Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oletko onnistunut tekemään luokkanousun?

Lähettäjä: bison 
Päivämäärä:   28.10.25 09:53:11

Jos olet, mistä tilanteesta lähdit ja mihin olet päässyt nyt?

Mikä on tavoitteesi 10 vuoden kuluttua?

Re: Oletko onnistunut tekemään luokkanousun?

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   28.10.25 09:57:58

Juu - kova palkkaisessa työssä verrattuna aikoinaan missä vanhemmat oli.
tavoite 10 v kuluttua olla eläkkeelllä :D

Lähettäjä: ii 
Päivämäärä:   28.10.25 10:02:34

Vanhemmat pienituloisia duunareita, mutta hyvin koulutusmyönteisiä, tarjosivat turvallisen kasvuympäristön ja opettivat hyvät käytöstavat. Siihen päälle suomalainen koulutusjärjestelmä, joka ei vaadi vanhemmilta rikkauksia, sinnikkyyttä ja myös aina tarvittavaa hyvää tuuria, kuulun vajaa viisikymppisenä vuosituloiltani ylimpään kymmenykseen ja teen antoisaa asiantuntijatyötä.

Tavoite on pysyä terveenä ja säilyttää kyky nauttia niistä elämän pienistä iloista.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   28.10.25 10:06:52

Vanhempani ovat vähän kouluttautuneita duunareita. Töitä ovat opettaneet tekemään ja kannustaneet opiskeluun.

Teen johtajatason työtä teollisuudessa ja tienaan reilusti yli mediaanikuukausituloja.

Olisin halunnut hevosalalle, mutta onneksi käskivät opiskella kunnon ammatin. Totta, nyt on varaa omistaa ja harrastaa myös laadukkaasti hevosia.

Varallisuutta on kertynyt tosi mukavasti ikäisekseni ja olen opetellut sijoittamaan jo kauan sitten.

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   28.10.25 10:22:32

Luokkalaskun paremminkin 

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.10.25 10:37:47

Vanhemmat oli keskituloisia ja meillä oli okt hyvämaineisella alueella. Minä ja sisarukset käytiin yksityistä koulua koska vanhemmat halusivat panostaa meidän koulutukseen. Kesämökkiä ei ollut koska ei kuulemma ollut varaa sellaiseen ja ratsastustunnit jouduin rahoittamaan omilla rahoilla, lahjaksi saaduilla ja viikkorahoilla. Perheessä oli yksi auto, ei mikään romu muttei mikään hienokaan.

Nyt asun omistamassani omakotitalossa, mulla on pankkilainalla ostettu kesämökki, mun auto on ihmisten silmissä ökyauto, mulla on moottoripyörä ja oma hevonen läheisellä vuokratallilla. Kaikki maksettu/maksan omilla itse tienatuilla rahoilla. Ei mitään pappa betalar eikä kenekään siivellä. Mulla on kaksi ammattia josta toisella olen edennyt uralla lisäkouluttautumalla ja ulkomaankomennuksilla.

Otsikon kysymykseen, en ole tehnyt luokkanousua omasta mielestä vaan samaa tasoa mihin synnyin.

Lähettäjä: Minni 
Päivämäärä:   28.10.25 10:53:50

Kyllä.

Vanhemmat rapajuoppoja ja kuolivat molemmat viinaan. Kotona ei ollut rahaa edes ruokaan, joten olen lähtenyt ihan nolla-tasosta. Kouluja en juurikaan pystynyt käymään, koska oli pakko elättää itsensä 15-vuotiaasta.

Mutta nykyinen tilanne on hyvä! Asun ns hyväosaisten alueella, velattomassa omassa rivarissa. On autoa ja osakesalkkua. Olen matkustellut paljon, viipynyt muissa maissa kuukausia ja todellakin nähnyt maailmaa.

Olen älykäs ja mulla on sana hallussa. Sillä olen maksanut omaisuuteni.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.10.25 11:06:17

En vielä ole onnistunut, mutta se on pitkän tähtäimen tavoite. Vähän kaduttaa, kun olisi muutama asia pitänyt tehdä toisin muutama vuosi sitten, niin oma tilanne olisi parempi. Elämä koetellut aika kovin viime vuosina, tänä vuonna ensimmäistä kertaa tullut olo, että sieltä tunnelin päässä pilkahtaa vähän valoa.

Parempaa tavoitellessa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.10.25 11:13:35

Kyllä ja en. Olin meidän suvun ensimmäinen korkeakoulutettu, mutta vanhempani tienasivat paremmin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.10.25 11:15:40

No jaa, korkeakoulutetun pienituloisen lapsena olen itsekin korkeakoulutettu ja pienituloinen. Hetkellisesti firmalla meni paremmin niin oli enemmän rahaa, mutta nyt pyristelen palkkatöihin ja tulevat tulotkaan eivät varmaan huikeat ole.

Päivämäärä:   28.10.25 11:27:51

Vanhempani teki omilla valinnoillaan luokkalaskun, ja olen omilla toimillani noussut takaisin isovanhempieni tasolle.

Lähettäjä: Provinssi 
Päivämäärä:   28.10.25 11:30:43

Sopeutumiseläke pitää siinä leijuntakoneessa ilmassa :)) eiks ni. Vai?

Lähettäjä: kkak 
Päivämäärä:   28.10.25 11:42:31

Tavallaan kun isä oli kouluttamaton väkivaltainen kännissä perhettään hakkaava mielenterveysongelmainen mutta kuitenkin hanttihommissa työssäkäyvä ja äiti kouluttamaton teini-äiti varastotöissä. Elettiin pahamaineisessa lähiössä.

Olen kasvattanut oman yrityksen kannattavaksi liiketoiminnaksi, teen vain osa-aikaisesti töitä. Elän terveellisesti hoikkana ja liikunnallisena ihmisenä harrastaen ja kaikki nämä tavat on joutunut opettelemaan itse aikuisiällä.
Koulutustaso on itsellänikin matala mutta liikun ja kommunikoin sujuvasti ylemmän keskiluokan ja korkeasti koulutettujen piireissä ja toimin asiantuntijatehtävissä. Asuinalueina ollut Punavuori ja Töölö.

Olen päässyt pitkälle lähtökohtiin nähden. Useammat lapsuudesta tutut sieltä lähiöstä on kuolleet, käyttävät huumeita tai alkoholisoituneita, vankilassa tai muutoin niille sijoilleen jämähtäneitä.

Päivämäärä:   28.10.25 11:44:11

Jos luokkanousua on, että olen korkeammin koulutettu kuin vanhempani niin joo. Mutta kun huomioi, että tilastojen mukaan ikäryhmäni on Suomen kaikkien aikojen koulutetuin, niin aika perustallaajaa tässä ollaan, just sitä leveää keskiluokkaa.

Päivämäärä:   28.10.25 11:59:06

Lapsuuden leipäjonoista ja diakonian avustuksista kovapalkkaiseen duuniin. Oma hevostila, kesämökki, sijoitusasunto, auto jne. Päätin jo lapsena, että sitten kun saan itse päättää omista asioistani niin ei koskaan enää. Tavoite olisi olla eläkkeellä 10v päästä, mutta ei taida onnistua ellei tule lottovoittoa.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   28.10.25 12:03:08

Luokkalaskun ennemmin. Isäni on miljonääri arvostetussa ammatissa. Siitä on vähän vaikea laittaa paremmaksi näin ammatissa, joiden olemassaoloa ei kovin moni edes muista.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.10.25 12:03:39

Kuinka olette saaneet nousun tehtyä? Mitä olette yritystoiminnassa tehneet

Päivämäärä:   28.10.25 12:05:20

...: En ole edes yrittäjä, vaan ihan palkansaaja. IT-alalla erikoistunut alueeseen, joka ei useimpia kiinnosta, mutta joka on niille yrityksille ihan kriittisen tärkeä.

Lähettäjä: Teeri 
Päivämäärä:   28.10.25 12:28:03

Kyllä. Vanhemmat ovat köyhiä ja elävät edelleen kädestä suuhun.

Menin melkein samaan suuntaan, vielä on vanhoja velkoja maksettavana, mutta bruttopalkkani on 4500 €/ kk enkä ole enää ulosotossa eli koen onnistuneeni, olen ihan vain rivityöntekijä.

10 vuoden kuluttua ei toivottavasti ole enää velkoja tai on sitten jotain tylsää asuntolainaa korkeintaan.

Päivämäärä:   28.10.25 12:28:50

No tavallaan kai olen. Olen matalapalkkaduunari ja monen silmissä pohjasakkaa, mutta lähtökohtiin nähden menee ihan kivasti. Äitini oli mielenterveysongelmainen alkoholisti, joka ei kyennyt työelämään. Kotona ei aina ollut ruokaa tai puhtaita ehjiä vaatteita, jouduin jo nuorena opetella huolehtimaan sekä äidistä että itsestäni. Isä hylkäsi meidät ollessani niin pieni etten edes muista häntä. Itse en ehkä ole päässyt elämässä pitkälle, mutta olen sentään raitis ja pystyn elättämään itseni omalla työnteollani, vaikka tiukkaa onkin välillä ollut.

Päivämäärä:   28.10.25 12:47:18

Joo, duunarista ylempään keskiluokkaan. Tuntuu vaan että -22 jälkeen käsistä lähtenyt inflaatio pudottanut ostovoiman takas sinne duunaritasolle.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   28.10.25 13:03:19

Jos olet, mistä tilanteesta lähdit ja mihin olet päässyt nyt?
- Kyllä joo. Vanhemmat suht pienipalkkaisia duunareita, itsellä 2,5 yliopistotutkintoa joista toinen hyvinkin arvostetulta alalta. Itse tienaan bruttona vajaat 6000 kuussa, sivutöistä ja sijoitusasunnosta vähän lisää. Asun omakotitalossa hyvällä alueella. Tämä kaikki yksin ilman kenenkään miehen rahoja.

Pitkälti sama tilanne kuin tässä edellä: "Vanhemmat pienituloisia duunareita, mutta hyvin koulutusmyönteisiä, tarjosivat turvallisen kasvuympäristön ja opettivat hyvät käytöstavat. Siihen päälle suomalainen koulutusjärjestelmä, joka ei vaadi vanhemmilta rikkauksia, sinnikkyyttä ja myös aina tarvittavaa hyvää tuuria, kuulun vajaa viisikymppisenä vuosituloiltani ylimpään kymmenykseen ja teen antoisaa asiantuntijatyötä." (En kyllä noista vuositulojen kymmenyksistä tiedä.)

Mikä on tavoitteesi 10 vuoden kuluttua?
- Olla hengissä ja toivon mukaan terveenä, kohta puoliin eläkkeellä.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   28.10.25 13:27:21

Miten asiaa nyt sitten katsoo. Mikä on "luokkanousu"? Olen kahden matalasti koulutetun, ongelmaisen ihmisen lapsi. Mutta vanhempani ongelmistaan huolimatta olivat koulutusmyönteisiä, veivät museoihin, teatteriin, kannustivat lukemaan jne. ( vaikka itse tekivät matalapalkkatöitä)
Me lapset olemme kaikki kouluttautuneet korkeammin kuin vanhempamme, mutta emme me suhteessa ikäluokkaamme ole mitenkään parempia. Lapsuutemme asuimme vaatimattomasti, nykyään minulla on okt pks, auto ja hevonen ja paiskin töitä yrityksessäni. Toki kouluttautumisen ansiosta olen pian tilanteessa ettei minun tarvitse tehdä ihan täyttä viikkoa töitä, ellei terveys sitten petä.
En koe myöskään olevani ylempiluokkainen, vaikka puolisoni on varakkaammasta perheestä. Olen itse maksanut asiat, jotka minulla on, puolisolla niitä asioita on enemmän. En silti liitele missään korkeakoulutettujen ja "yläluokkaisten" karkeloissa, ne eivät ole minua varten. Koen sellaisen teennäisenä puuhana. Ammatin puolesta on tullut aikoja sitten todettua että samanlaisia kaikki täällä on, vaikka kultaisella pöntöllä joku aamulla kävisikin. ;) ( itseasiassa moni varakas ihminen on oikeasti todella mukava sellaisille ihmisille, jotka ovat heitä kohtaan rehellisiä, moni inhoaa teeskentelyä ja nuoleskelua)

Lähettäjä: pöhh 
Päivämäärä:   28.10.25 13:36:33

Olen työssä jossa on huomattavasti paremmat tulot kuin suvussani aikaisemmilla sukupolvilla.
Vähän on joutunut myös kouluttautumaan jotta se on tullut mahdolliseksi.
Hevosharrastus on antoisampaa jos pystyy siihen laittamaan rahaa enemmän. Muuta motivaatiota minulla ei olisi siihen ollut.

Päivämäärä:   28.10.25 13:46:39

” (En kyllä noista vuositulojen kymmenyksistä tiedä.)”

Tilastokeskuksen mukaan kokoaikaisten palkansaajien kuukausiansioiden mediaani oli 3 564 euroa kuukaudessa vuonna 2023. Parhaiten palkattu kymmenesosa palkansaajista ansaitsi vähintään 5 972 euroa. Naisten parhaiten palkattu kymmenesosa ansaitsi vähintään 5 220 euroa ja miesten parhaiten palkattu kymmenesosa vähintään 6 586 euroa kuukaudessa.
https://stat.fi/julkaisu/clmysebb8akj30cutzksdmr2y

Yllätyin, että oli noinkin matala taso, jo 6000€ tienesteillä on parhaiten palkattua kymmenystä.

Lähettäjä: Nasu 
Päivämäärä:   28.10.25 13:50:24

Mä tein luokanalennuksen. Musta tuli duunari. Ei kiinnostanut opiskella. Palkka on kuitenkin ihan ok, vuoroista riippuen vaihtelee 3500-4000 e/kk. Pärjään sillä hyvin ja töitäkin on riittänyt.

Päivämäärä:   28.10.25 14:15:07

Mahalasku pikemminkin. Vanhemmat kuului molemmat tuohon eniten ansaitsevaan kymmenykseen, minä en tule koskaan tienaamaan edes puolia heidän eläkkeistään vaikka olen isääni pykälän korkeakoulutetumpi. Vanhemmilla omakotitalot, mökit, veneet, porealtaat, hyvät autot ja kaikki uusin elektroniikka, itse kidun vuokrabetonikuutiossa ilman mitään nykyajan mukavuuksia ja kihisen katkeruudesta.

Lähettäjä: Voi 
Päivämäärä:   28.10.25 14:20:51

Mun vanhemmat on olleet keskiluokkaisia. Kuitenkin itse nuorena ajauduin "rikkaiden" piireihin ystävieni kautta ja sillä tiellä olen edelleen.
Tienaan keskiverrosti, mutta työskentelen tällä hetkellä aikalailla hanttihommissa. En ole koskaan osannut opiskella, mutta suhteilla työllistynyt aina hyviin hommiin. Nyt meillä on rakennusalan yritys ja ulkopuolisiin silmiin ollaan rikkaita. Ja niin kai me ollaankin, tosin itse olen saanut rikkauteni mieheni ja hänen suvun kustannuksella enkä niinkään omin päin hankittuna.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   28.10.25 14:23:10

Tavallaan kai kun olen AMK koulutettu työssäkäyvä ihminen, samoin puolisoni, enkä huku velkoihin ja alkoholiin. Korkealuokkaisten silmissä varmasti silti siis pohjasakkaa, mutta oikeasti en mieti tällaisia asioita ja tuttavapiirini on samaa luokkaa kuin itsekin.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   28.10.25 14:33:57

En itse mutta sukulainen meni avioon varakkaan miehen kanssa.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   28.10.25 14:38:19

Emme ole brittejä.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   28.10.25 16:29:20

"itse kidun vuokrabetonikuutiossa ilman mitään nykyajan mukavuuksia ja kihisen katkeruudesta."

No mikset tee asialle jotain? Ei ne sun vanhempasi tyhjästä ole omaisuuttaan rakentaneet, vaan painaneet perse ruvella duunia sen eteen. Kuten me nousussa onnistuneetkin, ei se ilmaiseksi tule todellakaan.

Päivämäärä:   28.10.25 16:36:55

"No mikset tee asialle jotain? Ei ne sun vanhempasi tyhjästä ole omaisuuttaan rakentaneet, vaan painaneet perse ruvella duunia sen eteen. Kuten me nousussa onnistuneetkin, ei se ilmaiseksi tule todellakaan"
Kuten kirjoitin, olen opiskellut vanhempiani enemmän. He vaan olivat sitä sukupolvea, jotka revittiin peruskoulusta töihin ja palkat nousi kohisten joka vuosi ilman että he sitä tavoittelivat. Leimasivat vaan kortit ovella joka aamu ja kävivät vähän paltsuissa ilmaista kahvia ja viineriä vetämässä ja läpsimässä ylävitosia muiden boomereiden kanssa.

Lähettäjä: Höpöhöpö 
Päivämäärä:   28.10.25 16:47:44

Ja niin varmasti joo. Minäkin istun palavereissa viineri ja evässämpylät kädessä, lounastauolla istun ravintolassa ja kaiken muun ajan sen ympärillä painan töitä hiki päässä. Että sillä lailla :D

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   28.10.25 16:59:37

Yksinhuoltaja äiti.
Viisi isosiskoa ja minä pahnan pohjimmainen.
Äiti luki itsensä perushoitajaksi minun ollessa peruskoulussa.
Meistä kolme nuorinta on ylioppilaita, mutta on siinä ero onko lukion jälkeen sairaanhoitaja tai rakennusteknikko.

Duunia olen tehnyt aivan hitosti ja tällä hetkellä taloudellisesti riippumaton.

Omaisuutta löytyy muutama miljoona, mutta tilillä ei ole kuin kymppejä.

Lähettäjä: Hipshups 
Päivämäärä:   28.10.25 17:05:34

Minkä ikäisenä on myöhäistä parantaa luokkaa jos lähtötilanne on että alla peruskoulu ja työnä pelkkää pikaruokalaa?

Päivämäärä:   28.10.25 17:18:24

Täällä myös lasku pikemminkin. Vanhemmat pienituloisia korkeakoulutettuja. Itse myös korkeakoulutettu mutta valmistunut juuri tähän kivaan aikaan, alan työmahdollisuudet huonot ja huononee vaan, opintolainan korot katossa jne. Eli työtön, velkainen, itsekseen uudelleenkouluttaudun jotain tuhannetta kertaa, turhautunut ja myös pikkusen katkera vaikka Höpöhöpön kaltaiset oman onnensa sepät ja sankarilliset ”hiki hatussa” duunia painavat tästä tuohtuukin.
Arvaa mitä Höpöpö ym, ite oon myös paiskinut koko elämäni duunia aivan helkutisti ja koulutauttunut ja kouluttautunut. Elämä on siitä jännä konsepti että siinä ei aina ”voita” ne ahkerimmat…

Päivämäärä:   28.10.25 17:21:38

Hipshups: eläkeiässä tai lähellä sitä voi olla jo aika vaikea onnistua parantamaan. Toki missä iässä vaan on mahdollista päästä tienaamaan taidoillaan tai tiedoillaan, jos käy tuuri.

Lähettäjä: Höpöhöpö 
Päivämäärä:   28.10.25 17:25:02

Kommenttini oli tarkoitettu lähinnä * nimimerkille, joka aliarvioi vanhempiensa työnteon. Vaikka minullakin on palavereita, ne on hyvin pieni osa oikeaa työnkuvaa jota harva ymmärtää.

Päivämäärä:   28.10.25 17:28:55

Hups sori! Minun kommentti olikin tarkoitettu
” -*-”-nimimerkille. Vähän väsyttää kun on taas aamu viidestä paiskinut hommia (ilman palkkaa). :)

Päivämäärä:   28.10.25 18:24:03

Olen tehnyt luokkalaskun. Taustani on keskiluokkainen, mutta olen matalasti koulutettu pienituloinen duunari.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.10.25 18:35:09

"Olen tehnyt luokkalaskun. Taustani on keskiluokkainen, mutta olen matalasti koulutettu pienituloinen duunari."
Tätä minäkin tulin tänne sanomaan.

Lähettäjä: Nakki 
Päivämäärä:   28.10.25 19:19:02

Allekirjoitan tämän:
"Vanhemmat pienituloisia duunareita, mutta hyvin koulutusmyönteisiä, tarjosivat turvallisen kasvuympäristön ja opettivat hyvät käytöstavat. Siihen päälle suomalainen koulutusjärjestelmä, joka ei vaadi vanhemmilta rikkauksia, sinnikkyyttä ja myös aina tarvittavaa hyvää tuuria"

Mä oon näin korkeakoulutettuna kolmekymppisenä näemmä naisten ylimmässä tulokymmenyksessä, vaikka teenkin osa-aikatyötä. Toisaalta en koe olevani missään eri luokassa kuin ennenkään, ei raha ole tehnyt minusta mitenkään parempaa ihmistä vaikka elämää tietysti helpottaakin. 10v päästä on toivottavasti kaikki lainat maksettu!

Lähettäjä: åskfnokåfvnodfkj 
Päivämäärä:   28.10.25 19:58:29

Vain Suomessa omakotitalo ja hyvä auto merkitsevät "luokkanousua" LOL!!

Päivämäärä:   28.10.25 20:04:37

Isäni lopetti koulun peruskouluun eli 16 vuotiaana. Äitini opiskeli aikuisiällä lähihoitajaksi. Minä opiskelin tohtoriksi asti.

Menin yliopistoon vasta lähempänä kolmeakymppiä ja sitten painoin kaikki tutkinnon kasaan yhtä soittoa 9 vuodessa. Aiemmin minulla oli alla lukio ja amis puolelta asentajan paperit. Nyt on kertynyt myös vuosia ulkomailla ja työkieleni on englanti. Vanhempani eivät puhu englantia.

Lähettäjä: Yyhyyy 
Päivämäärä:   28.10.25 20:05:29

En ole. Olen hyvätuloisen perheen lapsi ja nykyisin itse hyvätuloinen.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   28.10.25 20:10:15

Pelkkä hyvä palkka ei tarkoita luokkanousua. Pitää olla myös kouluttautunut.

Lähettäjä: Yyhyyy 
Päivämäärä:   28.10.25 21:53:35

No tein luokkanousun 6×ala-asteella, sitten 3×yläasteella, jatkoin nousua luokalla toiselle ja kolmannelle lukiossa ja sitten nousin yliopistoon, jossa ei enää nousua tapahtunut vaan tuli jotain vuosirenkaita tai jotain. Tai no eka vuonna oli paljon nousua, mutta se taisi olla humalaa🤔

Päivämäärä:   28.10.25 21:55:57

Olen, mutta RyZZä sen sitten pilas!

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.10.25 22:28:53

En enkä ole edes halunnut, olen köyhä duunari ja työttömänä olen ollut 4 vuotta eikä edes kiinnosta töihin meno.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.