Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ystävä alkanut ärsyttämään

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   26.10.25 23:07:25

Pakko tulla tänne purkamaan ajatuksia, kun en nyt kenellekään muulle viitsi.

Olen tuntenut ystäväni varmaan 25 vuotta, ollut lähestulkoon aina yksi parhaimmista ystävistäni, meillä ollut samoja mielenkiinnon kohteita ja harrastuksia sekä mielipiteitä. Nyt tässä muutaman vuoden sisällä minusta kuitenkin tuntuu, että ollaan kumpikin muututtu/kasvettu erilaisiksi ja ei ole enää ihan niin paljon samoja mielenkiinnon kohteita ja mielipiteitä, erilaiset tavat elää ja toimia sekä hoitaa asioita. Huomaan ärsyyntyväni välillä joistakin asioista miten hän toimii joidenkin asioiden kanssa tai ei saa vaikka jotain aikaiseksi ja vetoaa aina omaan ADHD:hen tai hänen lapsien ADHD:hen. Jokaiseen asiaan on aina joku selitys miksi sitä ei voi tehdä. Siis liittyy ihan vaan vaikka hänen oman terveytensä ja mielenterveytensä hoitoon, kodin siisteyden ylläpitämiseen, lastensa kanssa toimimiseen, ihmisten kanssa toimimiseen, aikatauluihin ja asioiden aikaan saamiseen ja niin edelleen. Siis ihan tavallisia asioita, joista minun ei tarvitsisi oikeasti edes välittää, mutta jotenkin ne jatkuvat selittelyt ja muut alkavat ärsyttää kun niitä kuuntelee. En tietenkään sano tästä hänelle, vaan lasken mielessäni sataan ja koitan keksiä muuta puhuttavaa, jos alkaa tuntua etten jaksa kuunnella sitä loputonta selittelyä. En tiedä yhtään mistä tuo ärsytys kumpuaa ja mietin, mitä voisin tehdä sille, että pääsisin siitä eroon.

Minulla on kyllä aina ollut ongelmana se, että on vahvoja mielipiteitä ja pakko saada asiat hoidettua ja ratkottua ja pyrkiä koko ajan vähän parempaan. Koskaan en näitä kenellekään tuputa ja useimmiten olen niistä ihan hiljaa ja toteutan vaan omassa elämässäni niitä, mutta monesti minulta myös kysytään neuvoa ja apuja. Ehkä se ärsytys kumpuaa sitten siitä, että pitää kuunnella asioita, jotka tarvitsee korjaamista mutta niitä ei korjata vaan selvitellään miksi ei onnistu. Miten tällaisesta pääsee eroon ettei yhtään välitä miten muut hoitaa asiansa omassa elämässä ja antaa tehdä omat hölmöilynsä? Nyt kun kirjoitin tämän tänne, minusta tuntuu että olen itse tässä se hölmö ja vaadin ystävältäni liikaa.

Re: Ystävä alkanut ärsyttämään

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.10.25 23:30:53

Jos ystävälläsi on neurologinen poikkeama, se ei parane. Se ei ole mikään tekosyy, vaan aito syy.

Jos se on sinulle liian vaikeaa ymmärtää, niin eihän sille mitään mahda. Onneksi oma elämäsi on helpompaa ja yksinkertaisempaa.

Aina voit ottaa etäisyyttä ystävääsi, tai esimerkiksi vaikka keskustella hänen kanssaan ärsyyntymisestäsi. Ehkä hän sen seurauksena kuormittaa sinua vähemmän omalla elämällään.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   27.10.25 00:20:26

Joskus on hyvä ottaa vähän taukoa ja etäisyyttä, sitten jaksaa taas.

Lähettäjä: åosihf 
Päivämäärä:   27.10.25 00:49:21

No tämä "ystäväsi" vaikuttaa todella ikävältä ja raskaalta ihmiseltä. Mä en ainakaan haluaisi tuhlata omaa elämääni mokoman kanssa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.