Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Luonnetestit pakollisiksi sote- ja kasvatusalall

Lähettäjä: Poskihammas 
Päivämäärä:   26.10.25 12:46:28

e pyrkiville ja aika ajoin uusinta työnsuoritusoikeden ylläpitämiseksi.

Käsittämätöntä, että esimerkiksi lääkäriksi Suomessa pääsee kuka tahansa, joka osaa luma -aineet tappiin asti vaikka olisi psykopaatti, narsisti, epävakaa, jne.

Kun 10 v. sitten pyrin ja pääsin Turun AMK :n sotealalle, niin luonnetesti oli kognitiivisista osioista jatkoon päässeille seuraava vaihe. Ei yksilötasolla ikävä kyllä, mutta mutta sentään ryhmässä toimimisen verran. Että antaako suunvuoroa muille, saako suutaan lainkaan auki ryhmässä jne.

Sietäisi olla edes jonkinlainen yksilön korvienvälin henkisten ominaisuuksien testi, ennen kun voi alkaa vanhempiensapakastajaksi tai myrkkyhoitajaksi jne.

Re: Luonnetestit pakollisiksi sote- ja kasvatusalall

Lähettäjä: .......... 
Päivämäärä:   26.10.25 13:04:14

Meillä on aktiivisesti heikennetty koulutuksesta ja syrjäytetty ihmisiä viimeiset 30 vuotta niin, että riipin raapin ilman testejä jokunen täysipäinen ja päihteetön voi löytyä, kun kaikki päästetään mukaan ilman sen kummempia soveltuvuustestejä.
Täysiä idioottejahan suurin osa valmistuneista tuntuu olevan, oli ala mikä tahansa. Mitä muuta voi olla, kun peruskoulustakin pääsee heittämällä läpi ilman luku- ja kirjoitustaitoa? Tätä touhua kun on jatkunut pari, kolme sukupolvea niin hyvin menee.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   26.10.25 13:05:34

Soveltuvuustestit pitäisi olla myös lääketieteellisen pääsykokeissa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.10.25 13:09:55

Itse pääsin viime vuonna opiskelemaan sairaanhoitajaksi ilman pääsykokeissa käyntiä. Sain paikan 14 vuotta vanhoilla lukion papereilla. Tuli yllätyksenä, en edes tiennyt tästä mahdollisuudesta.

Mä olen itse ihan fiksu ihminen jos näin voi sanoa, keskiarvokin on siellä 4,75 paikkeilla kun opintoja on suoritettuna nyt 90 op. Meillä on luokan Whatsapp ryhmässä kyllä aika ajoin sellaisia kysymyksiä, että ihmettelen miten ne tulevat koulusta suoriutumaan. Kuten esim. "Milloin meillä alkoi koulu, missä luokassa, onko se pakollinen, mihin kursseille pitää ilmoittautua, ai onko meillä nyt ennen joulua vielä jotain kursseja..." Siis ihan tuollaisia perusasioita, jotka selviää kun vähän viitsii etsiä tietoa.

Päivämäärä:   26.10.25 13:11:06

^ ja tiedän kyllä ettei keskiarvot kerro luonteesta mitä tällä aloituksella haettiin. Mutten myöskään haluaisi itseäni hoitamaan ihmistä, joka ei pääse lääkelaskuistakaan läpi kuin kymmenennellä yrittämällä.

Päivämäärä:   26.10.25 13:18:16

”Mutten myöskään haluaisi itseäni hoitamaan ihmistä, joka ei pääse lääkelaskuistakaan läpi kuin kymmenennellä yrittämällä.”

Monestihan nuissa lääkelaskuissa menee hetki, että avautuvat kunnolla. Itsellänikin vaati ensimmäisellä kerralla useamman yrityksen, mutta kun perusidea avautui, niin eipä ole ollut ongelmia. Mutta vissiin olen sitten huono hoitaja, vaikka valmistumisestakin on jo aikaa vuosia ja töissä olen siitä lähtien ollut.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.10.25 13:19:04

”^ ja tiedän kyllä ettei keskiarvot kerro luonteesta mitä tällä aloituksella haettiin. Mutten myöskään haluaisi itseäni hoitamaan ihmistä, joka ei pääse lääkelaskuistakaan läpi kuin kymmenennellä yrittämällä.”

Mä en kyllä haluaisi sua hoitamaan itseäni. Ylimielisyys haisee tänne asti.

Lähettäjä: Nekkua 
Päivämäärä:   26.10.25 14:26:23

"tiedän kyllä ettei keskiarvot kerro luonteesta mitä tällä aloituksella haettiin. Mutten myöskään haluaisi itseäni hoitamaan ihmistä, joka ei pääse lääkelaskuistakaan läpi kuin kymmenennellä yrittämällä."

Sori, et voi valita terveydenhuollossa hoitajaasi hänen opintomenestyksensä mukaan. Et tule koskaan tietämään, miten hoitajalla tai lääkärillä meni opinnot.

Minun lukion vuosikurssiltani (kirjoitti viime vuosikymmenellä) yksi lopetti koko lukion kesken 1. vuotta, mutta ymmärtääkseni ei matematiikan vaan ruotsin takia sekä silloisen raskaan elämäntilanteen aiheuttaman henkisen tilanteensa (vanhemman kuolema) takia. Kyllä se matikkakin oli, siis lyhyenä, yhtä vaikeaa hänelle kuin minulle, joka kirjoitin hikisen B :n siitä.

Hän kuitenkin hakeutui ensin lähihoitajakoulutukseen, siitä valmistuttuaan shopintoihin ja on jo vuosikausia toiminut sh:na.

Toinen lukiokaveri taas tahkosi matikan läpi, aloitti suoraan lukion jälkeisenä syksynä myöskin shopinnot. Somessa avoimesti voivotteli, että ei ole vieläkään päässyt 1. harkkaan, kuten kaikki muut meni jo, mutta hän ei pääse lääkelaskuista läpi ja se oli edellytys 1. harkalle.

Vain vähän yli tavoiteajassa hän valmistui sh:ksi ja on tehnyt vuosikausia jo asumisyksikön johtajana työtään.

Päivämäärä:   26.10.25 14:33:58

"Mä en kyllä haluaisi sua hoitamaan itseäni. Ylimielisyys haisee tänne asti."

No kyllä minäkin olen tuosta samaa mieltä. Kas kun niistä vääristä lääkeannostuksista voi pahimmillaan lähteä henki niin kyllä sillä on aika paljon väliä, että ne lääkelaskut sujuvat ilman kohtuuttomia ponnistuksia.

Lähettäjä: Nekkua 
Päivämäärä:   26.10.25 14:39:14

Ettekö te itse omassa elämässänne koskaan kehity niissä asioissa, jotka alunperin ovat teille vaikeita?

Ai niin, unohdin olevani Ht.netissä. Täällä iso osa kirjoittajista on neiti/rouva täydellisiä itse. Kaikki luonnistuu heiltä ykkösellä maaliin, heikkouksia kykyjen määrässä tai laadussa ei ole.

Jos opiskeluvaiheessa on vaikea päästä lääkelaskutenteistä läpi, niin meinaatteko, että se on samanlaista hakuammuntaa eläkkeelle asti? :'D

Niistä lääkelaskuista ei saa yksikään olla shopinnoissa väärin. Näin minulle kertoi ensihoitajaksi opiskeleva työkaverini pari kk sitten. Ensihoitaja kun valmistuu samalla myös sh :ksi.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   26.10.25 14:47:53

Aikamoista mollausta, ehkä teidän mollaajien pitäisi itse katsoa peiliin miten juuri te itse käyttäydytte. Kertoo teidän sivistymättömyydestä.

Päivämäärä:   26.10.25 16:03:22

"Ai niin, unohdin olevani Ht.netissä. Täällä iso osa kirjoittajista on neiti/rouva täydellisiä itse. Kaikki luonnistuu heiltä ykkösellä maaliin, heikkouksia kykyjen määrässä tai laadussa ei ole."

No kuule, minulla on itselläni hahmotushäiriötä ja se kyllä rajoittaa sitä mitä voin opiskella ja tehdä työkseni. Että ei nyt ihan osunut oikeaan tuo arvelu täydellisyyksistä. Totta kai asioissa voi kehittyä, mutta kaikki nyt silti eivät sovi kaikille aloille vaikka kuinka haluaisivat.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.10.25 16:14:33

”Totta kai asioissa voi kehittyä, mutta kaikki nyt silti eivät sovi kaikille aloille vaikka kuinka haluaisivat.”

Jos opintojen alkuvaiheessa lääkelaskut tökkii, niin ei se ole mikään mittari, etteikö soveltuisi alalle. Enemmänkin ylimielinen asenne on este toimia alalla.

Kumminkin niitä lääkelaskutenttejä on viiden vuoden välein jatkossakin, joten ei sillä amk-menestyksellä ole mitää merkitystä. Lisäksi lääkkeet aina kaksoistarkastetaan, jolloin virheet keretään pääsääntöisesti huomata ennen kuin lääke menee potilaalle.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.