Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ozempic-laihduttajat

Lähettäjä: Marianne 
Päivämäärä:   27.10.25 20:04:59

Olisiko täällä kiinnostuneita osallistumaan keskusteluryhmään, jossa on laihduttajia Ozempicin avulla?
Itse aloitin pistokset viime perjantaina ja olisi kiva jakaa ja kuulla kokemuksia!

Re: Ozempic-laihduttajat

Lähettäjä: ¤ 
Päivämäärä:   27.10.25 20:47:23

Itse laitoin juuri pyynnön lääkärille jos voisi vaihtaa tablettimuotoisen pistettävään. Saas nähdä saanko...

Lähettäjä: Kiinnostus 
Päivämäärä:   27.10.25 20:53:08

Mistä normaalipainoiset ozempicilla laihduttajat saa aineen?

Päivämäärä:   28.10.25 02:01:26

¤ : Mulla tämä lähti käyntiin niin, että varasin ajan lääkärille, sain ajan kuukauden päähän. Otettiin paljon labroja ja tehtiin jopa uniapnea tutkimus ja kun niissä ei ollut mitään, niin varattiin aika taas kuukauden päähän sairaanhoitajalle.
Hän sitten teki elämäntapakartoitusta ja laittoi sitten lääkärille pyynnön reseptistä.
Paljonko sulla on BMI? (Itsellä on 32).

Lähettäjä: Nasty 
Päivämäärä:   28.10.25 06:11:11

Kiinnostus: Toivottavasti ei mistään. Normaalipainoisten ei todellakaan tarvitse a) laihduttaa b) siihen laihdutuslääkettä. (Paitsi jos hoitavat diabetestä lääkkeellä.)

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   28.10.25 06:50:10

Toivottavasti tosiaan kukaan lääkäri ei määrää normaalipainoisille.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   28.10.25 07:12:49

Minua kiinnostaa tarviiko laihdutuksen eteen itse tehdä mitään vai annetaanko kaikille halukkaille tuo oikotie onneen?

Lähettäjä: Viivi 
Päivämäärä:   28.10.25 07:24:44

Sain reseptin kun bmi 37. Itsellä esivaihdevuodet ja aina olen aiempina vuosina saanut painoa tiputettua, mutta silloin se vaan nousi. Jatkoin samaan malliin liikuntaa kuin ennenkin, mutta ruoka ei enää pyöri mielessä yhtään. Labroissa on ollut sokerit, triglyt, kolesteroli, verenpaineet ym. normaalit aina ennen lääkkeen aloitustakin eli olin ns. terve läski.

Jatkan lääkettä edelleen ja luulen, että saan viimeiset kilot pois tämän loppuvuoden aikana. Sitten painaisin alle 70kg ja bmi normaali.

LähettäjäHSV 
Päivämäärä:   28.10.25 07:49:08

Minulla painoindeksi oli alle 30, mutta verensokeri pitkaan hieman koholla. Aloitettiin Ozempic 1 mg. Laihduin puolessa vuodessa 22 kiloa kuin itsestaan, ja verensokerit laskivat normaaliarvoihin :)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.10.25 08:41:12

Onko se lopunikäinen lääke?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.10.25 09:44:53

S: ei ole oikotie onneen. Tai ainakaan omalla kohdalla ei ole. Ozempic ei mulla vaikuta ehkä niin vahvasti kuin mitä monella muulla eli kylläisyydentunne tulisi nopeasti jne. Joudun kyllä katsomaan, että minkä verran syön ja mitä syön. Kylläisyyden tunne tulee kyllä paljon nopeammin kuin aiemmin ja sen avulla onkin helpompi ollut opetella pienempiä annoskokoja. Lisäksi auttaa pikkunaposteluun ja herkkuhimoon.
Eli mulla toimii hyvin siihen, että on tukena laihdutukseen, mutta työ pitää kuitenkin tehdä itse. Ja se on minusta se pääpointti nimenomaa, että opin siihen minkälaisia annoskokoja oikeasti voi syödä ja, että ne herkut ja napostelut jäisi pois jatkossakin, jos en halua, että lopunelämää lääkettä pistän.

Päivämäärä:   28.10.25 11:41:08

Kuulostaa hyvältä että se toimii joillain pikkuhiljaa . Varmaan annostuksella voi myös säätää vauhtia.
Yhdellä tutulla lähtenyt muutamassa kuukaudessa valtavasti kiloja ja naama näyttää 10 vuotta vanhemmalta kuin alkukesällä. Muutenkin iho mennyt sellaiseksi elottomaksi.

Lähettäjä: Nakki 
Päivämäärä:   28.10.25 13:16:47

Tämä on kyllä ihan uskomaton aihe, ensin oli(/on edelleen) maailman kamalinta olla läski mutta sitten jos onnistut tekemään asialle jotain niin sekin on väärin tehty ja ois pitänyt jotenkin muuten ja liian nopeasti laihduttu ja nyt vasta ruma oletkin jne :D ihan samalla lailla kuin normaalipainoisetkin niin ei me läskit olla täällä olemassa sitä varten että meidän pitäisi miellyttää muita ihmisiä.

Lähettäjä: Piki 
Päivämäärä:   28.10.25 13:50:01

Onko teille neuvottu miten Ozempic lopetetaan?
Minulle toinen lääkäri käski vain lopettaa ja toinen sanoi, että se pitää tarkkaan suunnitella.
Itsellä lopettaminen ajankohtaista raskaustoiveen vuoksi.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   28.10.25 14:17:10

"Minua kiinnostaa tarviiko laihdutuksen eteen itse tehdä mitään vai annetaanko kaikille halukkaille tuo oikotie onneen?"

Ihan samaa tarvitsee tehdä kuin laihtumisessa muutenkin, eli syödä vähemmän. Ko. lääke hillitsee ruokahalua/ahmimisen tarvetta niin on helpompi syödä vähemmän.

Itte olen laihtunut suun kautta syötävällä 15kg, ilman lääkettä en ole koskaan onnistunut
sillä ahmimisen himo on ollut valtava. Luullakseni tää mun kilojen karistus ei ole keltään muilta mitään pois.

Lähettäjä: uå7 
Päivämäärä:   28.10.25 14:37:36

Vaikka en itse laihdutakaan, niin aihe silti kiinnostaa. Olen kuullut ja lukenut niin paljon erilaisia kokemuksia, että kiinnostaa oikeasti että mitä ja miten ihmiset tekevät.

Joillakin ozempic/rybelsus auttaa mahavaivoihin ja ripuliin, toiset sanovat, että heillä alkoi karsea ripuli lääkkeen aloittamisen myötä, joka kesti ensimmäisen kuukauden ajan.

Jotkut sanovat, että he eivät nostaneet annosta kun pienempi annos toimi paremmin tai isompi annos oli liikaa, toiset taas sanovat, että pienempi annos ei enää auttanut vaan oli pakko nostaa.

Joillekin passaa mainiosti "kokonainen" annos kerran viikossa, toisille taas "puolikas" annos kahdesti viikossa. Eli jos annos on 0,5 mg/viikko niin jotkut laittavat 0,25 mg maanantaina ja torstaina, toiset 0,5 mg maanantaina.

Ja niin edelleen. Ja joidenkin on pitänyt kokeilla useampaa eri lääkettä ja monia eri annoksia ennen kuin on löytynyt sopiva. Joillekin ei ole löytynyt sopivaa millään. Mutta minua kiinnostaa miten eri ihmisillä nämä on vaikuttaneet, mikä on kenellekin sopinut ja mikä ei.

Luen siis mielelläni kokemuksia ja toivon, että ketju pysyy asiallisena.

Lähettäjä: Plump 
Päivämäärä:   28.10.25 14:43:19

Tämä vois kiinnostaa itseäni myös, haaveilen jostain hieman helpommasta tavasta päästä eroon n.30kg rasvaa. Tykkään liikkua, mutta elintavat on muuten varmaan aika huonot, motivaatiota ehkä olisi (no,aiemmat laihdutusyritykseni ovat toki epäonnistuneet)..

Lähettäjä: pahkura 
Päivämäärä:   28.10.25 14:44:15

Minua kiinnostaa tuo lopetus. Olen kuullut vain todella huonoja kokemuksia lopetuksesta tai oikeastaan siitä, ettei lopetus ole onnistunut vaan kilot tulevat todella nopeasti takaisin. Tästä syystä en ole itse uskaltanut edes harkita ozempiciä, vaikka aihetta kyllä olisi. Ylipainoa on ja terveyshaasteitakin sitä myötä. En kuitenkaan halua joutua tilanteeseen, jossa laihtuminen on joko väliaikaista tai että lääkkeen käyttöä ei voi lopettaa. Jatkan mieluummin (tuloksetonta) kamppailua perinteisin keinoin.

Päivämäärä:   28.10.25 15:08:25

Mä syön nykyään suun kautta otettavaa noin kolmen päivän välein ja pitää silläkin tavalla ahmimishimot kurissa. Ohjeen mukaan sitä siis pitäisi ottaa joka päivä. Lopettamisesta en sen kummemmin murehdi, ihan hyvin voin jatkaa ton syömistä ja kustannukset ei ole enää isot kun sitä ei joka päivä tarvitse.

Lähettäjä: mii 
Päivämäärä:   28.10.25 15:16:31

Onko tästä poistettu paljon törkykommentteja vai mikä tuo Nakin purkaus oikein oli? Ei täällä mielestäni kukaan ole ainakaan laumana tullut rääkymään että väärin laihdutettu, mutta Nakin kommentista tuli sellainen kuva, kuin suurin osa olisi ollut jotain asiattomia rääkyjiä.

Päivämäärä:   28.10.25 15:30:27

Kiva kun on tullut kommentteja.
Itse olen ollut suurimman osaa elämästäni ylipainoinen. Jo lapsena muistan, kuinka jäin nälkäiseksi kun muilla ikäisilläni mahat oli jo täynnä.

Nyt minulla on yksi pistos takana ja olen todella hämmentynyt. Nälkä ei enää iske raivolla ja pystym sietämään nälän tunnetta aivan eri tavalla. Tulen tyytyväiseksi selkeästi pienemmistä annoksista.

Alkuun mietin, että olenko ihan luuseri, kun en onnistu laihtumaan ilman lääkettä. Sitten tajusin, että jos alkoholismia, huumeriippuvutta ja masennusta voidaan lääkitä ilman tuomitsemista, niin miksi ei myös lihavuutta? Aion kertoa avoimesti kaikille lääkityksestä, jos joku kysyy.

Ja kyllä, olen kuullut, että kilot tulevat helposti takaisin lääkkeen lopetuksesta. Itse olen valmis käyttämään lääkettä vaikka lopun elämää, jos se auttaa, eikä pahoja sivuoireita ilmene.

Päivämäärä:   28.10.25 15:34:05

Lisään vielä: Olen suurimman osan elämästäni myös liikkunut aktiivisesti ja toivon, että tämän lääkkeen myötä pääsen seuraavalle tasolle liikuntaharrastuksessani ja ehkä jonain päivänä voin taas aloittaa ratsastuksen.

En jaksa, enkä haluaa enää kuluttaa energiaa jatkuvaan ruuan miettimiseen, kaloreiden laskentaan ja punnitsemiseen. Nyt kehoni kertoo mitä tarvisen ja pystyn toimimaan sen mukaan. Tämä ainakin ekan viikon fiilis.

Lähettäjä: Mustikka 
Päivämäärä:   28.10.25 17:59:04

Mä mennyt Rybelsus eli Ozempicin tablettimuoto nyt 6kk ja annos on nyt 7mg eikä ole ollut tarvetta nostaa. Paino pudonnut 12kg, BMI 37->32. Suosittelen kuuntelemaan Veera Biancan Kehorauhaa-podcästiä ja Emilia Huvisen Paskat geenit?-kirjan. Niissä taustoitetaan vähän lihavuuden syitä.
Mulle lääke on sopinut täydellisesti, tunnen vihdoin kylläisyyttä, vatsa on rauhoittunut, näläntunne ja ruokamelu ei huuda takaraivossa koko ajan.
Olen innostunut uudelleen liikunnasta ja jaksan tehdä parempia ruokavalintoja, kuitenkin tilaa on myös herkutteluille ja palautumiselle.
Ja kyllä, itsekin tarvisee tehdä muutoksia eikä lääke yksin tietenkään vie kiloja pysyvästi pois, vaan tapojen täytyy muuttua.

Lähettäjä: Oikeasti? 
Päivämäärä:   28.10.25 18:16:05

"vaan kilot tulevat todella nopeasti takaisin. Tästä syystä en ole itse uskaltanut edes harkita ozempiciä, vaikka aihetta kyllä olisi. Ylipainoa on ja terveyshaasteitakin sitä myötä. En kuitenkaan halua joutua tilanteeseen, jossa laihtuminen on joko väliaikaista tai että lääkkeen käyttöä ei voi lopettaa. Jatkan mieluummin (tuloksetonta) kamppailua perinteisin keinoin."

Jotkut aina väittävät lihavien olevan tyhmiä, yleensä en usko, mutta nyt kyllä vähän mietityttää. Mitä pelkäät? Että laihdut ja sitä myöden elät 10-20 vuotta kauemmin? Tai ettet joudukaan lähitulevaisuudessa polvileikkaukseen?

Mitä sitten, vaikka lääkettä joutuisi käyttämään loppuelämän? Se on vain 1 lääke; lihavana saat käyttöösi korkealla todennäköisyydellä verenpaine- ja diabeteslääkkeet ja kärsit kovista kivuista läskien takia. Jos rahapuolta pelkäät, niin vaikka lääkkeen joutuisi itse maksamaan, se säästää paljon syövillä ihan varmasti ruokakuluja niin paljon, että lopulta lääke vähentää kuukausimenoja.

Päivämäärä:   28.10.25 18:41:41

Kiva kuulla Mustikka ja ??, HSV ja Viivi, että lääke on toiminut toivotulla tavalla. Minä jaksan aina vaan hämmästellä tätä, kuinka nopeasti vaikutus alkoi!

Te joilla on lääkitys, niin oletteko saaneet pidettyä lihasta yllä? Välillä mietin, että miten energia mahtaa riittää treenaamiseen pitkällä aikavälillä...

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   28.10.25 18:43:20

Minä laihdutin normaalipainoon lääkkeellä. Hyvin pidin lihasta yllä, salitreeni 3-5 kertaa viikossa eikö tehnyt tiukkaa. Kilot eivät tulleet takaisin, kun lopetin lääkkeen. Siitä on nyt pian 3 vuotta.

Lähettäjä: pokp 
Päivämäärä:   28.10.25 20:03:47

"Te joilla on lääkitys, niin oletteko saaneet pidettyä lihasta yllä? Välillä mietin, että miten energia mahtaa riittää treenaamiseen pitkällä aikavälillä..."

Jos treenaa lihaksia ja syö riittävästi proteiinia ja liikkuu, eli antaa elimistölle viestin ylläpitää lihaksia, niin silloin lihakset ei katoa niin helposti. Lähes jokaisella reilusti laihduttavalla tai reilulla kalorivajeella, eli nopeasti laihduttavalla, osa painosta lähtee lihaksista. Mutta siihen voi vaikuttaa, onko pudotetusta painosta 10 % vai 50 % lähtenyt lihasmassasta.

Kaverini alkoi käyttää ozempicia ja sen jälkeen siirtyi carnivore-ruokavaliolle. Hänellä D2 lihavuuden lisäksi. Alkuun oli 1-2 viikkoa "normaalilla" ruokavaliolla kunnes vaihtoi carniin. Ekat päivät oli ai-van veto pois, kun elimistö oli tottunut käyttämään hiilareita polttoaineena ja sitten tuleekin enää rasvaa ja proteiinia. Muutamassa päivässä olo kuitenkin normalisoitui. Kokeilin itse myös carnia, mutta ilman laihdutuslääkkeitä, ja sama kokemus tuosta ekojen päivien vetämättömyydestä. Ihan kuin olisi tehnyt jonkun rankan lihastreenin ja olisi aivan voimat loppu. Eli jos itsekin alat todella niukkahiilariselle, niin voi olla, ettet ainakaan ekoina päivinä jaksa muuta kuin sen, mitä on aivan pakko.

Carnivore sopi muuten todella hyvin, mutta oli aika vaikea toteuttaa kun niin paljon tulee oltua muualla kuin kotona, joten ennemmin ruokavalioni on nykyään vhh ja vähäviljainen. Kaverilla lähinnä keto. Kotonaan toteuttaa edelleen carnia. Kaveri laihtunut hurjasti vuoden aikana ja näyttää terveeltä, ei ole "ozempic-naamaa". Vaatekoko XXL:stä johonkin M-L:ään.

Mutta jokainen tekee toki miten tykkää, eikä kaikki sovi kaikille. Mutta jos syö proteiinia ja treenaa lihaksia, niin lihaskatoa voi vähentää. Estäminen ei välttämättä onnistu.

Päivämäärä:   28.10.25 20:12:03

Mahtavaa että olet saanut painon pidettyä normaalina X! Olet ensimmäinen jonka "kuulen", kertovan niin.

pokp: Toivon, että pärjäisin perus sekaruokavaliolla. Toki pitää tosiaan katsoa, että proteiinia tulee riittävästi. Lähinnä mietin, että miten mahtaa jaksaminen riittää kalorivaajeessa

Päivämäärä:   28.10.25 20:35:55

Marianne, BMI oli vielä 2v sitten 46,5. Olen saanut nyt 25kg pudotettua tablettien avulla. Viimeiseen puoleen vuoteen ei juuri mitään ole tapahtunut. Nyt siis BMI n. 36 eli vielä on paljon edessä. Tablettimuotoisesta tulee jatkuvasti pahoja mahavaivoja, siksi pyydän vaihtoa.

Päivämäärä:   28.10.25 21:11:10

¤ : Huikea pudotus on ollut kyllä. Harmillisia noi vatsavaivat. Tuntuuko, että tablettien teho on kuitenkin pysynyt?

Päivämäärä:   28.10.25 21:13:35

Ei ole juurikaan tehoa. Se on toinen syy miksi haluaisin vaihtaa.

Päivämäärä:   28.10.25 21:29:38

Mullakaan ei ole tableteilla ton 15kg jälkeen paino pudonnut, mutta olen tyytyväinen nykyiseen kun painan n. 80kg, eihän sitä loputtomasti voikaan laihtua ja toki jos nyt ottaisin jonkun vanhan ajan tiukan laihdutuskuurin niin varmasti sitä lähtisi lisääkin. Enivei toi 15kg lähti siis helposti.

Päivämäärä:   28.10.25 21:38:34

¤ ja ?? : koetteko että ruokahalu on palannut sellaiseksi mitä se oli ennen lääkitystä?

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   28.10.25 21:42:04

Olikohan Iltalehdessä artikkeli missä puhuttiin Ozempicin tmv. vaikuttavan makuaistiin. Onko jollain tästä kokemusta?

Päivämäärä:   28.10.25 21:42:23

Ei ole ruokahalu palannut. Tai siis itselläni ahmimishimo on jäänyt kokonaan pois joten paino ei ole kääntynut mousuun ja sen verran olen varmaan laihtunut mitä olen aiemmin ahminut turhaan.

Päivämäärä:   28.10.25 21:44:08

qwerty, no ainakaan makea ei edes maistu enää kovin hyvälle, mutta en sen kummemmin elämässäni analysoi jotain makuaistin muutoksia, koska asia on mulle samantekevä.

Lähettäjä: Miu 
Päivämäärä:   28.10.25 23:04:54

Mulla rec ozempiciin, vielä en oo uskaltanu hakea ja aloittaa. Bmi liki 30.

Tuleeko aluksi jotain lähes hallitsematonta ripulia tai pahoinvointia? Miten pystyn olee töissä jos oksettaa ja paskattaa viikkotolkulla?

Päivämäärä:   29.10.25 01:06:10

Ei mulle tullut mitään isompia vatsaoireita. Ehkä pientä erovaa oloa, mutta olen muutenkin herkkä ahdistumaan ja voimaan pahoin.

Lähettäjä: Auttaa se 
Päivämäärä:   29.10.25 07:26:04

Ei tullut mitään vatsaoireita ozempicista, päin vastoin sehän hillitsee suolen liikkeitä niin vatsa ennemminkin kovettui. Lähti -12 kg (0,5 mg annoksella, en koskaan nostanut annosta isommaksi) ja nyt pistin lääkkeen reilun kuukauden tauolle ja aloitan taas uudestaan pikkuannoksella saadakseni toivomani 6 kg pois ja päästäkseni normipainon lukemiin ylipainon sijaan.

On vaikuttanut ruokahaluuni siten, että ei tee mieli syödä mitään rasvaista ja kylläisyyden tunne tulee todella nopeasti. Nyt tauon aikana huomaan, että annoskoot ovat hieman lähteneet kasvuun, painossa eroa ei juuri ole (olin myös 2 vko flunssassa ja liikunta loppui käytännössä kokonaan tuoksi aikaa).

Treenaamisen (jos nyt läskit voi treenata ;)) olen jaksanut tehdä erinomaisesti, yleisvointi on koko ajan ollut hyvä ja huomattavasti virkeämpi (varmaankin sokeriaineenvaihduntani on myös jotenkin stabiloitunut) eli lihaskatoa en ole havainnut, mutta rasva on haihtunut sieltä minne se on kertynytkin, eli vatsasta, reisistä ja olkavarsista ja lihakset alkavat taas erottua.

Päivämäärä:   29.10.25 07:55:00

Ei ole jaksamisen kanssa mitään ongelmia. En laske kaloreita joten en tiedä tarkkaan millaisella kalorivajeella ollaan (jossain vaiheessa laskin niin varmaan semmonen 1700kcl) mutta jaksan treenata hikiliikuntaa noin 4 kertaa viikko. Jääkiekko, punttisali, 5km juoksu. Syön toki enemmän liikuntapäivinä mutta pidän huolta että se on enimmäkseen proteiinia. Muuten oon sekasyöjä.
Ei vatsan kanssa mitään ripulia tai ummetusta. Ja paino tosiaan putoaa noin 2kg/kk eli maltillista hyvää tahtia. Silloin tällöin on muutaman viikon tasannevaihe kun keho adaptoituu uusiin lukemiin, ja kohta taas lähtee luku alaspäin. Mittanauha kertoo myös enemmän edistyksestä kuin vaaka, etenkin kun treenaa.

Lähettäjä: Goo 
Päivämäärä:   29.10.25 12:34:00

Lopetin juuri oman kokeiluni, kun 3kk aikana ei paino laskenut yhtään. Kaikki sivuvaikutukset kyllä sain.

Päivämäärä:   29.10.25 14:18:46

qwerty: minulla ei toistaiseksi ole vaikuttanut makuaistiin.

?? : onpa hieno kuulla! Kauanko sulla olikaan nyt mennyt ilman lääkettä?

Mustikka: kuulostaa loistavalta! Tuosta juuri haaveilen, että jaksaisin liikkua ja treenata aktiivisesti!

Vatsaongelmista ja huonovointisuudesta: Yhden piston jällkeen ei ole ilmaantunut vatsaongelmia, joku yksittäinen kuvotuksen olo on ollut, mutta meni nopeasti ohi.

Päivämäärä:   29.10.25 14:20:21

Goo: ääh, oliko sulla käytössä nimenomaan tämä pistettävä Ozempic?

Lähettäjä: piki 
Päivämäärä:   29.10.25 14:24:21

Kannattaa mennä fb ozempic-ryhmiin. Täällä löytyy aina joku jonka mielestä kaikki muu kuin syömättömyys ja liikunta on tuomittavaa laihduttamista, ja kaikki läskit ovat laiskoja ja lääkkeellä laihduttaminen oikotie onneen.

Päivämäärä:   29.10.25 16:26:41

Piki: Olenkin jo parissa fb-ryhmässä, mutta kaipaisin aktiivisempaa keskustelua.
Mielestäni tämäkin ketju on pysynyt varsin asiallisena. :)
Ja jos joku nyt haluaa kommentoida ilkeästi, niin en koe sen liikuttavan itseäni.

Päivämäärä:   29.10.25 19:22:43

Pakko sanoa, että minuakin kiinnostaisi laihduttaa sillä. Olen normaalipainoinen, mutta monta ylimääräistä makkaraa on vyötäröllä, reidet ovat paksut ja haluaisin pienentyä. Minulla on karmea vartalo nykyään kun en ole enää nuori. Ulkomaillahan "kaikki" laihduttavat Ozempicin avulla, myös normaalipainossa laihduttajat. Mutta ei kai tuota Suomesta millään saa jos on normaalipainossa.

Sehän kuulemma muuttaa ruokamieltymyksiä niin ettei makea ja rasvainen enää houkuttele. Tämähän olisi hienoa. Se kyllä tuossa mietityttäisi, että vanhentaanko se kasvoja, sellaistahan on puhuttu ja sitä en kyllä missään tapauksessa haluaisi.

Lähettäjä: No juu 
Päivämäärä:   29.10.25 20:30:37

Ei Ozempic vanhenna kasvoja, sen tekee laihtuminen. Ainakin itselläni tuli rypyt esiin, kun rasva kasvoista lähti. No, nyt voi sitten laihduttamisen sijaan keskittyä ihon hoitoon.

Lähettäjä: Pallokoputooko 
Päivämäärä:   29.10.25 21:35:14

Lääkelaihduttajat häirihtöö kehon omia sokeri- ja muita balansseja sano liäkär, eli kandee laiduttoo vaan syömäl vähemmän ja liikkumal enempi. Jees!

Lähettäjä: Kappas 
Päivämäärä:   29.10.25 22:56:26

Rybelsus-lääke tukena olen laihduttanut vuodessa 20kg.
En sanoisi että sotkee normaalin verensokerin, vaan nimen omaan tasapainottaa sen.
Ei minulla diabetesta ollut ennen laihduttamista, mutta eipä ne arvot kaukanakaan olleet. Ehkä nyt jo ihan laihtumisen myötä olisi paremmat ilman lääkettä.

Hetken oli aloittaessa ällö olo, mutta se poistui. Jossain vaiheessa oli annostus 14mg, mutta nyt 7mg ja tässä ajattelin hetken pysyä ennen kun ajan lääkityksen 3mg kautta kokonaan alas.
Liikkumisen ilo ja helppous palannut, kylläisyyden tunne tulee nopeasti ja silmä tottunut pienempiin annoksiin.
Itse olen paljonkin laihdutellut pelkän liikunnan ja ruokavalion avulla, eikä tulokset ole ikinä olleet tällaisia. Aikaisemminkin paino palannut, joten eipä sekään ihme olisi että tälläkin kertaa paino alkaisi hiipimään takaisin. Aina voi tuon lääkkeen pyytää uudelleen, kyllä siihen saa yksityiseltä reseptin helposti. Kallis se on, mutta elämä on.

Lähettäjä: lttqq 
Päivämäärä:   30.10.25 01:29:01

Kun syömiset puolittuu niin siinähän säästyy rahaa, jonka voi käyttää lääkkeeseen. Ei se siis niin kallis välttämättä ole. Varsinkaan, jos ostaa isomman kynän, josta saa useampia annoksia kuin vain se 4 viikkoa.

En ole tässä ketjussa juurikaan nähnyt kommentteja, joissa hoetaan "väärin laihdutettu". Vai onko ne poistettu?

Jos lääkkeelle on tarve ja siitä on hyötyä niin sittenhän sitä kannattaa käyttää. Tuskin kukaan huvikseen mussuttaa itseään kovin lihavaksi ja mahdollisesti saa siihen ties mitä sairauksia lisäksi. Monilla esim. verenpainetauti ei välttämättä ole oma valinta ja jos aineenvaihdunnassa on häikkää, niin siinä ei sitten auta mikään "syö vähemmän liiku enemmän" -valistus, kun elimistö sanoo, että ei kun varastoidaan kaikki.

Olen itse vielä normaalipainoinen, mutta selkeästi on kropassa tapahtunut joku muutos aineenvaihdunnan suhteen. Kiloja kertynyt 7 kpl "ihan itsestään" ja liikunta tuntuu karsealta, aineenvaihdunta siis tukossa. Myös kylläisyydessä iso ero aiempaan verrattuna. En juurikaan ole nälkäinen, mutta koko ajan tekee mieli syödä. Kilot ei myöskään lähde mihinkään ja vaikka miten söisin vhh:sti ja niin edelleen, niin kroppa ei ole enää entisellään. Ehkä nämä on vaihdevuodet. Mutta jos painonnousu jatkuu, niin pakkohan tälle on jotain tehdä ja mielellään teen sen ennen kuin on pitkä lista liitännäissairauksia. Verenpaineiden kanssa olen koko elämäni mennyt elintapojen avulla siinä rajalla ja suvussa joka suunnassa ties minkä tyypin diabetesta, joten vaikka vielä en ole (kai) mihinkään sairastunut, niin kyllähän nuo jo kolkuttelee ovella. Viimeksi oli verikokeet kesäkuussa ja silloin vielä kaikki ok. Muttei siihen voi luottaa, että ne pysyy ok:na, kun jo nyt on muutaman vuoden olo ollut ihan erilainen.

Omaa kokemusta lääkkeistä ei siis (vielä) ole, mutta monilla muilla on, vähän joka suuntaan. En muista mikä se lääke oli, wegovy tai mounjaro, joka toimi kaverilleni parhaiten, mutta siinä oli sitten hintakin sellainen, ettei siihen ole varaa. On kokeillut myös rybelsuksen ja ozempicin ja olikohan vielä joku. En muista mitä noista tällä hetkellä käyttää, mutta on siihen tyytyväinen ja sopii hänelle hyvin. Äidilläni oli trulicity, mutta lopetettiin vuoden päästä munuaisarvojen nousun myötä. Kaverini käyttänyt rybelsusta noin vuoden, nyt annos 14 mg ja hänellä sen käyttö sujunut ongelmitta. Joillakin tulee niin huono olo, ettei käyttö onnistu.

Pääosin kai ihmiset ympärilläni ovat tyytyväisiä lääkkeiden vaikutuksiin, jos ne ovat heille sopineet. Monilla toki hiukset puolittuneet, mutta ei muistaakseni kenelläkään naama ole kuopalla. Mahavaivoihin on ozempic vaikuttanut ainakin kahdella kaverillani positiivisesti, yhdelle aiheutti ihan karsean ripulin. Mutta sekin meni ohi.

Esim. somelääkäri jenni puoliväli teki videon tästä ja hän sanoi, että näitä lihavuuslääkkeitä on usein tarkoitus käyttää loppuelämä, joten näihin ei kannata suhtautua mitenkään laihdutuskuurina. Varsinkaan, jos niitä käyttää diabeteksen hoitoon eikä (pelkästään) painon laskuun.

Itse ainakin olen sitä mieltä, että ennemmin kokeilkaa lääkkeitä painonhallinnan tueksi, kuin menette lihavuusleikkaukseen noin vain. Lääkkeitä voi tauottaa, lopettaa, valmistetta vaihtaa, annosta muuttaa, mutta leikkaus on peruuttamaton, eikä todellakaan ongelmaton. Joten jos joku teitä morkkaa lääkkeillä laihduttamisesta, niin se on sitten hänen ongelmansa.

Lähettäjä: Viivi 
Päivämäärä:   30.10.25 05:53:01

Huomaan kyllä, että kaula on mennyt tosi ryppyiseksi. Ei niinkään kasvot. Tuttuni on farmaseutti ja hän sanoi, että sormistani huomaa että käytän lääkettä. Sormet on kaventuneet ja kengän koko pieneni yhdellä numerolla kun turvotus lähti.

Mutta lihasta olen saanut lisää, koska käyn koko ajan kuntosalilla ja pilateksessa. Käyn myös joskus lenkin varrella nostelemassa pölkkyjä ulkokuntoilualueella. Nyt odotan, että pääsen hiihtämään. Jaksan myös kantaa painavia sankoja tallilla nykyään paremmin. Hiukset on pysynyt päässä, koska syön vitamiineja purkista ja yritän muutenkin syödä monipuolisesti (varsinkin proteiinia, kasviksia ja marjoja lisännyt). Vatsavaivat on helpottaneet.

Päivämäärä:   30.10.25 08:06:58

Ja lääkkeestä vielä sellainen huomio, että sehän perustuu siihen että se matkii kehon omia glp1-hormoneja, eli suolisto-ja nälkähormoneja. Jos lihavuuden ja laihtumaan pystynättömyyden syy on näiden hormonien puutteessa tai epätasapainossa, niin sillokn lääke tietty auttaa ja toimii oikein. Jos syyt painon kertyniselle ja laihdutuksen vaikeudelle ovat muualla kuin suolistohormoneissa, lääke ei välttämättä tietty toimikaan.

Päivämäärä:   30.10.25 08:10:23

Eiköhän se tosiaan ole niin, että se on laihtuminen mikä rypistää, ei lääke. Sama lopputulos kävisi ilman lääkettäkin laihtuessa.

Minulla ei ole ällöä oloa tosiaan juurikaan ollut, mutta ruoka ei kertakaikkiaan meinaa maistua. En olisi ikinä uskonut tätä mahdolliseksi. Nyt saa ihan keskittyä, että saa syötyä riittävästi. Huomenna pitäisi jo pistää seuraava annos, vähän pelottaa, että saanko syötyä sitten enää mitään.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   30.10.25 08:15:26

Söin Rybelsusta vuoden, painoa ei lähtenyt yrittämisestä huolimatta kuin alussa nesteet pois eli se 4-5kg. Saman efektin saan vaikka ketoilemalla viikon. Siihen päälle jatkuva lievä pahoinvointi, niin liian kalliita tabletteja kun täysin hyödyttömiä.

Päivämäärä:   30.10.25 08:38:58

_*_ : Eikö vaikuttanut sulla ruokahaluun?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   30.10.25 13:51:38

Bmi n. 27, ehkä enemmän. Vaikka kuinka liikun ja tarkkailen syöntiä, rämmin tässä suossa. En ole nyt uskaltanut puntarille, housut kertoo kaiken. Virtsankarkailua tana johon mietin, onko peruste saada sillä ozempic? Mulla paino vaikuttaa selvästi tähän ja olispa ihana saada apu tähänkin...

Päivämäärä:   30.10.25 14:11:17

?:lle
27 bmillä ja virtasankarkailu ei taida ihan täyttää kriteerejä lääkkeen saamiseksi. Olet varmaan käynyt jollain gynellä ja fysioterapeutilla joiden jumppaohjeiden mukaan olet harjoittanut lantionpohjaa?
Tosiaankaan se lääke itsessään ei ole ihmetekijä vaan ihan itse joutuu tekemään ajatus- ja lihastyön edelleen laihtumisen ja hyvinvoinnin eteen.

Päivämäärä:   30.10.25 18:58:09

Tuli muuten sellainen mieleen, että onko täällä kenelläkään kokemusta mielialalääkkeiden ja Ozen samanaikaisesta käytöstä? Olen ihmetellyt kun minulla on pari päivää ollut samanlaisia tuntemuksia kuin jos unohtuu ottaa masislääkkeet... Ja olen ollut normaalia ahdistuneempikin. Voisiko Oze vaikuttaa jotenkin?

Toisaalta olen ollut kuumeessa ja kauhean stressaava viikko muutenkin. Luulen että minulla on/oli korona ja se on aiheuttanut minulle ennenkin vähän samantyyppistä oireilua kuin nyt.

Päivämäärä:   30.10.25 19:22:52

"Eiköhän se tosiaan ole niin, että se on laihtuminen mikä rypistää, ei lääke. Sama lopputulos kävisi ilman lääkettäkin laihtuessa."

En ole tästä ihan varma koska kuitenkin puhutaan "ozempic-naamasta" . Ilmeisesti se tällä aineella laihduttaminen saa rasvan katoamaan erityisesti naamasta. Ikääntyessähän kasvojen ihonalainen rasva vähenee muutenkin.

Muuten Ozempic kiinnostaisi kovasti, mutta vanhemmalta en missään tapauksessa halua näyttää. Ja olen jo valmiiksi sellainen kolhokasvoinen, näyttäisin varmaan mieheltä jos naama tästä kuihtuisi.

Lähettäjä: Okei 
Päivämäärä:   31.10.25 01:45:26

Ozempic-naama :D No nyt on luettu ihan urakalla facebookin jotain sontaryhmiä. Jotain halventavaahan sitä pitää keksiä sen vastapainoksi jos saa painoa pudotettua. Ja kyllä, laihtuminen yhdistettynä ikääntymiseen kaventaa naamaa metodista huolimatta. Lihominen ja turpoaminen silottavat naamaa.

Hairahdun aina joskus yön pitkinä tunteina lukemaan jotain tällaista "vertaistuki"keskustelua ja sitten nopeasti taas muistan, miksi en liikaa halua tutustua ihmisten syvimpiin näkemyksiin/kokemuksiin/mielipiteisiin ja muistan joitain kuukausia pysyä poissa.

Päivämäärä:   31.10.25 06:25:17

"Ozempic-naama-termin on lanseerannut newyorkilainen ihotautilääkäri Paul Jarrod Frank. Hän kertoo törmäävänsä tapauksiin päivittäin."

https://www.is.fi/viihde/art-2000009353142.html

Eli ei, en keksinyt tätä "Facebookin sontaryhmästä" vaan Iltasanomien jutusta ja termi on tosiaan ihotautilääkäriltä peräisin. Tarkoitus ei ollut halventaa ketään, haluaisin itse laihtua Ozempicin avulla, mutta en halua tätä sivuvaikutusta koska muutenkin naamani on jo niin vanhan näköinen. Joten olen kiinnostunut siitä kuinka yleinen tämä haittavaikutus oikein on.

Päivämäärä:   31.10.25 06:32:36

. Minun on pakko myös ihmetellä niitä ylipainoisia -merkittävästi ylipainoisia henkilöitä, jotka ovat enemmän huolissaan rypyistä kuin verenpaineesta, diabeteksestä tai nivelrikosta.

Ja jos todella prioriteettina on sileä iho, niin pullaa kohti naamaa niin posket siitä pyöristyy ja rypyt siliää ;) Ei kannata aloittaa kokeilua missään nimessä niin kauan kun ulkonäkö on suurin murhe lääkkeen aloitukseen liittyen.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.10.25 06:34:41

Kyllä suurin osa mainostetuista Ozempicin sivuvaikutuksista tosiaan on ihan vaan perus laihtumisen sivuvaikutuksia. Laihdutin 35kg lääkkeettä ja silti minulla on "Ozempicnaama ja -kädet", ja hiuksista hävisi puolet. Lihasmassan sain ylläpidettyä raivokkaalla punttitreenillä ja järjettömillä proteiinimäärillä, ilman sitä olisi lihaksetkin surkastuneet kuten niillä Ozempicin käyttäjillä, jotka unohtavat syödä ja treenata.

Lähettäjä: Lea 
Päivämäärä:   31.10.25 10:34:10

Minä kävin osin tämän keskustelun innoittamana eilen työterveyslääkärillä ja kysyin, olisiko lääke laihdutuksen tueksi mahdollinen. Lääkärillä oli tosi myönteinen suhtautuminen asiaan, sanoi että ilman muuta. Sitten kysyi, haluanko hakea korvattavuutta, vai olenko valmis maksamaan koko summan lääkkeestä. Tottakai haluan ainakin yrittää korvattavuuden saamista. Käyn siis ensin labroissa, mittaan joku aamu painon ennen aamupalaa ja sitten varaan soittoajan lääkärille. Katsotaan nyt sitten, miten käy. Pitkään tätä olen pohtinut, mutta niin vaikeaa on keski-iässä enää saada entisin keinoin painoa laskuun, että kaikki keinot käyttöön vaan.

Lähettäjä: vkvg 
Päivämäärä:   31.10.25 14:43:59

"niin vaikeaa on keski-iässä enää saada entisin keinoin painoa laskuun, että kaikki keinot käyttöön vaan."

TÄMÄ!!
Joku muutos on kropassa käynyt kun painoa on alkanut kertyä. Kuten joku muukin jo kirjoitti niin minullakin aineenvaihdunnassa selkeä muutos ja kropan toiminta tuntuu ihan eriltä. Ei enää ole sellainen läpipasko ja nälkäinen olo vaan tukkoinen ja mitäänsanomaton, mutta syömishimoa on koko ajan vaikka nälkä ei ole. Ja samat kikat ei toimi kuin nuorempana. Jos joku saa tähän apua lääkkeillä niin hyvä hänelle. Minä en vielä ylipainoinen ole eikä muitakaan sairauksia löydy, mutta jos tilanne ei ala tasoittua niin pakkohan tässä jotain on tehdä että saa aineenvaihduntaan vauhtia. Kilpparivajis on ja siihen lääkkeet, mutta syy ei tunnu olevan siinä. Ketogeeninen ruokavalio ei näytä sopivan enää nykyään. Nuorempana pidin ketokuureja ja niillä tuli hyvä olo, nykyään alkaa vain väsyttää ja tulee migreeni, joten pakko saada jotain hiilareita, esim. omena tai ruisleipää joka päivä. Ja jos nimenomaan nämä sitten tarttuvat kroppaan, niin minkä sille voi, kun ilmankaan ei voi olla.

Päivämäärä:   31.10.25 15:52:52

Kiva kuulla Lea, että rohkaistut viemään asiaa eteenpäin!

Päivämäärä:   1.11.25 23:51:25

Tuli muuten sellainen mieleen, että onko täällä kenelläkään kokemusta mielialalääkkeiden ja Ozen samanaikaisesta käytöstä? Olen ihmetellyt kun minulla on pari päivää ollut samanlaisia tuntemuksia kuin jos unohtuu ottaa masislääkkeet... Ja olen ollut normaalia ahdistuneempikin. Voisiko Oze vaikuttaa jotenkin?

Mä kysyin psykiatrilta asiaa ja ilmeisesti ei ole ongelmaa mielialalääkkeiden kanssa vaan nimenomaan on huomattu niiden olevan suureksi hyödyksi heille, jotka kokevat ruokahalun ja/tai painon nousseen mielialalääkityksen myötä. Tutkiessani ozempicin sivuvaikutuksia löysin keskustelun missä useampi ihminen sanoi kärsineensä pahentuneesta ahdistuksesta ainakin alussa. Huomasin alussa myös, että ahdisti enemmän ja yliajattelin kaikkea ihan koko ajan.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   2.11.25 08:12:21

Onko kukaan suolistosairas kokeillut sopiiko? Aktivoituuko perussairaus ja miten sopii muiden lääkkeiden kanssa?

Päivämäärä:   2.11.25 11:49:38

gwerty: Jep, samaa olen lukenut. Keskusteluissa pohdittiin myös, että jääkö ajattelulle ja tunteille enemmän tilaa kun ei täytä tyhjiä hetkiä syömisellä. Mietin, että se käy kyllä järkeen.

Mulla oli viime viikon tuota ahdistusta ja just yliajattelua. Mutta toisaalta olin myös kipeänä ja mökkihöperöidyin neljän seinän sisällä. Eilen pääsin töihin ja olo helpotti heti vähän.

Päivämäärä:   2.11.25 11:53:24

** ei ainakaan pahenna, päinvastoin jopa parantunut.

Päivämäärä:   2.11.25 12:02:45

Mulla myös laihdutuslääke helpotti suolisto-oireita. Samaten metformiini. Molemmat hidastavat suoliston liikkeitä.

Päivämäärä:   16.11.25 21:04:29

Miten aloittajalla, ja miksei muillakin, on sujunut lääkkeen aloittamisen jälkeen?

Päivämäärä:   16.11.25 22:40:09

Jos tuo hidastaa suoliston liikettä, niin aiheuttaako myös ummetusta?

Lähettäjä: SaxO 
Päivämäärä:   17.11.25 01:50:30

Täällä yksi, joka vaihtamassa pian Ozempiciin. Olen 2,5 vuotta käyttänyt Saxendaa. Ekan vuoden aikana paino putosi aika huomaamatta n. 16 kg. Tokan vuoden aikana paino nousi aika huomaamatta n. 8 kg. Nyt olen muutaman kuukauden ihan yrittämällä yrittänyt laihduttaa, niin 1-2 kg on vaaka mennyt alas päin. Ei hurjia tuloksia siis, mutta toisaalta jos kokonaistulos tällä on nyt -10 kg, niin onhan tämä tilanne jo parempi kuin oli lääkkeen aloittaessa. Kun nyt ei ainakaan enää paino nousisi taas. Monia hyviä muutoksia on kyllä tullut etenkin ruokailutottumuksiin tässä vuosien varrella, joten toivon mukaan pikku hiljaa toteutetut muutokset ovat myös pysyviä.

Mielenkiintoista nähdä miltä Ozempic tuntuu, kunhan tässä viikon-parin sisällä pääsen sen aloittamaan. Ja tietysti seurailla miten se vaikuttaa. Kiirettä en pidä ja toivon hidasta, pysyvää muutosta. Ja tarvittaessa käytän lääkettä mieluusti lopun elämääni, jos sillä saa pysyviä tuloksia. :)

Lähettäjä: Läheltäseuraaja 
Päivämäärä:   17.11.25 03:06:03

LähettäjäX
Päivämäärä16.11.25 22:40:09

Jos tuo hidastaa suoliston liikettä, niin aiheuttaako myös ummetusta?

Itselläni ei ole lääkkeestä tai laihduttamisesta kokemusta, mutta olen seurannut läheltä & ollut tukena parhaan ystäväni ozempicmatkalla. Hänelle lääkkeen aloittamisen jälkeen iski niin paha ummetus, että sen takia piti lopulta lähteä sen takia päivystykseen asti, vaikka jotain apteekin perus ummetusvalmisteita yritti avuksi ensin pitkään kotona itsenäisesti käyttääkin. Tiedän tämän siksi, että olin sielläkin reissulla mukana hänen tukenaan. Mutta jotain säätöjä tekivät lääkkeen määrään ja ozempic hänellä menee edelleen.

Lähettäjäjolly 
Päivämäärä:   17.11.25 05:22:07

Paras päätös oli aloittaa Ozempiz! Heinäkuussa aloitin, 10kg lähtenyt.
Olen mennyt pienillä annoksilla, ja vasta nyt olen 0.75 ml/viikko. Tosin veny, tän yli viikon, jos ei ole yhtään nälkä.
Olen pääsit eroon aivosumusta, nivel- ja jalkapohjan kivuista, itseinhosta,
ja päässyt takaisin satulaan.
Haitoista pääsee pitkäkti eroon syömisten suunnittelulla. Kun saan vielä 15kg pois jään mikrodoserramaan varmaan loppuelämäksi, ettei tänä aivosumuton ja nivelkivuton elämä vain lopu!

Päivämäärä:   17.11.25 09:08:02

Mulla tosiaan tablettina Ozempicia vastaava Rybelsus käytössä. En ole kärsinyt minkäänlaisista sivuoireista, paitsi positiivisista sellaisista kuten että alkoholi ei enää ”himota” tai edes maistu, yhden pystyy juomaan ja sitten tulee stoppi.
Lääkehän matkii elimistön omia suolistohormoneja, jotka säätelevät mm. kylläisyyttä ja näläntunnetta. Yleensä ylipainoisilla nämä hormonit ovat sekaisin tai puuttellisia (joko itseaiheutetusti ruokavalion tai dieettilaihduttamisen seurauksina tai sitten meillä voi esiintyä kasvuympäristössä ja genetiikassa puutteita). Itse olen hyvin huomannut eron tuossa kylläisyydessä. Ensimmäistä kertaa elämässäni mä en ylensyö itseäni ähkyyn, en santsaa ja annokset ovat pieniä, kun mun aivot kertoo että maha on jo täynnä. Mä en myöskään enää koe nälkäkiukkua tai heikotuksia jos ruokaväli venyy. Naposteluhimot on myös loppuneet tai jos joskus tekee karkkia tai suklaata mieli, niin se kaksi palaa riittää täysin tyydyttämään makeanhimon.
Ilmeisesti nämä on itsestäänselviä asioita sellaisille ihmisille joilla hormonitasapaino on kunnossa, mutta mulle nää on nyt ekaa kertaa elämässäni realiteetteja. Uskomaton muutos siis!
Suosittelen jokaista lääkkeen aloittajaa perehtymään vähän lääkkeen taustaan ja tarkoitukseen sekä tähän hormoniasiaan. Sieltä tulee itselle parempi ymmärrys asiaan ja näin ollen mahdollistaa pysyvän painonpudotuksen kun ymmärtää ylipainon syyt ja lääkkeen toiminnan mekaniikan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.11.25 15:44:19

"Eli ei, en keksinyt tätä "Facebookin sontaryhmästä" vaan Iltasanomien jutusta ja termi on tosiaan ihotautilääkäriltä peräisin. Tarkoitus ei ollut halventaa ketään, haluaisin itse laihtua Ozempicin avulla, mutta en halua tätä sivuvaikutusta koska muutenkin naamani on jo niin vanhan näköinen. Joten olen kiinnostunut siitä kuinka yleinen tämä haittavaikutus oikein on."

Se Ozempic-naama liittyy nopeaan painonpudotukseen, ihan kuten muukin iho niin myös kasvojen iho palautuu paremmin hitaammalla painonpudotuksella. Ihan sama millä tavalla painoa lähtee nopeasti, niin se rypistää ja veltostaa naamaa. Harva vaan laihtuu millään muulla keinolla yhtä nopeasti kuin Ozempicilla niin se yhdistetään siihen. Hyvä uutinen on että ihmisen iho palautuu kaksi vuotta laihtumisen jälkeen, eli tilanne voi parantua, mutta aina nopeassa laihtumisessa on hitaaseen verrattuna vaara että jää enemmän "roikkoja", oli ne sitten naamassa tai mahassa jne.

Lähettäjä: kaisa 
Päivämäärä:   18.11.25 13:38:21

Olen tehnyt samoja huomioita kuin Mustikka. Ensimmäisellä viikolla oli jo todella outoa, kun ei oikeastaan tehnyt mieli syödä mitään, varsinkaan napostella, eikä ruoka pyörinyt päässä koko ajan. Ruoka-annoksia on pitänyt pienentää huomattavasti ja santsaaminen on ihan unohdettu juttu jo. Täytyi alkaa suunnittelemaan ruokien määrät ihan uudestaan, kun enää ei ehdikkään syödä tehtyä määrää samassa ajassa kuin ennen ja ruokaa meni alkuun hukkaan aika reippaasti. Kauppareissutkin on nykyään paljon halvempia. Työpäivän aikana ei oikeastaan tule enää nälkä eikä varsinkaan sitä heikkoa ja lopulta tärinäksi muuttuvaa oloa, jos ei kerkeä ajoissa syömään. Ja kotiin lähdettyä ei käy enää mielessä ajaa kaupan kautta hakemaan hakemaan iltamässyä. Ainoa, että pienellä annoksella vaikutus on selkeästi alkanut hiipumaan pari päivää ennen seuraavaa pistosta, toivon tähän tulevan muutosta nyt kun annosta nostettiin.

Mulla alkoi myös tosi nopeasti kaikki makea inhottamaan ja maistumaan ihan erilaiselta. Lopetin nopeasti kaikki limujen/mehujen juomiset ja karkit/suklaat maistuvat kamalilta. Tämä on sinäänsä tosi hyvä, mutta sen takia esim makujogurtit tuntuvat usein todella makeilta mikä vähän harmittaa.

Suolisto-ongelmaisena oireet pahenivat alkuun tosi pahasti, mutta parissa viikossa alkoivat tasoittumaan ja vatsa ollut nyt parempi kuin vuosiin! Hirveä turvotus ja kaasuilu on myös helpottanut ihan hirveästi.

Lähettäjä: titiu 
Päivämäärä:   19.11.25 00:04:46

Lueskelen ketjua aikani kuluksi enkä muista avanneeni tätä aiemmin. Mutta tätä kommenttia lukiessani mietin hetken, että olenko aiemmin jopa kommentoinut tänne? Ihan kuin olisin tämän itse kirjoittanut!!

Lähettäjä: vkvg
Päivämäärä: 31.10.25 14:43:59

"niin vaikeaa on keski-iässä enää saada entisin keinoin painoa laskuun, että kaikki keinot käyttöön vaan."

TÄMÄ!!
Joku muutos on kropassa käynyt kun painoa on alkanut kertyä. Kuten joku muukin jo kirjoitti niin minullakin aineenvaihdunnassa selkeä muutos ja kropan toiminta tuntuu ihan eriltä. Ei enää ole sellainen läpipasko ja nälkäinen olo vaan tukkoinen ja mitäänsanomaton, mutta syömishimoa on koko ajan vaikka nälkä ei ole. Ja samat kikat ei toimi kuin nuorempana. Jos joku saa tähän apua lääkkeillä niin hyvä hänelle. Minä en vielä ylipainoinen ole eikä muitakaan sairauksia löydy, mutta jos tilanne ei ala tasoittua niin pakkohan tässä jotain on tehdä että saa aineenvaihduntaan vauhtia. Kilpparivajis on ja siihen lääkkeet, mutta syy ei tunnu olevan siinä. Ketogeeninen ruokavalio ei näytä sopivan enää nykyään. Nuorempana pidin ketokuureja ja niillä tuli hyvä olo, nykyään alkaa vain väsyttää ja tulee migreeni, joten pakko saada jotain hiilareita, esim. omena tai ruisleipää joka päivä. Ja jos nimenomaan nämä sitten tarttuvat kroppaan, niin minkä sille voi, kun ilmankaan ei voi olla."

Päivämäärä:   19.11.25 06:22:16

Kilpparivajiksella olevan ei kannata ketokuurille ryhtyä, ei vaikka olisi lääkitys (joka ei paranna itse ongelmaa )

Päivämäärä:   19.11.25 10:27:21

Kerropa . miksi ketoilu ei sovi kilpparivajiksella olevalle? Olen keski-ikäinen, kilpirauhasta ei ole vaan kilpparihormonit tulevat purkista ja voin ketoruokavaliolla paremmin kuin koskaan. Olen pudottanut sen avulla painoa normaalipainon sisällä 8 kg ja jaksan hyvin. Toki kyseessä ei ole kuuri, vaan elämäntapa.

Lähettäjä: ddjd 
Päivämäärä:   19.11.25 22:19:55

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 19.11.25 06:22:16

Kilpparivajiksella olevan ei kannata ketokuurille ryhtyä, ei vaikka olisi lääkitys (joka ei paranna itse ongelmaa )"

Saisiko perustelut tälle?

Olen itse kilpparivajakki ja tunnen useita itseni lisäksi, joille ketoruokavalio passaa paremmin kuin sekaruokavalio. Eikä yksikään lääkärikään ole koskaan sanonut, ettei kannattaisi ketoilla, kun olen sanonut, että lääkitys saatiin vihdoin tasapainoon ja olo hyväksi kun muutin ruokavalioni ketoksi.

Lähettäjä: eue 
Päivämäärä:   21.11.25 12:15:03

"Lähettäjä: ddjd
Päivämäärä: 19.11.25 22:19:55

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 19.11.25 06:22:16

Kilpparivajiksella olevan ei kannata ketokuurille ryhtyä, ei vaikka olisi lääkitys (joka ei paranna itse ongelmaa )"

Saisiko perustelut tälle?

Olen itse kilpparivajakki ja tunnen useita itseni lisäksi, joille ketoruokavalio passaa paremmin kuin sekaruokavalio. Eikä yksikään lääkärikään ole koskaan sanonut, ettei kannattaisi ketoilla, kun olen sanonut, että lääkitys saatiin vihdoin tasapainoon ja olo hyväksi kun muutin ruokavalioni ketoksi."

^^ Minuakin kiinnostaa miksi kilpparivajakki ei saisi ketoilla. Moni on saanut nimenomaan ketosta apua kilpparivajiksen oireisiin ja lääkityksen tasapainoon.

Lähettäjä: uäu 
Päivämäärä:   23.11.25 19:28:59

Minäkin haluan tietää miksi kilpparivajakki ei saa ketoilla.

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   23.11.25 20:04:37

Kuin tyhmä on ihminen joka haluu itseensä pistoksina varaanin myrkkyä ja joka on sokeuttanut jo satoja ihmisiä amerikassa? Valmistajaa vastaan on nostettu jo joukkokannekin.

Lähettäjä: eike 
Päivämäärä:   24.11.25 23:38:11

"Lähettäjä: Minä
Päivämäärä: 23.11.25 20:04:37

Kuin tyhmä on ihminen joka haluu itseensä pistoksina varaanin myrkkyä ja joka on sokeuttanut jo satoja ihmisiä amerikassa? Valmistajaa vastaan on nostettu jo joukkokannekin."

No amerikkalaiset onkin tythmiä ja tekemissä rikosilmoitusta kaikista omista mokistaankin. Syövät liian kuumaa ruokaa, polttavat suusa ja haastavat hellan tai kattilan valmistajan oikeuteen, kun ei ollut varoittanut, että kiehuvaksi keitetty ruoka on kuumaa.

Jos ozempicista lähtee näkö, niin annos on liian iso eikä ole syönyt mitään. Sehän on ihan yleinen sivuvaikutus kun on liian vähän ravintoa. Joskus ysärillä/nollarin alussahan uutisoitiin yhdestä näyttelijästä, joka oli päättänyt laihduttaa jotain roolia varten syömällä vain yhden omenan päivässä ja lopputuloksena oli se, että häneltä lähti näkö. Näkö palautui kyllä kun alkoi taas syödä...

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   24.11.25 23:57:25

Ihmettelen suuresti kuka lääkäri uskaltaa määrätä ozempicia pelkkään laihduttamiseen. Muistelen että Suomessa on linjattu käypähoitoon että ko lääke ainoastaan jos on verensokerissa ongelmaa, tai jo oleva sydän ja verenpaine tauti.

Laihduttamiseen on sitten olemassa eri pistettävä lääke, ei kelakorvattava. Myös tablettimuotoinen on olemassa. Siinä vain haaste että pitää ottaa puolta tuntia ennen aamupalaa tyhjään vatsaan.

Lähettäjä: fkf 
Päivämäärä:   25.11.25 03:35:19

Ihmiset on niin herkkiksiä, etteivät kykene nielemään rybelsus-pilleriä kun se on niin iso, niin eivät he voi sitä käyttää.

Päivämäärä:   25.11.25 06:02:19

Saako yli 65v tätä lääkettä?

Lähettäjä: Iso-D 
Päivämäärä:   25.11.25 07:50:08

"Laihduttamiseen on sitten olemassa eri pistettävä lääke, ei kelakorvattava." No eikös tuo ole ihan sama lääke, eri nimellä? Onko joku saanut kelakorvausta ozempicista laihdutuslääkkeenä?

Lähettäjä: rrire 
Päivämäärä:   25.11.25 07:52:30

Iso-D
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00685

Lähettäjä: Ykss 
Päivämäärä:   25.11.25 09:22:56

Sama silmäongelmavaroitus on Rybelsuksen ja Wegovyn pakkausselosteessa kuin Ozempicissakin:
"Hyvin harvinaiset (voi esiintyä yhdellä ihmisellä kymmenestätuhannesta)

silmäsairaus, jota kutsutaan non-arteriittiseksi anterioriseksi iskeemiseksi näköhermosairaudeksi (NAION) ja joka voi aiheuttaa toiseen silmääsi näönmenetyksen, johon ei liity kipua. Ota välittömästi yhteys lääkäriin, jos huomaat, että näkösi huononee äkillisesti tai vähitellen (ks. kohta Mitä sinun on tiedettävä ennen valmisteen käyttöä: ”Äkilliset näkökyvyn muutokset”)."

Eivätköhän kaikki lue pakkausselosteen kuitenkin ennen käyttöä, niin tämän pitäisi olla tiedossa. :)

Lähettäjä: Mitsu 
Päivämäärä:   25.11.25 09:53:31

Minulle annettiin Mysimba-resepti tosi helposti työterveyslääkärin toimesta. Hän ei kyllä antanut mitään muuta ohjeistusta ravitsemukseen tai liikuntaan liittyen, sanoi vain että jos tulee jotain ongelmia niin varaa soittoaika. Verenpaine ja aamupaino vain vaadittiin. Annostusohjeen toki laittoi reseptiin, mutta mahdollisista haittavaikutuksista keskustelin sitten farmaseutin kanssa. Ei sovittu mitään seuranta-aikaa. Hieman on sellainen hämmentynyt olo, mutta tänään aloitin ja saa nähdä miltä tämä lähtee sitten näyttämään. Ainakin 15kg olisi pudotettavaa.

Lähettäjä: Vau! 
Päivämäärä:   19.12.25 16:41:50

Nostan tämän. Kiinnostaa kokemukset. Omat on pelkästään positiivisia.

Lähettäjä: Mitsu 
Päivämäärä:   19.12.25 17:43:14

Täällä on tippunut 3kg n. kuukauden aikana. Olen mennyt vain 1 tabletilla, koska kuvottava olo vaivaa ja nälkä ei ole tälläkään annoksella. Tätä pitäisi siis viikottain nostaa 1 tabletilla, kunnes annos on 2 aamuisin ja 2 iltaisin.

Lähettäjä: Iso-D 
Päivämäärä:   19.12.25 18:17:49

No nyt on kuukausi takana ja 6kg lähtenyt, ei oikeastaan dramaattisia sivuvaikutuksia, alkuun tuli huono olo, jos syömisväli venyi liikaa, nyt kun sen on tiedostanut, niin ei ongelmaa.

Ihan jännä kyllä kun ei tule nälän tunnetta "normaalisti" ja oikeastaan ei mitään makeaa tee mieli, se piti kyllä paikkaansa, että ruoka-annokset kannatti puolittaa heti, kun käytön aloitti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.