voisin tulla raskaaksi, sanon, että "steri tehty vuosia sitten". Kun aletaan valistaa sterin purusta, adoptiosta ja kaikesta muusta, niin sanon, että "joiltakin ei voi kauhalla vaatia kun lusikallakaan ei ole annettu". Yleensä silloin antavat olla.

Päivämäärä:   28.10.25 14:54:05

No, minua taas on lapsettomat pyydelleet usein kapakkaan. En silti kuvittele, että kaikki lapsettomat juoksisivat jatkuvasti kapakoissa.

Päivämäärä:   28.10.25 15:00:32

"Minua ärsyttää suunnattomasti se kun lapsettomat muka tietävät mitä lapsiperheen elämä on. Eivät tiedä"

Tämä. Ja sitten perustellaan sillä kun ne valittaa. No helevetti. Kaikki valittaa. Eri asioista. Myös velat valittaa. En ole koskaan tavannut ihmisryhmää joka ei valittaisi jostain.

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   28.10.25 15:04:32

Minö sain esikoiseni 36 vuotiaana joten kyllä minä jotain tiedän
.

Päivämäärä:   28.10.25 15:05:09

Vddf, pakko myöntää, että olen itse muutamalle yliuteliaalle lasten tyrkyttäjälle sanonut, etten voi saada lapsia, kun millään muulla heitä ei hiljaiseksi saanut ja jatkuvasti vihjailtiin asiasta. Ex-anoppini oli tässä äärimmäisen kunnostautunut ja lopulta piti ärähtää vähän painokkaammin.

Tätä biletysasiaa olen myös kummastellut - minun hurja bilettämiseni on lasi pari viiniä kaverin kanssa jossain viinibaarissa/oluthuoneessa,jossa voi jutella rauhassa huutamatta. Yökerhoissa en käy lainkaan. Muutoinkin olen aika kotihiiri vapailla lukuunottamatta matkustamista. Koulutehtäviä riittää vapaille ja työpäivät ovat pitkiä, niin ei oikein huvitakaan lähteä minnekään erityisesti. Kaverini ovat samanlaisia - joskus järjestetään illanviettoja tai mökkeilyä, mutta niissäkin kaava on aika sama - ensin kokataan yhdessä, sitten saunotaan, pelataan lautapelejä/korttia yms tai katsotaan vaikka euroviisuja tai vastaavaa. Aika kaukana ikuisesta biletyksestä.

Lapsettomien elämään voi liittyä paljon sellaista, mitä lapsiperheellisten olisi vaikeampi järjestää esimerkiksi budjetti- tai aikataulusyistä.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   28.10.25 15:08:34

^ai kuten mitä?

Päivämäärä:   28.10.25 15:10:23

"Minua ärsyttää suunnattomasti se kun lapsettomat muka tietävät mitä lapsiperheen elämä on. Eivät tiedä."

Onko sillä nyt ihan oikeasti mitään väliä, että mitä toinen tietää ja mitä toinen ei? Mitä se kenenkään elämään vaikuttaa millään tavalla?

Antakaan nyt kaikkien vaan elää sitä elämää mitä elää. Toiset omasta tahdostaan, toiset siksi, että se on ainut mahdollisuus. Kaikilla on omat ilonsa ja murheensa, eikä niistä muut ulkopuoliset mitään tiedä.
Miten oikeasti aikuiset ihmiset voi olla näinkin ilkeämielisiä toisilleen.

Ja perheellisille toistan tämän kysymyksen: Opetatteko te sellaista käytöstä ja ajatusmaailmaa omille lapsillenne? Teillä kun nimenomaan on se kasvatusvastuu.

Päivämäärä:   28.10.25 15:13:01

"Onko sillä nyt ihan oikeasti mitään väliä, että mitä toinen tietää ja mitä toinen ei? Mitä se kenenkään elämään vaikuttaa millään tavalla?"

Kysy tämä veloilta. Ne täällä perheellisten elämän tietää paremmin kuin perheelliset itse.

Päivämäärä:   28.10.25 15:14:39

K, mitä mistä?

Onhan se selvää, että lapseton on vastuussa vain itsestään, niin silloin on eri tavoin mahdollisuus tehdä asioita ilman, että ensin järjestää lapsille hoitopaikkaa tms. Harvempi vanhempi voi yhtäkkiä lähteä extempore vaikkapa illanviettoon, kun köy ilmi, että muillakin on vapaata. Ensin on järjestettävä lapselle hoitaja/ kysyttävä puolisolta, sopiiko, että lähtee jne jne. Viiden hengen perheen elokuvakäynti tai vaikkapa hampurilaiselle meneminenkin on jo juttuja, joihin saa uppoamaan aika paljon enemmän kuin kahdelle tai yhdelle. Asioita pitää suunnitella ja miettiä tarkemmin, rahaa palaa enemmän yms.

Eiköhän tämä ole aika selvää?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.10.25 15:15:31

Kaikki ei ole tarjoilijoita.

Päivämäärä:   28.10.25 15:18:52

-, ja kaikki eivät ole työttömiä inceleitä. Luojan kiitos.

Päivämäärä:   28.10.25 15:19:25

"Kysy tämä veloilta. Ne täällä perheellisten elämän tietää paremmin kuin perheelliset itse."

Ihan kaikilta tappelijoilta kysyn. Ihan sama onko lapsia vai ei.

Päivämäärä:   28.10.25 15:24:47

"Ensin on järjestettävä lapselle hoitaja/ kysyttävä puolisolta, sopiiko, että lähtee jne jne."

Tämä sisältää taas sen oletuksen että lapset ovat ikuisesti päiväkoti-ikäisiä.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   28.10.25 15:26:01

LähettäjäHöh
Päivämäärä28.10.25 15:04:32

Minö sain esikoiseni 36 vuotiaana joten kyllä minä jotain tiedän
.

Hei nyt oikeesti. Tiedät jotain toki, omasta elämästäsi. Ja 36 on nykyään aika nuori.
Minä en väitäkään tietäväni muiden elämästä, en lapsellisten tai lapsettomien, minkään ikäisten. Omastani tiedän sen verran että olen lapseton, yli 40v ja edelleen päässä pyörii välillä joku haikeus siitä että näinkö se elämä menee ilman lapsia, ja toisaalta ilo omista valinnoista. Yli 40vee lapsettomaan naiseen ihmiset muuten suhtautuu aivan äärettömän eri tavalla kuin 36 vuotiaaseen, tämä on minun henkilökohtainen kokemus. Välillä kokee olevansa hieman outolintu ja entistä useammin ihmiset kummastelevat. Mutta ei se ole kovin vakavaa.

Päivämäärä:   28.10.25 15:28:40

. , budjetointiasiat koskee ihan kaiken ikäisten lasten vanhempia. Ja harva jättää kymmenvuotiasta koko illaksi yksinään. Vanhempi on aina vastuussa kuitenkin, niin kyllähän tuo eri tavoin sitoo lapsiperheessä.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   28.10.25 15:28:48

Voiko enää lapsellisemmasta (heh) aiheesta riidellä? Olisikohan aika kasvaa aikuiseksi, keskittyä siihen omaan elämään joka on tullut valittua ja ennen kaikkea keskittyä vain niihin omiin lisääntymisasioihin.

Argumentit ovat vielä tasoa "noku toi sano sillai" ja "toi sano tällai." Hiekkalaatikollako tässä ollaan?

Lähettäjä: Laura 
Päivämäärä:   28.10.25 15:35:18

Pisterivi, juuri siellä. Hiekkaa kaverin silmille ja muovilapiolla päähän. Oispa kissankikkare minkä vois heittää.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   28.10.25 15:38:14

Meillä on kaksi kouluikäistä lasta enkä parempaa elämää voisi toivoa!🥰
On rahaa, rakkautta ja omaa aikaa.

Päivämäärä:   28.10.25 15:41:25

Budjetointi ei kuulu lapsettomille?

Päivämäärä:   28.10.25 15:44:39

. Tietysti kuuluu, mutta luonnollisesti lapsettomalla on rahaa käytettävissään suurempi määrä kuin lapsen vanhemmalla. Lapsen kasvattaminen aikuiseksi maksaa joiden laskelmien mukaan 150 000- 200 000. Jostainhan tuo raha on vastaavasti pois.

Ei nyt kannata heittäytyä tarkoituksella tyhmäksi.

Päivämäärä:   28.10.25 15:45:20

". , budjetointiasiat koskee ihan kaiken ikäisten lasten vanhempia."

Huomasitko etten lainannut sitä kohtaa?

Päivämäärä:   28.10.25 15:46:50

No tuo ikuiseksi bilettäjäksi leimaaminen kertoo vain syyttelijän mielikuvituksettomuudesta. Enemmän nuo lapselliset esim töissä tuntuu bilettävän, yhtenään jotain ryyppyiltoja järkkäävät (en osallistu) Ei mulla ole aikaa tuhlata viikonloppuja jossain ryyppäämässä/baarissa. Keikoilla ja konserteissa käyn kyllä.

Päivämäärä:   28.10.25 15:49:14

. Onko sinulla ymmärryksessä jotain ongelmia? Viittasi. Aiempaan tekstiini, jossa budjetoinnista olin jo puhunut. Ja siellä oli asiaa avattu, että lapsiperheessä palaa rahaa enemmän kuin lapsettomalla. Kummallista takertumista.

"Viiden hengen perheen elokuvakäynti tai vaikkapa hampurilaiselle meneminenkin on jo juttuja, joihin saa uppoamaan aika paljon enemmän kuin kahdelle tai yhdelle. Asioita pitää suunnitella ja miettiä tarkemmin, rahaa palaa enemmän yms." Kas tässä sitä budjetointia avattu ja verrattu lapsettoman ja lapsiperheen kulutusta.

Päivämäärä:   28.10.25 15:49:42

Onko siis asetelma "luonnollisesti" niin että perheelliset ovat varattomia ja laskee pennejä ja perheettömät ui rahassa eikä tarvitse miettiä?

Melkoisia yleistyksiä tämäKIN topick täynnä. Kuten sanottu, lapsettomat tietää perheellisten asiat paremmin, omasta mielestään.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   28.10.25 15:50:13

Herranjestas mitä sekoilua. Aikuiset ihmiset, hengittäkää. Jokainen elää tavallaan.

Kyllä, minäkin sain lapsen 37 vuotiaana. Olin ennen sitä mieltä, että ei lapsia, mutta niin vaan sellainen tuli.

Ennen lasta tuli kyselyitä, koska sellainen tulee. Nyt tulee kyselyitä, koska tulee toinen. Ei tule toista.

Ihan yhtä hyvää elämää olisin voinut viettää myös ilman lasta, nyt elämä on erilaista, mutta molemmat vaihtoehdot oli itselle hyviä. Lapsen kanssa tai ilman.

Päivämäärä:   28.10.25 15:52:05

Minä oon 45 jokohan kyselyt loppus

Päivämäärä:   28.10.25 15:54:52

>150 000-200 000

Muutama ulkomaanmatka vähemmän.

Päivämäärä:   28.10.25 15:56:33

. Eihän tässä niin ole kukaan sanonut! Sinulla on ihmeellinen tapa olla näkemättä kokonaisuutta ja keksiä itse lisää

Oletetaan, että kaksi pariskuntaa tienaa verojen jälkeen vaikkapa 6000 e käytettäväksi ja asuvat naapuruksina samalla alueella. Toisella pariskunnalla ei ole lapsia, toisella on kolme lasta. Pariskunta, jolla on lapsia omaa suuremmat asumiskulut, kun eivät pienempään tilaan mahdu. Lapseton pariskunta asuu pienemmässä asunnossa. Lapsiperheellä on suuremmat ruokakulut. Lisäksi rahaa menee jokaisen lapsen harrastuksiin.

Mitä veikkaat, kummalla jää enemmän rahaa pakollisten jälkeen?

Päivämäärä:   28.10.25 16:02:55

Jännä oletus tuokin että lapsettomat asuu pienessä asunnossa. Tietysti ällön oletuksissa.

Entä jos perheettömällä pariskolla vaikka on se 5 koiraa ja kolme niistä sairaita? Tai että perheellisellä tapauksella olisikin lapsia kolmen sijasta yksi? Voin heittää skenaarioita muitakin.

Mutta joo. Jatka vaan satuilua yltäkylläisestä lapsettomasta elämästä ja riuduttavasta perheellisten elämästä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.10.25 16:07:05

"Re: "Ei ikinä lapsia" tms
Lähettäjä..

Päivämäärä28.10.25 11:06:55

Mulla ei ole lapsia, en ole vela.

Ja silti osoitan nyt sormella kaikkien niiden suuntaan, joilla on lapsia ja jotka ihan järkyttävällä tavalla arvostelevat muiden tapaa olla ja elää eri tavalla. Opetatteko te sellaista käytöstä ja ajatusmaailmaa omille lapsillenne? Teillä kun nimenomaan on se kasvatusvastuu.
Se mua oikeasti aina näissä jutuissa kiinnostaa"

Miksi osoittelet sormella, eikö äiti opettanut että se on rumaa?

Mulla on lapsia ja mielestäni topicissa oli ihan puolin ja toisin todella huonoa käytöstä. Kuten täällä jokaisessa lapsia tai lapsettomuutta koskevassa topicissa. Ne on varmaan ne muutamat samat elämäänsä tyytymättömät velat ja äidit, jotka siellä riehuu, jokaisessa perhe-elämää koskevassa topicissa on ensimmäisinä lapsettomia raakkumassa ja varmasti myös lapsettomien topiceissa äitehä parkumassa, niin järkevät ihmiset (sekä velat että äidit) eivät jaksa edes vaivautua kommentoimaan. Ainakin itsellä yleensä näin.

Päivämäärä:   28.10.25 16:11:35

". Onko sinulla ymmärryksessä jotain ongelmia? Viittasi. Aiempaan tekstiini, jossa budjetoinnista olin jo puhunut. Ja siellä oli asiaa avattu, että lapsiperheessä palaa rahaa enemmän kuin lapsettomalla. Kummallista takertumista."

Ei ole ymmärryksessä ongelmia (ja tiedän kyllä että käytät tätä tarkoituksella loukataksesi). Lainasin kirjoituksestasi juuri sen pätkän, jota halusin kommentoida.

Ketjussa kirjoittelee taas useita pisteitä, älä viitsi niputta meitä samaksi henkilöksi.

Päivämäärä:   28.10.25 16:12:14

. En ole sanallakaan maininnut mitään tuollaista, ne ovat omia tulkintojasi ja selkeästi metsään. Ilmeisesti nyt osui ja upposi, vaikka olen kirjoittanut ja jäsennelyt tekstiäni niin, että se olisi ymmärrettävää. Aina voit keksiä loputtomasti erilaisia tilanteita ja laittaa vaikka kuvitteellisen perheen asumaan yksiöön. Totuus on, että rahaa palaa lapsiperheessä peruselämään enemmän. Aivan samoin vaikkapa koirien hankkiminen on valinta ja harrastus, mutta niistäkin voi luopua, jos ei nappaa. Harrastusta ja lapsia ei oikein voi verrata toisiinsa. Juuri niihin harrastuksiin yms vapautuu rahaa, jos lapsia ei ole. On ihan luonnollista, että rahaa palaa esimerkiksi ruokakuluihin, lapsen vaatteisiin, harrastuksiin jne. Näitä kuluja lapsettomalla ei ole.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   28.10.25 16:24:24

Onneksi on varaa elättää kahta lasta, kolmea koiraa ja kahta hevosta. Lisäksi on kiva asua velattomassa isossa talossa ja pihassa pari uudehkoa velatonta autoa. Voi kuinka rikas olisinkaan jos ei olisi noita lapsia! Nyyh...
Ilman lapsia elämäni olisi huomattavasti köyhempää.

Päivämäärä:   28.10.25 16:24:53

Kyllä itsellä on ollut ollut varaa harrastaa vaikka onkin lapsi. Tietysti tämä on mahdotonta koska minun kuuluisi yleistyksissä olla köyhä ja harrastaa korkeintaan kävelyä.

Suomessa lapsia perheissä on 1,8, eli yhden ja kahden välillä. Ihan tähän kolmen lapsen yleistykseesi huomioiden.

Päivämäärä:   28.10.25 16:27:29

Ö, se on sinun valintasi ja hyvä niin. :) Ei se silti tarkoita, että muiden valinnat olisivat sen huonompia kuin sinunkaan.

., edelleen, älä keksi sanoja suuhuni.

Päivämäärä:   28.10.25 16:27:36

Ällö taas yleistää kun on itse tarjoilija.

Päivämäärä:   28.10.25 16:28:43

- , koulutukseni kyllä, ammattinimikkeeni ei. Mieluummin teen töitä kuin elelen yhteiskunnan tuilla. Siinä ei ole mitään hävettävää.

Päivämäärä:   28.10.25 16:31:50

* "Miksi osoittelet sormella, eikö äiti opettanut että se on rumaa?"

Tällainenkin tarpeellinen ilkeilevä kommentti oli pakko olla vastauksessa mukana. Vastauksessa, mikä ei kuitenkaan vastannut itse kysymykseen.

Lähettäjä: Hehe 
Päivämäärä:   28.10.25 16:39:14

Miettikää, että meillä on vain yksi lapsi. Saan vihat sekä kiukkuveloilta että kiukkuäideiltä. Viimeksi pari viikkoa sitten kuulin olevani ylihysteerinen mammeli, kun meillä ei juoda limpparia arkijuomana ja en anna alakoululaisen (enkä muunkaan ikäisen!) hengailla nuorten aikuisten päihdepiireissä. En kuulemma mistään mitään tiedä, kun minulla on vain yksi lapsi. Sanojalla on sentään kolme.

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   28.10.25 16:45:20

^Apua! Ihan oikeasti? Meillä kaksi lasta eikä meilläkään juoda limuja milloin sattuu, eikä tod mitään muutakaan mainitsemaasi!
Katkerat ja kateelliset hyökkää toisten valintoja vastaan arvostellen. Ihan sama onko lapsia vai ei.
Nykyään on myös todellisuutta se, ettei ole varaa hankkia lapsia.

Päivämäärä:   28.10.25 16:49:54

Lapsena saatiin limsaa jouluna, vappuna, juhannuksena ja synttäreinä, joskus saatiin saunajuomaksikin, mutta harvoin ja se yksi 0.33 l pullo jaettiin veljen kanssa puoliksi. :D Ei sipsit ja muutkaan tuollaiset kuuluneet arkeen. Karkkia saatiin välillä, mutta se oli tyylillä yksi suklaapatukka tai lakupötkö, ei mitään megapusseja. Enpä osannut tuollaisia oikein kaivatakaan.

Lähettäjä: toinen 
Päivämäärä:   28.10.25 17:53:35

LähettäjäH

Päivämäärä28.10.25 15:38:14

Meillä on kaksi kouluikäistä lasta enkä parempaa elämää voisi toivoa!p
On rahaa, rakkautta ja omaa aikaa.

Kiva kuulla, minullakin on rahaa, rakkautta ja omaa aikaa mutta omasta tahdosta ei ole lapsia eikä tule enkä voisi parempaa elämää toivoa.

Lähettäjä: Hahaa! Ihanaa! 
Päivämäärä:   28.10.25 18:21:23

Kylläpä on arka aihe! Mikä muu menee näin tunteisiin?
Jos kyse olisi ollut koiran/kissan/hevosen hankinnasta niin se olisi kuitattu olankohautuksella, mutta kun arvasin että mieli muuttuu lapsen hankkimisen suhteen niin jopa on kaikki velat ja lainat torille marssimassa liput liehuen ja huutaen omaa perseyttään! Pusi pusi kaikille lapsellisille ja lapsettomille!🥰

Lähettäjä: Hahaa! Ihanaa! 
Päivämäärä:   28.10.25 18:22:26

toinen: et vain tiedä paremmasta😉

Päivämäärä:   28.10.25 18:29:29

"Kaikki joilla on lapsia, ovat joskus olleet lapsettomia ja tietävät mitä se elämä on. Toisinpäin tämä ei toimi."
Et ole elänyt sekuntiakaan kenenkään toisen elämää, oli sulla lapsia tai ei. Joten ihan turha kuvitella, että tietäisit, mitä jonkun muun elämä on, oli sulla lapsia tai ei.

Päivämäärä:   28.10.25 18:35:57

..

Ei ilkeilevä. Ohjaava. Kyllä huonosta käytöksestä saa sanoa, etenkin aikuisille.

Mitä mahdoit kysyä?
Itse en ole äiti, joka puuttuisi tai näkisi vaivaa muiden elämästä, niin en voi sinulle henk. koht. motiiveja antaa.

Mielestäni kuitenkin, jos olisit jaksanut lukea, kerroin kyllä yleisellä tasolla mahdollisia syitä ilkeään kirjoitteluun puolin ja toisin.

Päivämäärä:   28.10.25 18:41:21

Edelleen: mikä siinä mielen muuttumisessa triggeröi?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   28.10.25 18:42:33

Mitä ihmettä piste vänkää :D Lapset OVAT kalliita, ei sitä voi kukaan kieltää. Niin ovat toki hevoset ja purjehdusharrastuskin, mutta hevosen ja purjeveneen voi myydä, jos tulee tiukka tilanne. Omia lapsiaan taas ei voi.

Tässä maassahan on paljon ihmisiä, jotka haluaisivat lapsia, mutta taloudellinen tilanne ei sitä salli. Tästä on ollut paljon keskustelua viime aikoina, miten on voinut mennä ohi?

Ei, kaikki lapsiperheet eivät todellakaan kylve rahassa vaan joutuvat oikeasti karsimaan esim. vapaa-ajan menoista ja harrastuksista, että rahat riittävät ruokaan.

Piste toivottavasti ymmärtää sen verran, että jos puhutaan keskiarvoista ja verrataan lapsettomia sekä perheellisiä, niin lähtökohta ajatusleikissä ei ole se, että perheellinen on miljonääri ja lapseton köyhä työtön (tai toisinpäin). Ei silloin vertailussa ole mitään järkeä. Ja onhan se ihan laskettukin, paljonko rahaa keskimäärin yksi lapsi vie. Eikä se ole nolla euroa.

Päivämäärä:   28.10.25 18:43:28

No eihän lapselliset tiedä mitä on elämä esim viisikymppisenä kun on saanut viettää lapsetonta elämää.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   28.10.25 18:46:21

Saanut vai joutunut?

Lähettäjä: Suru 
Päivämäärä:   28.10.25 18:48:34

Minä kyllä kärsisin valtavasti mikäli en olisi lapsia koskaan saanut. Olisin kamalan katkera ja vihainen. En voi ymmärtää kuinka he, jotka lapsia haluavat mutteivät voi saada, saavat tämän asian käsiteltyä. Olen todella pahoillani heidän puolestaan
.

Lähettäjä: toinen 
Päivämäärä:   28.10.25 18:49:22

LähettäjäHahaa! Ihanaa!

Päivämäärä28.10.25 18:22:26

toinen: et vain tiedä paremmasta

En pidä lapsista yhtään joten tiedän mikä olisi pahinta.

Päivämäärä:   28.10.25 18:54:16

Suru, joskus lapsia ei saa, vaikka haluaisi. Olen seurannut läheltä erään ystäväni matkaa ja he eivät halustaan huolimatta lapsia saaneet. Samalla tavalla elämässä ei voi saada kaikkea muutakaan ja katkeruudessa vellominen on yksi vaihtoehto, toinen on työstää ajatuksiaan ja jatkaa elämää, sillä elämä jatkuu joka tapauksessa. Kaikki ei ole meidän käsissämme. Joku sairastuu, toinen ei saa lapsia... Ei ole mahdollista vaikuttaa näihin. Se, että katkeroituu myrkyttää eniten ihmistä itseään.

Lähettäjä: emppu 
Päivämäärä:   28.10.25 19:03:22

Minun ystävä on taas ihan loppu lapsensa kanssa, yh ja lapsen isä ei halua olla lapsen kanssa missään tekemisissä. Erityislapsi, iältään 8 ja saa lähes päivittäin hilittömiä raivokohtauksia joiden aikana särkee kaiken minkä saa käsiinsä. Ystävä on sanonut että jos olisi aikakone niin lapsi olisi jäänyt tekemättä.

Päivämäärä:   28.10.25 19:09:33

Eikö erityislapsia muka voi abortoida?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   28.10.25 19:11:24

Meinaatko että esim autismi näkyy ultrassa?!

Päivämäärä:   28.10.25 19:12:09

Eikö muka näy?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   28.10.25 19:13:25

No ei!

Päivämäärä:   28.10.25 19:18:14

-, kannattaa ihan oikeasti opiskella vähän enemmän, niin luulet vähemmän. Sinulta tulee jatkuvasti tällaista sutkauttelua ja oikeasti pelottavaa, että et edes viitsi yleiselläkään tasolla perehtyä asioihin.

Ei, autismi, ADHD tmv ei todellakaan näy ultrassa. Sikiöseulonnoissa seulotaan lähinnä kromosomi- ja rakennepoikkeamia, mutta aina näitäkään ei huomata.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   28.10.25 19:26:55

Suru, se on valtavan raskas asia kun ei niitä lapsia saa vaikka kuinka haluaisi. Useita keskenmenoja takana, osa ehti pidemmälle osa ei. Osan kasvua ja sykettä seurattu ultrissa, kunnes ne sitten lakkasivat.

Se on totta, että asia olisi hyvä pystyä käsittelemään edes jollain tavalla. Itselleni kuitenkin kommentit, että "aina ei saa mitä haluaa", "älä katkeroidu" aiheuttaa vaan enemmän pahaa mieltä jo muutenkin raskaassa tilanteessa. Ja kyllähän sitä pakostikin miettii, että voiko se elämä olla niin hyvää, kun ei niitä lapsia saanut. Ilmeisesti ei, ainakin jos kärkkäimpiä kommentoijia tässä kuuntelisi.

Päivämäärä:   28.10.25 19:34:14

Pisterivi, ne tavat hyväksyä asia asuvat lopulta itsessäsi. En ole kellekään todennut, että älä katkeroidu tai aina ei saa mitä haluaa, vaan totesin, että asioihin voi suhtautua monella tavoin. Ne kannattaa käsitellä terapiassa tai edes puolison kanssa ja päästä yli. Kukaan lapsia haluava ei ole valinnut lapsettomuutta tai kukaan ei valitse sairastumista. Eniten hallaa silti tekee sillä, että asiat jättää käsittelemättä.

Se on valitettava tosiasia, että ihan jokaiseen asiaan emme voi itse vaikuttaa. Ja itse uskon siihen, että elämä on mahdollista järjestää hyväksi kummin vain - joko lasten kanssa tai ilman. Se on elämää joka tapauksessa, ehkä erilaista kuin oli ajateltu, mutta elämää yhtä kaikki ja elämämme järjestämisessä halutuksi voimme itse vaikuttaa niillä avaimilla, jotka käteen on annettu.

Ja otan osaa lapsettomuuteesi - se on raskaa ja vaikea taakka käsiteltäväksi.

Päivämäärä:   28.10.25 19:37:01

"No eihän lapselliset tiedä mitä on elämä esim viisikymppisenä kun on saanut viettää lapsetonta elämää"

Sama myös toisin päin.

Päivämäärä:   28.10.25 19:43:19

"Minua ärsyttää suunnattomasti se kun lapsettomat muka tietävät mitä lapsiperheen elämä on. Eivät tiedä. Eivät voi tietää kun ei ole kokemusta."
Minä itse, kuten moni muukin "vela", olen kasvanut lapsiperheessä, kai sekin 17 vuotta jonkinlaiseksi kokemukseksi lasketaan. Vaikka lapsuuden perhe ei olisi mitenkään ongelmainen, voi ajatus lapsiperhe elämästä omana valintana tuntua vieraalta.

Päivämäärä:   28.10.25 19:43:44

Minua ei ainakaan kiinnosta pätkääkään tietääkö joku millaista olisi elämä ollut, jos sen olisi elänyt toisin. Kunhan jokainen on tyytyväinen omiin valintoihin, niin se on tärkeintä. Mutta ei, kun ”aikuiset” ihmiset saa tästäkin turhasta tappelun aikaan.

Päivämäärä:   28.10.25 19:45:14

Lähettäjä.

Päivämäärä28.10.25 19:37:01

"No eihän lapselliset tiedä mitä on elämä esim viisikymppisenä kun on saanut viettää lapsetonta elämää"

Sama myös toisin päin.

Miksi tarvitsisi edes, ainakaan minua ei asia kiinnosta yhtään. En mieti sitäkään kun nuorena olisi ollut mahdollisuus lähteä töihin jenkkeihin mutta en sitten lähtenytkään, miten olisi elämä mennyt.

Lähettäjä: Uli 
Päivämäärä:   28.10.25 20:03:02

No koska lisääntyminen on maailman luonnollisin asia ja lisääntymättömyys sitten luonnottomin asia.

Päivämäärä:   28.10.25 20:04:44

Uli, onneksi jokaisella on oikeus valita. :) Kaikki eivät lapsia halustaan huolimatta saa ja varmaan ymmärrät, miltä tuollainen kommentointi heistä tuntuu?

Päivämäärä:   28.10.25 20:08:38

No mutta kommenttini on täyttä totta!
Itse kyllä syytän lapsettomuudesta nykyajan "turvallisia" ehkäisymenetelmiä eli pillereitä ym hormoonimyrkkyjä. Säilötyt ruuat myös lisäaineineen mietityttää.

Päivämäärä:   28.10.25 20:11:01

Uli, totuus oman pääsi sisällä. Annetaan kaikkien kukkien kukkia, eikös vaan?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   28.10.25 20:19:34

Tuskin entisaikaan jokainen halusi lapsia. Niitä vaan tuli, kun ei ollut kunnon ehkäisyjä. Koitettiin myös tehdä kotitekoisia abortteja.
Onneksi nykyisin naisilla on mahdollisuus valita haluaako lapsia vai ei.

Päivämäärä:   28.10.25 20:27:57

Entisaikaan naiset oli isänmaallisia.

Lähettäjä: tintti 
Päivämäärä:   28.10.25 20:29:15

LähettäjäUli

Päivämäärä28.10.25 20:03:02

No koska lisääntyminen on maailman luonnollisin asia ja lisääntymättömyys sitten luonnottomin asia.

Et varmastikaan käytä ehkäisyä koska se on luonnotonta ja luonnollista on synnyttää joka tai joka toinen vuosi uusi lapsi kunnes luonto päättää toisin ihan niinkuin lestadiolaisilla saattaa olla 15 lasta perheessä.

Lähettäjä: mies 
Päivämäärä:   28.10.25 20:31:08

Naiset nyrkin ja hellan väliin maha pystössä, se on naisen tehtävä synnyttää ja hoitaa lapsia kotona.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   28.10.25 20:33:21

Joo, pirttihirmut oli isänmaallisia. Lätki ukkoa ja penskoja turpaan.

Päivämäärä:   28.10.25 20:45:31

"Entisaikaan naiset oli isänmaallisia."

Ja mitäpä veikkaat, mitä olisivat ajatelleet sinusta, ryssän trollista?

Halveksineet olisivat, niin miehet kuin naiset. Ja ylipäänsä olisivat olleet kauhuissaan jos olisivat saaneet tietää, että tulevaisuudessa nuorista miehistä kasvaa tuollaisia pelkkää vihaa täynnä olevia aivan kokopäivätyönään yhden tai kahden lauseen solvauksia nettipalstalle räkiviä aikuiskakaroita.

Päivämäärä:   28.10.25 20:49:37

Nimimerkki mieskin siis tekee kaikkensa, että yhä useampi nainen kiertäisi miehet kaukaa jo nuoresta asti.

Lähettäjä: yöt 
Päivämäärä:   28.10.25 21:13:53

Jaksoin lukea ketjusta ehkä kolmasosan. SItten alkoi olla ihan käsittämätöntä vänkäämistä ja sössötystä.

Ettekö te oikeasti osaa keskustella järkevästi?

T: nelikymppinen vela, joka ei käsitä miten teidän perseitänne voi noin paljon lihottaa jonkun toisten elämänvalinnat.

Päivämäärä:   28.10.25 21:48:20

Meillä on käytössä kondomi, koska pillereistä tuli minulle niin karseita sivuoireita. Kokeilin myös minipillereitä eikä nekään sopineet. Aivan järkyttävät "pää halkeaa"-migreenit olivat pahimpia. Luulin oikeasti että kuolen.

Päivämäärä:   28.10.25 21:53:12

Yöt: minkälaista sössötystä?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.